Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-03-07, 16:09   #31

Extremaz

Medlem

Extremazs avatar

Plats: Malmö/Kalmar

Registrerad: jan 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av screamin-daemon Visa inlägg
Kan dom visst. TS har fått en orderbekräftelse och han och Komplett har därför ingått ett bindande avtal. Kan, eller vill inte komplett leverera, kan TS kräva ett s.k. täckningsköp. Dvs TS får köpa varan nån annanstans och Komplett får betala mellanskillnaden. Alternativt kan TS kräva en motsvarande vara.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av -GufuX- Visa inlägg
Spelar somsagt fortfarande ingen roll när han med hjälp av en orderbekräftelse har ingått ett bindande avtal med komplett. sedan att dem inte kan fixa ordning på sin lagerstatus är ju bara deras egen förlust.
Kan ni backa upp dessa påstående med något utdrag från lagtext? Känns nästan som om man står i en affär och ska köpa en dator för 10 000 på rea och dem har en kvar så tar man och betalar för att sedan gå och hämta den på lagret men då har en kollega redan sålt den datorn till en annan kund... Är dem inte skyldiga att ta in en till likadan produkt eller ge kunden en liknande produkt?
Chassi:BitFenix Shinobi XL/PSU:DarkPowerPro1000w/Moderkort:Asus Maximus IV Extreme-Z/CPU:i5-2500K 3.3Ghz/CPU Kylare:H100/Ram:Corsair Vengeance 1600MHz 16GB/GPU:Asus R9 280X Matrix 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->17TB/OS:W7/Tillbehör:Logitech G35,Logitech G510/Mionix Naos 5000/Roccat Sota/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,42"Finlux/Mobil:Sony Xperia S
Extremaz är inte uppkopplad
2012-03-07, 16:42   #32

screamin-daemon

Moderator

screamin-daemons avatar

Registrerad: jan 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av twit Visa inlägg
Nu fördummar du avtalsförfarandet, baserat på okunskap får jag anta.
Avtalslagen (som säger att anbud + accept = bindande avtal) är dispositiv, alltså får anbudsgivaren avtala bort hela eller delar av lagen. Komplett kan alltså mycket väl ange specifika villkor för beställning som exempelvis stycket ovan. Dessa villkor godkänner man som konsument när man beställer från företaget. Vill man inte godkänna villkoren beställer man på annat ställe eller kontaktar Komplett med ett eget anbud, vilket troligtvis ej kommer accepteras.
Innan du börjar yra om okunskap bör du nog läsa på lite. Distans och hemförsäljningslagen har en del undantag, och ett av dessa är att Distans & hemförsäljningslagen inte är dispositiv.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Extremaz Visa inlägg
Kan ni backa upp dessa påstående med något utdrag från lagtext? Känns nästan som om man står i en affär och ska köpa en dator för 10 000 på rea och dem har en kvar så tar man och betalar för att sedan gå och hämta den på lagret men då har en kollega redan sålt den datorn till en annan kund... Är dem inte skyldiga att ta in en till likadan produkt eller ge kunden en liknande produkt?
Det är en hel annan sak när man står i en butik. För att det ska räknas som ett bindande avtal i butik måste du gå till kassan och betala först.
2012-03-07, 17:13   #33

twit

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2005

Citat:
Innan du börjar yra om okunskap bör du nog läsa på lite. Distans och hemförsäljningslagen har en del undantag, och ett av dessa är att Distans & hemförsäljningslagen inte är dispositiv.
Distans- och hemförsäljningslagen är dock fullständigt irrelevant för just denna fråga, så varför du nämner den förstår jag inte.
Frågan här gäller när och hur ett avtal ingås och Kompletts rätt att precisera villkor för detta. Detta regleras i avtalslagen.
2012-03-07, 17:21   #34

screamin-daemon

Moderator

screamin-daemons avatar

Citat:
Distans- och hemförsäljningslagen är dock fullständigt irrelevant för just denna fråga, så varför du nämner den förstår jag inte.
Frågan här gäller när och hur ett avtal ingås och Kompletts rätt att precisera villkor för detta. Detta regleras i avtalslagen.
Köper man nåt på nätet är det Distans och hemförsäljningslagen som gäller. Distans och hemförsäljningslagenlagen är ett tillägg till avtalslagen och har lite egna regler/undantag för att skydda konsumenten vid distansköp.
2012-03-07, 17:31   #35

twit

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2005

Citat:
Köper man nåt på nätet är det Distans och hemförsäljningslagen som gäller. Distans och hemförsäljningslagenlagen är ett tillägg till avtalslagen och har lite egna regler/undantag för att skydda konsumenten vid distansköp.
En separat lag, inte ett tillägg. Distans- och hemförsäljningslagen reglerar framförallt ångerrätt och näringsidkarens informationsplikt. Avtalslagen reglerar hur avtal ingås. Dessa två lagar (och ett flertal andra) gäller simultant, men i det här fallet är det avtalslagen som är applicerbar och den säger att Komplett får ange ytterligare villkor för att ett avtal skall ingås, som att de har rätt att annulera en order om varan är slut i lager
Distans- och hemförsäljningslagen är, återigen, inte applicerbar på denna fråga eftersom den inte säger något om hur avtal skall ingås.
2012-03-07, 18:10   #36

screamin-daemon

Moderator

screamin-daemons avatar

Citat:
En separat lag, inte ett tillägg. Distans- och hemförsäljningslagen reglerar framförallt ångerrätt och näringsidkarens informationsplikt. Avtalslagen reglerar hur avtal ingås. Dessa två lagar (och ett flertal andra) gäller simultant, men i det här fallet är det avtalslagen som är applicerbar och den säger att Komplett får ange ytterligare villkor för att ett avtal skall ingås, som att de har rätt att annulera en order om varan är slut i lager
Distans- och hemförsäljningslagen är, återigen, inte applicerbar på denna fråga eftersom den inte säger något om hur avtal skall ingås.
Ber om ursäkt, du har fan rätt.
Blandande lite ihop med att det inte går att avtala bort Distans och hemförsäljningslagen. Sedan får jag väl skylla på en blandning av hjärnsläpp, idioti och envishet.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker