Citat:
Ursprungligen inskrivet av
silicon111
Det finns olika kvalitet. Vissa cyklar på biltema brakar ju ihop vid normalt användade långt innan 1 års garanti gått ut. Och andra cyklar håller 5 år EFTER garanti tiden gått ut. Visst jag får nya delar/reperation eller utbytt cykel på biltema. Men det finns ingen lag som säger att man MÅSTE bygga med kvalitet. Elektronik är ju ALLMÄNT känt för att pajja strax efter garanti tiden. Inget man kan göra åt det om det inte är fabrikationsfel(där igen lol). Andra märken kör skit bra elektronik prdukter som håller 10 år efter garanti tiden. Men även dessa märken kan pajja strax efter garanti tiden och det är inget konstigt med det eller hur?
Och du, vi snackar grafikkort här och inte bilar. Som har andra normer, regler och saker som jag inte kan utala mig om (för jag vet mindre). Men detta har med säkerhet och sånt att göra. Kan tro att bildelar och reservdelar har ett kvalitets test krav dom måste uppfylla. Men några sådana har jag alldrig sett gällande grafikkort mer en att det finns garanti tid.
Men sådana bildelar som inte har sådana kvalitets krav, går ju sönder nästan direkt (*host* biltemas ). Kvaliten skiljer enormt ibland mellan bildelar. Jag vet av egen erfarenhet.
Ok vi börjar såhär:
1. Vad som är allmänt kännt inom elektronikvärlden kan vi vara överrens om att ha olika åsikter om.
2. Man måste se till vad som är rimligt, om en kund till företagen jag jobbar på hade skickat in en produkt som var 6 månader utanför garantitiden (självklart efter godkännande om att ta emot reklamationen trots garantitiden) Så hade jag väl för f*n sett till att slutföra ärendet ordentligt. Hurvida kunden köper kvalitetssaker låter jag vara osagt då det är ett evigt vågspel som har avhandlats flitigt tidigare i tråden.
3. Jo det är jävligt konstigt i mina ögon om produkten ryker sönder strax efter garantitidens utgång, och jag har alltid hävdat det mot butiken just av den anledningen.
4. Tror du inte garantitider på alla produkter sätts med anledning av utfallet hos kvalitetstester, utfallsprover och benchmarks? Kom igen...
5
Saxat från konsumentverket
Konsumentköplagen gäller alltid
Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara.
Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet(
Om varan har en dålig kondensator som inte uppfyller normal livslängd anser inte du det som om felet har varit där från början?). Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas.
Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.
Ser man till det fetstilta anses det iallafall i den bransch jag verkar som standard att man tar tillbaka produkten och kontrollerar vad som var fel (både för att hjälpa kunden och för att bevaka sitt eget kvalitetsutfall), vid fel som är orsakat av kunden eller om produkten är felfri tas en undersökningsavgift ut och reklamationen godkänns inte.
Citat:
Kern
Och med logik och rimlighet menar du att alla varor som går sönder inom 3 år ska ersättas med ett leende av återförsäljaren/distributören/tillverkaren?
Hur tror du det kommer påverka tillverkningsindustrin och samhällsekonomi i övrigt?
Självklart inte, se mina kommentarer tidigare i tråden.
Det jag menar är att tillverkaren och distributören borde hålla koll på sina reklamationer och godkänna det som borde godkännas och inte dra allt över en kant.
Om du tror att jag menar så har du kanske inte läst mina tidigare inlägg?
Citat:
silicon111
Denna snubben är proffs inom ämnet. Han sa ju det själv. Han gemför bilar och grafikkort och menar att det är samma krav och sånt mellan dom(ialf med hans liknelse så lät det som så).

Eftersom det är mitt yrke att arbeta med just kvalitet drar jag paralleller till den industri med just bäst kvalitet i världen, är det inte det som alla strävar mot?