Kan jag gå ut som en nöjd kund?

Permalänk

Kan jag gå ut som en nöjd kund?

Hej, jag köpte en data på expert för ungefär 10 000 kr inom en månad sen. Jag märkte för en vecka sen när jag spelade spel att min skärm blev blå och innehöll någon text. jag vet inte om det är "Blue Screen" men varje gång den dök upp började datan starta om sig själv. Jag undrar om jag kan byta ut datan mot en ny, men personalen säger att jag ska lämna in den på service och reparera den, som kan ta upp till 3-5 veckor (enligt dem). Är det rätt sak att göra eller blir jag utnyttjad på min goda natur. Jag kan inte så mycket om datorer eller min rätt som konsument. På kvittot står det att jag har öppet köp i 30 dagar(går ut imorgon) och garanti på ett år. Snälla hjälp mig! jag vill inte betala en massa pengar på en data som jag har använt i 3 veckor.

Permalänk

Lämna tillbaka den, och bygg en egen

Permalänk
Medlem

Service i 3-5 veckor kan dom ju glömma, t.o.m. en total ominstallation av windows inklusive drivrutiner tar ju inte mer än max ett par timmar. Inkompetenta j*vlar...

Då är det bättre du lämnar tillbaka datorn och får pengarna tillbaka, finns flera fina på blocket för 10.000. Eller bra paket från komplett.se eller inet.se eller dustinhome.se.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrTomsfly:

Hej, jag köpte en data på expert för ungefär 10 000 kr inom en månad sen. Jag märkte för en vecka sen när jag spelade spel att min skärm blev blå och innehöll någon text. jag vet inte om det är "Blue Screen" men varje gång den dök upp började datan starta om sig själv. Jag undrar om jag kan byta ut datan mot en ny, men personalen säger att jag ska lämna in den på service och reparera den, som kan ta upp till 3-5 veckor (enligt dem). Är det rätt sak att göra eller blir jag utnyttjad på min goda natur. Jag kan inte så mycket om datorer eller min rätt som konsument. På kvittot står det att jag har öppet köp i 30 dagar(går ut imorgon) och garanti på ett år. Snälla hjälp mig! jag vill inte betala en massa pengar på en data som jag har använt i 3 veckor.

Usch! Det är därför man håller sig borta från butiker som expert! Det är klart att dom ska fixa det, du har ju garanti och det borde ta någon vecka inte 3-5 veckor!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Gäller inte endast öppet köp om du ej öppnat produkten?

Utöver det så kan det vara programvara som du installerat på datorn som ger bluescreens, och jag skulle säga lämna in den om du inte kan fixa det själv. De säger 3-5 veckor för de måste säga det, men oftast går garanti ärenden mycket snabbare, men var beredd på att om de inte hittar något fel på datorn så går det troligtvis inte på garantin, utan du får betala den service dom har gjort.

Rekomenderar att demonstera problemet i butik innan du lämnar in, eventuellt filma också, så problemet kanske kan skickas till verkstaden så de vet vad de letar efter.
Om du lämnar in datorn och enbart säger att datorn dör ibland, så vet teknikterna inte vad de ska leta efter och de har en begränsad tid till att fixa produkterna.

Permalänk

Kan man få tillbaka sina pengar när det finns ett problem med datan även om problemet inte är mitt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTomsfly:

Kan man få tillbaka sina pengar när det finns ett problem med datan även om problemet inte är mitt fel?

Så länge varan i övrigt är i bra skick ska det gå bra ja.

Jag har själv gjort så ibland när jag fått något som inte funkat med min dator, t.ex. har jag fått hem RAM som vägrat fungera med mitt moderkort. Eller en dyr och fin datormus som crashade windows stup-i-kvarten. Gått tillbaka till butiken och sagt "detta funka inte för mig" i princip.

Men det kan ju också vara något väldigt enkelt med din PC.

Kan vara dammkorn som kommit in i kontakterna mellan moderkort och RAM t.ex.

Eller ett grafikkort som inte är intryckt 100% på sin plats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

Service i 3-5 veckor kan dom ju glömma, t.o.m. en total ominstallation av windows inklusive drivrutiner tar ju inte mer än max ett par timmar. Inkompetenta j*vlar...

Då är det bättre du lämnar tillbaka datorn och får pengarna tillbaka, finns flera fina på blocket för 10.000. Eller bra paket från komplett.se eller inet.se eller dustinhome.se.

Nu kanske det är så att en butikskedja som Expert som finns över hela landet har lite fler än en dator att ta hand om.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Så länge varan i övrigt är i bra skick ska det gå bra ja.

Jag har själv gjort så ibland när jag fått något som inte funkat med min dator, t.ex. har jag fått hem RAM som vägrat fungera med mitt moderkort. Eller en dyr och fin datormus som crashade windows stup-i-kvarten. Gått tillbaka till butiken och sagt "detta funka inte för mig" i princip.

Men det kan ju också vara något väldigt enkelt med din PC.

Kan vara dammkorn som kommit in i kontakterna mellan moderkort och RAM t.ex.

Eller ett grafikkort som inte är intryckt 100% på sin plats.

Fel fel fel. Man har ingen rätt att lämna tillbaka en vara som man öppnat, såvida den inte är köpt på distans (internet/postorder). Är den köpt i butik är det enda man har rätt till reparation eller utbyte om den inte går att laga. Och detta gäller endast om man inte själv har orsakat felet. Sen så händer det att butiker är schyssta och köper tillbaka produkter ändå, men man har ingen rätt att kräva det.

Så ja, du måste lämna in den på service, och ja det kan ta 3-5 veckor i värsta fall.

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara fel på hårdvaran, kan va problem med windows eller program som du lagt in, även virus, gör först en systemåterställning som du hittar i kontrollpanelen-system och säkerhet-säkerhetskopiering och återställning.

Permalänk
Medlem

Du kan inte lämna in en trasig vara på öppet köp.
Har du uppdaterat drivrutiner osv?

Testa att ominstallera OS för att försäkra dig om att de inte är mjukvarofel.
Hur lått kan du återskapa en bluescreen? är det alltid när du spelar eller bara ibland?

Lyckas du inte fixa eller hitta felet så lämna in på garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Fel fel fel. Man har ingen rätt att lämna tillbaka en vara som man öppnat, såvida den inte är köpt på distans (internet/postorder). Är den köpt i butik är det enda man har rätt till reparation eller utbyte om den inte går att laga. Och detta gäller endast om man inte själv har orsakat felet. Sen så händer det att butiker är schyssta och köper tillbaka produkter ändå, men man har ingen rätt att kräva det.

Så ja, du måste lämna in den på service, och ja det kan ta 3-5 veckor i värsta fall.

Suck.

Kika här: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Det finns alltså ingen lag som säger detta, och öppetköp regler varierar från butik till butik. Men om man kan lämna tillbaka en vara i exakt samma skick som när man fick den (detta förutsätter alltså att man misstänker att felet var där från början) så bör man kunna göra det och jag har också gjort det.

Det lönar sig alltså att vara petig med kartonger och att inte skada en vara om man vill kunna lämna tillbaka den. Så länge man kan lämna tillbaka den i nyskick ska det inte vara något problem om butiken använder sig av öppetköp.

Detta är inget som jag själv missbrukar men det kan vara användbart att göra så när man råkat få en nitlott. Vet dock att en del idioter har gjort såhär och lämnat tillbaka kameror etc efter semestern etc, vilket knappast är något jag förespråkar.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Suck.

Kika här: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Det finns alltså ingen lag som säger detta, och öppetköp regler varierar från butik till butik. Men om man kan lämna tillbaka en vara i exakt samma skick som när man fick den (detta förutsätter alltså att man misstänker att felet var där från början) så bör man kunna göra det och jag har också gjort det.

Det lönar sig alltså att vara petig med kartonger och att inte skada en vara om man vill kunna lämna tillbaka den. Så länge man kan lämna tillbaka den i nyskick ska det inte vara något problem om butiken använder sig av öppetköp.

Detta är inget som jag själv missbrukar men det kan vara användbart att göra så när man råkat få en nitlott. Vet dock att en del idioter har gjort såhär och lämnat tillbaka kameror etc efter semestern etc, vilket knappast är något jag förespråkar.

Suck. Jag vet precis vad öppet köp innebär eftersom jag arbetar som säljare i en stor butikskedja. Öppet köp är något som butiker oftast tillämpar, men är inget krav. Reglerna är därför upp till butiken att avgöra. Men öppet köp gäller som regel inte när produkten är öppnad (bruten plombering), såvida det inte är någonting väldigt billigt eller något som enkelt går att försluta igen, då butiken vill kunna sälja produkten till en annan kund istället.

Är produkten dessutom trasig gäller öppet köp i princip aldrig, eftersom den då inte går att sälja till någon annan. Det enda man har rätt till som kund i detta fall är att få den utbytt eller reparerad (vilket tillverkaren/butiken avgör) om det är inom 3 år.

Det finns dock ett undantag till detta, om tillverkaren har en s.k. DOA-period, vanligtvis 10 dagar, så kan man få pengarna tillbaka om produkten visar sig vara trasig direkt när man köpt den. Men detta är alltså upp till tillverkaren, och inte heller något man kan kräva. Apple tex. tillämpar inte DOA.

Permalänk
Inaktiv

gör en factory reset på datorn, putsa och packa ner den väl och lämna tillbaka datorn. kan ha fel, men expert har 750kr i avgift vid återköp av uppackade datorer. sedan om du vill ha en laptop för spel, köp en dell med 15% student rabatt, alt stationär från CDON med 15% rabatt just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Suck. Jag vet precis vad öppet köp innebär eftersom jag arbetar som säljare i en stor butikskedja. Öppet köp är något som butiker oftast tillämpar, men är inget krav. Reglerna är därför upp till butiken att avgöra. Men öppet köp gäller som regel inte när produkten är öppnad (bruten plombering), såvida det inte är någonting väldigt billigt eller något som enkelt går att försluta igen, då butiken vill kunna sälja produkten till en annan kund istället.

Är produkten dessutom trasig gäller öppet köp i princip aldrig, eftersom den då inte går att sälja till någon annan. Det enda man har rätt till som kund i detta fall är att få den utbytt eller reparerad (vilket tillverkaren/butiken avgör) om det är inom 3 år.

Det finns dock ett undantag till detta, om tillverkaren har en s.k. DOA-period, vanligtvis 10 dagar, så kan man få pengarna tillbaka om produkten visar sig vara trasig direkt när man köpt den. Men detta är alltså upp till tillverkaren, och inte heller något man kan kräva. Apple tex. tillämpar inte DOA.

Man kan alltså säga att du är partisk i ärendet?

Om du inte gillar visan med öppet köp så kan vi dra den här också: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Reklamation gäller alla varor och alla försäljningssätt, allt från tandborstar till lyxbilar går bra att reklamera och det är försäljarens skyldighet att visa att felet inte varit ursprungligt.

Detta leder sedan till detta:

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Man har som konsument rätt att begära omleverans av en vara, man kan alltså begära att får en vara som inte fungerar utbytt mot en ny likvärdig om inte felet kan avhjälpas inom rimlig tid av återförsäljaren.

Och ärligt talat - om en butikskedja vill ta 3-5 veckor på sig att reparera något man precis köpt så får de faktiskt skylla sig själva om man försöker lämna tillbaka det. Detta är inte rimlig tid, inte för mig i alla fall som MÅSTE använda min dator dagligen i jobbet.

Permalänk
Medlem

kolla komplett's stationära färdiga paket eller inet eller liknande istället och lämna tillbaka skiten eller är det laptop?

Permalänk
Avstängd

du borde kunna lämna in det utan problem

En kompis till mig köpte en dator för 11.000 från siba för ett tag sen, så jag sa till honom att vi drar och lämnar tillbaks den så köper vi en bättre för samma peng
Det enda Siba ville veta var varför vi ville lämna tillbaka datorn "för att vi hittade bättre dator för samma peng"
Inte mycket mer de kunde säga.

Någon skrev att man inte har rätt till att lämna datorn och få pengarna tillbaka? Det stämmer inte
Enligt siba sa de till oss att det funkar MEN de kommer behålla (var väl runt 100kr) för att windows startades och för att datorn måste formateras..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

bygger man inte själv, blir man lurad 99 %, får dåliga grejer överpris dubbel trippel, köp aldrig om du har inte nån vid din sida som vet vad man får och är värt att betala, då slipper man må så dåligt att man vill hänga sig (: , marknad är hänsynslös mot såna kunder tyvär

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

du borde kunna lämna in det utan problem

En kompis till mig köpte en dator för 11.000 från siba för ett tag sen, så jag sa till honom att vi drar och lämnar tillbaks den så köper vi en bättre för samma peng
Det enda Siba ville veta var varför vi ville lämna tillbaka datorn "för att vi hittade bättre dator för samma peng"
Inte mycket mer de kunde säga.

Någon skrev att man inte har rätt till att lämna datorn och få pengarna tillbaka? Det stämmer inte
Enligt siba sa de till oss att det funkar MEN de kommer behålla (var väl runt 100kr) för att windows startades och för att datorn måste formateras..

Vadå inte mycket mer de kunde säga. Om de sagt nej vad hade ni gjort då? Börjat gråta? NI HADE INTE RÄTT ATT LÄMNA TILLBAKA DATORN DE VAR BARA SCHYSSTA MOT ER.

När ska folk fatta att man inte har "rätt" till ett jävla dugg när det gäller öppet köp? Det är HELT frivilligt från butikens sida och de får göra upp vilka regler som helst för dess gällande. Och 100kr i återställningsavgift? Inte på den här planeten iaf.

Ursäkta min ton men jag blir så jävla förbannad när folk gör inlägg om saker de inte har någon som helst koll på.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Man kan alltså säga att du är partisk i ärendet?

Om du inte gillar visan med öppet köp så kan vi dra den här också: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Reklamation gäller alla varor och alla försäljningssätt, allt från tandborstar till lyxbilar går bra att reklamera och det är försäljarens skyldighet att visa att felet inte varit ursprungligt.

Detta leder sedan till detta:

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Man har som konsument rätt att begära omleverans av en vara, man kan alltså begära att får en vara som inte fungerar utbytt mot en ny likvärdig om inte felet kan avhjälpas inom rimlig tid av återförsäljaren.

Och ärligt talat - om en butikskedja vill ta 3-5 veckor på sig att reparera något man precis köpt så får de faktiskt skylla sig själva om man försöker lämna tillbaka det. Detta är inte rimlig tid, inte för mig i alla fall som MÅSTE använda min dator dagligen i jobbet.

Läser du ens texten på länkarna du skickar? Och läste du vad jag skrev?
Det man har rätt till är att få varan reparerad eller utbytt om den inte går att laga, förutsatt att felet omfattas av garantin eller är ett ursprungligt fel.
För att citera texten på konsumentverket som du själv länkade:
Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.
...
Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet.

ALLTSÅ, TS har rätt att lämna in datorn på service vilket är praxis att man gör i branschen, datorer byts i princip aldrig ut rakt av. Säljaren har alltid tre försök på sig att reparera varan, efter det kan köparen kräva att häva köpet.

När det gäller rimlig tid så är det inte upp till konsumenten av avgöra vad som är rimligt, det finns redan fastställt. Nu har jag inte de exakta tiderna i huvudet men 3-5 veckor för en dator är att betrakta som normalt. Men visst, om det skulle dröja mer än 5 veckor kanske man kan hävda att det är orimligt och kräva att få en ny dator.

Men det är inte riktigt relevant för TS just nu, poängen är att han måste lämna in sin dator på reparation. Punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Fel fel fel. Man har ingen rätt att lämna tillbaka en vara som man öppnat, såvida den inte är köpt på distans (internet/postorder). Är den köpt i butik är det enda man har rätt till reparation eller utbyte om den inte går att laga. Och detta gäller endast om man inte själv har orsakat felet. Sen så händer det att butiker är schyssta och köper tillbaka produkter ändå, men man har ingen rätt att kräva det.

Så ja, du måste lämna in den på service, och ja det kan ta 3-5 veckor i värsta fall.

Precis som han säger.. Du får ta och lämna in datorn och hoppas på det bästa.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

Vadå inte mycket mer de kunde säga. Om de sagt nej vad hade ni gjort då? Börjat gråta? NI HADE INTE RÄTT ATT LÄMNA TILLBAKA DATORN DE VAR BARA SCHYSSTA MOT ER.

När ska folk fatta att man inte har "rätt" till ett jävla dugg när det gäller öppet köp? Det är HELT frivilligt från butikens sida och de får göra upp vilka regler som helst för dess gällande. Och 100kr i återställningsavgift? Inte på den här planeten iaf.

Ursäkta min ton men jag blir så jävla förbannad när folk gör inlägg om saker de inte har någon som helst koll på.

inte enligt de.. Min kompis hade frågat de om han skulle kunna lämna tillbaka datorn ifall han blev missnöjd. och enligt de så skulle det gå så länge han inte öppnade chassit (var markerat med tejp)

Så nej, vi skulle inte sitta och gråta

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrTomsfly:

Hej, jag köpte en data på expert för ungefär 10 000 kr inom en månad sen. Jag märkte för en vecka sen när jag spelade spel att min skärm blev blå och innehöll någon text. jag vet inte om det är "Blue Screen" men varje gång den dök upp började datan starta om sig själv. Jag undrar om jag kan byta ut datan mot en ny, men personalen säger att jag ska lämna in den på service och reparera den, som kan ta upp till 3-5 veckor (enligt dem). Är det rätt sak att göra eller blir jag utnyttjad på min goda natur. Jag kan inte så mycket om datorer eller min rätt som konsument. På kvittot står det att jag har öppet köp i 30 dagar(går ut imorgon) och garanti på ett år. Snälla hjälp mig! jag vill inte betala en massa pengar på en data som jag har använt i 3 veckor.

3-5 veckor? Knappast. Max två veckor om laptopen måste skeppas. Sedan är det bluescreen du har fått och det kan bero på antingen något hårdvarufel eller ett mjuvarufel. Du kan tyvärr inte använda dig av öppet köp eftersom du har öppnat varan.. Dock har du rätt till gratis service inom garantiperioden.

Skrivet av BullZeye:

inte enligt de.. Min kompis hade frågat de om han skulle kunna lämna tillbaka datorn ifall han blev missnöjd. och enligt de så skulle det gå så länge han inte öppnade chassit (var markerat med tejp)

Så nej, vi skulle inte sitta och gråta

Låter mer som SIBA var schysst mot din polare än att ni hade lagen på er sida.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av xZistence:

du borde kunna lämna in det utan problem

En kompis till mig köpte en dator för 11.000 från siba för ett tag sen, så jag sa till honom att vi drar och lämnar tillbaks den så köper vi en bättre för samma peng
Det enda Siba ville veta var varför vi ville lämna tillbaka datorn "för att vi hittade bättre dator för samma peng"
Inte mycket mer de kunde säga.

Någon skrev att man inte har rätt till att lämna datorn och få pengarna tillbaka? Det stämmer inte
Enligt siba sa de till oss att det funkar MEN de kommer behålla (var väl runt 100kr) för att windows startades och för att datorn måste formateras..

Som redan sagts, nej du hade inte någon juridisk rätt att lämna tillbaka datorn. Butiken var schysst och tog tillbaka den ändå. Förutsättningarna för öppet köp är normalt:

- Att butiken tillämpar öppet köp
- Obruten förpackning, i vissa fall räcker det med att produkten och emballaget är i nyskick
- Inom öppet-köp-period (bestäms av butiken, oftast 10-30 dagar)
- Kvitto finnes

Visst, det händer att butiker har generösare villkor eller är schyssta och köper tillbaka produkter ändå - men det är absolut ingenting man ska räkna med eller tro att man kan kräva!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

3-5 veckor? Knappast. Max två veckor om laptopen måste skeppas. Sedan är det bluescreen du har fått och det kan bero på antingen något hårdvarufel eller ett mjuvarufel. Du kan tyvärr inte använda dig av öppet köp eftersom du har öppnat varan.. Dock har du rätt till gratis service inom garantiperioden.

Låter mer som SIBA var schysst mot din polare än att ni hade lagen på er sida.

Skrivet av infinity08:

Som redan sagts, nej du hade inte någon juridisk rätt att lämna tillbaka datorn. Butiken var schysst och tog tillbaka den ändå. Förutsättningarna för öppet köp är normalt:

- Att butiken tillämpar öppet köp
- Obruten förpackning, i vissa fall räcker det med att produkten och emballaget är i nyskick
- Inom öppet-köp-period (bestäms av butiken, oftast 10-30 dagar)
- Kvitto finnes

Visst, det händer att butiker har generösare villkor eller är schyssta och köper tillbaka produkter ändå - men det är absolut ingenting man ska räkna med eller tro att man kan kräva!

Vet inte om de var schyssta eller ej.
Men enligt de själva så sa de att man kan lämna tillbaka produkten om inte chassit öppnas :/
Hur som haver så fick vi lämna tillbaka datorn så det är väl värt ett försök i guess? :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

Vet inte om de var schyssta eller ej.
Men enligt de själva så sa de att man kan lämna tillbaka produkten om inte chassit öppnas :/
Hur som haver så fick vi lämna tillbaka datorn så det är väl värt ett försök i guess? :S

Som sagt, om de har såna regler på siba så är det mer än vad lagen kräver. Det är trevligt, men inget man kan kräva. I TS fall tolkade jag det som att han redan hade försökt, och de hade sagt att den måste skickas in på service, så då är det vad som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xZistence:

Vet inte om de var schyssta eller ej.
Men enligt de själva så sa de att man kan lämna tillbaka produkten om inte chassit öppnas :/
Hur som haver så fick vi lämna tillbaka datorn så det är väl värt ett försök i guess? :S

Självfallet är det värt ett försök.. DOCK ska man inte förvänta sig att få igenom det. Visst Expert kan visa sig vara schyssta.. De kan låta dig häva köpet. MEN det är lång ifrån säkert.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infinity08:

Som sagt, om de har såna regler på siba så är det mer än vad lagen kräver. Det är trevligt, men inget man kan kräva. I TS fall tolkade jag det som att han redan hade försökt, och de hade sagt att den måste skickas in på service, så då är det vad som gäller.

beror väl lite på om han ringde eller gav person uppgifter.. han kan alltid besöka de personligen och kolla igen. VEM vet, han kanske hamnar på någon trevligare som kan fixa något bättre deal xD..

Nää men det bästa är nog då att lämna in datorn så snabbt som möjligt så det blir klart någon gång :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrTomsfly:

Hej, jag köpte en data på expert för ungefär 10 000 kr inom en månad sen. Jag märkte för en vecka sen när jag spelade spel att min skärm blev blå och innehöll någon text. jag vet inte om det är "Blue Screen" men varje gång den dök upp började datan starta om sig själv. Jag undrar om jag kan byta ut datan mot en ny, men personalen säger att jag ska lämna in den på service och reparera den, som kan ta upp till 3-5 veckor (enligt dem). Är det rätt sak att göra eller blir jag utnyttjad på min goda natur. Jag kan inte så mycket om datorer eller min rätt som konsument. På kvittot står det att jag har öppet köp i 30 dagar(går ut imorgon) och garanti på ett år. Snälla hjälp mig! jag vill inte betala en massa pengar på en data som jag har använt i 3 veckor.

Du får lämna in den i butiken så får dem skicka den på service, tar oftast mellan 3-5 veckor, beroende på vilken verkstad dem skickar datorn till och hur mycket dem har att göra.
Butiken har 2 gånger på sig att laga varan, sen ska man få kunna häva köpet. Om inte, så går man då till konsumentverket.

Skrivet av Psychadaelic:

Lämna tillbaka den, och bygg en egen

Då han har öppnat den så gäller inte ångerrätten, med undantag om butiken tillåter ångerrätt på datorer mot en avgift (återställningskostnad) som brukar landa på 500-1000 kr ca. men då detta är garantifel så är det helt uteslutet.

Skrivet av CFSsss:

Service i 3-5 veckor kan dom ju glömma, t.o.m. en total ominstallation av windows inklusive drivrutiner tar ju inte mer än max ett par timmar. Inkompetenta j*vlar...

Då är det bättre du lämnar tillbaka datorn och får pengarna tillbaka, finns flera fina på blocket för 10.000. Eller bra paket från komplett.se eller inet.se eller dustinhome.se.

Hårdvaruproblem löses inte med ominstallation av windows eller drivrutiner, och ja, de tar normalt 3-5 veckor för en service av en dator eller andra teknikprylar då dem skickas iväg. (transport till verkstaden, ligga där och vänta på denes tur, undersökning, byte av eventuella trasiga delar eller ominstallation. transport tillbaka).

Skrivet av Reyintaz:

Gäller inte endast öppet köp om du ej öppnat produkten?

Utöver det så kan det vara programvara som du installerat på datorn som ger bluescreens, och jag skulle säga lämna in den om du inte kan fixa det själv. De säger 3-5 veckor för de måste säga det, men oftast går garanti ärenden mycket snabbare, men var beredd på att om de inte hittar något fel på datorn så går det troligtvis inte på garantin, utan du får betala den service dom har gjort.

Rekomenderar att demonstera problemet i butik innan du lämnar in, eventuellt filma också, så problemet kanske kan skickas till verkstaden så de vet vad de letar efter.
Om du lämnar in datorn och enbart säger att datorn dör ibland, så vet teknikterna inte vad de ska leta efter och de har en begränsad tid till att fixa produkterna.

Ja att skicka med dokumentation på felet underlättar för verkstäderna, och får processen att gå snabbare då dem redan vet vad problemet är (felkoder etc).

Skrivet av MrTomsfly:

Kan man få tillbaka sina pengar när det finns ett problem med datan även om problemet inte är mitt fel?

Ja, om du lämnat in datorn på reparation i butiken, och sen kommer ett fel igen, och du lämnar in den igen om felet återkommer en tredje gång så har du rätt att häva köpet.

Observera att du måste själv ta backup på eventuella filer du vill spara på maskinen, då butiken/verkstaden inet ansvara för dina filer.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av MrTomsfly:

Hej, jag köpte en data på expert för ungefär 10 000 kr inom en månad sen. Jag märkte för en vecka sen när jag spelade spel att min skärm blev blå och innehöll någon text. jag vet inte om det är "Blue Screen" men varje gång den dök upp började datan starta om sig själv. Jag undrar om jag kan byta ut datan mot en ny, men personalen säger att jag ska lämna in den på service och reparera den, som kan ta upp till 3-5 veckor (enligt dem). Är det rätt sak att göra eller blir jag utnyttjad på min goda natur. Jag kan inte så mycket om datorer eller min rätt som konsument. På kvittot står det att jag har öppet köp i 30 dagar(går ut imorgon) och garanti på ett år. Snälla hjälp mig! jag vill inte betala en massa pengar på en data som jag har använt i 3 veckor.

Ta reda på vad du har för något och uppdatera(mjukvara/drivers). Service ser inte till att du har senaste mjukvaran; det är något du själv har ansvar att hålla efter den tid du har din "DATOR"? Ska du tynga expert om 2 år med när nästa spel eller hårdvara kommer?

Du är reggad idag och har köpt en ´byggd dator´...ledsen alltså, livet är hårt... vissa saker får man faktiskt sätta sig in i! Mitt råd är att sluta spela spel och köp ett äpple alternativt fördjupa dig i något innan du köper.

EDIT: Och förlåt men din rubrik får mig att gråta, alltså känner du dig nöjd? -nej. Borde du vara nöjd? - vad är det du har i burken? eftersom du köpte det som såldes borde du vara nöjd. eller? Så svaret blir Ja.

Visa signatur

HP