Sidan 10 av 11 « Första 789 10 11

Verktyg Visningsval
2012-04-22, 15:59   #271

HazZarD

Medlem

HazZarDs avatar

Plats: Malmö

Registrerad: aug 2003

Man blir inte heller polis i 10min bara för man hävdar envarsgripande, han är fortfarande en vanlig människa, ingen polis eller nåt jag hade också försvarat mig tillräckligt för att ta mig där ifrån och sen anmäla fanskapet.
HazZarD är inte uppkopplad Folding
2012-04-22, 16:12   #272

Tomika

Medlem

Tomikas avatar

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: feb 2003

Ser mönstret av denna händelse upprepa sig här, på sitt sätt.
Fram med penisen nu och visa oss vem som kan, vet, och är bäst gällande sveriges rikeslag.

Gjort är gjort. Jag struntar fullständigt i lagarna här, dom har ingen betydelse varesig man får eller inte får göra saker som att planka osv.
Jag tycker att kontrollanterna saknar sunt förnuft. Man trycker inte ner en tjej på marken, eller ett golv, eller in i en vägg, eller vad sjutton det än kan vara. Ja, håller kvinnan i en Uzi och hotar att brassa ner vartenda kotte inom 1km så gör man nog rätt i sak att trycka ner henne, för alla andras skull. Men vad vinner kontrollanterna på detta? En liten check i årets slut som det står "Årsbonus" på? Nej knappast, en klapp i ryggen från kollegor och likasinnade? Ja garanterat!

Men för all del, stirra blint på lagen. Den gjorde ju henne stor nytta när hon väl låg med ansiktet mot golvet.
2012-04-22, 16:47   #273

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Kebabens huvudstad

Registrerad: feb 2005

Detta har väl inte mycket med videoklippet att göra men det hände idag och jag tänkte genast på vad en användare skrev om att dem samlar sig runt omkring en i flock och bara väntar på att man ska göra nåt dumt..

Citat:
"Påhoppad" av biljettkontrollanter vid Rådmansgatans Tunnelbanestation, Stockholm. Ville inte visa giltig biljett så jag tänkte smita förbi men blev genast stoppad av en, när jag påpekat 2 gånger att han inte fick göra så kom 4 stycken och samlade sig omkring mig.. Undrar om de ville att jag skulle göra nåt dumt så de kunde anmäla mig för hot/våld mot tjänsteman? Samt när jag visade biljett och när läsaren inte läste av korrekt tog han kortfickan ur handen på mig och jag fick inte tillbaka det, det tog mig 3 tillsägningar innan..
Blev kvarhållen och hade 4-5 stycken runt om mig, inte kul nånstans. Inte fick jag tillbaka mitt kort hellre när jag skulle ta ur det ur fickan..
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition Kör egen Minecraft-Server, PM för info!
Founder & Owner of Sweclockers Logistics VTC Hemsida: Safe delievers anywhere!
tcntad är inte uppkopplad
2012-04-22, 17:23   #274

astrob0y

Medlem

astrob0ys avatar

Plats: stockholm

Registrerad: sep 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av XrOo Visa inlägg
Ser mönstret av denna händelse upprepa sig här, på sitt sätt.
Fram med penisen nu och visa oss vem som kan, vet, och är bäst gällande sveriges rikeslag.
...
Men för all del, stirra blint på lagen. Den gjorde ju henne stor nytta när hon väl låg med ansiktet mot golvet.
Haha. Håller helt med dig Sen tolkas ju även lagen olika från fall till fall.

Måste tillägga att jag har själv sett kontrollanter släppa igenom människor som inte har kunna uppvisa färdbevis samt fått uppleva den hotfulla stämningen från ett gäng kontrollanter som gängade ihop sig mot mig när jag inte kunde hitta mitt färdbevis- blev väldigt nervös och fummlig men hittade tillslut det till deras ljudliga irritation (de jobbade med provision så jag antar att jag betydde förlorad intäkt för kontrollanterna).
2012-04-22, 18:34   #275

Kogster

Medlem

Kogsters avatar

Plats: skåne

Registrerad: jul 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av scienta Visa inlägg
Det är alltså exakt vad han påpekade, duh. Det var uppenbarligen en "idiot" han körde över. Han som är så mäktig i sitt tåg och som betalar minsta lilla krona för sig. Man blir ju spyfärdig...

Ursäkta, men nu snackar du ren jävla bullshit. Har du inte varit i den situationen att du känner för att göra en sån ska så ska du helt enkelt inte yttra dig. Du får tro hur mkt du vill, men har du inte varit där så vet du inte ett skit om det - simple as that.

Och med detta blir det väldigt Off-T, så fortsätt inte den här diskussionen.
off topic

Antar du menar i situation när jag velat ta självmord. Nejdet har jag inte.

Jag kom däremot ner till spåret förra våren och skulle ta tåget i skolan när jag fick se brandmän stå och spola bort från spåret och det låg en klump på en bår med ett täcke helt över, jag fick veta jag inte skulle komma till skolan på misnt 4 timmar. En person som jag aldrig träffat eller pratat med som förstör min dag så fullkommligt ser jag utan tvekan som en idiot.

on-topic.
vet någon vad det blivit av detta mer än en massa debatt?

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄
Kogster är inte uppkopplad
2012-04-22, 19:02   #276

m0rk

Medlem

m0rks avatar

Registrerad: sep 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AcolYte Visa inlägg
Jag håller med dig om att alla ska betala, men många är väldigt arga på västtrafik. Dålig service, dålig personal som är ohyfsad mot en när man har betalat när man ska, biljettsystemet FUNGERAR inte ett par gånger, då får man böter för att man inte har KUNNAT betala för att DERAS system var trasigt.

Någonstans måste Göteborgs kommun sätta ner foten mot detta företag.
Här är ett bättre förslag då som är helt i linje med det kapitalistiska systemet; LÅT BLI ATT UTNYTTJA TJÄNSTEN och uppmana alla andra att göra samma sak. 3-4 veckor med bojkott av kollektivtrafiken hade tvingat fram förändringar illa kvickt. Annars så kan man tala med alla ens vänner, och de med sina, så att man bokar bussar från konkurrerande bolag som kör visa bestämda rutter.
2012-04-22, 20:10   #277

Blow

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: apr 2007

Om hon har fuskat eller inte kan ju avgöras senare genom att kolla övervakning eller tidsstämpel.
Det som borde diskuteras är just om kontrollanternas beteende var rätt.
Med bara misstanke till brott får de inte göra ett envarsgripande och således har de agerat felaktigt.
Det sägs ju att kvinnan utövar bedrägligt beteende med fängelse på straffskalan och då får envarsgripande göras.
Men det ser ju helt klart ut som de frihetsberövar henne innan hon beter sig bedrägligt...
2012-04-23, 02:58   #278

JT89

Medlem

JT89s avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2008

Vad händer då om man har ett giltigt färdbevis men skiter i att visa upp det för att jäklas lite med dem? Har dem rätt att hålla fast då? Tänkte att man kan slösa lite av deras tid och samtidigt rädda lite andra på vagnen. Blir nog lite irriterarande för dem, he he he...

Senast redigerad av JT89 2012-04-23 klockan 03:05.
JT89 är inte uppkopplad
2012-04-23, 03:25   #279

markiiie

Medlem

markiiies avatar

Plats: Kristianstad

Registrerad: dec 2008

Wow.

Hon borde för det första skärpa sig, har hon gjort fel så får hon ta det. Har ingen större koll på hur ni sköter det med betalning på spårvagnarna, men om rätt ska vara rätt så verkar hon ha gjort fel.
Om hon nu hade rätt, vilket hon påstår, så är det väl inte värt att stressa upp sig så satans över om polisen ändå står och möter upp dem på någon hållplats för att reda ut det? Hon vet om att det filmas, om hon då hade haft rätt så hade ju endast kontrollanterna fått skit för det. Eller hur?
Genom att hon inte vill samarbeta så tvingar hon dem delvis att överreagera. Fel av båda.

