Verktyg Visningsval
2011-10-12, 18:27   #1

Komaqtion

Medlem

Plats: Kungälv

Registrerad: okt 2008

Köpa datorkomponenter på Amazon.co.uk?

Tjenare!

Håller på med datorbygge just nu, och har gjort en lista på prisjakt där själva datorn kommer kosta runt 10.5k och sedan typ 3.5 - 4k för kringutrustningen.
Men kom just nu (out of the blue) på att amazon.co.uk skeppar till sverige (om jag inte har fel) så tänkte bara höra här om det fungerar att köpa komponenter där ifrån? Kanske inte nätagget, men dem andra delarna.

Och såg i nån tråd att om man köper för över 25$ så får man fri frakt (låter otroligt eftersom det blir internationellt, men tänkte ändå fråga ), är detta sant?

Kom just på att jag satt och kolla på amerikanska amazon, där dem hade MYCKET billigare priser jämfört med UK då dollarn e så låg, så kan lika gärna också fråga om någon vet hur det är med den amerikanska amazon, och frakt till sverige

Tack på förhand!
Komaqtion är uppkopplad nu
2011-10-12, 18:32   #2

SUMITOMO

Medlem

SUMITOMOs avatar

Registrerad: jul 2002

Fraktfritt (25£) från UK så länge det är amazon som levererar och ingen partnerbutik.
Fraktfritt innebär inte per automatik att det blir billigare i slutändan.

Från US, dyr frakt, räkna med 25% moms och avgifter.
Sällan lönsamt.
SUMITOMO är uppkopplad nu
2011-10-12, 18:53   #3

Komaqtion

Medlem

Finns det några "kategorier" inom datorer som kanske oftast är billigare?
Typ skärmar, eller moderkort eller nått?

Men funkar allt från UK i Sverige, och går det att blanda svenska och engelska komponenter?
Och hur är det med USA ?
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB
2011-10-12, 19:35   #4

Knuckles

Medlem

Plats: Portland, USA

Registrerad: dec 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Komaqtion Visa inlägg
Finns det några "kategorier" inom datorer som kanske oftast är billigare?
Typ skärmar, eller moderkort eller nått?

Men funkar allt från UK i Sverige, och går det att blanda svenska och engelska komponenter?
Och hur är det med USA ?
Här i staterna är det ofta kampanjer på ram-minnen. Sett snabba G.Skill 4x4gb DDR3 för mindre än 70$ totalt t.ex

Köper du från utlandet måste du utgå från att tullen kommer att lägga till 25% av värdet som moms så det kommer nog inte löna sig så mycket förutom smågrejer som t.ex minnen
2011-10-13, 12:29   #5

Komaqtion

Medlem

Gäller den momsen från Storbritannien med?

Och hur är det med mina sista frågor i förra inlägget? Vilka komponenter kan man blanda med svenska?
2011-10-13, 13:13   #6

kode

Medlem

kodes avatar

Plats: Linköping

Registrerad: aug 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Komaqtion Visa inlägg
Gäller den momsen från Storbritannien med?

Och hur är det med mina sista frågor i förra inlägget? Vilka komponenter kan man blanda med svenska?
Från UK kommer du även att få betala mellanskillnaden mellan deras moms och vår, men detta har jag för mig att amazon uk lägger på automatiskt vid kassan.
kode är inte uppkopplad
2011-10-14, 13:49   #7

Komaqtion

Medlem

Ok, tack så mycket
Har också hört att momsen läggs på i kassan
2011-10-14, 14:10   #8

Bakwetu

Medlem

Bakwetus avatar

Plats: Lund

Registrerad: maj 2002

Priserna hos amazon.uk är med engelsk moms som är lägre än de svenska (jag tror det skiljer 5 %). Vi köp av den officiella Amazonhandlaren dras den engelska momsen ifrån och den svenska läggs på. Detta gör inte övriga säljare på Amazon.uk, i alla fall har det inte hänt mig. England har samma spänning som här, men sladdarna har andra kontakter, det är ju inget större problem om man inte köper nåt med fast monterad sladd.

Senär det frågan om de överhuvudtaget säljer datordelar till Sverige, jag vet att de vägrar skicka andra elektronikprylar som tv-apparater och annat, antagligen pga riskerna för fraktskador.
2012-08-11, 10:49   #9

Bekric

Medlem

Bekrics avatar

Plats: Kungsör

Registrerad: jun 2011

Tryck på Super Saver Delivery på filtrering till vänster, do sorteras alla produkter som fraktas gratis till sverige när du handlar för över 25£.
RAM : Corsair Vengeance 1x4 GB GPU : Gigabyte AMD Radeon HD6870 DATORLÅDA : CoolerMaster Elite 430 PSU : Chieftec Nitro Series BPS-650C CPU KYLARE : Corsair H40 SSD : Kingston V+200 HDD : Hitachi 7200k
Bekric är uppkopplad nu
2012-08-11, 11:02   #10

Nagel

Medlem

Nagels avatar

Plats: Skåne :(

Registrerad: apr 2006

Värt är även att kolla priser i tyskland, stark svensk krona och låg euro.
2012-08-11, 11:09   #11

RakatKadaver

Medlem

RakatKadavers avatar

Plats: Sverige

Registrerad: jan 2010

Lite sisådär med garantier dock.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb