Reklamation, pengar tillbaka

Permalänk
Medlem

Reklamation, pengar tillbaka

Har letat på konsumentverket men har inte fått svar på detta. För 2-3 år sen köpte jag en Steelseries Ikari och för ca ett år sen så började den dubbeklicka helt utan anledning så jag gick tillbaka till Gamestop (där jag köpte den alltså). Snubben i kassan sade att garantin hade gått ur, men jag sade att jag hade reklamationsrätten kvar. Så jag fortsatte och ville ha en ny mus, men han sade att de var slut. Så jag fick pengar tillbaka, ca 50% av det jag köpte den för.

Men ska man inte få tillbaka 100% av pengarna? Och hur vet man annars hur mycket pengar man får tillbaka?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hejkk:

Har letat på konsumentverket men har inte fått svar på detta. För 2-3 år sen köpte jag en Steelseries Ikari och för ca ett år sen så började den dubbeklicka helt utan anledning så jag gick tillbaka till Gamestop (där jag köpte den alltså). Snubben i kassan sade att garantin hade gått ur, men jag sade att jag hade reklamationsrätten kvar. Så jag fortsatte och ville ha en ny mus, men han sade att de var slut. Så jag fick pengar tillbaka, ca 50% av det jag köpte den för.

Men ska man inte få tillbaka 100% av pengarna? Och hur vet man annars hur mycket pengar man får tillbaka?

Det är olika från fall till fall. Butiken har rätt att dra av s.k. nyttjandeavdrag och jag tycker faktisk att du fick en ok deal.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har du använt musen i typ 2 år & garantin gått ut borde du ju vara glad för att du fick tillbaka 50% av pengarna.
En reklamation borde man väl bara kunna göra inom garantitiden eller har jag fel?
Det är ungefär som om jag skulle reklamera min 2011 audi a3 om några år när garantierna gått ut bara för den kanske går sönder & få pengarna tillbaka...
Mvh

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Du har tur som fick något alls. Reklamationsrätten i tre år, de första sex månaderna är det försäljaren som ska bevis att det inte är fabriksfel, efter sex månader måste kunden bevisa att det är ett ursprungsfel, vilket är väldigt svårt efter 2-3år.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Har du använt musen i typ 2 år & garantin gått ut borde du ju vara glad för att du fick tillbaka 50% av pengarna.
En reklamation borde man väl bara kunna göra inom garantitiden eller har jag fel?
Det är ungefär som om jag skulle reklamera min 2011 audi a3 om några år ifall den rasar & få pengarna tillbaka...
Mvh

Reklamation har inget med garantin att göra, reklamera ursprungsfel (inklusive konstruktionsfel) kan man reklamera, dvs få felet åtgärdat (lagat, ny vara, eller om ingen annat fungerar, pengarna tillbaka eller prisavdrag som OP fick)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Har letat på konsumentverket men har inte fått svar på detta. För 2-3 år sen köpte jag en Steelseries Ikari och för ca ett år sen så började den dubbeklicka helt utan anledning så jag gick tillbaka till Gamestop (där jag köpte den alltså). Snubben i kassan sade att garantin hade gått ur, men jag sade att jag hade reklamationsrätten kvar. Så jag fortsatte och ville ha en ny mus, men han sade att de var slut. Så jag fick pengar tillbaka, ca 50% av det jag köpte den för.

Men ska man inte få tillbaka 100% av pengarna? Och hur vet man annars hur mycket pengar man får tillbaka?

om du försöker reklamera den pga slitage så kan du inte förvänta dig 100% av pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Reklamation har inget med garantin att göra, reklamera ursprungsfel (inklusive konstruktionsfel) kan man reklamera, dvs få felet åtgärdat (lagat, ny vara, eller om ingen annat fungerar, pengarna tillbaka eller prisavdrag som OP fick)

Reklamationsrätten innebär inte att man automatiskt får felet åtgärdat eller en ny produkt och den gäller bara ursprungsfel som kan bevisas. Fel som uppkommer efter garantitidens utgång är det väldigt svårt att få igenom en reklamtion på, då det är väldigt svårt att påvisa ett urspungsfel och man har själv hela bevisbördan efter 6 månader

Permalänk

Eftersom det låter som ett typiskt slitage-fel så misstänker jag att du fick 50% tillbaka grundat på "jag orkar inte tjaffsa med killen om någon hundring."

Bara att vara glad och handla något annat.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av hejkk:

Har letat på konsumentverket men har inte fått svar på detta. För 2-3 år sen köpte jag en Steelseries Ikari och för ca ett år sen så började den dubbeklicka helt utan anledning så jag gick tillbaka till Gamestop (där jag köpte den alltså). Snubben i kassan sade att garantin hade gått ur, men jag sade att jag hade reklamationsrätten kvar. Så jag fortsatte och ville ha en ny mus, men han sade att de var slut. Så jag fick pengar tillbaka, ca 50% av det jag köpte den för.

Men ska man inte få tillbaka 100% av pengarna? Och hur vet man annars hur mycket pengar man får tillbaka?

Normalt ska du inte få tillbaka något alls, eftersom datormöss och tangentbord räknas som förbrukningsvaror.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Normalt ska du inte få tillbaka något alls, eftersom datormöss och tangentbord räknas som förbrukningsvaror.

Självklart omfattas även dem av reklamationsrätten.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SUMITOMO:

Självklart omfattas även dem av reklamationsrätten.

Javisst, men då användandet av en datormus eller ett tangentbord innebär mekaniskt slitage kan den inte reklameras på grund av slitage.

Du har inte möjlighet att reklamera däck för att de är utslitna efter två år heller, eller för den delen kläder, batterier och andra förbrukningsvaror.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag har googlat en hel del och många med Ikari har fått den till att börja dubbelklicka... Men alltså det är ju ett fabriksfel för jag slår inte på mina möss (eller är oaktsam på andra sätt).

Men när och vilka varor är det som nyttjeavdrag dras från pengarna man får tillbaka?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Normalt ska du inte få tillbaka något alls, eftersom datormöss och tangentbord räknas som förbrukningsvaror.

Datormöss och tangentbord räknas ej som förbrukningsvaror.

Skrivet av hejkk:

Jag har googlat en hel del och många med Ikari har fått den till att börja dubbelklicka... Men alltså det är ju ett fabriksfel för jag slår inte på mina möss (eller är oaktsam på andra sätt).

Men när och vilka varor är det som nyttjeavdrag dras från pengarna man får tillbaka?

Kan inte komma på nån vara där butiken inte får göra avdrag och man kan göra det när som helst. Dock ska avdraget stå i relation med hur länge kunden har haft varan. Du kan dock kräva ersättning för resor och även få ränta på köpsumman. Räntan är dock löjligt låg så det blir endast några kr.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Möss är en slitagedel, den håller ett antal klickningar som den är specad för, glidytorna slits ju också, hur många mil går de? och tangentbord, jag har själv nött ut ett, mössen brukar klara 2-3 år innan de är utslitna, tangentborden något längre, men det är inga evighetsmaskiner direkt,
Bildäck håller kanske 5 år, men det är inga problem att nöta ut dem på 10minuter om man vill, och min mjölk är "defekt" efter 2 veckor men vissa saker kan man inte reklamera för utan man måste acceptera normalt slitage och att vissa produkter har kort livslängd genom sin funktion.
Om en produkt däremot avviker från vad du kan förvänta dig så går det att reklamera, tom mjölken går att reklamera om den är sur när du kommer hem från butiken.
Att få 50% av muspriset efter 2 år verkar vara en oerhört bra deal för dig, jag hade ansett den förbrukad och tagit den till återvinningsstationen eller verkstaden utan att ens försöka få ersättning för den.
Du kan om du vill alltså renovera möss, det är väldigt ofta Omron d2f(nånting) brytare i de lite mer påkostade modellerna och de går att byta om man vill det.
Brytarna finns lite varstans, det är tiden som kostar, inte brytaren i sig, gör man det själv så räkna med 1 timme för en mer avancerad mus.
http://www.ebay.com/itm/2pcs-Brand-New-OMRON-Micro-Switch-D2F...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Möss är en slitagedel, den håller ett antal klickningar som den är specad för, glidytorna slits ju också, hur många mil går de? och tangentbord, jag har själv nött ut ett, mössen brukar klara 2-3 år innan de är utslitna, tangentborden något längre, men det är inga evighetsmaskiner direkt,
Bildäck håller kanske 5 år, men det är inga problem att nöta ut dem på 10minuter om man vill, och min mjölk är "defekt" efter 2 veckor men vissa saker kan man inte reklamera för utan man måste acceptera normalt slitage och att vissa produkter har kort livslängd genom sin funktion.
Om en produkt däremot avviker från vad du kan förvänta dig så går det att reklamera, tom mjölken går att reklamera om den är sur när du kommer hem från butiken.
Att få 50% av muspriset efter 2 år verkar vara en oerhört bra deal för dig, jag hade ansett den förbrukad och tagit den till återvinningsstationen eller verkstaden utan att ens försöka få ersättning för den.
Du kan om du vill alltså renovera möss, det är väldigt ofta Omron d2f(nånting) brytare i de lite mer påkostade modellerna och de går att byta om man vill det.
Brytarna finns lite varstans, det är tiden som kostar, inte brytaren i sig, gör man det själv så räkna med 1 timme för en mer avancerad mus.
http://www.ebay.com/itm/2pcs-Brand-New-OMRON-Micro-Switch-D2F...

Jag kanske ska titta på det där för min Steelseries Xai har börjat dubbelklicka ibland. Den är inte så gammal så jag skulle kanske kunna gå till Inet och klaga om jag bara haft ett kvitto kvar. Att knapparna på möss slits är naturligt. Även min förra mus blev slängd av samma anledning för den började dubbelklicka vilket blev för irriterande för att stå ut med till sist. Ska bara lista ut hur man bryter sig in i musen utan att förstöra den.

Har för övrigt lärt mig att inte betala massa pengar för en mus för det är brytarna som går och de verkar ju vara samma i de flesta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem

Skruvarna sitter ofta under glidytorna, det kan vara bra att ha nya hemma innan man drar bort de gamla för de kan bli ojämna när man ska montera tillbaks dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är en rätt intresant sak när det kommer till reklamation av bilar,
Säg att du haft bilen i 2år och det nu dyker upp ett fel ( låt oss säga att bilen drar ut batteriet )
du lämnar då in bilen och dom konstaterar att det finns ett fel och dom "lagar det"
Men felet åter kommer 2gånger till och var gång är det samma sak med verkstad, felet är "lagat" men åter kommer.
Nu till det roliga;-). 4 gången du åker till verkstaden i stället för att dom lagar felet ska du begära att få reklamera bilen (märkesverkstad) och dom ska dom tydligen vara tvungna att godta detta och hjälpa till med reklamationen till det märke som det nu gäller.

Detta gäller tydligen oavsett fel bara samma fel uppkommit 3 gånger.

Nu är inte jag 100% på att detta stämmer men jag har fått det bekräftat av 2 verkstäder (honda och toyota ) och 1 Person på Arn.

Lite roligt att gå in med tex lösa sidor lister och kräva en ny bil ( släpper nästan alltid om man tvättar med högtryck). Eller det är nog för det mesta till val och ej monterat på fabriken så just att hänvisa till sidor lister fungerar nog ej ( all extra utrustning monteras i stort sätt alltid av bilförsäljaren och räknas ej till bilen)

/Aragon

Skrivet av EW200:

Har du använt musen i typ 2 år & garantin gått ut borde du ju vara glad för att du fick tillbaka 50% av pengarna.
En reklamation borde man väl bara kunna göra inom garantitiden eller har jag fel?
Det är ungefär som om jag skulle reklamera min 2011 audi a3 om några år när garantierna gått ut bara för den kanske går sönder & få pengarna tillbaka...
Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aragon:

Det är en rätt intresant sak när det kommer till reklamation av bilar,
Säg att du haft bilen i 2år och det nu dyker upp ett fel ( låt oss säga att bilen drar ut batteriet )
du lämnar då in bilen och dom konstaterar att det finns ett fel och dom "lagar det"
Men felet åter kommer 2gånger till och var gång är det samma sak med verkstad, felet är "lagat" men åter kommer.
Nu till det roliga;-). 4 gången du åker till verkstaden i stället för att dom lagar felet ska du begära att få reklamera bilen (märkesverkstad) och dom ska dom tydligen vara tvungna att godta detta och hjälpa till med reklamationen till det märke som det nu gäller.

Detta gäller tydligen oavsett fel bara samma fel uppkommit 3 gånger.

Nu är inte jag 100% på att detta stämmer men jag har fått det bekräftat av 2 verkstäder (honda och toyota ) och 1 Person på Arn.

Lite roligt att gå in med tex lösa sidor lister och kräva en ny bil ( släpper nästan alltid om man tvättar med högtryck). Eller det är nog för det mesta till val och ej monterat på fabriken så just att hänvisa till sidor lister fungerar nog ej ( all extra utrustning monteras i stort sätt alltid av bilförsäljaren och räknas ej till bilen)

/Aragon

Jodå bilföretagen tar tillbaka bilar och ger dig nya, jag känner en som köpte en ny Audi där de hade ett ett seriefel på bromsarna, VW bestämde sig för att bara certifiera nya bromsar till golf och passat och det fåtal som hade en Audi med de bromsarna fick bilen inlöst och VW skrotade bilarna efter att de plockat det som passade på andra bilar från dem, det var relativt få Audibilar av den specifika modellen tydligen bara några 1000 totalt i hela världen som berördes och det hade kostat väldigt mycket att få nya bromsar godkända med all provning som hade krävts, så VW köpte in ett gäng BMW som de bytte ut Audin mot eftersom de inte hade nån bil i sitt eget sortiment som var likvärdigt "sportig och premium" i storleksklassen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vid en godkänd reklamation som leder till hävning av köpet har du som konsument rätt till det fulla belopp du betalade för varan. Du har faktiskt även rätt till ränta på detta belopp men praxis är att man kvittar denna summa mot värdet av den nytta du faktiskt haft av produkten.

Du har alltså rätt att få tillbaka det fulla beloppet i pengar (inte presentkort eller liknande) förutsatt att reklamationen godkänts enligt konstens alla regler. Goodwill är en helt annan femma

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Reklamationsrätten innebär inte att man automatiskt får felet åtgärdat eller en ny produkt och den gäller bara ursprungsfel som kan bevisas. Fel som uppkommer efter garantitidens utgång är det väldigt svårt att få igenom en reklamtion på, då det är väldigt svårt att påvisa ett urspungsfel och man har själv hela bevisbördan efter 6 månader

När bevisbördan ligger hos kunden brukar dock kraven vara lägre än när den ligger hos säljaren (som till skillnad från kunden anses vara "expert" på produkten ifråga). Kunden brukar anses ha uppfyllt kraven om denne kan göra sannolikt att felet inte orsakats genom onormal användning av produkten.

Skrivet av WolfOfVengeance:

Eftersom det låter som ett typiskt slitage-fel så misstänker jag att du fick 50% tillbaka grundat på "jag orkar inte tjaffsa med killen om någon hundring."

Bara att vara glad och handla något annat.

Även slitage kan under vissa omständigheter betraktas som "ursprungsfel", t.ex. om produkten lider av bristande kvalitet och slits snabbare än kunden rimligtvis kunnat förvänta sig sett till produktens beskaffenhet. 2-3 år i det aktuella fallet säger dock inte mycket, det beror helt på hur frekvent produkten använts. 24h/dygn? 1h/månad?

Skrivet av onegiantleap:

Vid en godkänd reklamation som leder till hävning av köpet har du som konsument rätt till det fulla belopp du betalade för varan. Du har faktiskt även rätt till ränta på detta belopp men praxis är att man kvittar denna summa mot värdet av den nytta du faktiskt haft av produkten.

Du har alltså rätt att få tillbaka det fulla beloppet i pengar (inte presentkort eller liknande) förutsatt att reklamationen godkänts enligt konstens alla regler. Goodwill är en helt annan femma

Enligt §44 i konsumentköplagen har säljaren rätt till ersättning för den nytta kunden haft av varan (brukar kallas nyttjandeavdrag) vid hävning av köp.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Enligt §44 i konsumentköplagen har säljaren rätt till ersättning för den nytta kunden haft av varan (brukar kallas nyttjandeavdrag) vid hävning av köp.

Läs vidare i §44 KKL.

"Hävs köpet, skall köparen ge ut den avkastning av varan som han har fått samt betala skälig ersättning, om han har haft annan nytta av varan.
Om säljaren skall lämna tillbaka betalningen, skall han betala ränta från den dag han tog emot betalningen."

Praxis på området är att man kvittar dessa två poster mot varandra, vilket jag skrev ovan. Detta eftersom kunden normalt även kan ha haft utgifter och/eller förluster i samband med att varan inte fungerat. Detta kan vara transportkostnader, utebliven lön pga ledighet från arbetet m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av onegiantleap:

Vid en godkänd reklamation som leder till hävning av köpet har du som konsument rätt till det fulla belopp du betalade för varan. Du har faktiskt även rätt till ränta på detta belopp men praxis är att man kvittar denna summa mot värdet av den nytta du faktiskt haft av produkten.

Du har alltså rätt att få tillbaka det fulla beloppet i pengar (inte presentkort eller liknande) förutsatt att reklamationen godkänts enligt konstens alla regler. Goodwill är en helt annan femma

Han har inte rätt till fulla beloppet. Räntepengarna är så pass lite att man inte kvitter dom mot nyttoavdraget. Man får referensräntan plus 2%. Referensräntan ligger nånstans runt 1.5-2% plus 2% och därmed är det inga större summor. Man får endast ränta på dom pengarna som säljaren återbetalar, i detta fallet 1.75% (genomsnittlig ränta) +2% av 250kr * 2år = 19kr

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att gamestop har 3års garanti, eller gäller det bara konsoller?

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Han har inte rätt till fulla beloppet. Räntepengarna är så pass lite att man inte kvitter dom mot nyttoavdraget. Man får referensräntan plus 2%. Referensräntan ligger nånstans runt 1.5-2% plus 2% och därmed är det inga större summor. Man får endast ränta på dom pengarna som säljaren återbetalar, i detta fallet 1.75% (genomsnittlig ränta) +2% av 250kr * 2år = 19kr

Som jag skrev ovan: Praxis på området är att man kvittar dessa två poster mot varandra. Detta eftersom kunden normalt även kan ha haft utgifter och/eller förluster i samband med att varan inte fungerat. Detta kan vara transportkostnader, utebliven lön pga ledighet från arbetet m.m. Det handlar givetvis alltså inte enbart om räntan i sig utan även om kringkostnader för konsument. Kanske var lite otydlig i min första post.

Sen är det ju upp till återförsäljaren i varje enskilt fall att bedöma omständigheterna som sådana. Det finns dock inga schablonvärden för nyttjandeavdrag vilket ofta innebär att praxis tillämpas på grund av sin enkelhet.

Permalänk
Medlem

Tänkte låna tråden då mitt fall är hyffsat snarlik trådskaparens. Förhoppningsvis så bevakar ni som skrivit i tråden fortfarande nya inlägg :).

Köpte en Corsair HS1 (USB-headset) på Webhallen 2010-12-12. Varit mycket nöjd med både ljudet och komforten.
Webhallen anammar tillverkarens garantitid om det överstiger 1 år (enligt deras sida). I detta fallet är det 2 års garanti som gäller.

Har varit väldigt försiktig med den samt aldrig rest med den, trots det så har vi en klassiker där det blir glapp i kabeln som går in i headsetet.
En förslitningsskada efter 16 månaders användning. Man kan ju tycka att den skulle åtminstone hålla för "vanlig" användning under garantitiden.

Kontaktade kundservice och fick skicka tillbaka den för för kontroll/beslut.
3 veckor senare får jag beskedet:
Då ditt returnerade headset utgått och inte längre finns i lager ber vi om era kontouppgifter för återbetalning.

Observera dock att ett nyttjandeavdrag på 20% görs för varje helår sedan köpet. (I detta fall ett år)

749 sek - 20% = 599 sek

Kan ju kännas generöst att jag får använda ett headset i över 1 år och bara få betala 150 sek.
Men vad har man 2 års garanti till ?

I mina ögon så ansvarar väl säljaren för att jag ska ha ett fungerade headset under garantitiden (inom rimliga gränser såklart).

Igår så kostade den direkta ersättaren till HS1, alltså Vengeace 1500 -> 699,00 SEK.
Siberia v2 USB kostar 590,00 sek.

Jag kan alltså inte ens köpa ett nytt headset utan att lägga till för Webhallens frakt.
(blev mycket text men ville vara noggrann)

Permalänk
Rekordmedlem

När det gäller ett headset och den behandling deras kablage blir utsatta för så tycker jag 20% avdrag verkar ge skälig ersättning till dig speciellt när det är en 16månader gammal pryl, det är svårt med kablar/headset eftersom så många misshandlar dem, jag känner en som äter headset till frukost, speciellt vid spelande ilag med sina "vänner" eller vad de är De gillar att rycka av varandra headseten med eller utan avsikt, dra i kablarna eller en örönkåpa och sedan släppa den så den så den snärtar till örat på "offret" är väldigt populärt och deras headsetkonto är relativt högt, det är svårt att veta vad kablarna varit med om, jag själv har aldrig råkat ut för att kabeln gått sönder, Just att bedöma kablage är svårt, jag har själv sysslat med att undersöka skador eftersom jag håller på med ljudprylar och de flesta lurar och headset jag plockat isär och kollat på brukar ha tydliga tecken på att man vridit kablaget eller dragit av det, däremot har jag aldrig sett att lödningar har släppt, en del som klagat på att elementen har låtit spräckt eller allmänt "sönderspelade" lurar har egentligen bara fått in hårstrån som legat mot membranet och rasslat, och de lurarna har funkat bra efter rengöring.
Många lurar/headset för "musikbruk" brukar ha en kontakt som släpper när man belastar kabeln men den har de sparat in på hos "datorprylarna" det är dumt, för de som troligen har mest nytta av en sån är tonåringar som bråkar när de spelar, och inte vi lite äldre som håller på med musik och inte bråkar med kompisarna på samma sätt när vi spelar, men det kostar nån krona att ha en löstagbar kabel på spelprylarna så det snålas bort.
Man behöver inte dra sönder kablarna, det är rätt vanligt att vrida sönder dem, de som är försiktiga kan ha för vana att linda upp kablaget på samma sätt varje gång och då hela tiden tvinna tråden åt samma håll eller böja den på samma ställe och skada den genom det.
Utan att ha undersökt närmare så verkar -20% vara skäligt,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrisius:

Jag kan alltså inte ens köpa ett nytt headset utan att lägga till för Webhallens frakt.

Fråga om de kan tänka sig att bjuda på frakten om du köper ditt nya headset hos dem. Om fraktkostnaden inte överskrider vinsten de gör på ett headset med allt för mycket finns nog möjligheten att de går med på detta, då god kundvård ofta lönar sig i längden.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När det gäller ett headset och den behandling deras kablage blir utsatta för så tycker jag 20% avdrag verkar ge skälig ersättning till dig speciellt när det är en 16månader gammal pryl, det är svårt med kablar/headset eftersom så många misshandlar dem, jag känner en som äter headset till frukost, speciellt vid spelande ilag med sina "vänner" eller vad de är De gillar att rycka av varandra headseten med eller utan avsikt, dra i kablarna eller en örönkåpa och sedan släppa den så den så den snärtar till örat på "offret" är väldigt populärt och deras headsetkonto är relativt högt, det är svårt att veta vad kablarna varit med om, jag själv har aldrig råkat ut för att kabeln gått sönder, Just att bedöma kablage är svårt, jag har själv sysslat med att undersöka skador eftersom jag håller på med ljudprylar och de flesta lurar och headset jag plockat isär och kollat på brukar ha tydliga tecken på att man vridit kablaget eller dragit av det, däremot har jag aldrig sett att lödningar har släppt, en del som klagat på att elementen har låtit spräckt eller allmänt "sönderspelade" lurar har egentligen bara fått in hårstrån som legat mot membranet och rasslat, och de lurarna har funkat bra efter rengöring.
Många lurar/headset för "musikbruk" brukar ha en kontakt som släpper när man belastar kabeln men den har de sparat in på hos "datorprylarna" det är dumt, för de som troligen har mest nytta av en sån är tonåringar som bråkar när de spelar, och inte vi lite äldre som håller på med musik och inte bråkar med kompisarna på samma sätt när vi spelar, men det kostar nån krona att ha en löstagbar kabel på spelprylarna så det snålas bort.
Man behöver inte dra sönder kablarna, det är rätt vanligt att vrida sönder dem, de som är försiktiga kan ha för vana att linda upp kablaget på samma sätt varje gång och då hela tiden tvinna tråden åt samma håll eller böja den på samma ställe och skada den genom det.
Utan att ha undersökt närmare så verkar -20% vara skäligt,

Skrivet av PeCe:

Fråga om de kan tänka sig att bjuda på frakten om du köper ditt nya headset hos dem. Om fraktkostnaden inte överskrider vinsten de gör på ett headset med allt för mycket finns nog möjligheten att de går med på detta, då god kundvård ofta lönar sig i längden.

Mrqaffe - Tack för genomtänkt svar.

PeCe - Jag har skrivit ett antal mail till dem (en annan historia). Upplever tyvärr att Webhallen fått en väldigt nonchalant kundservice med långa svartider och de verkar även oförmögna att faktiskt besvara frågorna som man kommer med. Nästan lite mekaniskt.
För övrigt en bra idé du hade där.

Löste mitt headset-behov genom att köpa ett Corsair Vengeance 1500 hos CDON för 470,00 SEK inkl. frakt.
Samma modell som Webhallen nu höjt till 799,00 SEK utan frakt.