Mobil stulen på posten

Permalänk
Medlem

Mobil stulen på posten

Beställde en iphone från tele2 förra veckan och skulle ner å hämta ut den idag, så sa dom att paketet hade blivit skadat vid leveransen, så är halva sidan uppriven och i paketet ligger bara kvittot men ingen telefon. Vem har ansvaret? Hur ska jag gå till väga? har jag rätt till en ny telefon?

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Hedersmedlem

Självklart har Posten ansvaret för att paketet når mottagaren i rätt skick - reklamera genast hos Posten!

*Tråd flyttad*

Jag tycker att detta handlar mer om konsumenträtt än om själva telefonen, egentligen spelar det ju ingen roll vad det var för något i paketet!

Permalänk
Medlem

Så posten ska alltså stå för kostnaden till en ny telefon?

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av marckusk:

Beställde en iphone från tele2 förra veckan och skulle ner å hämta ut den idag, så sa dom att paketet hade blivit skadat vid leveransen, så är halva sidan uppriven och i paketet ligger bara kvittot men ingen telefon. Vem har ansvaret? Hur ska jag gå till väga? har jag rätt till en ny telefon?

Vi har redan konstaterat att det är postens ansvar. Det jag undrar är löste du ut paketet, eller upptäckte du först hemma att telefonen var borta?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Varför tog du inte det med personalen där med en gång undrar jag spontant?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marckusk:

Så posten ska alltså stå för kostnaden till en ny telefon?

Ja, det bör vara så. Jag är ingen expert, men postpaket är försäkrade. Gå in på posten.se och läs hur du ska gå till väga för att reklamera.

Permalänk

Du skulle ha reklamerat direkt på plats med personalen, posten ska såklart stå för ersättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilPuppy:

Du skulle ha reklamerat direkt på plats med personalen, posten ska såklart stå för ersättning

Rent teoretiskt har du tagit över ägandet och därmed även ansvaret när du skriver på för paketet. Det är din uppgift att neka mottagande av paket vid uthämtning och om du tagit ut det kan Posten bli riktigt tjurig. För "du borde trots allt ha sett detta..." För mer information om hur du går tillväga http://www.posten.se/c/reklamera?letter=R&page=reklamera lycka till! Jag har vid ett tillfälle i livet jobbat som postombud och ansvaret försvinner när du legitimerar dig och du skriver på att du mottagit!

Notera att en saknad Iphone då alltså skall polisanmälas som stöld och sedan får du nu troligen betala "hemförsäkringen" en smärre förmögenhet för att du blivit bestulen.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vi har redan konstaterat att det är postens ansvar. Det jag undrar är löste du ut paketet, eller upptäckte du först hemma att telefonen var borta?

Skrivet av Broder Truck:

Varför tog du inte det med personalen där med en gång undrar jag spontant?

Han på utlämningsstället sa att ifall det var skada på varan skulle jag komma tillbaka, men jag hann bara ut ur affären innan jag insåg att det inte låg någon telefon där i. Jag gick tillbaka och dom sa att jag skulle kontakta posten.

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Inaktiv

Ja, ring Posten, utlämningsstället antar jag var din närmaste matbutik eller så.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/poliser-stjal-beslagtaget-g...
Kändes relevant, kan inte lita på varken Posten elle Polisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

Rent teoretiskt har du tagit över ägandet och därmed även ansvaret när du skriver på för paketet. Det är din uppgift att neka mottagande av paket vid uthämtning och om du tagit ut det kan Posten bli riktigt tjurig. För "du borde trots allt ha sett detta..." För mer information om hur du går tillväga http://www.posten.se/c/reklamera?letter=R&page=reklamera lycka till!

Notera att en saknad Iphone då alltså skall polisanmälas som stöld och sedan får du nu troligen betala "hemförsäkringen" en smärre förmögenhet för att du blivit bestulen.

Men grejen är den att dom hade redan konstaterat att på utlämningsstället att paketet var trasigt, så dom vet att de va så när jag hämtade ut det. Han som jobbade där var även med när jag kollade i paketet. Men men.. Får reklamera och ser hur detta elände slutar :/ självrisken ligger väl på 1500kr. Kul att betala det för en telefon som man inte ens har fått sett ännu.

