Har jag rätt eller fel?

Permalänk
Avstängd

Har jag rätt eller fel?

Hej. För två år sedan köpte jag en gitarr på JAM.se, men nu har jag fått problem med den. Såhär skrev jag i ett mail till Jam:

Hej!
Köpte en elgitarr av er för drygt två år sedan, och den har hittills funkat bra. Några delar av gitarren är målad i någon mässingsliknande färg som nu tyvärr har börjat lossna och blivit missfärgad så att ytan blivit skrovlig och man ser den silvriga metallen under. Det har hänt på en pick-up, ett par skruvar och diverse metalldelar.
Vad kan detta bero på, och hur kan jag åtgärda det?
PS. Jag har inte utsatt den för vatten eller något sorts rengöringsmedel.
Tack på förhand.

Fick sedan svar då de skrev såhär:
Hej!
Guldplätering på metalldelar på gitarrer lossnar ofta på just detta sätt, beror på oxidation efter fett från fingrar eller bara av luftens fuktighet. Inte mkt att göra åt, man får se det som naturlig åldring av gitarren.
Hoppas detta hjälpte ngt!

Jam påstår alltså att det är ett vanligt förekommande problem att färgen lossnar och blir missfärgad, men de ser det inte som ett problem. De räknar med att man lever med det utan att klaga, men jagtycker inte att det är rätt.
Jag svarade då:

Hej igen.
Jag tycker att det är dåligt att denna information inte finns på hemsidan. 
Ni kunde iallafall ha satt in en liten ruta med texten "Efter ca ett år är risken stor att färgen på samtliga metalldelar på gitarren lossnar och ser ut som skit". 
Helheltsintrycket på gitarren sänks enormt, och om man ska man sälja den begagnad så får man räkna med att ta någon tusenlapp mindre om finishen ser ut som den gör på min gitarr.
Tycker annars att eran affär brukar vara riktigt bra med schysst service, men detta var ganska lågt.
Lite ersättning skulle vara det minsta man kan begära.

De har inte svarat än. Vad tycker ni att jag borde göra?

Permalänk
Avstängd

Hur lägger man in bilder i tråden?

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke på gitarren? Att "guldplätteringen" rammlar av anser jag med vara ett fel från tillverkaren. Är det inte slitage eller skadegörelse skall det hålla. Kolla in gamla Gibson osv med guldfärgade metalldelar, inga problem där.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Hur lägger man in bilder i tråden?

Du laddar upp dem på valfri bilduppladdningshemsida och sedan lägger du in bildens url inom [img]-taggar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Sluta klaga, det är normalt att saker slits. Att du begär kompensation för slitage är lamt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Vad är det för märke på gitarren? Att "guldplätteringen" rammlar av anser jag med vara ett fel från tillverkaren. Är det inte slitage eller skadegörelse skall det hålla. Kolla in gamla Gibson osv med guldfärgade metalldelar, inga problem där.

Det som står är att det är en "J&D Brothers - Deluxe Model"

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Sluta klaga, det är normalt att saker slits. Att du begär kompensation för slitage är lamt.

Instämmer, det är som att köpa mat, äta den, och sen begära ersättning för att den inte räckte längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av silicon111:

Sluta klaga, det är normalt att saker slits. Att du begär kompensation för slitage är lamt.

Så om all metall i ditt chassi till datorn skulle börja rosta så är det helt okej eftersom att det räknas som "slitage"? Jag menar, du har ju använt chassit?

Permalänk
Medlem

Tyvärr något du får räkna med, speciellt om du köpt en billigare gitarr vilket jag antar är fallet. Köprättsligt så föreligger det inget funktionsfel heller då detta är att klassa som ett kosmetiskt fel.

Permalänk

Normalt slitage går aldrig på garantin, inget du kan göra annat än att göra bättre research nästa gång du köper något på hur bra kvaliten är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kagamex:

Instämmer, det är som att köpa mat, äta den, och sen begära ersättning för att den inte räckte längre.

Detta skulle tydligen ha hänt fast jag inte skulle ha använt den. Att färgen lossnar p.g.a fukten i luften var väl ändå något som de kunde ha nämnt innan jag beställde den, eller räknar de med att man vakuumförpackar den efter varje användning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Detta skulle tydligen ha hänt fast jag inte skulle ha använt den. Att färgen lossnar p.g.a fukten i luften var väl ändå något som de kunde ha nämnt innan jag beställde den, eller räknar de med att man vakuumförpackar den efter varje användning?

Att metall oxiderar av fukt är inget unikt för denna produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Detta skulle tydligen ha hänt fast jag inte skulle ha använt den. Att färgen lossnar p.g.a fukten i luften var väl ändå något som de kunde ha nämnt innan jag beställde den, eller räknar de med att man vakuumförpackar den efter varje användning?

... Du förstår väl själv att färg lossnar i längden? Särskilt från ett område som kontinuerligt utsätts för fett från huden och dessutom luftfuktighet. Dessutom gör de flesta försäljare så att de utelämnar information som kan göra dig mindre villig att köpa produkten men som ändå inte krävs enligt regelboken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kagamex:

... Du förstår väl själv att färg lossnar i längden? Särskilt från ett område som kontinuerligt utsätts för fett från huden och dessutom luftfuktighet. Dessutom gör de flesta försäljare så att de utelämnar information som kan göra dig mindre villig att köpa produkten men som ändå inte krävs enligt regelboken.

Fult knep imo

Permalänk
Medlem

Den funkar väl som den ska?

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Fult knep imo

Möjligtvis, sen gör inte alla det, men det finns folk som gör det.. Eller så har de helt enkelt räknat med att köparen ska tänka till.

Permalänk

Tjo. Just när det gäller plätterade bruksdelar på en gitarr så kan du räkna med detta slitaget över lag. Att det slitets så pass fort kan lätt förklaras med att J&D håller sig till kategorin "budget-gitarrer" och där kan du se detta som ett helt normalt slitage jämfört med kvalitets-gitarrer som tex. gibson som har tjockare/solidare lager.

Kort sagt så får man vad man betalar för, som att jämföra en billig jacka från Ullared med en Peak Performance.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ett dugg om gitarrer och det är lite svårt att se på bilderna, men att färgen lossnar där du "slår" på strängarna skulle nog jag anse vara normalt slitage eftersom man är där och fipplar hela tiden när man spelar. Om färgen däremot lossnar på någon del som man aldrig rör vid (eller endast nuddar sällan och försiktigt) tycker jag inte det är OK.

Är gitarren 2 år gammal är det nog tyvärr svårt att få ut någon kompensation, vet inte hur lång garantitiden är men gissar att den gått ut.

Hur mycket kostade gitarren? Är de säg 2'000 spänn så är det väll inte så illa, är det 20'000 förväntar man sig kanske bättre kvalité.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Konsumentköpslagen gäller i 3 år för fabrikationsfel, att välja ett material som inte håller i 2 år skull jag klassa som fabrikationsfel på en gitarr.

Så hävda Konsumentköpslagen när du pratar med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Konsumentköpslagen gäller i 3 år för fabrikationsfel, att välja ett material som inte håller i 2 år skull jag klassa som fabrikationsfel på en gitarr.

Så hävda Konsumentköpslagen när du pratar med dem.

Men nu är det inget fabriktionsfel. Kallas slitage, du får ingen ny lack till bilen om du råkar skrapa mot ett träd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattoys:

Konsumentköpslagen gäller i 3 år för fabrikationsfel, att välja ett material som inte håller i 2 år skull jag klassa som fabrikationsfel på en gitarr.

Så hävda Konsumentköpslagen när du pratar med dem.

Jojo, men inte för slitage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kagamex:

... Du förstår väl själv att färg lossnar i längden? Särskilt från ett område som kontinuerligt utsätts för fett från huden och dessutom luftfuktighet. Dessutom gör de flesta försäljare så att de utelämnar information som kan göra dig mindre villig att köpa produkten men som ändå inte krävs enligt regelboken.

Då får väll tillverkaren se till de väljer ett material som klarar av de påfrestningarna under produktenslivslängd(förslagsvis minst 3 år då konsumentköplagen gäller så länge).

Jag har t.e.x aldrig haft en skiftnyckel som tappat sin beläggning och de har utsatts för betydligt värre miljöer än vad en gitarr normalt utsetts för, se det går att välja material som håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Men nu är det inget fabriktionsfel. Kallas slitage, du får ingen ny lack till bilen om du råkar skrapa mot ett träd.

Det räknas inte som normal användning att skrapa bilen mot ett träd. Rasar däremot motorn låt säga inom en 3 årsperiod och du har skött servicen på bilen så kommer det klassas som fabrikationsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Jojo, men inte för slitage.

jo produkten skall tåla normal slitage utan att gå sönder/se för jävlig ut. Sedan är det en bedömningssak att avgör vad normalt slitage är.

Permalänk
Medlem

Man får som sagt vad man betalar för. Ger man sig in på budget segmentet, ja då får man stå ut med sånt här. Tillverkarna måste ju spara in på något eftersom den är billigare, både på träsort och detaljer. Sen beror det ju även på var och hur du bor, då en gitarr ska förvaras i mellan 40-60% luftfuktighet. Vilket jag förmodar att du inte gjort.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Då får väll tillverkaren se till de väljer ett material som klarar av de påfrestningarna under produktenslivslängd(förslagsvis minst 3 år då konsumentköplagen gäller så länge).

Jag har t.e.x aldrig haft en skiftnyckel som tappat sin beläggning och de har utsatts för betydligt värre miljöer än vad en gitarr normalt utsetts för, se det går att välja material som håller.

Då får även tillverkaren ta ut ett högre pris och då hade inte ts fått en billig gitarr. köper man en produkt som prismässigt ligger på 20-30% av vad en kvalitets-produkt kostar så kan man inte förvänta sig samma hållbarhet, speciellt inte på slitagedelarna. Dessa delar är dessutom enkla att byta ut mot om man stör sig på det, dock får man va beredd att i efterhand betala för den kvalitet man från början snålade in på i så fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyne:

Jag kan inte ett dugg om gitarrer och det är lite svårt att se på bilderna, men att färgen lossnar där du "slår" på strängarna skulle nog jag anse vara normalt slitage eftersom man är där och fipplar hela tiden när man spelar. Om färgen däremot lossnar på någon del som man aldrig rör vid (eller endast nuddar sällan och försiktigt) tycker jag inte det är OK.

Är gitarren 2 år gammal är det nog tyvärr svårt att få ut någon kompensation, vet inte hur lång garantitiden är men gissar att den gått ut.

Hur mycket kostade gitarren? Är de säg 2'000 spänn så är det väll inte så illa, är det 20'000 förväntar man sig kanske bättre kvalité.

De allra flesta missfärgade delar rör man i vanliga fall, utan färgen har lossnat av sig självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Det räknas inte som normal användning att skrapa bilen mot ett träd. Rasar däremot motorn låt säga inom en 3 årsperiod och du har skött servicen på bilen så kommer det klassas som fabrikationsfel.

Inte om motorn har gått mer än 10.000mil då får du inget allefall

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för tycker jag sammanfattar det hela ganska bra.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850