Verktyg Visningsval
2012-03-09, 10:17   #1

adfi

Medlem

Registrerad: nov 2004

Rättigheter - Grafikkort.


Hej. Måste bara fråga vad som gäller egentligen. För jag har ingen större koll.
Det är såhär att jag beställde ett grafikkort. som jag nu fått och haft i någon dag.


Saken är att jag inte alls är nöjd med kortet. och helst vill jag bara ha tillbaka pengarna.
Då jag hade förväntat mig mer. (såsom bättre kylning, tystare)

Och enligt företagets regler så är det inga problem.


Nu till problemet. Grafikkortet gör läten för sig. så något skulle KUNNA vara fel. Men kortet fungerar perfekt annars
Bra fps osv. Är bara att kortet gör ljud som enligt mig inte borde vara där.

Läser man på internet så säger folk att "Det är vanligt bland dessa kort, vänta på drivrutiner så kanske det löser sig"
och det har jag inte tid med. Har ångrat mitt köp då jag blev sugen på annat.

sen sa företaget "Det låter som att det eventuellt är fel på din komponent"


Så hur ska jag gå tillväga?
Jag vill ju inte "scamma" företaget. utan vill sköta detta snyggt. Men känns som att de hällre envisas med att laga kortet(vilket jag inte har tid med)
och egentligen så är det väl inte mitt fel att det låter lite. eftersom det verkar vanligt, och för att jag haft ESD armband under installation.

Conclusion. förvirrad hur det ska gå till, och vill slippa långa väntetider. Vill bara ha tillbaka pengarna så jag kan köpa något som fungerar som jag vill.
adfi är inte uppkopplad
2012-03-09, 10:28   #2

Lullebulle

Medlem

Registrerad: feb 2010

Du måste koppla ESD-armbandet rätt också.
Dessutom vet jag inte vad det är för företag du pratar om och vilken policy dom har, men generellt så har företag rätt att laga grejer innan dom ger återköp.
Lullebulle är inte uppkopplad
2012-03-09, 10:30   #3

Jontonia

Medlem

Plats: Mariestad

Registrerad: aug 2011

Ett tips är att betala med Klarna-Faktura nästa gång!
Det kostar ca 20 kr mer men det är värt det!

Med klarna faktura så betalar du varan du har köpt efter 14 dagar och kan då skicka tillbaka varan utan att behöva vara orolig för dina pengar och inte mer behöva finna dig i den här sortens knipa!

Titta in på länken! http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/
Jontonia är inte uppkopplad
2012-03-09, 11:00   #4

adfi

Medlem

Registrerad: nov 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jontonia Visa inlägg
Ett tips är att betala med Klarna-Faktura nästa gång!
Det kostar ca 20 kr mer men det är värt det!

Med klarna faktura så betalar du varan du har köpt efter 14 dagar och kan då skicka tillbaka varan utan att behöva vara orolig för dina pengar och inte mer behöva finna dig i den här sortens knipa!

Titta in på länken! http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/
Kan någon förklara vad han menar?

Läste att man har rätt att reklamera och kräva pengarna tillbaka i alla fall.
Men då måste de ju hitta ett fel också.

Och kanske inte är ett "fel" enligt dom.
adfi är inte uppkopplad
2012-03-09, 11:15   #5

Rydisen

Medlem

Rydisens avatar

Plats: Lund

Registrerad: okt 2010

Du har rätt att göra ett återköp inom 14 dagar om du köpt produkten på nätet. Du får alltså testa den i 14 dagar och se om du är nöjd eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com
__________________
i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 760 | Vulcan 8GB | Agility 3 120GB, Green 2TB | Newton 650w | P280 | LG IPS237L
Marantz SR5005 | B&W DM603 | AKG K618
Nexus 7 | Raspberry Pi | Sony Vaio Pro 13
Projekt: IceCase
Rydisen är inte uppkopplad
2012-03-09, 11:20   #6

adfi

Medlem

Registrerad: nov 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rydisen Visa inlägg
Du har rätt att göra ett återköp inom 14 dagar om du köpt produkten på nätet. Du får alltså testa den i 14 dagar och se om du är nöjd eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com
Det har jag förstått.
Men gäller detta även om det finns ett potentiellt fel med produkten?
Som man själv inte har fixat dvs. utan produkten var så från början.
adfi är inte uppkopplad
2012-03-09, 11:25   #7

Fluf

Hjälpsam

Flufs avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2004

DU har alltid rätt att ångra köpet på produkten inom 14 dagar oavsett om det är ursprungligt fel på det eller inte så länge allt original emballage och tillbehöer med mera kan returneras i så gott skick som är möjligt.

Om det är fel på produkten är det endast en issue om det är du som orsakat det.

"Jag vill ångra köpet på den här varan, tycker inte om den. Dessutom tror jag den är trasig"
"Ok, skicka in så undersöker vi och ersätter med ny om vi hittar fel"
"Nej, jag vill utnyttja min ångerrätt med pengarna åter, men ni bör undersöka produkten när ni får in den då den kan vara defekt"

Konstigare än så skall det inte vara
__________________
Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI
Fluf är inte uppkopplad
2012-03-09, 11:26   #8

twit

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av adfi Visa inlägg
Det har jag förstått.
Men gäller detta även om det finns ett potentiellt fel med produkten?
Som man själv inte har fixat dvs. utan produkten var så från början.
Du har alltid rätt att ångra köpet om det är köpt på distans (nätbutik etc.). När du meddelar företaget att du vill nyttja ångerrätten meddelar du även varför så att företaget kan kontrollera produkten och på så sätt undvika att en annan kund får en defekt komponent.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rydisen Visa inlägg
Du får alltså testa den i 14 dagar och se om du är nöjd eller inte.
Nja, man har rätt att undersöka produkten och returnera den inom fjorton dagar men inte att använda den i fjorton dagar för att sedan returnera den.
__________________
Q9450 @ 3.5 GHz | HD6970 @ 940MHz | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M
twit är inte uppkopplad
2012-03-09, 11:35   #9

adfi

Medlem

Registrerad: nov 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fluf Visa inlägg
DU har alltid rätt att ångra köpet på produkten inom 14 dagar oavsett om det är ursprungligt fel på det eller inte så länge allt original emballage och tillbehöer med mera kan returneras i så gott skick som är möjligt.

Om det är fel på produkten är det endast en issue om det är du som orsakat det.

"Jag vill ångra köpet på den här varan, tycker inte om den. Dessutom tror jag den är trasig"
"Ok, skicka in så undersöker vi och ersätter med ny om vi hittar fel"
"Nej, jag vill utnyttja min ångerrätt med pengarna åter, men ni bör undersöka produkten när ni får in den då den kan vara defekt"

Konstigare än så skall det inte vara


Okej tack så mycket. Får försöka med detta : ).

Förhoppningsvis slutar det bra



Btw när börjar dagarna räkna? när jag beställt, eller när jag fått produkten? tänker på tiden man har på sig att ångra sitt köp
adfi är inte uppkopplad
2012-03-09, 11:40   #10

twit

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av adfi Visa inlägg
Btw när börjar dagarna räkna?
När du fått produkten, men varför vänta?
__________________
Q9450 @ 3.5 GHz | HD6970 @ 940MHz | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M
twit är inte uppkopplad
2012-03-09, 11:43   #11

adfi

Medlem

Registrerad: nov 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av twit Visa inlägg
När du fått produkten, men varför vänta?
kände mest att det inte händer något över helgen. så.

en annan fråga. jag har tagit faktura på detta.
Ska jag betala in det och be om återbetalning efter de fått tillbaka kortet?

jag antar att det blir så.
adfi är inte uppkopplad
2012-03-09, 11:49   #12

Fluf

Hjälpsam

Flufs avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av adfi Visa inlägg
kände mest att det inte händer något över helgen. så.

en annan fråga. jag har tagit faktura på detta.
Ska jag betala in det och be om återbetalning efter de fått tillbaka kortet?

jag antar att det blir så.
Antagligen, men kontakta butiken om hur det är smidigast att lösa det.
__________________
Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI
Fluf är inte uppkopplad
2012-03-11, 00:01   #13

FireFox

Medlem

FireFoxs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av adfi Visa inlägg
kände mest att det inte händer något över helgen. så.

en annan fråga. jag har tagit faktura på detta.
Ska jag betala in det och be om återbetalning efter de fått tillbaka kortet?

jag antar att det blir så.
Nej, ta kontakt med Klarna om det är dem som står för fakturan och förklara att du skickat grafikkortet på retur så löser det sig så slipper ni lägga ner tid och energi från båda håll.
__________________
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: Be quiet! Dark Power Pro 750W | MB: ASUS Sabertooth P67 | CPU: INTEL 2600K & Antec Kühler H2o 620 | GPU: Gigabyte GTX 680 2GB| SSD: Kingston HyperX 120 GB | RAM: G.Skill 4x4096MB CL9 1600Mhz Ripjaws | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Skärm: Dell U2410 |
|| Citera för svar! ||
FireFox är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker