Verktyg Visningsval
2012-04-29, 13:44   #1

hejkk

Medlem

Plats: Vänersborg

Registrerad: feb 2010

Reklamation, pengar tillbaka


Har letat på konsumentverket men har inte fått svar på detta. För 2-3 år sen köpte jag en Steelseries Ikari och för ca ett år sen så började den dubbeklicka helt utan anledning så jag gick tillbaka till Gamestop (där jag köpte den alltså). Snubben i kassan sade att garantin hade gått ur, men jag sade att jag hade reklamationsrätten kvar. Så jag fortsatte och ville ha en ny mus, men han sade att de var slut. Så jag fick pengar tillbaka, ca 50% av det jag köpte den för.

Men ska man inte få tillbaka 100% av pengarna? Och hur vet man annars hur mycket pengar man får tillbaka?
hejkk är inte uppkopplad
2012-04-29, 13:50   #2

screamin-daemon

Moderator

screamin-daemons avatar

Registrerad: jan 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hejkk Visa inlägg
Har letat på konsumentverket men har inte fått svar på detta. För 2-3 år sen köpte jag en Steelseries Ikari och för ca ett år sen så började den dubbeklicka helt utan anledning så jag gick tillbaka till Gamestop (där jag köpte den alltså). Snubben i kassan sade att garantin hade gått ur, men jag sade att jag hade reklamationsrätten kvar. Så jag fortsatte och ville ha en ny mus, men han sade att de var slut. Så jag fick pengar tillbaka, ca 50% av det jag köpte den för.

Men ska man inte få tillbaka 100% av pengarna? Och hur vet man annars hur mycket pengar man får tillbaka?
Det är olika från fall till fall. Butiken har rätt att dra av s.k. nyttjandeavdrag och jag tycker faktisk att du fick en ok deal.
__________________
Synpunkter på modereringen i forumet? Då kan du Kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk
screamin-daemon är inte uppkopplad
2012-04-29, 13:52   #3

EW200

Medlem

EW200s avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: maj 2011

Har du använt musen i typ 2 år & garantin gått ut borde du ju vara glad för att du fick tillbaka 50% av pengarna.
En reklamation borde man väl bara kunna göra inom garantitiden eller har jag fel?
Det är ungefär som om jag skulle reklamera min 2011 audi a3 om några år när garantierna gått ut bara för den kanske går sönder & få pengarna tillbaka...
Mvh
__________________
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini
EW200 är inte uppkopplad
2012-04-29, 13:57   #4

during

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: jul 2004

Du har tur som fick något alls. Reklamationsrätten i tre år, de första sex månaderna är det försäljaren som ska bevis att det inte är fabriksfel, efter sex månader måste kunden bevisa att det är ett ursprungsfel, vilket är väldigt svårt efter 2-3år.
__________________
| Intel i2500k | 8g Ram | AMD 5750 |
during är inte uppkopplad
2012-04-29, 13:59   #5

Limpanax

Medlem

Limpanaxs avatar

Plats: Lund

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av EW200 Visa inlägg
Har du använt musen i typ 2 år & garantin gått ut borde du ju vara glad för att du fick tillbaka 50% av pengarna.
En reklamation borde man väl bara kunna göra inom garantitiden eller har jag fel?
Det är ungefär som om jag skulle reklamera min 2011 audi a3 om några år ifall den rasar & få pengarna tillbaka...
Mvh
Reklamation har inget med garantin att göra, reklamera ursprungsfel (inklusive konstruktionsfel) kan man reklamera, dvs få felet åtgärdat (lagat, ny vara, eller om ingen annat fungerar, pengarna tillbaka eller prisavdrag som OP fick)
Limpanax är inte uppkopplad
2012-04-29, 14:00   #6

Kagamex

Medlem

Kagamexs avatar

Plats: Kumla

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hejkk Visa inlägg
Har letat på konsumentverket men har inte fått svar på detta. För 2-3 år sen köpte jag en Steelseries Ikari och för ca ett år sen så började den dubbeklicka helt utan anledning så jag gick tillbaka till Gamestop (där jag köpte den alltså). Snubben i kassan sade att garantin hade gått ur, men jag sade att jag hade reklamationsrätten kvar. Så jag fortsatte och ville ha en ny mus, men han sade att de var slut. Så jag fick pengar tillbaka, ca 50% av det jag köpte den för.