Däremot får varken kontrollanterna eller kameramannen något stöd från mig, förutom det att han fick detta på film.
De gör helt fel att börja ge sig på henne fysiskt. Hur är det meningen att det ska gå till när de tar någon som inte har betalat men inte vill stanna? Ska de varje gång hålla kvar någon och tillkalla polis? Verkar helsmidigt och förbannat genomtänkt.
Angående kameramannen, han påpekar att kontrollanterna inte har någon rätt alls och inte ska leka poliser. Själv beordrar han dem att flytta på sig gång på gång och bara de första sekunderna säger han åt dem att de ska släppa henne.
Det händer flera gånger under videon, där skulle man kanske tänkt sig för en extra gång.
Fractal Design Arc | Asus P8P67 PRO Rev B3 | Intel i5 2500K @ 3,5 GHz | XFX HD 7970 3GB 925/1375 | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600 MHz | Corsair CX 600W | Seagate Barracuda 320GB | Hitachi Deskstar 500GB | WD Caviar Blue 1TB| Windows 8 Ultimate - http://valid.canardpc.com/2849322
markiiie är inte uppkopplad
2012-04-23, 09:07   #280

bagfalls

Medlem

bagfallss avatar

Registrerad: feb 2012

Vad än alla tycker om deras betéende så är det fortfarande en olaglig handling vi bevittnar, om hon nu skulle åka utan att betala så har kontrollanter absolut ingen rätt i lagen att tvinga ner någon på det där viset eller ens hålla kvar eller stå i vägen. Det enda dom kan göra är att stoppa spårvagnen tills kvinnan hoppat av, om hon nu åker gratis.

Dessa verkade ha väldigt mycket sand i vaginan, då polisen klart och tydligt inte behöver hantera kvinnan som en galen tjur utan snällt kan stå och prata med henne när dom kommer fram.
2012-04-23, 10:13   #281

snajk

Medlem

Registrerad: jun 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JT89 Visa inlägg
Vad händer då om man har ett giltigt färdbevis men skiter i att visa upp det för att jäklas lite med dem? Har dem rätt att hålla fast då? Tänkte att man kan slösa lite av deras tid och samtidigt rädda lite andra på vagnen. Blir nog lite irriterarande för dem, he he he...
Nej de har de inte, men de hindrar inte dem från att göra det ändå. Det är dock inte helt tydligt i lagen, för om du inte visar din biljett, oavsett om du har en eller ej, vid en kontroll så har de rätt att kräva en tilläggsavgift, men de har bara rätt att gripa dig ifall du uppsåtligt har åkt utan att betala, vilket de inte kan bevisa. Men som systemet ser ut kan de inte utfärda en sådan avgift utan att veta din identitet och du har inga skyldigheter att uppge din identitet för dem. Då hävdar de att akten att inte legitimera sig innebär att man inte godtar tilläggsavgiften. Och gör man inte det kan de möjligtvis ha stöd i lagen för ett envarsgripande. Tvetydigheten här ligger i ifall de kan hävda att akten att vägra uppge sin identitet är att inte godta tilläggsavgiften, och ifall man kan hävda att tilläggsavgiften inte godtas innan den ens utfärdats. Å andra sidan finns det inget som hindrar dem från att utfärda en kontrollavgift utan att veta identiteten på personen, men då blir det förstås svårt att kontrollera ifall personen betalar eller ej och att kräva in betalningen i efterhand och liknande.

Alltså, för att undgå att betala bör man inte svara på några frågor från kontrollanten om huruvida man har en biljett eller ej. Man kan säga typ: "Jag vill inte visa min biljett" eller liknande, eller bara vara tyst, men inte erkänna att man inte har någon biljett och framför allt inte erkänna uppsåt att tjuvåka. Då kommer de att vilja se på din legitimation för att utfärda en kontrollavgift, om du då säger: "Jag vill inte uppge min identitet/visa mitt leg" eller liknande så kan de inte utfärda avgiften (inte som den ser ut idag i alla fall) och då har de ingen laglig rätt att gripa dig eller dylikt. Under hela processen har du också all rätt att bara gå därifrån och, så länge inte polisen hinner komma innan, så har de ingen laglig rätt att stoppa dig.

Mycket av detta hänger på att de inte kan utfärda en kontrollavgift utan att veta identiteten på personen och att man i Sverige inte kan tvingas uppge sin identitet för någon annan privatperson.
snajk är inte uppkopplad
2012-04-23, 10:43   #282

mrSvamp

Medlem

Registrerad: okt 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av IzC Visa inlägg
...
En mer korrekt liknelse. En person snattar på Ica personalen ser detta håller kvar personen i fråga medans polisen kommer.
Men snatteri ger väl inte fängelse (om vi inte pratar en hel del snattande som tillsammans skulle uppnå det sammanlagda värdet för att det skulle klassa som "stöld")? Så man får väl inte frihetsberöva en snattare?
2012-04-23, 10:48   #283

B4rret

Medlem

Plats: Bromma

Registrerad: feb 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lasergurka Visa inlägg
Skulle vilja träffa den domare som dömde till fängelse efter plankning, tror att delen av lagen som säger att ringa svindleri som leder till fängelse i 6 månader gäller LIITE allvarligare pengasummor än 20 kronor.
Sen är det ju inte domaren som dömer i tingsrätten...
Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W
B4rret är inte uppkopplad Folding
2012-04-23, 10:49   #284

mrSvamp

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DAoG Visa inlägg
Ja ibland går det fort när man skriver. Sweclockers är inget ställe för korrekta uppsatser i svenska. Givetvis kan man missförstå om man skriver lite luddigt. Sånt händer dock ibland när man skriver fort och trycker på "Skicka svar" utan att ha läst igenom vad man har skrivit.
För övrigt är det väldigt många inlägg i den här tråden som man inte kan ta seriöst.
Språket är dynamiskt och utvecklas.
Numera får man till och med skriva "dom" istället för de och dem. Språkpoliser borde fortsätta sitta hemma och teckna huvudfotingar och låtsas att de kan något av värde.
2012-04-23, 11:00   #285

snajk

Medlem

Registrerad: jun 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrSvamp Visa inlägg
Men snatteri ger väl inte fängelse (om vi inte pratar en hel del snattande som tillsammans skulle uppnå det sammanlagda värdet för att det skulle klassa som "stöld")? Så man får väl inte frihetsberöva en snattare?
Grejen är att fängelse finns med i straffskalan för snatteri, sen att i princip ingen har blivit dömd till det spelar ingen roll, man har ändå rätt att gripa en snattare. Dock gäller förstås kraven fortfarande, att man ska ha tagit personen på bar gärning och haft den under uppsikt hela tiden osv.
snajk är inte uppkopplad
2012-04-23, 11:21   #286

m0rk

Medlem

m0rks avatar

Registrerad: sep 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JT89 Visa inlägg
Förhoppningsvis så slänger de av dig (i farten om vi har tur)...
2012-04-23, 11:24   #287

Lasergurka

Medlem

Lasergurkas avatar

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av B4rret Visa inlägg
Sen är det ju inte domaren som dömer i tingsrätten...
Okej okej, domarna
| Mobo: P8Z68-V | CPU: i5-2500K @ 4.7GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 1600MHz | GPU: GTX 680 SLI @ 1354/7000MHz | |PSU:HX850W | Chassi: HAF X | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |
Lasergurka är inte uppkopplad
2012-04-23, 11:36   #288

furuliden

Medlem

furulidens avatar

Plats: Västerås

Registrerad: jan 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kogster Visa inlägg
off topic

Antar du menar i situation när jag velat ta självmord. Nejdet har jag inte.

Jag kom däremot ner till spåret förra våren och skulle ta tåget i skolan när jag fick se brandmän stå och spola bort från spåret och det låg en klump på en bår med ett täcke helt över, jag fick veta jag inte skulle komma till skolan på misnt 4 timmar. En person som jag aldrig träffat eller pratat med som förstör min dag så fullkommligt ser jag utan tvekan som en idiot.

on-topic.
vet någon vad det blivit av detta mer än en massa debatt?
Du kom försent till skolan, stackars dig?
Förfan, skaffa dig lite perspektiv på livet.
2012-04-23, 11:46   #289

SoilBleed

Medlem

Registrerad: aug 2007

Kommer att tänka på insider
http://youtu.be/HUw_rQilEuc

Det är ju självskrivet att de inte får hålla fast resenärer utan biljett. Att kontrollanterna eskalerar situationen till slagsmål borde stå för de själva. Begår man brott så ska man dömas och inte gå fri för att man "gjorde fel" i stundens hetta. Dessutom så är det stadgat redan att man inte får begå fel vid ett envarsingripande, sjukt att det tillåts.
SoilBleed är inte uppkopplad
2012-04-23, 12:19   #290

da-li

Medlem

Registrerad: apr 2004

Hon får skylla sig själv ...

... eftersom hon inte betalade förrän kontrollanterna klev på vagnen. Detta är ett typiskt fuskåkarbeteende som man kan se varje gång kontrollanterna står och väntar vid en hållplats.
När hon sedan inte ens står för vad hon har gjort och försöker sticka gör kontrollanterna helt rätt.
Om hon drabbas av panik är det hennes problem ...

Jag och många andra har inte lust att betala för alla fuskåkare.

Kontrollanterna är hur trevliga och artiga som helst när man har betalat sin resa – jag har blivit kontrollerad hur många gånger som helst.
Jag har själv arbetat i butik och sett EXAKT samma sak hända ett stort antal gånger är snattare grips. Den skyldige inser hur mycket problem som kommer att drabba honom/henne och får panik.
da-li är inte uppkopplad
2012-04-23, 12:44   #291

Johnnymann

Medlem

Registrerad: maj 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av smecken16 Visa inlägg
Av mej hade det blivit en kraftig armbåge direkt utan ens tveka hatar poliser och kaxiga vakter.
Haha,,säääkert!
Tangentbordshårdingen slår till igen
2012-04-23, 12:46   #292

Ceogar

Medlem

Ceogars avatar

Registrerad: jul 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrSvamp Visa inlägg
Språket är dynamiskt och utvecklas.
Numera får man till och med skriva "dom" istället för de och dem. Språkpoliser borde fortsätta sitta hemma och teckna huvudfotingar och låtsas att de kan något av värde.
Ingen som tar det Svenska språket seriös skriver dom eller mej.

Senast redigerad av ceogar 2012-04-23 klockan 12:52.
2012-04-23, 12:58   #293

da-li

Medlem

Registrerad: apr 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Johnnymann Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen inskrivet av smecken16
Av mej hade det blivit en kraftig armbåge direkt utan ens tveka hatar poliser och kaxiga vakter.

Haha,,säääkert!
Tangentbordshårdingen slår till igen
Det hade varit ett klockrent våld mot tjänsteman och ytterligare en brottsrubricering ...
:-P
da-li är inte uppkopplad
2012-04-23, 13:03   #294

Shrunkbowl

Medlem

Shrunkbowls avatar

Plats: Norrland

Registrerad: dec 2011

Runt 11:27 säger kontrollant: Hon är gripen och vi inväntar polis.
Jag tror inte en busskontrollant har mer rätt än securitas att gripa en persson
Securitas får endast ta tag i personer inte "gripa" så tror knappast att en biljett kontrollant för göra det.
Så mycket för bara ca en 20'a !!??

Mvh: Eric

Senast redigerad av lillen99 2012-04-23 klockan 13:04. Anledning: Fel stavning!

Bytt användarnamn från "lillen99" till Shrunkbowl. Fortfarande samma person!
Shrunkbowl är inte uppkopplad
2012-04-23, 13:22   #295

mrSvamp

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av snajk Visa inlägg
Grejen är att fängelse finns med i straffskalan för snatteri, sen att i princip ingen har blivit dömd till det spelar ingen roll, man har ändå rätt att gripa en snattare. Dock gäller förstås kraven fortfarande, att man ska ha tagit personen på bar gärning och haft den under uppsikt hela tiden osv.
Serru man lär sig något varje dag.
2012-04-23, 13:36   #296

Fluf

Hjälpsam

Flufs avatar

Registrerad: mar 2004

Låt mig se om jag kopplat juridiken korrekt här;

Låta bli att betala en biljett kan tolkas som Bedrägligt beteende 9 kap. 2 § Brottsbalk andra stycket (1962:700) https://lagen.nu/1962:700#K9P2S1
Citat:
Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende.
Ok, så bedrägligt beteende kan anses som ringa, men kan ge fängelse.

Vid Envarsgripande som kontrollanterna åberopar enligt Rättegångsbalkens 24 kap. 7 § andra stycket https://lagen.nu/1942:740#K24P7
Citat:
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).

Fine, bedrägligt beteende kan ge fängelse och kontrollanter tar någon på bar gärning har rätt att hålla kvar personen tills polisman anländer.

Om vi återgår till tolkningen av lagen om Bedrägligt Beteende och kommentarerna till https://lagen.nu/1962:700#K9P2S1 ;
Citat:
Om gärningsmannen bara glömmer att betala och därmed saknar uppsåt överhuvudtaget kan han bli betalningsskyldig men inte dömas till ansvar.
Om man inte avsett att planka, utan bara glömt att betala så kan man inte dömas till ansvar, det är alltså inget du kan åka i fängelse för. Men om du glömt betala kan du bli betalningsskyldig, och då enligt tex. västtrafiks resevillkor som dikterar böter på för närvarande 1200kr.

Så långt so fine.

Om man vägrar betala de 1200kr, vad är det få för handling man begår? För bedrägligt beteende för att inte har betalat biljetten kan inte ge fängelse och man kan således inte bli kvarhållen för.

Däremot vägra betala en avgift enligt västtrafiks resevillkor, vad är det för brott?

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI
Fluf är inte uppkopplad
2012-04-23, 14:53   #297

JT89

Medlem

JT89s avatar

Registrerad: nov 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av m0rk Visa inlägg
Förhoppningsvis så slänger de av dig (i farten om vi har tur)...
Hahaha, låter som en kontrollant!
JT89 är inte uppkopplad
2012-04-23, 14:59   #298

astrob0y

Medlem

astrob0ys avatar

Plats: stockholm

Registrerad: sep 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av da-li Visa inlägg
... eftersom hon inte betalade förrän kontrollanterna klev på vagnen. Detta är ett typiskt fuskåkarbeteende som man kan se varje gång kontrollanterna står och väntar vid en hållplats.
När hon sedan inte ens står för vad hon har gjort och försöker sticka gör kontrollanterna helt rätt.
Om hon drabbas av panik är det hennes problem ...

Jag och många andra har inte lust att betala för alla fuskåkare.

Kontrollanterna är hur trevliga och artiga som helst när man har betalat sin resa – jag har blivit kontrollerad hur många gånger som helst.
Jag har själv arbetat i butik och sett EXAKT samma sak hända ett stort antal gånger är snattare grips. Den skyldige inser hur mycket problem som kommer att drabba honom/henne och får panik.
Du förstår väl att kollektivtrafiken är delvis skattefinansierad så kvinnan i videon har redan betalt en del av trafiken då hon tydligt påstår att de saboterar hennes väg till sitt jobb. Sen drar du ganska trista växlar och verkar helt missa att misstag görs i det vardagliga livet. Misstagen kan se lite olika ut och kan orsakas av olika saker men de finns där. Hon påstår sig ha glömt att stämpla och glömska finns så jag väljer att tro henne.

Jag som betalande resenär har fått uppleva att kontrollanterna inte är trevliga trots att jag har betalt och har kunnat uppvisa kvitto på det. Det som har orsakat deras otrevliga bemötande har troligen berott på att jag inte har agerat tillräckligt snabbt då de arbetar på provision.
2012-04-23, 15:10   #299

pokelia

Medlem

pokelias avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: mar 2010

eller så hade kvinnan kunnat stämpla sin biljett och ge tusan i att skapa en massa drama.
2012-04-23, 15:16   #300

emahex

Medlem

Plats: uppsala

Registrerad: jul 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av astrob0y Visa inlägg
Du förstår väl att kollektivtrafiken är delvis skattefinansierad så kvinnan i videon har redan betalt en del av trafiken då hon tydligt påstår att de saboterar hennes väg till sitt jobb. Sen drar du ganska trista växlar och verkar helt missa att misstag görs i det vardagliga livet. Misstagen kan se lite olika ut och kan orsakas av olika saker men de finns där. Hon påstår sig ha glömt att stämpla och glömska finns så jag väljer att tro henne.

Jag som betalande resenär har fått uppleva att kontrollanterna inte är trevliga trots att jag har betalt och har kunnat uppvisa kvitto på det. Det som har orsakat deras otrevliga bemötande har troligen berott på att jag inte har agerat tillräckligt snabbt då de arbetar på provision.
Det är väl inte deras jobb att bedömma om man ljuger eller inte.
Har du inte biljett får man böta.
emahex är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb