Blev lurad på blocket. Fick pengar tillbaks

Permalänk
Medlem

Blev lurad på blocket. Fick pengar tillbaks

Ville bara skriva av mig lite och ge tips till er som har blivit lurade.

I måndags slog jag till på en Iphone 4s olåst 16gb för 4300kr

Jag ringde upp honom så fort jag såg annonsen och sa att jag ville använda internetgirot.
Men det ville inte han eftersom han skulle resa bort om 2 dagar och ville ha pengarna innan.
Jag svarade med att jag har blivit lurad tidigare och helst inte vill sätta in pengar utan någon säkerhet.
Han svarade med att han själv har blivit lurad sen tidigare och förstår hur jag känner mig och lovade mig att jag skulle få en telefon och att jag kan vara lugn.

Jag så då att jag kunde sätta in pengar om jag skulle kunna få lite uppgifter om honom
Jag bad då om att få hans namn, adress, personnummer, kontouppgifter.

Jag satte in 4300kr.
Efter 3 timmar messade han om att luren är skickad.
Han bad inte om pengar för frakten.
Redan här så ringde det en klocka.

Eftersom han skickade den på tisdag så förväntade jag med att den skulle komma senast torsdag.
Men inget paket kom.
Jag försökte ringa, smsa och maila men inget svar fick man.

Fredag gick jag till polisen och gjorde en anmälan, och smsade dessutom till han att en polisanmälan är gjord. Inget svar fick man.

Jag var ganska säker på att alla uppgifter jag fått av honom var knyckta så det kändes hopplöst.

En sista grej jag gjorde som fick han och vakna till var att jag ringde till hans pappa och berättade hela grejen.
Direkt efter samtalet så smsade jag igen till killen och sa att jag har kontaktat hans föräldrar.

15 sekunder senare så svarade han äntligen.

Jag ringde upp honom och... ja visst svarade han äntligen.
Bortförklaringar med att han haft annat och göra och inte kunnat svara osv. Han säger att telefonen är skickad. Han nekade helt i att han lurat mig.

Jag sa åt honom att sätta tillbaks mina pengar så glömmer vi detta.

Så mitt tips är att använda internetgirot om ni inte kan göra upp affären face to face.
Blir ni lurade så försök ta kontakt med deras nära och kära och skäm ut dom. Det hjälpte i mitt fall.
Jag har sån lust att hänga ut honom här men jag vet att det inte är tillåtet.

Saker som hjälpte mig genom detta.
http://www.upplysning.se/ -sök på personnummer
http://www.eniro.se/

Permalänk

Bra. På dom jeflarna som försöker narras!

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Alltid en smart ide att ringa morsan/farsan. Grymt att du gjorde de, äckliga jävlar som luras. Jag köper aldrig något utan att mötas upp.

Tycker du ska fortsätta med polisanmälan ändå. Han svarade inte först du sa om föräldarna och för att vara på den säkra sidan att han inte blåser fler så bör du trycka på med polisanmälan om de är möjligt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Haha, riktigt roligt att du kontaktade hans föräldrar xD Hur gammal var han?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabeltv:

Haha, riktigt roligt att du kontaktade hans föräldrar xD Hur gammal var han?

född 87

Permalänk
Medlem

Blev lurad på en iphone på blocket också. Sen dess har jag bara använt sweclockers marknad! Sjukt tråkigt sånt här. I mitt tycke så borde det vara höga straff på sånt här, riktigt höga straff.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Gött att det löste sig, bäst är o göra affär face to face.
Ska man göra affär via internetgirot så bör man kolla upp så allt stämmer innan man köper något.
När man använder det så får man ett bekräftelsemejl om vart man ska skicka pengarna.
Ja skulle inhandla en iphone 4 på blocket o använde mig av tjänsten, personen ja skulle köpa av tog ett antal timmar på sig.. Blev fundersam.
Tar ju endast ett par minuter o fixa.
Fick mejl utan internetgirot men så läste ja igenom mejlet o jämförde på deras sida.. Personen hade bytt ut deras bankgiro mot sitt eget bankkonto.

Taget från internetgirot.se
"Betala aldrig pengar till annat än Internetgirots bankgironr 782-3214."

Permalänk
Medlem

förstår inte folk som betalar i förväg , skulle jag aldrig göra hur mkt de än bönar och ber i telefonen om att de är så snälla. Aldrig

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Gomer:

Haha tragiskt!

Mycket bra gjort av dig, har aldrig handlat via blocket just av den anledningen att jag inte vill bli lurad! Självklart kan det hända på andra siter också så det du beskrev kommer man troligtvis ha användning av någon gång i framtiden.

Permalänk
Medlem

Haha! Grymt gjort av dig! Tipset om föräldrarna var en bra idé! Själv försöker jag göra upp face to face om det är möjligt. Annars försöker jag få dem att skicka varan och ta kort på "kollinummret" eller den där blanketten som sitter på paketet när de lämnar varan till posten eller dylikt och när jag fått den så skickar jag pengarna. Annars är det ju alltid bra att kolla upp numret på den som ringer på någon nummersajt och checka så hans "namn" stämmer med det som står på nätet. En bra sida som jag använder är http://www.ratsit.se/ där kan man få adress, nummer, födelsedatum, se anmärkningar från Kronofogden, kreditvärdighet om han har något företag mm! En väldigt bra sida!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Vart bodde han?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Avstängd

Bra gjort!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Hahaa så klockrent gjor av dig Både jag o farsan fick oss ett gott skratt

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Nu lär jag ha ont i magen i dagar..sånt här skratt jag inte haft på länge bra att du gick extremt o ringde han föräldrar;)

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Bra gjort!!

Kom ihåg själv när jag var 17 bast och skulle ha första iPhone. Tog tåget till sthlm med en massa kontanter på sig, mötte upp säljaren på centralen som var omkring 28 år med sin farsa. Måste våga chansa, tur att man inte blev rånad

Precis som du säger face2face är bäst såklart.

Förskotts betalning hade jag gått med på om det var på Tradera, givetvis med bra omdöme å så.

Permalänk
Inaktiv

bra jobbat, sjukt skönt

Permalänk
Medlem

Har du dragit tillbaka polisanmälan när du fick pengarna?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Inte för att vara sådan men ... du förväntar dig att få telefonen på torsdagen, och när den inte dyker upp då så går du till polisen efter en dags försening. Visst, det är dåligt att han inte hört av sig, men det KAN ju ha varit så att han haft saker som av någon anledning gjort att han inte svarade. Nåväl, det är mina fem öre i alla fall.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

förstår inte folk som betalar i förväg , skulle jag aldrig göra hur mkt de än bönar och ber i telefonen om att de är så snälla. Aldrig

Hur gör du då om du köper begagnat över internet?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Den här "karl"
Sa han att han jobber med elektronik och därför plockat ut olika varor som bonus för övertid etc?
Har mailat en del med en "karl" som hade både Iphone 4s och en Htc sensation Xl förut innan jag bestämde mig för att handla på säkrare ställe!

Visa signatur

Intel i9 7900x @ 5ghz / Asus x299 prime deluxe / 2080ti / 16gb G skill trident neo 3800mhz / Samsung 980 500gb nvm2 4 OS / / 6Tb samsung storage unit / ekwater radiator 420 / Ekwater system on Gpu + Cpu in a Themaltake core p5

Permalänk
Skrivet av Gomer:

Första inlägget

Det skulle inte förvåna mig om du kommer få skicka den där telefonen tillbaka till avsändaren i början på nästa vecka.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Det skulle inte förvåna mig om du kommer få skicka den där telefonen tillbaka till avsändaren i början på nästa vecka.

Håller nog med..

Permalänk
Medlem

Du måste köra på med polisanmälningen. Detta är ju absurt.

Kommer inte heller tycka synd om föräldrarna, deras jobb som misslyckades när dom uppfostrade en meningslös människa till bedragare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Hur gör du då om du köper begagnat över internet?

Använd Paypal eller något av de andra liknande företagen som erbjuder säker handel.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

förstår inte folk som betalar i förväg , skulle jag aldrig göra hur mkt de än bönar och ber i telefonen om att de är så snälla. Aldrig

- Ponera att jag ska sälja något, så skickar jag paketet innan pengar, då kan inget hända för köparen, han kan säga att det är en gåva, en polisanmälan kan inte göras.

- Sätter han dock in pengar i förskott och jag inte skickar iväg paketet, då kan han anmäla mig för bedrägeri.

Alltså fungerar detta bara åt ett håll. Alltså ska man alltid be någon att betala i förväg (om man inte använder postförskott eller möte såklart) när man säljer, för gör man tvärtom kan köparen påstå att det är en gåva, går inte att anmäla för bedrägeri. Alltså är det bästa sättet att sätta in pengar i förväg (om man nu måste göra på detta sätt). Skicka aldrig paketet utan pengar först, det är som ovan mycket oförnuftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Det skulle inte förvåna mig om du kommer få skicka den där telefonen tillbaka till avsändaren i början på nästa vecka.

Skrivet av Agile:

Håller nog med..

Det kan hända.
Vi kan säga såhär...
Om telefonen dyker upp nu på måndag så är det posten som segat helt klart.
Men däremot om den dyker upp på onsdag betyder det att han skickat den innan kl 12 på måndag för att bevisa för sina föräldrar att han inte har ljugit och köra med sin historia om att det är postens fel.

Men har jag överreagerat ?
Nej

Jag har säkert ringt han 17 gånger.
Skickat kanske 10 sms (med skype också)
Mailat.

Ingen svar.

Men så fort jag pratade med hans far så svarar han direkt på sms och på telefon.
Låter ganska troligt i min uppfattning om att det är en bedragare som försökte in i det sista.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara å skicka tillbaka den i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Ville bara skriva av mig lite och ge tips till er som har blivit lurade.

I måndags slog jag till på en Iphone 4s olåst 16gb för 4300kr

Jag ringde upp honom så fort jag såg annonsen och sa att jag ville använda internetgirot.
Men det ville inte han eftersom han skulle resa bort om 2 dagar och ville ha pengarna innan.
Jag svarade med att jag har blivit lurad tidigare och helst inte vill sätta in pengar utan någon säkerhet.
Han svarade med att han själv har blivit lurad sen tidigare och förstår hur jag känner mig och lovade mig att jag skulle få en telefon och att jag kan vara lugn.

Jag så då att jag kunde sätta in pengar om jag skulle kunna få lite uppgifter om honom
Jag bad då om att få hans namn, adress, personnummer, kontouppgifter.

Jag satte in 4300kr.
Efter 3 timmar messade han om att luren är skickad.
Han bad inte om pengar för frakten.
Redan här så ringde det en klocka.

Eftersom han skickade den på tisdag så förväntade jag med att den skulle komma senast torsdag.
Men inget paket kom.
Jag försökte ringa, smsa och maila men inget svar fick man.

Fredag gick jag till polisen och gjorde en anmälan, och smsade dessutom till han att en polisanmälan är gjord. Inget svar fick man.

Jag var ganska säker på att alla uppgifter jag fått av honom var knyckta så det kändes hopplöst.

En sista grej jag gjorde som fick han och vakna till var att jag ringde till hans pappa och berättade hela grejen.
Direkt efter samtalet så smsade jag igen till killen och sa att jag har kontaktat hans föräldrar.

15 sekunder senare så svarade han äntligen.

Jag ringde upp honom och... ja visst svarade han äntligen.
Bortförklaringar med att han haft annat och göra och inte kunnat svara osv. Han säger att telefonen är skickad. Han nekade helt i att han lurat mig.

Jag sa åt honom att sätta tillbaks mina pengar så glömmer vi detta.

Så mitt tips är att använda internetgirot om ni inte kan göra upp affären face to face.
Blir ni lurade så försök ta kontakt med deras nära och kära och skäm ut dom. Det hjälpte i mitt fall.
Jag har sån lust att hänga ut honom här men jag vet att det inte är tillåtet.

Saker som hjälpte mig genom detta.
http://www.upplysning.se/ -sök på personnummer
http://www.eniro.se/

http://img821.imageshack.us/img821/1698/img0065u.png

Just därför man ska handla av dem som bor inom räckhåll så man kan åka och köpa det face to face. Köpte ju min processor på sweclockers och det gick bra och smärtfritt men man har inte jämt den turen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Jag sålde mina grafikkort till en grabb uppe i bortre delen av norrland. Körde med bussgodsprepaid. Men jag håller med omöjligt att vara 100% säker att köpa över post.

Kändes safe för mig och rätt torsk för motparten men jag är ju ärlig

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Härligt att det löste sig. Men tyvärr kan jag instämma med andra medlemmar. Folk har oftast väldigt dåligt med tålamod.

Visa signatur

Star Citizen ❤