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem

Dock kan du läsa här: http://www.posten.se/img/cmt/PDF/fullstandiga_forsakringsvill... men som sagt från det att du tagit ut paketet är det "Ditt" och inte "postens" det vill säga polisanmälan och självrisk.

Alltså det har vad jag minns med ägande att göra posten garanterar paketet fram tills dess att du skrivit på efter det bryr de sig inte ett dugg mer än om det visar sig att det var deras personal som stal varan. Jag vet att det är irriterande men du lär nog tyvärr inte komma långt med posten inte för att du inte ska försöka. Du skall även kontakta handlaren direkt med vad som hänt (det kan ju ha skett en stöld hos honom). Samt anmäla stölden till Polisen
.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

Dock kan du läsa här: http://www.posten.se/img/cmt/PDF/fullstandiga_forsakringsvill... men som sagt från det att du tagit ut paketet är det "Ditt" och inte "postens" det vill säga polisanmälan och självrisk.

Alltså det har vad jag minns med ägande att göra posten garanterar paketet fram tills dess att du skrivit på efter det bryr de sig inte ett dugg mer än om det visar sig att det var deras personal som stal varan. Jag vet att det är irriterande men du lär nog tyvärr inte komma långt med posten inte för att du inte ska försöka. Du skall även kontakta handlaren direkt med vad som hänt (det kan ju ha skett en stöld hos honom). Samt anmäla stölden till Polisen
.

Trött jag blir. Försäkringen slutar gälla då jag hämtar ut paketet, ändå så säger han där nere att jag ska ta hem skiten å sen reklamera .......

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem

Och hur ska jag kunna reklamera innan jag har hämtat ut varan? hur skulle jag kunna veta att det inte var någon telefon där i?

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem

Vilket är helt fel, jag har jobbat med postpaket och haft kunder som nekat (rätteligen) vid smärre skador. Det är få som vet detta och handlaren vill bara slippa det stora jobbet med att smacka på en klisterlapp som säger "nekat av kunden". Tragiskt och konstigt att han inte var mer hjälpsam...

Kom gärna ihåg det till nästa gång, om paketet ser ut att vara så skadat att saker innuti har gått sönder skall du neka att ta emot. De som är postombud vet hur saker skall ske då. Annars måste du kontakta leverantörer för reklamation vilket blir jobbigare för dig. Om det saknas saker i paket och du har hämtat ut det skall du genast polisanmäla detta som stöld då det är som om någon tagit telefonen ur din ficka.

Om du inte tar emot ett sådant paket kommer posten att betala för en ny vara och antagligen sätta igång en utredning om det hela. Nu blir det för dig den långa vägen. Du kan kontakta ditt närmaste poliskontor för mer information men självrisken kommer du nog inte undan. Dock bör du kunna se ifall antingen handlaren (i god vilja) eller posten kan assistera dig med den (räkna dock inte med det).

Sov gött!

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Okej okej, tack för alla snabba svar! Får se hur det går imorgon med allting, ska iallafall reklamera till posten (värt ett försök) och ringa Tele2 och se vad dom har och säga.

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av marckusk:

Och hur ska jag kunna reklamera innan jag har hämtat ut varan? hur skulle jag kunna veta att det inte var någon telefon där i?

Sista qouten

Nej det kunde du inte, hade du varit paranoid kanske men nej. Dock blir det mer jobb för dig nu, oavsett om paketet blivit omplockat eller ej. En fråga dock: var det en uppenbar stöld eller kan telefonen ha trillat ur? Ser det ut som någon Rivit upp paketet eller som om det skavts? Min telefon från tele2 kom nämligen i wellpap.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marckusk:

Okej okej, tack för alla snabba svar! Får se hur det går imorgon med allting, ska iallafall reklamera till posten (värt ett försök) och ringa Tele2 och se vad dom har och säga.

Ja rapportera till alla inblandade även då handlaren! Ingen skall inte få höra för det är ju något av leden som bistår med långfingrade personer!

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

Sista qouten

Nej det kunde du inte, hade du varit paranoid kanske men nej. Dock blir det mer jobb för dig nu, oavsett om paketet blivit omplockat eller ej. En fråga dock: var det en uppenbar stöld eller kan telefonen ha trillat ur? Ser det ut som någon Rivit upp paketet eller som om det skavts? Min telefon från tele2 kom nämligen i wellpap.

Alltså, de va inte lite som va upprivet, men ändå precis så att telefonen skulle få plats att komma ut. Plus att det låg gott om wellpap i kartongen som den nog var inlindad i. Om vi säger att den har trillat ut, är det samma sak som gäller ändå?

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem

oavsett har du tagit över ansvaret från posten när du skrev på, men detta utesluter inte att du kontaktar dem i fallet. Dock tror jag du är begränsad i vad du kan göra nämligen att du måste göra en stödlanmälan. Ta bilder på paketet om du inte rev upp det mer i din iver att få en Iphone. Tragiskt dock för det låter som någon visste eller gissade att det var en telefon i paketet och då blir man ju tvungen att se över vilka som kan ha gjort detta. Enklaste stället är då tyvärr hos handlaren... även om det inte är uteslutet att stölden kan ha skett tidigare i leden.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

oavsett har du tagit över ansvaret från posten när du skrev på, men detta utesluter inte att du kontaktar dem i fallet. Dock tror jag du är begränsad i vad du kan göra nämligen att du måste göra en stödlanmälan. Ta bilder på paketet om du inte rev upp det mer i din iver att få en Iphone. Tragiskt dock för det låter som någon visste eller gissade att det var en telefon i paketet och då blir man ju tvungen att se över vilka som kan ha gjort detta. Enklaste stället är då tyvärr hos handlaren... även om det inte är uteslutet att stölden kan ha skett tidigare i leden.

Mm tråkigt nog är de ju så. MM men inte så svårt att lista ut. På paketet står det klart å tydligt Avsändare: Tele2, Kategori: Elektronik. Sen står det vikt å allt så det är inte så jätte svårt att gissa på en mobil.

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem

Kontakta även Tele2 och se vad de har att säga om saken...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Kontakta tele2. När jag köpte mafia 2 förra året så fick jag ett paket som var upprivet och bara en faktura i så jag kontaktade webhallen som jag beställt hos och de fixade det. Men kontakta både posten och tele2.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer_Overrun:

Kontakta även Tele2 och se vad de har att säga om saken...

Det ända tele2 gjorde var att dom tog IMEI numret så dom kan spärra telefonen, sen hänvisade dom bara oss till Brightpoint (inte precis oväntat)

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem

Han på posten gjorde fel, han skulle tagit emot din reklamation på plats. Antagligen var det ett matställe du var på där kunskapen inte är på hög nivå därför bad han dig gå hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Han på posten gjorde fel, han skulle tagit emot din reklamation på plats. Antagligen var det ett matställe du var på där kunskapen inte är på hög nivå därför bad han dig gå hem.

Ah jo det var en mataffär.. Var inne på Tele2 butiken idag och pratade lite med dom, och dom sa att precis samma sak hade hänt förra veckan här i Åkersberga (dock annat utämningsställe) Dom sa att posten hade haft mycket strul nu med deras sommarjobbare..

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem

Posten blir bara sämre och sämre, innan var det sällan strul och skit nu när posten omgjort allt och man hämtar ut paket i en satans jävla mataffär och dom kör med småglin över sommaren till jobbare är det inte så konstigt nån såg sin chans och noppade din iphone..

Permalänk
Medlem

Hoppas det går att hämta ut den nya iphonen i butik när allt är löst. Vägrar få den via posten, litar verkligen inte på dom alls längre

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem

Du skulle aldrig ha tagit emot paketet. Av regel så nekar jag alltid DIREKT! vid emballageskador. Hur ska jag veta om godset är skadat eller försvunnet? Bättre ta det säkra före det osäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Posten blir bara sämre och sämre, innan var det sällan strul och skit nu när posten omgjort allt och man hämtar ut paket i en satans jävla mataffär och dom kör med småglin över sommaren till jobbare är det inte så konstigt nån såg sin chans och noppade din iphone..

Posten har ganska så mycket ungdomar i sin kedja, vem vet var den försvunnit? Sen tror jag inte posten har blivit sämre, eller bättre för den delen.