Citat:
Ursprungligen inskrivet av
mrqaffe
Det är fri prissättning som gäller och en sån här reklamkampanj lär knappast strida mot några regler i marknadsföringslagen.
Det finns ju en massa andra rabattavtal som riktas till begränsade grupper av kunder, speciellt inom fackhandeln är det ju så.
Man kan ju jämföra principen mot studentrabatt eller de olika rabatter som swecmedlemmar får av vissa företag, det är ju ingen principiell skillnad, eller ta kundkort och kuponger på ica, samma princip.
Exempelvis är det förbjudet för företag att lotta ut produkter helt random bland sina kunder. Det måste finnas en motprestation från kunden, t.ex. svara på frågor, hitta på en slogan eller nåt. Vem som helst kan ju registrera sig på Sweclockers eller ICA och få ta del av de rabatterna. Däremot kan inte alla heta Kjell, och att heta Kjell är ju ingen direkt aktiv motprestation, så därför blir jag tveksam.
Även bland företag så har många dålig koll på marknadsföringslagen så bara för att andra företag kört liknande namn-kampanjer är inte nödvändigtvis ett bevis på att man faktiskt får göra så. Jag har inte heller koll iofs.
Kan väl bara understryka att jag inte blir upprörd alls av Kjell-kampanjen, blir bara lite fundersam rent principiellt.