Citat:
Ursprungligen inskrivet av Triffid
Har du betalt för varan redan så är avtal helt garanterat ingått så vitt jag förstått. Men du har nog rätt, många företags orderbekräftelser är att betrakta som bindande avtal. Jag kollade bara på mina från inet och kom fram till att det inte var fallet i dem, hittar också många trådar i swec sen tidigare som kommer fram till att orderbekräftelser ej är bindande men där saknas vettiga källor. När jag svarade först kom jag bara ihåg resultatet av tidigare trådar och inte hurvida det faktiskt refererade till lagtexten eller liknande.
Inet verkar också jämställa orderbekräftelse med kvitto eftersom de kräver ordernummer för reklamationer och liknande. Vad jag kan se står allt som behöver stå även på orderbekräftelsen från Inet bara det att du gömt din adress bakom en vit ruta vilket jag förstår.
Lagtexten är inte så specifik av flera anledningar. Jag har å andra sidan inte lyckats hitta något som skulle stödja tesen att orderbekräftelsen inte är en bekräftelse på köp. Läs igenom villkoren på Inet så säger även de att priset på orderbekräftelsen ska gälla.
Sen finns det som sagt ett skydd mot uppenbara fel där köparen rimligtvis borde förstått att priset är fel. Om spelet i fråga hade kostat 999 kr överallt och bara 99 kr på GAME så borde vilken normalt funtad person som helst inse att det är fel och säljaren behöver inte sälja till det priset. Skiljer det däremot en hundralapp så är det ju fullt rimligt.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
|