Sidan 2 av 2 1 2
 
Verktyg Visningsval
2012-05-11, 04:40   #31

kyre

Medlem

kyres avatar

Plats: Fab 3

Registrerad: maj 2005

Lite terminologi kanske reder ut missförstånden.

Bytesrätt Rätten att byta varan mot en annan i samma butik om det går att sälja till ny kund. Ej lagstadgad.
Öppet köp Rätten att lämna tillbaka varor i samma butik om den går att sälja till ny kund. Ej lagstadgad, förutom vid distansköp.
Garanti Återförsäljaren garanterar att produkten fungerar i en viss tid och reparerar vid behov.

De ovan kan butiker själva ta på sig att erbjuda vid köptillfället. Men det finns ingen lag som tvingar dem. Har de åtagit sig att erbjuda detta måste dom hålla det.


Distansköplagen Här har man enligt lag 14 dagar på sig att returnera produkter om de är i "nyskick". Eller får man öppna och ha sig?
Reklamationsrätten Rätt att reklamera varor i 2-3 år. Bevisbördan ligger på återförsäljaren första 6 månaderna. Därefter konsumenten.

Senast redigerad av kyre 2012-05-11 klockan 15:14.
__________________
Desktop ||| i5 3570K | 8Gb PC12800 | 120Gb | 1,5Tb | GTX 660 2Gb ||| Laptop m1330 ||| 1,8Ghz | 2Gb| 120Gb HDD | WLED | Bluetooth | Draft-N | Röd

Citera när du svarar, tack!
kyre är inte uppkopplad
2012-05-11, 04:51   #32

Tumnus

Medlem

Tumnuss avatar

Plats: Umeå

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Summoning Visa inlägg
Ta reda på vad du har för något och uppdatera(mjukvara/drivers). Service ser inte till att du har senaste mjukvaran; det är något du själv har ansvar att hålla efter den tid du har din "DATOR"? Ska du tynga expert om 2 år med när nästa spel eller hårdvara kommer?

Du är reggad idag och har köpt en ´byggd dator´...ledsen alltså, livet är hårt... vissa saker får man faktiskt sätta sig in i! Mitt råd är att sluta spela spel och köp ett äpple alternativt fördjupa dig i något innan du köper.

EDIT: Och förlåt men din rubrik får mig att gråta, alltså känner du dig nöjd? -nej. Borde du vara nöjd? - vad är det du har i burken? eftersom du köpte det som såldes borde du vara nöjd. eller? Så svaret blir Ja.
Så du menar på fullaste allvar att eftersom han köpte "en byggd dator" så ska han förvänta sig 3-5 veckors kundservice och BSOD? Även om prestandan inte direkt är de bästa i dessa paket så ska de ändå fungera ordentligt. Sedan att du är arrogant får ju en att bara vilja ta sig för huvudet. ALLA förstår sig inte på hårdvara. DET ÄR DÄRFÖR det finns en frågesektion på just detta forum. Hur skulle du gilla om du ställde en fråga och någon spydigt svarade "Läs på själv?". Denna tråd handlar inte om hårdvara utan dels om konsumenträtt och dels om det ska ta 3-5 veckor.. Vilket jag skulle svara Nej på. Sedan vad har antalet trådar han svarat i eller skapat och när han reggade sig med detta att göra? Det är uppenbart att han vill ha svar på frågor och valde Sweclockers för att försöka få svar på dessa.
__________________
||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||AMD Radeon HD6950 (840/1325) ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds
Tumnus är inte uppkopplad
2012-05-11, 05:11   #33

kyre

Medlem

kyres avatar

Plats: Fab 3

Registrerad: maj 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MrTomsfly Visa inlägg
Hej, jag köpte en data på expert för ungefär 10 000 kr inom en månad sen. Jag märkte för en vecka sen när jag spelade spel att min skärm blev blå och innehöll någon text. jag vet inte om det är "Blue Screen" men varje gång den dök upp började datan starta om sig själv. Jag undrar om jag kan byta ut datan mot en ny, men personalen säger att jag ska lämna in den på service och reparera den, som kan ta upp till 3-5 veckor (enligt dem). Är det rätt sak att göra eller blir jag utnyttjad på min goda natur. Jag kan inte så mycket om datorer eller min rätt som konsument. På kvittot står det att jag har öppet köp i 30 dagar(går ut imorgon) och garanti på ett år. Snälla hjälp mig! jag vill inte betala en massa pengar på en data som jag har använt i 3 veckor.
Enligt reklamationsrätten har de rätt att försöka reparera varan 2-3 ggr innan du kan kräva pengar tillbaka eller liknande produkt. Reparationen ska göras "inom skälig tid" vilket är ganska luddigt, men så är lagen. 3-5 veckor kan de säkert argumentera som skälig tid, tyvärr.
Öppet köp är inte lagstadgat, men står det på kvittot måste de hålla vad de lovat i köpekontraktet (kvittot). Däremot vet jag inte hur det blir när varan är defekt... Jag skulle ju gissa nej, eftersom den är trasig. Men det blir lite konstigt eftersom det inte är uppenbart om felet beror på någonting du gjort eller fabriksfel än.

Prova att lämna tillbaka den snyggt inpackad mm. och gå någon annan stans där de har bättre support och köp en annan dator.

Lärdom: Köp aldrig elektronik av elektronikkedjorna om du inte är väldigt kunnig.

Senast redigerad av kyre 2012-05-11 klockan 15:13.
__________________
Desktop ||| i5 3570K | 8Gb PC12800 | 120Gb | 1,5Tb | GTX 660 2Gb ||| Laptop m1330 ||| 1,8Ghz | 2Gb| 120Gb HDD | WLED | Bluetooth | Draft-N | Röd

Citera när du svarar, tack!
kyre är inte uppkopplad
2012-05-11, 05:33   #34

Ohrstrom

Medlem

Ohrstroms avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kyre Visa inlägg
Lite terminologi kanske reder ut missförstånden.



Distansköplagen Här har man enligt lag 14 dagar på sig att returnera produkter om de är i "nyskick". Eller får man öppna och ha sig?

Man får öppna och ha sig, i de flesta fall. Kunden har rätt att undersöka varan.
__________________
Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3
Ohrstrom är inte uppkopplad
2012-05-11, 06:23   #35

sj6

Medlem

sj6s avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: feb 2007

Dator... på Expert... 10 000:- rätt ner i avloppet...
__________________
System: CM HAF 912 Plus || i7 950 @ Stock || Noctua NH-U12P SE2 || Asus x58 Sabertooth || Corsair XMS3 7-8-7-20 6GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || Crucial 128GB Real SSD C300 || Samsung Spinpoint F3 1TB || Chieftec Nitro Series 750W Bronze
sj6 är inte uppkopplad
2012-05-11, 07:45   #36

Ohrstrom

Medlem

Ohrstroms avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kyre Visa inlägg
Enligt den lagstadgade garantin har de rätt att försöka reparera varan 2-3 ggr innan du kan kräva pengar tillbaka eller liknande produkt. Reparationen ska göras "inom skälig tid" vilket är ganska luddigt, men så är lagen. 3-5 veckor kan de säkert argumentera som skälig tid, tyvärr.
Öppet köp är inte lagstadgat, men står det på kvittot måste de hålla vad de lovat i köpekontraktet (kvittot). Däremot vet jag inte hur det blir när varan är defekt... Jag skulle ju gissa nej, eftersom den är trasig. Men det blir lite konstigt eftersom det inte är uppenbart om felet beror på någonting du gjort eller fabriksfel än.

Prova att lämna tillbaka den snyggt inpackad mm. och gå någon annan stans där de har bättre support och köp en annan dator.

Lärdom: Köp aldrig elektronik av elektronikkedjorna om du inte är väldigt kunnig.
Utöver det där med att säljaren har rätt att försöka få varan reparerad står det även sånt som att en reparation inte får orsaka orimligt krångel för köparen. T ex om datorn är köpt för att jobbas med kan man nog få den utbytt eller häva köpet enligt KKL, för att inte kunna sköta sig jobb på 5 veckor ses nog som orimligt. På samma sätt står det något om att häva köp inte får innebära en orimlig kostnad för säljaren... men en felaktig vara innebär alltid kostnader för säljaren så fallen är nog rätt speciella för att det ska infrias.
__________________
Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3
Ohrstrom är inte uppkopplad
2012-05-11, 08:01   #37

ZebbeSebbe

Medlem

ZebbeSebbes avatar

Plats: Bor

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MrTomsfly Visa inlägg
Hej, jag köpte en data på expert för ungefär 10 000 kr inom en månad sen. Jag märkte för en vecka sen när jag spelade spel att min skärm blev blå och innehöll någon text. jag vet inte om det är "Blue Screen" men varje gång den dök upp började datan starta om sig själv. Jag undrar om jag kan byta ut datan mot en ny, men personalen säger att jag ska lämna in den på service och reparera den, som kan ta upp till 3-5 veckor (enligt dem). Är det rätt sak att göra eller blir jag utnyttjad på min goda natur. Jag kan inte så mycket om datorer eller min rätt som konsument. På kvittot står det att jag har öppet köp i 30 dagar(går ut imorgon) och garanti på ett år. Snälla hjälp mig! jag vill inte betala en massa pengar på en data som jag har använt i 3 veckor.
Om du fortfarande har öppet köp så ska du inte behöva vänta på reparation. Speciellt inte när den är så ny. Expert är ingen vidare på kundservice. Du borde beställa en färdigbyggd gaming dator på Inet eller Komplett.
ZebbeSebbe är inte uppkopplad
2012-05-11, 08:19   #38

Zeuxlarsson

Medlem

Zeuxlarssons avatar

Plats: regnvm Helsingia regio

Registrerad: dec 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MrTomsfly Visa inlägg
Hej, jag köpte en data på expert för ungefär 10 000 kr inom en månad sen. Jag märkte för en vecka sen när jag spelade spel att min skärm blev blå och innehöll någon text. jag vet inte om det är "Blue Screen" men varje gång den dök upp började datan starta om sig själv. Jag undrar om jag kan byta ut datan mot en ny, men personalen säger att jag ska lämna in den på service och reparera den, som kan ta upp till 3-5 veckor (enligt dem). Är det rätt sak att göra eller blir jag utnyttjad på min goda natur. Jag kan inte så mycket om datorer eller min rätt som konsument. På kvittot står det att jag har öppet köp i 30 dagar(går ut imorgon) och garanti på ett år. Snälla hjälp mig! jag vill inte betala en massa pengar på en data som jag har använt i 3 veckor.
Lämna in den och kräv pengarna tillbaka. Köp en vettig dator någon annanstans t.e.x. komplett, inet eller webhallen.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Psychadaelic Visa inlägg
Lämna tillbaka den, och bygg en egen
Inget illa menat mot TS nu men kan man inte skilja på data och dator så bör man nog inte bygga en egen. Över huvud taget.
__________________
Släpbar: Alienware m18x |OS: Windows 7 Home Premium x64 |Grafik: HD 7970M CrossFireX @930/1300MHz-OC |CPU: Intel i7-3940XM |Minne: 8GB Kingston DDR3 HyperX @1600MHz |Systemdisk: 750GB, 7200 RPM+32GB mSATA Caching SSD |Lagringsdisk: Seagate Momentus 750GB, 7200RPM |
Konsol #1: N64+expansion pack.
Konsol #2: PS3-Slim 320gb White
Zeuxlarsson är inte uppkopplad
2012-05-11, 08:40   #39

Arginj

Medlem

Arginjs avatar

Plats: C8H10N4O2

Registrerad: jul 2007

Varje gång det dyker upp en sådan här tråd blir jag alltid förvånad över hur folk tror att det ska gå till vid köp av varor. Det verkar som om de flesta är av den klara övertygelsen att de som konsumenter är Gud och en återförsäljare ska underkasta sig minsta lilla önskan. Dessvärre är det inte så...

För det första: öppet köp är något som är helt frivilligt att erbjuda, och är inte lagstadgat över huvud taget (i fysiska butiker, inte via distans, då gäller ett annat regelverk). Dessutom ska varan återföras i oförändrat skick för att öppet köp över huvud taget ska gälla. Vad som klassas som oförändrat skick kan skilja mellan olika kedjor, men att till exempel sprätta upp/slita av en plombering är i alla fall enligt mig INTE oförändrat skick. Butiken har väldigt sällan nya klisterlappar att sätta på, och det är inte alltför roligt att sälja en vara som med all önskvärd tydlighet varit uppackad sedan innan.

För det andra: gällande reparationstid så har Expert i det här fallet inget att säga till om. De, liksom många andra större elektronikkedjor av liknande sort, anlitar InfoCare som servar datorer. Således ska datorn skickas fram och tillbaka, och enbart för att InfoCare tar emot din dator innebär det inte att de lagar den på en gång. De går efter ett kösystem, vilket är fullt naturligt... Så kan folk vara snälla och sluta skriva "OMG!!!!11 3-5 VECKOR?!?!?!?!?! DE ÄR FAN DUUUUUUUUMMA!!", då det som sagt inte är Expert som bestämmer servicetiderna i de allra flesta fallen. Dessutom är det vanligen tillverkarna som sätter regelverket kring hur service ska utföras. Ta som exempel Apple: går en iPhone sönder finns det klara direktiv för vad som ska utföras innan service, och hur själva serviceansökan ska gå till. Det är inget butikskedjorna hittar på bara för att jävlas.

För det tredje: att helt sonika lämna tillbaka en produkt som uppenbarligen det är fel på innefattas även det av regelverk från tillverkaren. De flesta har en DOA-tid på 14 dagar, och efter den tiden är det sedvanlig service som gäller. Således är det inte att bara "lämna tillbaka och kräva pengarna tillbaka".
__________________
Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF
Arginj är inte uppkopplad
2012-05-11, 09:10   #40

Dr.Mabuse

Medlem

Dr.Mabuses avatar

Plats: STHLM

Registrerad: apr 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kyre Visa inlägg
Lite terminologi kanske reder ut missförstånden.

Garanti Återförsäljaren garanterar att produkten fungerar i en viss tid. Lagstadgad.
Reklamation Utnyttjande av garantin.
Lite definition av terminologi kanske reder ut ännu mer missförstånd?

Garanti - Garanti betyder att säljaren lovar att laga varan om den går sönder inom en viss tid. Att erbjuda garanti är ett frivilligt åtagande. Däremot kräver lagen att garantivillkoren måste efterlevas om sådana finns. Det är en liten men ändå fundamental skillnad.
Reklamation - Reklamation innbeär att du berättar för säljaren att du inte är nöjd med en vara eller en tjänst. Säljaren ska då rätta till felet. Reklamationsrätten gäller i 3 år från det datum du tagit emot en vara eller tjänst. Reklamationsrätten gäller oavsett om garanti finns eller inte.
__________________
There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net
Dr.Mabuse är uppkopplad nu
2012-05-11, 10:14   #41

WDac

Medlem

WDacs avatar

Plats: Norrtelje

Registrerad: jul 2001

lämna tillbaka och låt inet.se eller komplett.se bygga ihop en åt dig om du inte kan bygga själv.
__________________
|Workstation: Intel Core i7 @3,4GHz | ASRock P67 | XFX HD7950CF | 16GB DDR3 | SSD 500GB |
|FileServer: AMD Athlon II X3 440 | MSI 870-C45 | HD6850 | 2048MB DDR2 | HDD 12TB |
|SGI Indy / HTPC: AMD A6-3500 APU | GA-A75M-D2H | HD6530D | 4096MB DDR3 | SSD 40GB |
|Oracle Apex srv: HP ProLiant DL380 G4 | CPU: 2x XENON 3,6GHz Dual Core | 12GB ECC | SCSI 6x146GB |
WDac är inte uppkopplad
2012-05-11, 10:46   #42

LeClerck

Medlem

LeClercks avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2011

Enligt konsumentverket det här är det som gäller:
"Öppet köp och bytesrätt är frivilliga löften från säljaren. Om säljaren lämnat öppet köp har köparen rätt att lämna tillbaka varan och få tillbaka pengarna utan att ge något skäl."
För att skippa läsa fler lagar och sånt, det bästa är väl att gå till källan och se vad Experten anser är OK: http://www.expert.se/webapp/wcs/stor...=oppetkop.html
Så här står det på Expertens sida:
"Öppet köp i 30 dagar - Gäller även bruten förpackning
Det är oftast inte förrän man får prova produkten hemma som man verkligen vet om det är vad man vill ha eller inte. Därför kan du lämna tillbaka din produkt inom 30 dagar och få pengarna tillbaka även om du öppnat förpackningen. Varan ska återlämnas komplett, oskadd och med kvitto. För produkter som är köpta med abonnemang, mobiltelefoner, hygienartiklar, film, spel och programvaror gäller öppet köp fortsatt vid obruten förpackning.
"
Alltså dem säger ju själva att det är OK att man öppnar varan kollar om den passar dina behov och lämnar tillbaka den om du inte tycker att den motsvarar dina förväntningar.

Så, jag skulle köra en återställning på dator om det går, putsat den lite fint, kollat att allt är komplett och hänvisat till informationen ovan.
__________________
“Fighting for peace is like screwing for virginity.”
LeClerck är inte uppkopplad
2012-05-11, 10:53   #43

CFSsss

Medlem

CFSssss avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av infinity08 Visa inlägg
Läser du ens texten på länkarna du skickar? Och läste du vad jag skrev?
Det man har rätt till är att få varan reparerad eller utbytt om den inte går att laga, förutsatt att felet omfattas av garantin eller är ett ursprungligt fel.
För att citera texten på konsumentverket som du själv länkade:
Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.
...
Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet.


ALLTSÅ, TS har rätt att lämna in datorn på service vilket är praxis att man gör i branschen, datorer byts i princip aldrig ut rakt av. Säljaren har alltid tre försök på sig att reparera varan, efter det kan köparen kräva att häva köpet.

När det gäller rimlig tid så är det inte upp till konsumenten av avgöra vad som är rimligt, det finns redan fastställt. Nu har jag inte de exakta tiderna i huvudet men 3-5 veckor för en dator är att betrakta som normalt. Men visst, om det skulle dröja mer än 5 veckor kanske man kan hävda att det är orimligt och kräva att få en ny dator.

Men det är inte riktigt relevant för TS just nu, poängen är att han måste lämna in sin dator på reparation. Punkt.
Ett till fint citat från samma sida:

"Häva köpet: Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan. För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet."

D.v.s. om jag kan påvisa att felet är av väsentlig betydelse för mig för att jag inte kan använda datorn i 3-5 veckor, t.ex. i mitt arbete, och det inte är acceptabelt så har jag rätt att bryta köpet.

Reflektera över följande:

1. Konsumentköplagen är stark och gjord för konsumenter när butiker sålt en felaktig produkt, den ställer sig alltså primärt på konsumentens sida och inte säljarens. Detta är hela poängen.
2. Lagen är inte alltid logisk, men lagen är som den är och följs av domstolar. Många tolkar lagen som de vill för att de tycker just deras tolkning är "bra", detta är ett misstag.
3. Om du nu jobbar i butik så vill jag vet vilken butik för jag vill inte handla av dig när du går in och försvarar 3-5 veckors reparation på en helt ny produkt som "normalt". Butiken har sålt en felaktig produkt (så länge vår vän här inte hällt vatten i den eller tappat den ner för trapporna) och bör således ebjuda ersättning för kunden ASAP tills denna är nöjd.
4. Bara för att du jobbar i butik så har du inte automatiskt rätt, även om du övertygat dig själv att så är fallet. Ödmjukhet tack, det finns andra mera högavlönade personer som kan mer än du i ärendet.
CFSsss är uppkopplad nu
2012-05-11, 11:24   #44

Bjebbosten

Medlem

Plats: i mitt rum

Registrerad: maj 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av emahex Visa inlägg
Du kan inte lämna in en trasig vara på öppet köp.
Har du uppdaterat drivrutiner osv?

Testa att ominstallera OS för att försäkra dig om att de inte är mjukvarofel.
Hur lått kan du återskapa en bluescreen? är det alltid när du spelar eller bara ibland?

Lyckas du inte fixa eller hitta felet så lämna in på garanti
Inte för att jag vet vilka rättigheter man har men att måste uppdatera drivrutiner eller ominstallera OS har jag väldigt svårt att tro att man måste göra
__________________
Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607
Bjebbosten är uppkopplad nu
2012-05-11, 11:38   #45

infinity08

Medlem

Plats: stockholm

Registrerad: aug 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ZebbeSebbe Visa inlägg
Om du fortfarande har öppet köp så ska du inte behöva vänta på reparation. Speciellt inte när den är så ny. Expert är ingen vidare på kundservice. Du borde beställa en färdigbyggd gaming dator på Inet eller Komplett.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson Visa inlägg
Lämna in den och kräv pengarna tillbaka. Köp en vettig dator någon annanstans t.e.x. komplett, inet eller webhallen.


Inget illa menat mot TS nu men kan man inte skilja på data och dator så bör man nog inte bygga en egen. Över huvud taget.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av WDac Visa inlägg
lämna tillbaka och låt inet.se eller komplett.se bygga ihop en åt dig om du inte kan bygga själv.
Han kan inte lämna tillbaka en trasig dator. Öppet köp är inget krav från butikens sida, och även om de tillämpar öppet köp så gäller det normalt inte när produkten har öppnats eller använts, och särskilt inte när den är trasig. Då är det service som gäller. Upptäcks felet inom 10 dagar från köp kan man dock ha tur ifall tillverkaren erbjuder DOA, då kan man få häva köpet.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av CFSsss Visa inlägg
Ett till fint citat från samma sida:

"Häva köpet: Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan. För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet."

D.v.s. om jag kan påvisa att felet är av väsentlig betydelse för mig för att jag inte kan använda datorn i 3-5 veckor, t.ex. i mitt arbete, och det inte är acceptabelt så har jag rätt att bryta köpet.

Reflektera över följande:

1. Konsumentköplagen är stark och gjord för konsumenter när butiker sålt en felaktig produkt, den ställer sig alltså primärt på konsumentens sida och inte säljarens. Detta är hela poängen.
2. Lagen är inte alltid logisk, men lagen är som den är och följs av domstolar. Många tolkar lagen som de vill för att de tycker just deras tolkning är "bra", detta är ett misstag.
3. Om du nu jobbar i butik så vill jag vet vilken butik för jag vill inte handla av dig när du går in och försvarar 3-5 veckors reparation på en helt ny produkt som "normalt". Butiken har sålt en felaktig produkt (så länge vår vän här inte hällt vatten i den eller tappat den ner för trapporna) och bör således ebjuda ersättning för kunden ASAP tills denna är nöjd.
4. Bara för att du jobbar i butik så har du inte automatiskt rätt, även om du övertygat dig själv att så är fallet. Ödmjukhet tack, det finns andra mera högavlönade personer som kan mer än du i ärendet.
Herregud, stackars butiker som behöver ha dig som kund. Det är bra att KKL är stark, men det finns gränser för hur mycket rättigheter konsumenter har också. Angående ditt citat från konsumentverket så verkar du återigen ha missat att läsa stycket ovanför, som är en förutsättning för att kunna åberopa hävande av köp:

Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet.

Först DÅ kan man häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för dig.
Så lycka till med att vinna den tvisten. Kan hända att butiken beslutar att det är mer värt att ta tillbaka varan ändå för att slippa negativ PR och behålla en nöjd kund, men det är absolut inget krav från deras sida, fatta det.
infinity08 är inte uppkopplad
2012-05-11, 11:56   #46

torbear

Medlem

Registrerad: sep 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av CFSsss Visa inlägg
Ett till fint citat från samma sida:

"Häva köpet: Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan. För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet."

D.v.s. om jag kan påvisa att felet är av väsentlig betydelse för mig för att jag inte kan använda datorn i 3-5 veckor, t.ex. i mitt arbete, och det inte är acceptabelt så har jag rätt att bryta köpet.

Reflektera över följande:

1. Konsumentköplagen är stark och gjord för konsumenter när butiker sålt en felaktig produkt, den ställer sig alltså primärt på konsumentens sida och inte säljarens. Detta är hela poängen.
2. Lagen är inte alltid logisk, men lagen är som den är och följs av domstolar. Många tolkar lagen som de vill för att de tycker just deras tolkning är "bra", detta är ett misstag.
3. Om du nu jobbar i butik så vill jag vet vilken butik för jag vill inte handla av dig när du går in och försvarar 3-5 veckors reparation på en helt ny produkt som "normalt". Butiken har sålt en felaktig produkt (så länge vår vän här inte hällt vatten i den eller tappat den ner för trapporna) och bör således ebjuda ersättning för kunden ASAP tills denna är nöjd.
4. Bara för att du jobbar i butik så har du inte automatiskt rätt, även om du övertygat dig själv att så är fallet. Ödmjukhet tack, det finns andra mera högavlönade personer som kan mer än du i ärendet.
Den butikskedjan jag har varit i kontakt med erbjuder, när kund påstår sig behöva en dator under reparationen, en lånedator.
Detta är i mitt tycke tillräckligt för att avhjälpa datorbehovet i arbetet, förutsatt att kund inte jobbar med grafikrendering eller annat tungt jobb
(då köper man ändå ingen dator hos Expert och liknande).
torbear är inte uppkopplad
2012-05-11, 12:21   #47

ODDNAME

Medlem

ODDNAMEs avatar

Plats: Hörby

Registrerad: mar 2004

Många kedjor erbjuder öppet köp med bruten förpackning, men det innebär inte att man ska ha få använda datorn i några veckor
__________________
Jag har en 3D-skrivare. Vill du se om den gör något?
http://3dprinter-online.no-ip.org/
ODDNAME är inte uppkopplad
2012-05-11, 13:03   #48

CFSsss

Medlem

CFSssss avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av infinity08 Visa inlägg
Herregud, stackars butiker som behöver ha dig som kund. Det är bra att KKL är stark, men det finns gränser för hur mycket rättigheter konsumenter har också.
Det kan man tycka, men man kan också tycka "stackars kund som köpt ny dator som inte funkar och ska behöva vänta 3-5 veckor för att få den tillbaka, och eventuellt vara med om en lång, dyr och utdragen felsökningsprocess".

Citat:
Ursprungligen inskrivet av torbear Visa inlägg
Den butikskedjan jag har varit i kontakt med erbjuder, när kund påstår sig behöva en dator under reparationen, en lånedator.
Detta är i mitt tycke tillräckligt för att avhjälpa datorbehovet i arbetet, förutsatt att kund inte jobbar med grafikrendering eller annat tungt jobb
(då köper man ändå ingen dator hos Expert och liknande).
Det är absolut en bra tjänst :-)

Och ja - jag rekar också att man håller sig borta från expert.
CFSsss är uppkopplad nu
2012-05-11, 13:41   #49

infinity08

Medlem

Plats: stockholm

Registrerad: aug 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av CFSsss Visa inlägg
Det kan man tycka, men man kan också tycka "stackars kund som köpt ny dator som inte funkar och ska behöva vänta 3-5 veckor för att få den tillbaka, och eventuellt vara med om en lång, dyr och utdragen felsökningsprocess".
Har man precis köpt en ny dator kan man som sagt oftast DOA (dead on arrival) den hos tillverkaren, dvs. häva köpet. De flesta tillverkare har detta, men det är inget krav. DOA gäller oftast i ca 10 dagar. I det här fallet var det inte en ny dator utan en månad gammal. Då får man skicka in den på service som alla andra. Förmodligen tar det inte ens 3-5 veckor, det är något som butiken skriver för att gardera sig i fall när det råkar ta extra lång tid.
infinity08 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker