Liontech annulerar order trots flera orderbekräftelser. (Samsung Galaxy S2)

Permalänk
Medlem

Liontech annulerar order trots flera orderbekräftelser. (Samsung Galaxy S2)

Hej Sweclockers!

Jag och många andra nappade på det erbjudande som tidigare idag låg uppe på Liontech via prisjakt.
En Samsung Galaxy S2 för 4501kr (hämtas i butik).

Nu är det såhär att Liontech har annulerat min order och alla andra som har beställt och jag undrar om det har rätt att göra så utan någon som helst förklaring?

Dom skriver först följande i mailen jag fått från dom:

12:32 Order status: Under behandling. (Första mailet).
14:57: Order status: Beställd (kan ta upp till en (1) arbetsvecka). (Andra mailet från dom).

Sen klockan 16:49 får jag ett ytterligare mail:
Order status: Annullerad. (Tredje mailet).

Trodde att en orderbekräftelse var bindande? Och priset är inte oskäligt lågt eftersom det finns flera andra affärer på prisjakt som erbjuder liknande pris för telefonen.

Så jag undrar nu helt enkelt hur jag ska gå vidare med ärendet?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Exakt samma sak hände mig!

Permalänk
Medlem

samma här, smuts företag

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Var priset för bra för att vara sant eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Var priset för bra för att vara sant eller?

Javisst!

Skrivet av muSashi:

Och priset är inte oskäligt lågt eftersom det finns flera andra affärer på prisjakt som erbjuder liknande pris för telefonen.

Permalänk
Medlem

Saxat från Liontech köpvillkor:

Citat:

Kund äger inte rätt till ersättning vare sig för direkt eller indirekt skada han/hon lidit till följd av att Liontech Computer Group AB levererat en vara senare än vad som avtalats/utlovats, alternativt inte kan levereras alls pga. exempelvis förändring i sortiment eller allmän prishöjning.

Enligt avtalslagen ses en orderbekräftelse dock som bindande med undantag för felaktiga priser i form av felskrivning etc. då med motiveringen att priset skall vara så lågt att det varit uppenbart eller där köparen bör ha förstått att priset varit för lågt för att vara korrekt.

Permalänk
Medlem

Ja de är väl inte kända för att vara seriösa om jag inte minns fel?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Finns en ny artikel med samma telefon, men betydligt dyrare http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:3928353;c:36176

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Fick svar på mitt mail till Liontech, kan säga att det inte känns vidare seriöst..Dom bara plockar bort ordern sen är det slut diskuterat?

Mailade Liontech följande:

Hej Liontech

Såhär får det bara inte bara gå till, ni är tvungna att stå ert kast. 4501kr är inte oskäligt lågt pris för en sådan här produkt.
Jag hoppas ni tänker om erat beslut och låter oss som redan hunnit beställa, få varan som vi redan avtalat om! Detta ser verkligen inte vackert ut från eran sida tyvärr..

/mvh xxxx

Och fick till svar av deras kundsupport:

Hej,

Tyvärr den Flagship moddelen finns inte att beställa längare… vi beklagar detta som inträffad.

Med vänlig hälsning / Best regards

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Kundtjänst

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Är du dum eller? Företaget har inga som helst skyldigheter att sälja dig någonting.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Är du dum eller? Företaget har inga som helst skyldigheter att sälja dig någonting.

Det har dem ju om de bekräftat ordern? 4200kr är inte direkt oskäligt lågt då 4st butiker exkl. Liontech ligger under 4500kr för samma produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Det har dem ju om de bekräftat ordern? 4200kr är inte direkt oskäligt lågt då 4st butiker exkl. Liontech ligger under 4500kr för samma produkt.

En bekräftelse betyder ingenting.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av P-NILZ:

Att skicka en orderbekräftelse är väl samma sak som att ingå ett avtal, och avtal innebär skyldigheter..?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

En bekräftelse betyder ingenting.

Så när butiken bekräftat ordern har de alltså inte ingått ett bindande avtal med kunden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Så när butiken bekräftat ordern har de alltså inte ingått ett bindande avtal med kunden?

Jo men det finns så mycket köplagar och klausuler att man kan komma ur vad som helst.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Cry me a river, lär ni er aldrig..?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Cry me a river, lär ni er aldrig..?

Haha

Mycket sant. Jag har aldrig hört något som har lyckats med dessa typer av köp. Däremot väldigt många som försöker köpa billigt och misslyckas!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Haha

Mycket sant. Jag har aldrig hört något som har lyckats med dessa typer av köp. Däremot väldigt många som försöker köpa billigt och misslyckas!

Det betyder inte att det är rätt. Finns det stöd i lagen tycker jag att alla drabbade ska höra av sig till er lokala ombudsman.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tofupunk:

Det betyder inte att det är rätt. Finns det stöd i lagen tycker jag att alla drabbade ska höra av sig till er lokala ombudsman.

Men sluta någon gång, han/hon kommer inte att ta i ärendet med tång.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Fick svar på mitt mail till Liontech, kan säga att det inte känns vidare seriöst..Dom bara plockar bort ordern sen är det slut diskuterat?

Mailade Liontech följande:

Hej Liontech

Såhär får det bara inte bara gå till, ni är tvungna att stå ert kast. 4501kr är inte oskäligt lågt pris för en sådan här produkt.
Jag hoppas ni tänker om erat beslut och låter oss som redan hunnit beställa, få varan som vi redan avtalat om! Detta ser verkligen inte vackert ut från eran sida tyvärr..

/mvh xxxx

Och fick till svar av deras kundsupport:

Hej,

Tyvärr den Flagship moddelen finns inte att beställa längare… vi beklagar detta som inträffad.

Med vänlig hälsning / Best regards

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Kundtjänst

Vad är det som inte känns seriöst här egentligen?

Är det att du inte får en telefon under deras inköpspris för att de gjort ett misstag i sitt system, eller är det något annat?

Och om de nu inte känns seriösa, varför envisas du med att vilja handla där?

Kan du inte bara inse att de gjort ett misstag och behandla dem som du själv vill bli behandlad när du gör misstag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Är det så du diskuterar på ett öppet forum, med personliga påhopp och total okunskap?

Skrivet av ilstallione:

Är det att du inte får en telefon under deras inköpspris för att de gjort ett misstag i sitt system, eller är det något annat?

Kan du inte bara inse att de gjort ett misstag och behandla dem som du själv vill bli behandlad när du gör misstag?

Först vill jag säga att du och jag har ingen aning om vad de har för inköpspris.
Ja gissa? Att det bara annulerar ens order rakt av? Och sen deras svar var ju inte så jätte seriöst precis..

Om du tar dej en titt på prisjakt så är det flera aktörer som säljer mobilen för runt 4500kr. Tycker inte priset var oskäligt lågt. Senast för en vecka sen hade CDON priset 4289kr, och det stod sitt kast och lät alla som hunnit beställa få mobilen för just det priset.
Det jag reagerar på är att jag och Liontech har ingått ett avtal som de bara bryter rakt av? Är väl inte så svårt att förstå.

Jag fick känslan att det inte är seriösa EFTER jag beställt och det bara annulera ordern?
Och så som Liontech skött detta ärende, så känns det iallafall från min sida att dom inte är ett seriöst företag..

Behandlar dom exakt så som jag skulle vilja bli behandlad om jag hade ett företag och ingått ett avtal med kund?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Är det så du diskuterar på ett öppet forum, med personliga påhopp och total okunskap?

Först vill jag säga att du och jag har ingen aning om vad de har för inköpspris.
Ja gissa? Att det bara annulerar ens order rakt av? Och sen deras svar var ju inte så jätte seriöst precis..

Om du tar dej en titt på prisjakt så är det flera aktörer som säljer mobilen för runt 4500kr. Tycker inte priset var oskäligt lågt. Senast för en vecka sen hade CDON priset 4289kr, och det stod sitt kast och lät alla som hunnit beställa få mobilen för just det priset.
Det jag reagerar på är att jag och Liontech har ingått ett avtal som de bara bryter rakt av? Är väl inte så svårt att förstå.

Jag fick känslan att det inte är seriösa EFTER jag beställt och det bara annulera ordern?
Och så som Liontech skött detta ärende, så känns det iallafall från min sida att dom inte är ett seriöst företag..

Behandlar dom exakt så som jag skulle vilja bli behandlad om jag hade ett företag och ingått ett avtal med kund?

Så nu vill du inte handla av dem längre? Jag tolkar din e-post till dem som att du vill det faktiskt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Mailet känns inte vidare seriöst, felstavningar, ingen bra meningsuppbyggnad. "Mvh Kundtjänst"? Större, och f.ö. seriösa företag, brukar ha med den anställdes namn i mailet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det finns inget i köplagen som säger att en orderbekräftelse är bindande, det som finns är att ett bindande avtal nås mellan köpare och säljare då köparen accepterar det enligt säljaren givna budet och att man därefter når en överränskommelse som således blir bindande.

Om du vill tolka detta som att en orderbekräftels är bindande så gör det, tror det finns lika som personer som anser att det inte är bindande.

Fattar faktiskt inte grejjen här. Liontech hade ett fel i sitt system och till skillnad från t ex CDON som har råd att skicka ut felaktiskt prissatta telefoner så är liontech en liten affär med troligen små marginaler och därför väljer dem att annulera ordern.

Om det är som du säger att det finns flera andra aktörer med ett pris motsvarande det som fanns angivet hos liontech så förstår jag inte varför du inte bara beställer telefonen därifrån, istället för att grina sönder om något totalt meningslöst på SweC?

Skrivet av Chamezz:

Mailet känns inte vidare seriöst, felstavningar, ingen bra meningsuppbyggnad. "Mvh Kundtjänst"? Större, och f.ö. seriösa företag, brukar ha med den anställdes namn i mailet.

Med största sannolikhet ett automatiserat/förkontruerat mail där person i fråga endast fyller i svaret på frågan, i detta fall

Citat:

. Allt för att minimera svarstiden och minska behovet av personal då detta med största sanolikhet rör sig om en relativt liten firma.

Sluta grina bäver och visa lite förståelse istället, vi snackar om en annulerad order (där produkten förövrigt finns att beställa till samma pris på många andra ställen), inte en krigsförbrytelse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Det finns inget i köplagen som säger att en orderbekräftelse är bindande, det som finns är att ett bindande avtal nås mellan köpare och säljare då köparen accepterar det enligt säljaren givna budet och att man därefter når en överränskommelse som således blir bindande.

Om du vill tolka detta som att en orderbekräftels är bindande så gör det, tror det finns lika som personer som anser att det inte är bindande.

Fattar faktiskt inte grejjen här. Liontech hade ett fel i sitt system och till skillnad från t ex CDON som har råd att skicka ut felaktiskt prissatta telefoner så är liontech en liten affär med troligen små marginaler och därför väljer dem att annulera ordern.

Om det är som du säger att det finns flera andra aktörer med ett pris motsvarande det som fanns angivet hos liontech så förstår jag inte varför du inte bara beställer telefonen därifrån, istället för att grina sönder om något totalt meningslöst på SweC?

Med största sannolikhet ett automatiserat/förkontruerat mail där person i fråga endast fyller i svaret på frågan, i detta fall . Allt för att minimera svarstiden och minska behovet av personal då detta med största sanolikhet rör sig om en relativt liten firma.

Sluta grina bäver och visa lite förståelse istället, vi snackar om en annulerad order (där produkten förövrigt finns att beställa till samma pris på många andra ställen), inte en krigsförbrytelse...

Hade det varit ett automatiserat svar kunde de ju i alla fall tagit sig tiden att skriva det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Anledning varför jag valde Liontech framför alla andra på prisjakt är för dom har en fysiskbutik och jag bor 10 min därifrån med buss. Så valet va enkelt. Och vem säger att jag inte beställt från nån av dom aktörerna?
Den här tråden handlar bara om hur Liontech misskött detta och hur jag ska gå vidare med just det ärendet.

Och nej jag jämför inte detta med en krigsförbrytelse och jag har inga problem att hålla inne tårarna :).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Anledning varför jag valde Liontech framför alla andra på prisjakt är för dom har en fysiskbutik och jag bor 10 min därifrån med buss. Så valet va enkelt. Och vem säger att jag inte beställt från nån av dom aktörerna?
Den här tråden handlar bara om hur Liontech misskött detta och hur jag ska gå vidare med just det ärendet.

Och nej jag jämför inte detta med en krigsförbrytelse och jag har inga problem att hålla inne tårarna :).

Jag frågar igen, varför skriver du e-post till dem där du hävdar att de ska genomföra affären om du anser dem oseriösa? Du hade ju faktiskt all fakta när du skrev till dem.

Jag tycker faktiskt att det är du som känns oseriös i detta fallet, på gränsen till pinsam om du driver det vidare.

Skrivet av Chamezz:

Hade det varit ett automatiserat svar kunde de ju i alla fall tagit sig tiden att skriva det rätt?

På vilket sätt påverkar stavning och meningsbyggand detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

På vilket sätt påverkar stavning och meningsbyggand detta?

Att de haft tid på sig att konfigurera ett automatiserat svar som ger ett mer seriöst intryck. Istället för att ge intrycket av att någon som inte besitter några större språkkunskaper har besvarat förfrågan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TAG9217:

Att de haft tid på sig att konfigurera ett automatiserat svar som ger ett mer seriöst intryck. Istället för att ge intrycket av att någon som inte besitter några större språkkunskaper har besvarat förfrågan.

Förslår att du gör en raid bland butikerna, så här kan det ju bara inte fortsätta med stavfel och andra galenskaper. :/

Om de är så oseriösa så skit i att handla av dem, det är ju faktiskt ingen som tvingar dig.

Att mäta någons seriositet med hjälp av hur de stavar säger mer om dig än den felstavande, inser du inte det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Förslår att du gör en raid bland butikerna, så här kan det ju bara inte fortsätta med stavfel och andra galenskaper. :/

Om de är så oseriösa så skit i att handla av dem, det är ju faktiskt ingen som tvingar dig.

Att mäta någons seriositet med hjälp av hur de stavar säger mer om dig än den felstavande, inser du inte det?

Jag har inte handlat av dem, har inga planer på att göra det heller. Tycker det är lite skillnad på om en organisation och en individ stavar eller formulerar sig fel. Men jag får i alla fall inget vidare seriöst intryck av företaget.