Men ska man inte få tillbaka 100% av pengarna? Och hur vet man annars hur mycket pengar man får tillbaka?
om du försöker reklamera den pga slitage så kan du inte förvänta dig 100% av pengarna tillbaka.
Kagamex är inte uppkopplad
2012-04-29, 14:02   #7

matte70

Medlem

Plats: Västerås

Registrerad: aug 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Limpanax Visa inlägg
Reklamation har inget med garantin att göra, reklamera ursprungsfel (inklusive konstruktionsfel) kan man reklamera, dvs få felet åtgärdat (lagat, ny vara, eller om ingen annat fungerar, pengarna tillbaka eller prisavdrag som OP fick)
Reklamationsrätten innebär inte att man automatiskt får felet åtgärdat eller en ny produkt och den gäller bara ursprungsfel som kan bevisas. Fel som uppkommer efter garantitidens utgång är det väldigt svårt att få igenom en reklamtion på, då det är väldigt svårt att påvisa ett urspungsfel och man har själv hela bevisbördan efter 6 månader
__________________
Speldator: MSI Z87-G45, i7 4770K+Antec kühler h20 1220, MSI gtx970 g1, Samsung 830 120 Gb+Intel 320 120 Gb+WD 750 Gb, Be-Quiet Straight Power E9 CM 680 W, Asus xonar DG, Fractal design define R4

Spotify/surfdator Mac mini 2014
matte70 är inte uppkopplad
2012-04-29, 14:09   #8

WolfOfVengeance

Medlem

WolfOfVengeances avatar

Plats: Skåne

Registrerad: mar 2010

Eftersom det låter som ett typiskt slitage-fel så misstänker jag att du fick 50% tillbaka grundat på "jag orkar inte tjaffsa med killen om någon hundring."

Bara att vara glad och handla något annat.
WolfOfVengeance är inte uppkopplad
2012-04-29, 15:35   #9

Zcenicx

Moderator

Zcenicxs avatar

Plats: Gnällbältets huvudstad

Registrerad: maj 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hejkk Visa inlägg
Har letat på konsumentverket men har inte fått svar på detta. För 2-3 år sen köpte jag en Steelseries Ikari och för ca ett år sen så började den dubbeklicka helt utan anledning så jag gick tillbaka till Gamestop (där jag köpte den alltså). Snubben i kassan sade att garantin hade gått ur, men jag sade att jag hade reklamationsrätten kvar. Så jag fortsatte och ville ha en ny mus, men han sade att de var slut. Så jag fick pengar tillbaka, ca 50% av det jag köpte den för.

Men ska man inte få tillbaka 100% av pengarna? Och hur vet man annars hur mycket pengar man får tillbaka?
Normalt ska du inte få tillbaka något alls, eftersom datormöss och tangentbord räknas som förbrukningsvaror.
__________________
MSI P67A-GD65 B3 | i7 3770 @ 4.3 GHz | 4x8 GB RAM | 2x MSI 680 SLI | 4xSSD
Moddat P183 | Corsair AX850W | 3x BenQ XL2411T | 3D Vision Surround

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.
Zcenicx är inte uppkopplad
2012-04-29, 15:52   #10

SUMITOMO

Medlem

SUMITOMOs avatar

Registrerad: jul 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zcenicx Visa inlägg
Normalt ska du inte få tillbaka något alls, eftersom datormöss och tangentbord räknas som förbrukningsvaror.
Självklart omfattas även dem av reklamationsrätten.
__________________
System: i7 4970k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata red | MSI GTX 770 TwinFrozr | Noctua NH-U12S |
SSD: Samsung 830 128GB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD 14TB+ | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | Dell U2713HM | Ducky Shine 2 MX Red | Logitech G400 | Corsair SP2500 | Windows 7 |
SUMITOMO är inte uppkopplad
2012-04-29, 16:57   #11

Zcenicx

Moderator

Zcenicxs avatar

Plats: Gnällbältets huvudstad

Registrerad: maj 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO Visa inlägg
Självklart omfattas även dem av reklamationsrätten.
Javisst, men då användandet av en datormus eller ett tangentbord innebär mekaniskt slitage kan den inte reklameras på grund av slitage.

Du har inte möjlighet att reklamera däck för att de är utslitna efter två år heller, eller för den delen kläder, batterier och andra förbrukningsvaror.
__________________
MSI P67A-GD65 B3 | i7 3770 @ 4.3 GHz | 4x8 GB RAM | 2x MSI 680 SLI | 4xSSD
Moddat P183 | Corsair AX850W | 3x BenQ XL2411T | 3D Vision Surround

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.
Zcenicx är inte uppkopplad
2012-04-29, 17:03   #12

hejkk

Medlem

Plats: Vänersborg

Registrerad: feb 2010

Jag har googlat en hel del och många med Ikari har fått den till att börja dubbelklicka... Men alltså det är ju ett fabriksfel för jag slår inte på mina möss (eller är oaktsam på andra sätt).

Men när och vilka varor är det som nyttjeavdrag dras från pengarna man får tillbaka?
hejkk är inte uppkopplad
2012-04-29, 17:15   #13

screamin-daemon

Moderator

screamin-daemons avatar

Registrerad: jan 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zcenicx Visa inlägg
Normalt ska du inte få tillbaka något alls, eftersom datormöss och tangentbord räknas som förbrukningsvaror.
Datormöss och tangentbord räknas ej som förbrukningsvaror.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hejkk Visa inlägg
Jag har googlat en hel del och många med Ikari har fått den till att börja dubbelklicka... Men alltså det är ju ett fabriksfel för jag slår inte på mina möss (eller är oaktsam på andra sätt).

Men när och vilka varor är det som nyttjeavdrag dras från pengarna man får tillbaka?
Kan inte komma på nån vara där butiken inte får göra avdrag och man kan göra det när som helst. Dock ska avdraget stå i relation med hur länge kunden har haft varan. Du kan dock kräva ersättning för resor och även få ränta på köpsumman. Räntan är dock löjligt låg så det blir endast några kr.
__________________
Synpunkter på modereringen i forumet? Då kan du Kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk
screamin-daemon är inte uppkopplad
2012-04-29, 17:39   #14

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Möss är en slitagedel, den håller ett antal klickningar som den är specad för, glidytorna slits ju också, hur många mil går de? och tangentbord, jag har själv nött ut ett, mössen brukar klara 2-3 år innan de är utslitna, tangentborden något längre, men det är inga evighetsmaskiner direkt,
Bildäck håller kanske 5 år, men det är inga problem att nöta ut dem på 10minuter om man vill, och min mjölk är "defekt" efter 2 veckor men vissa saker kan man inte reklamera för utan man måste acceptera normalt slitage och att vissa produkter har kort livslängd genom sin funktion.
Om en produkt däremot avviker från vad du kan förvänta dig så går det att reklamera, tom mjölken går att reklamera om den är sur när du kommer hem från butiken.
Att få 50% av muspriset efter 2 år verkar vara en oerhört bra deal för dig, jag hade ansett den förbrukad och tagit den till återvinningsstationen eller verkstaden utan att ens försöka få ersättning för den.
Du kan om du vill alltså renovera möss, det är väldigt ofta Omron d2f(nånting) brytare i de lite mer påkostade modellerna och de går att byta om man vill det.
Brytarna finns lite varstans, det är tiden som kostar, inte brytaren i sig, gör man det själv så räkna med 1 timme för en mer avancerad mus.
http://www.ebay.com/itm/2pcs-Brand-N...item3a6770f2fe
__________________
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-30, 00:07   #15

Zotamedu

Entusiast

Zotamedus avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Möss är en slitagedel, den håller ett antal klickningar som den är specad för, glidytorna slits ju också, hur många mil går de? och tangentbord, jag har själv nött ut ett, mössen brukar klara 2-3 år innan de är utslitna, tangentborden något längre, men det är inga evighetsmaskiner direkt,
Bildäck håller kanske 5 år, men det är inga problem att nöta ut dem på 10minuter om man vill, och min mjölk är "defekt" efter 2 veckor men vissa saker kan man inte reklamera för utan man måste acceptera normalt slitage och att vissa produkter har kort livslängd genom sin funktion.
Om en produkt däremot avviker från vad du kan förvänta dig så går det att reklamera, tom mjölken går att reklamera om den är sur när du kommer hem från butiken.
Att få 50% av muspriset efter 2 år verkar vara en oerhört bra deal för dig, jag hade ansett den förbrukad och tagit den till återvinningsstationen eller verkstaden utan att ens försöka få ersättning för den.
Du kan om du vill alltså renovera möss, det är väldigt ofta Omron d2f(nånting) brytare i de lite mer påkostade modellerna och de går att byta om man vill det.
Brytarna finns lite varstans, det är tiden som kostar, inte brytaren i sig, gör man det själv så räkna med 1 timme för en mer avancerad mus.
http://www.ebay.com/itm/2pcs-Brand-N...item3a6770f2fe
Jag kanske ska titta på det där för min Steelseries Xai har börjat dubbelklicka ibland. Den är inte så gammal så jag skulle kanske kunna gå till Inet och klaga om jag bara haft ett kvitto kvar. Att knapparna på möss slits är naturligt. Även min förra mus blev slängd av samma anledning för den började dubbelklicka vilket blev för irriterande för att stå ut med till sist. Ska bara lista ut hur man bryter sig in i musen utan att förstöra den.

Har för övrigt lärt mig att inte betala massa pengar för en mus för det är brytarna som går och de verkar ju vara samma i de flesta.
__________________
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
Zotamedu är uppkopplad nu Folding
2012-04-30, 00:30   #16

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Skruvarna sitter ofta under glidytorna, det kan vara bra att ha nya hemma innan man drar bort de gamla för de kan bli ojämna när man ska montera tillbaks dem.
__________________
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-30, 00:59   #17

aragon

Medlem

Registrerad: nov 2005

Det är en rätt intresant sak när det kommer till reklamation av bilar,
Säg att du haft bilen i 2år och det nu dyker upp ett fel ( låt oss säga att bilen drar ut batteriet )
du lämnar då in bilen och dom konstaterar att det finns ett fel och dom "lagar det"
Men felet åter kommer 2gånger till och var gång är det samma sak med verkstad, felet är "lagat" men åter kommer.
Nu till det roliga;-). 4 gången du åker till verkstaden i stället för att dom lagar felet ska du begära att få reklamera bilen (märkesverkstad) och dom ska dom tydligen vara tvungna att godta detta och hjälpa till med reklamationen till det märke som det nu gäller.

Detta gäller tydligen oavsett fel bara samma fel uppkommit 3 gånger.

Nu är inte jag 100% på att detta stämmer men jag har fått det bekräftat av 2 verkstäder (honda och toyota ) och 1 Person på Arn.

Lite roligt att gå in med tex lösa sidor lister och kräva en ny bil ( släpper nästan alltid om man tvättar med högtryck). Eller det är nog för det mesta till val och ej monterat på fabriken så just att hänvisa till sidor lister fungerar nog ej ( all extra utrustning monteras i stort sätt alltid av bilförsäljaren och räknas ej till bilen)

/Aragon


Citat:
Ursprungligen inskrivet av EW200 Visa inlägg
Har du använt musen i typ 2 år & garantin gått ut borde du ju vara glad för att du fick tillbaka 50% av pengarna.
En reklamation borde man väl bara kunna göra inom garantitiden eller har jag fel?
Det är ungefär som om jag skulle reklamera min 2011 audi a3 om några år när garantierna gått ut bara för den kanske går sönder & få pengarna tillbaka...
Mvh
__________________
Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad varje dag;-)
aragon är inte uppkopplad
2012-04-30, 01:34   #18

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av aragon Visa inlägg
Det är en rätt intresant sak när det kommer till reklamation av bilar,
Säg att du haft bilen i 2år och det nu dyker upp ett fel ( låt oss säga att bilen drar ut batteriet )
du lämnar då in bilen och dom konstaterar att det finns ett fel och dom "lagar det"
Men felet åter kommer 2gånger till och var gång är det samma sak med verkstad, felet är "lagat" men åter kommer.
Nu till det roliga;-). 4 gången du åker till verkstaden i stället för att dom lagar felet ska du begära att få reklamera bilen (märkesverkstad) och dom ska dom tydligen vara tvungna att godta detta och hjälpa till med reklamationen till det märke som det nu gäller.

Detta gäller tydligen oavsett fel bara samma fel uppkommit 3 gånger.

Nu är inte jag 100% på att detta stämmer men jag har fått det bekräftat av 2 verkstäder (honda och toyota ) och 1 Person på Arn.

Lite roligt att gå in med tex lösa sidor lister och kräva en ny bil ( släpper nästan alltid om man tvättar med högtryck). Eller det är nog för det mesta till val och ej monterat på fabriken så just att hänvisa till sidor lister fungerar nog ej ( all extra utrustning monteras i stort sätt alltid av bilförsäljaren och räknas ej till bilen)

/Aragon
Jodå bilföretagen tar tillbaka bilar och ger dig nya, jag känner en som köpte en ny Audi där de hade ett ett seriefel på bromsarna, VW bestämde sig för att bara certifiera nya bromsar till golf och passat och det fåtal som hade en Audi med de bromsarna fick bilen inlöst och VW skrotade bilarna efter att de plockat det som passade på andra bilar från dem, det var relativt få Audibilar av den specifika modellen tydligen bara några 1000 totalt i hela världen som berördes och det hade kostat väldigt mycket att få nya bromsar godkända med all provning som hade krävts, så VW köpte in ett gäng BMW som de bytte ut Audin mot eftersom de inte hade nån bil i sitt eget sortiment som var likvärdigt "sportig och premium" i storleksklassen.
__________________
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-30, 22:13   #19

onegiantleap

Medlem

Registrerad: aug 2011

Vid en godkänd reklamation som leder till hävning av köpet har du som konsument rätt till det fulla belopp du betalade för varan. Du har faktiskt även rätt till ränta på detta belopp men praxis är att man kvittar denna summa mot värdet av den nytta du faktiskt haft av produkten.

Du har alltså rätt att få tillbaka det fulla beloppet i pengar (inte presentkort eller liknande) förutsatt att reklamationen godkänts enligt konstens alla regler. Goodwill är en helt annan femma
onegiantleap är inte uppkopplad
2012-05-02, 08:38   #20

PeCe

Medlem

Plats: /dev/null

Registrerad: aug 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av matte70 Visa inlägg
Reklamationsrätten innebär inte att man automatiskt får felet åtgärdat eller en ny produkt och den gäller bara ursprungsfel som kan bevisas. Fel som uppkommer efter garantitidens utgång är det väldigt svårt att få igenom en reklamtion på, då det är väldigt svårt att påvisa ett urspungsfel och man har själv hela bevisbördan efter 6 månader
När bevisbördan ligger hos kunden brukar dock kraven vara lägre än när den ligger hos säljaren (som till skillnad från kunden anses vara "expert" på produkten ifråga). Kunden brukar anses ha uppfyllt kraven om denne kan göra sannolikt att felet inte orsakats genom onormal användning av produkten.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av WolfOfVengeance Visa inlägg
Eftersom det låter som ett typiskt slitage-fel så misstänker jag att du fick 50% tillbaka grundat på "jag orkar inte tjaffsa med killen om någon hundring."

Bara att vara glad och handla något annat.
Även slitage kan under vissa omständigheter betraktas som "ursprungsfel", t.ex. om produkten lider av bristande kvalitet och slits snabbare än kunden rimligtvis kunnat förvänta sig sett till produktens beskaffenhet. 2-3 år i det aktuella fallet säger dock inte mycket, det beror helt på hur frekvent produkten använts. 24h/dygn? 1h/månad?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av onegiantleap Visa inlägg
Vid en godkänd reklamation som leder till hävning av köpet har du som konsument rätt till det fulla belopp du betalade för varan. Du har faktiskt även rätt till ränta på detta belopp men praxis är att man kvittar denna summa mot värdet av den nytta du faktiskt haft av produkten.

Du har alltså rätt att få tillbaka det fulla beloppet i pengar (inte presentkort eller liknande) förutsatt att reklamationen godkänts enligt konstens alla regler. Goodwill är en helt annan femma
Enligt §44 i konsumentköplagen har säljaren rätt till ersättning för den nytta kunden haft av varan (brukar kallas nyttjandeavdrag) vid hävning av köp.
__________________
Antec P182 | Corsair 520HX | Intel Core 2 Quad Q9550 | Noctua NH-U12P | Mushkin XP2-8500 2x2GB | Gigabyte GA-EP45-DS4 | Gigabyte Radeon HD4850ZL 512MB | Corsair Force3 120GB | Samsung Spinpoint F1 500GB | Samsung Spinpoint F3 500GB | WD 500GB.
PeCe är inte uppkopplad
2012-05-02, 20:34   #21

onegiantleap

Medlem

Registrerad: aug 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av PeCe Visa inlägg
Enligt §44 i konsumentköplagen har säljaren rätt till ersättning för den nytta kunden haft av varan (brukar kallas nyttjandeavdrag) vid hävning av köp.
Läs vidare i §44 KKL.

"Hävs köpet, skall köparen ge ut den avkastning av varan som han har fått samt betala skälig ersättning, om han har haft annan nytta av varan.
Om säljaren skall lämna tillbaka betalningen, skall han betala ränta från den dag han tog emot betalningen."

Praxis på området är att man kvittar dessa två poster mot varandra, vilket jag skrev ovan. Detta eftersom kunden normalt även kan ha haft utgifter och/eller förluster i samband med att varan inte fungerat. Detta kan vara transportkostnader, utebliven lön pga ledighet från arbetet m.m.

Senast redigerad av onegiantleap 2012-05-02 klockan 20:48.
onegiantleap är inte uppkopplad
2012-05-03, 02:23   #22

screamin-daemon

Moderator

screamin-daemons avatar

Registrerad: jan 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av onegiantleap Visa inlägg
Vid en godkänd reklamation som leder till hävning av köpet har du som konsument rätt till det fulla belopp du betalade för varan. Du har faktiskt även rätt till ränta på detta belopp men praxis är att man kvittar denna summa mot värdet av den nytta du faktiskt haft av produkten.

Du har alltså rätt att få tillbaka det fulla beloppet i pengar (inte presentkort eller liknande) förutsatt att reklamationen godkänts enligt konstens alla regler. Goodwill är en helt annan femma
Han har inte rätt till fulla beloppet. Räntepengarna är så pass lite att man inte kvitter dom mot nyttoavdraget. Man får referensräntan plus 2%. Referensräntan ligger nånstans runt 1.5-2% plus 2% och därmed är det inga större summor. Man får endast ränta på dom pengarna som säljaren återbetalar, i detta fallet 1.75% (genomsnittlig ränta) +2% av 250kr * 2år = 19kr
__________________
Synpunkter på modereringen i forumet? Då kan du Kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk
screamin-daemon är inte uppkopplad
2012-05-03, 02:29   #23

Embu

Medlem

Embus avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: maj 2007

Jag har för mig att gamestop har 3års garanti, eller gäller det bara konsoller?
__________________
Chassi Temjin TJ08B-E MB ASRock X79 Extreme 4 - mATX CPU Intel i7 3820 + Corsair h80 RAM 16Gb DDR3 Corsair Vengance SSD Sam 256GB + Crucial 240GB HDD 600Gb WD Raptor GPU Asus Strix GTX970 4GB PSU Tt Toughpower XT 775W Skärm 30" Apple Cinema + 24" Fs

Dator Hörnan
Embu är inte uppkopplad
2012-05-03, 08:15   #24

onegiantleap

Medlem

Registrerad: aug 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av screamin-daemon Visa inlägg
Han har inte rätt till fulla beloppet. Räntepengarna är så pass lite att man inte kvitter dom mot nyttoavdraget. Man får referensräntan plus 2%. Referensräntan ligger nånstans runt 1.5-2% plus 2% och därmed är det inga större summor. Man får endast ränta på dom pengarna som säljaren återbetalar, i detta fallet 1.75% (genomsnittlig ränta) +2% av 250kr * 2år = 19kr
Som jag skrev ovan: Praxis på området är att man kvittar dessa två poster mot varandra. Detta eftersom kunden normalt även kan ha haft utgifter och/eller förluster i samband med att varan inte fungerat. Detta kan vara transportkostnader, utebliven lön pga ledighet från arbetet m.m. Det handlar givetvis alltså inte enbart om räntan i sig utan även om kringkostnader för konsument. Kanske var lite otydlig i min första post.

Sen är det ju upp till återförsäljaren i varje enskilt fall att bedöma omständigheterna som sådana. Det finns dock inga schablonvärden för nyttjandeavdrag vilket ofta innebär att praxis tillämpas på grund av sin enkelhet.

Senast redigerad av onegiantleap 2012-05-03 klockan 08:34.
onegiantleap är inte uppkopplad
2012-05-03, 12:32   #25

Lyrisius

Medlem

Lyrisiuss avatar

Plats: Limhamn

Registrerad: jul 2006

Tänkte låna tråden då mitt fall är hyffsat snarlik trådskaparens. Förhoppningsvis så bevakar ni som skrivit i tråden fortfarande nya inlägg .

Köpte en Corsair HS1 (USB-headset) på Webhallen 2010-12-12. Varit mycket nöjd med både ljudet och komforten.
Webhallen anammar tillverkarens garantitid om det överstiger 1 år (enligt deras sida). I detta fallet är det 2 års garanti som gäller.

Har varit väldigt försiktig med den samt aldrig rest med den, trots det så har vi en klassiker där det blir glapp i kabeln som går in i headsetet.
En förslitningsskada efter 16 månaders användning. Man kan ju tycka att den skulle åtminstone hålla för "vanlig" användning under garantitiden.

Kontaktade kundservice och fick skicka tillbaka den för för kontroll/beslut.
3 veckor senare får jag beskedet:
Då ditt returnerade headset utgått och inte längre finns i lager ber vi om era kontouppgifter för återbetalning.

Observera dock att ett nyttjandeavdrag på 20% görs för varje helår sedan köpet. (I detta fall ett år)


749 sek - 20% = 599 sek

Kan ju kännas generöst att jag får använda ett headset i över 1 år och bara få betala 150 sek.
Men vad har man 2 års garanti till ?

I mina ögon så ansvarar väl säljaren för att jag ska ha ett fungerade headset under garantitiden (inom rimliga gränser såklart).

Igår så kostade den direkta ersättaren till HS1, alltså Vengeace 1500 -> 699,00 SEK.
Siberia v2 USB kostar 590,00 sek.

Jag kan alltså inte ens köpa ett nytt headset utan att lägga till för Webhallens frakt.
(blev mycket text men ville vara noggrann)
Lyrisius är inte uppkopplad
2012-05-03, 14:43   #26

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

När det gäller ett headset och den behandling deras kablage blir utsatta för så tycker jag 20% avdrag verkar ge skälig ersättning till dig speciellt när det är en 16månader gammal pryl, det är svårt med kablar/headset eftersom så många misshandlar dem, jag känner en som äter headset till frukost, speciellt vid spelande ilag med sina "vänner" eller vad de är De gillar att rycka av varandra headseten med eller utan avsikt, dra i kablarna eller en örönkåpa och sedan släppa den så den så den snärtar till örat på "offret" är väldigt populärt och deras headsetkonto är relativt högt, det är svårt att veta vad kablarna varit med om, jag själv har aldrig råkat ut för att kabeln gått sönder, Just att bedöma kablage är svårt, jag har själv sysslat med att undersöka skador eftersom jag håller på med ljudprylar och de flesta lurar och headset jag plockat isär och kollat på brukar ha tydliga tecken på att man vridit kablaget eller dragit av det, däremot har jag aldrig sett att lödningar har släppt, en del som klagat på att elementen har låtit spräckt eller allmänt "sönderspelade" lurar har egentligen bara fått in hårstrån som legat mot membranet och rasslat, och de lurarna har funkat bra efter rengöring.
Många lurar/headset för "musikbruk" brukar ha en kontakt som släpper när man belastar kabeln men den har de sparat in på hos "datorprylarna" det är dumt, för de som troligen har mest nytta av en sån är tonåringar som bråkar när de spelar, och inte vi lite äldre som håller på med musik och inte bråkar med kompisarna på samma sätt när vi spelar, men det kostar nån krona att ha en löstagbar kabel på spelprylarna så det snålas bort.
Man behöver inte dra sönder kablarna, det är rätt vanligt att vrida sönder dem, de som är försiktiga kan ha för vana att linda upp kablaget på samma sätt varje gång och då hela tiden tvinna tråden åt samma håll eller böja den på samma ställe och skada den genom det.
Utan att ha undersökt närmare så verkar -20% vara skäligt,
__________________
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-05-03, 15:28   #27

PeCe

Medlem

Plats: /dev/null

Registrerad: aug 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lyrisius Visa inlägg
Jag kan alltså inte ens köpa ett nytt headset utan att lägga till för Webhallens frakt.
Fråga om de kan tänka sig att bjuda på frakten om du köper ditt nya headset hos dem. Om fraktkostnaden inte överskrider vinsten de gör på ett headset med allt för mycket finns nog möjligheten att de går med på detta, då god kundvård ofta lönar sig i längden.
__________________
Antec P182 | Corsair 520HX | Intel Core 2 Quad Q9550 | Noctua NH-U12P | Mushkin XP2-8500 2x2GB | Gigabyte GA-EP45-DS4 | Gigabyte Radeon HD4850ZL 512MB | Corsair Force3 120GB | Samsung Spinpoint F1 500GB | Samsung Spinpoint F3 500GB | WD 500GB.
PeCe är inte uppkopplad
2012-05-03, 15:39   #28

Lyrisius

Medlem

Lyrisiuss avatar

Plats: Limhamn

Registrerad: jul 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
När det gäller ett headset och den behandling deras kablage blir utsatta för så tycker jag 20% avdrag verkar ge skälig ersättning till dig speciellt när det är en 16månader gammal pryl, det är svårt med kablar/headset eftersom så många misshandlar dem, jag känner en som äter headset till frukost, speciellt vid spelande ilag med sina "vänner" eller vad de är De gillar att rycka av varandra headseten med eller utan avsikt, dra i kablarna eller en örönkåpa och sedan släppa den så den så den snärtar till örat på "offret" är väldigt populärt och deras headsetkonto är relativt högt, det är svårt att veta vad kablarna varit med om, jag själv har aldrig råkat ut för att kabeln gått sönder, Just att bedöma kablage är svårt, jag har själv sysslat med att undersöka skador eftersom jag håller på med ljudprylar och de flesta lurar och headset jag plockat isär och kollat på brukar ha tydliga tecken på att man vridit kablaget eller dragit av det, däremot har jag aldrig sett att lödningar har släppt, en del som klagat på att elementen har låtit spräckt eller allmänt "sönderspelade" lurar har egentligen bara fått in hårstrån som legat mot membranet och rasslat, och de lurarna har funkat bra efter rengöring.
Många lurar/headset för "musikbruk" brukar ha en kontakt som släpper när man belastar kabeln men den har de sparat in på hos "datorprylarna" det är dumt, för de som troligen har mest nytta av en sån är tonåringar som bråkar när de spelar, och inte vi lite äldre som håller på med musik och inte bråkar med kompisarna på samma sätt när vi spelar, men det kostar nån krona att ha en löstagbar kabel på spelprylarna så det snålas bort.
Man behöver inte dra sönder kablarna, det är rätt vanligt att vrida sönder dem, de som är försiktiga kan ha för vana att linda upp kablaget på samma sätt varje gång och då hela tiden tvinna tråden åt samma håll eller böja den på samma ställe och skada den genom det.
Utan att ha undersökt närmare så verkar -20% vara skäligt,
Citat:
Ursprungligen inskrivet av PeCe Visa inlägg
Fråga om de kan tänka sig att bjuda på frakten om du köper ditt nya headset hos dem. Om fraktkostnaden inte överskrider vinsten de gör på ett headset med allt för mycket finns nog möjligheten att de går med på detta, då god kundvård ofta lönar sig i längden.
Mrqaffe - Tack för genomtänkt svar.

PeCe - Jag har skrivit ett antal mail till dem (en annan historia). Upplever tyvärr att Webhallen fått en väldigt nonchalant kundservice med långa svartider och de verkar även oförmögna att faktiskt besvara frågorna som man kommer med. Nästan lite mekaniskt.
För övrigt en bra idé du hade där.

Löste mitt headset-behov genom att köpa ett Corsair Vengeance 1500 hos CDON för 470,00 SEK inkl. frakt.
Samma modell som Webhallen nu höjt till 799,00 SEK utan frakt.
Lyrisius är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb