Sidan 5 av 6 « Första 234 5 6

Verktyg Visningsval
2012-07-09, 22:50   #121

OnlyCasanova

Medlem

OnlyCasanovas avatar

Plats: Mars

Registrerad: jan 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LeonHart Visa inlägg
Men på vilket sett är det roligt? Det är givetvis trevligt att få 10% rabatt men personligen skulle jag ändå inte vara nöjd om personen framför mig fick 30% rabatt på samma sak bara för en så löjlig sak som att han råkar heta Kjell. Det tycker i alla fall inte jag är roligt oavsett om jag har råd att betala fullpris eller inte.

Jag tror man ska akta sig för denna typ av kampanjer. Det är lätt att sitta och säga att man inte bryr sig om man inte ska handla och tycka att det är en rolig grej. Jag tror dock att de flesta inte skulle tycka att ovanstående scenario är speciellt kul då de flesta inte är ekonomiskt oberoende.
Nu är inte mitt meddelande riktat till dig utan jag tar dig bara som ett exempel eftersom du var sist att klaga

Alla som klagar på att det är orättvist osv. min fråga till er lyder, hade ni fortfarande klagat på kampanjen om det gällde ert eget namn man fick 30% med?

Det säger nog det mesta, det är inte orättvist nånstans.

Detta är som vilken tävling som helst, ta ett exempel, Person A = Heter kjell och jobbar som snickare , Person B heter Erik och jobbar som grafisk designer.

Sweclockers arrangerar en tävling där man ska rita kompletts nya logga. Vem tror ni vinner mellan Person A och B? Erik så klart då han har färdigheten och detta fall var det just dem färdigheten man skulle ha för att vinna. Hur stor är chansen att Kjell hade vunnit? Ganska nära 0%.

Samma sak är det med Kjells kampanj, färdigheten i detta fall var att heta kjell. Person A heter det och har alltså vad som krävs.
Hur stor chans är det att Person B skulle får ta del av kampanjen? 0%.

Varje tävling/kampanj som startas kan inte vara riktat till alla personer i hela sverige bara för att det ska vara rättvist.
Stora klädkedjor arrangerar designtävlingar där man ska designa deras nya väska eller stringtrosor. Hur många killar kan vara med där när det är riktat mot tjejer?

Slutsatsen är alltså; sluta klaga på något som bara är roligt, det kommer säkert någon tävling eller kampanj där man ska klaga på så många onödiga saker som möjligt där ni kan säkert vinna
2012-07-09, 22:53   #122

LinusNeuman

Medlem

LinusNeumans avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jfqvist Visa inlägg
Kungens mor?
Vilket vackert namn, förlåt mig ers höghet!
2012-07-10, 08:11   #123

Ramblemoe

Medlem

Plats: Hemma

Registrerad: apr 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ninjamopeden Visa inlägg
Kanske du kan läsa vad personen innan mig skrev möjligtvis.
Jag läste. Du skrev att du kan gå med på att det var kvinnoförnedrande.
För att vara exakt så skrev du:
Citat:
Ok, visst det är lite "kvinnoförnedrande"
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3
Ramblemoe är inte uppkopplad
2012-07-10, 08:19   #124

elklazor

Medlem

elklazors avatar

Plats: Norrland

Registrerad: apr 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av [SH] Visa inlägg
Är väl inte värre än rabatter till studenter, pensionärer, HSB-medlemmar eller vilken annan kundgrupp som helst? Enda skillnaden är att kundgruppen "Kjell"
är lite mer defus rent demografiskt sätt (förutom att de alla troligen är män).

Kul grej och inget att gnälla över.
Helt hundra på det? Min moster heter faktiskt bengt göran..,

OnT: Bara en kul grej, nu fick man sig ett morgin flin

Senast redigerad av Moderator 2013-02-26 klockan 06:06. Anledning: Verkade som en bra idé vid tidpunkten.
elklazor är inte uppkopplad
2012-07-10, 12:56   #125

spXq

Medlem

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Electrix Visa inlägg
Fick ett nyhetsbrev från Kjell & Co precis med följande;

Så.. Samtliga som heter Kjell får 30% rabatt medans resten får 10% rabatt, rent juridiskt hur funkar en sådan sak? Jag anser att det är löjligt och orättvist att en viss målgrupp får en mycket högre rabatt än andra.

Diskutera! Vad tycker ni andra?
Tänk dig själv att du sålde en vara på tradera med samma deal. Hur skulle det se ut om staten knackade på och talade om för dig vilka priser du måste ta? Varken löjligt eller orättvist, i min mening. Du får ta betalt vad du vill. Samma sak gäller Kjell & Co.
spXq är inte uppkopplad
2012-07-10, 13:05   #126

Batman

Medlem

Batmans avatar

Plats: Örebro

Registrerad: aug 2008

Att man ens har orken att bli tjurig över en sån här liten småsak, shoppa nån annanstans om ditt namn inte passar. Liksom, what's the big deal?
Antec P280 / Corsair AX850 / ASUS P8P67 PRO / Intel i5 2500k / Phanteks TC14PE Orange / Kylning: Noctua NF-F12 \ Kingston HyperX 8GB DDR3/ Radeon XFX HD7850 / ASUS XONAR DS/ Lagring: Intel 520 120GB\ Western Digital Caviar Green 3TB \2 Western Digital Black 1TB \
LG 22" TFT W2220P / Altec Lansing 621 / Logitech diNovo™ Media Desktop® Laser/ Mionix Naos 3200
Batman är inte uppkopplad
2012-07-10, 14:59   #127

borz

Medlem

borzs avatar

Plats: Hässleholm

Registrerad: okt 2003

Inte det minsta tjurig.
Själv finner jag den juridiska aspekten väldigt intressant.

Kjell & Co gör sig faktiskt skyldiga till indirekt diskriminering av kön samt etnisk tillhörighet.
Deras kampanj utesluter effektivt kvinnor samt majoriteten av utlandsfödda!
2012-07-10, 15:27   #128

tomjut

Medlem

tomjuts avatar

Plats: Nacka, Stockholm

Registrerad: maj 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av borz Visa inlägg
Inte det minsta tjurig.
Själv finner jag den juridiska aspekten väldigt intressant.

Kjell & Co gör sig faktiskt skyldiga till indirekt diskriminering av kön samt etnisk tillhörighet.
Deras kampanj utesluter effektivt kvinnor samt majoriteten av utlandsfödda!
Skyldig enligt vad eller vem? För att det ska vara indirekt diskriminering så ska någon bli missgynnad. Det är ingen som blir missgynnad här, alla blir gynnade. De som heter Kjell får dock ett ännu bättre erbjudande än gemene man.

"2. indirekt diskriminering: att någon missgynnas genom tillämpning av en
bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt
men som kan komma att särskilt missgynna personer med visst kön, viss
könsöverskridande identitet eller uttryck, viss etnisk tillhörighet, viss religion eller annan trosuppfattning, visst funktionshinder, viss sexuell läggning
eller viss ålder, såvida inte bestämmelsen, kriteriet eller förfaringssättet har
ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga
för att uppnå syftet
."

Var säger lagen att du inte får ha ett erbjudande, i detta fall en rabatt som inte riktar sig till alla? Dessutom får ju alla -10% rabatt vilket inte är fy skam det heller.

Då skulle ju företag t.ex. inte kunna ha "checka in hos oss på Facebook och få rabatt", då kan man ju hävda att:

1. Inte alla använder Facebook
2. Inte alla har en smartphone
3. Inte alla har råd att köpa en smartphone, därför missgynnas mindre bemedlade människor.
4. osv. osv. osv.

Jag menar, vill man gnälla så kan man göra det på nästan allt. Det är ett fruktansvärt tråkigt fenomen, så fort ett företag gör en kul grej så ska det gnällas.
Bara ta alla Sweclockerstävlingar som varit genom åren, det är alltid folk som gnäller.
Intel Core i5 2500k + CoolIT ECO A.L.C. | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Asus GeForce GTX570 Direct CUII | 2x4GB Corsair XMS3 1600MHz | Corsair Force GT 90GB SSD | NZXT Hale90 650W | Asus Xonar Essence ST | Corsair Graphite 600T | Windows 7 64-bit |
tomjut är inte uppkopplad
2012-07-10, 15:32   #129

mistard

Medlem

Plats: Flen

Registrerad: mar 2007

Det är bara en rolig grejj. Löjligt att prata diskriminering när dom gör något roligt bara.
Hade det vart ett företag på 4 anställda som hette börjes och gjorde samma sak hade säkert ingen
börja peka på diskriminering.
mistard är inte uppkopplad
2012-07-10, 15:44   #130

MrMuppet

Medlem

MrMuppets avatar

Registrerad: jun 2012

Vad jag tycker?

Visst är det orättvist, men självklart ska en privat aktör få diskriminera fritt. Här rör det sig dessutom bara om en "kul grej". Sedan kan det förstås finnas specialfall där gränser i praktiken ändå måste dras, typ om en aktör de facto är i monopolställning, t.ex. äger ditt elnät och vill stänga av dig bara för att jävlas (för att du heter Claes och inte Kjell). I sådana fall kanske bara positiv särbehandling bör tillåtas (Kjell får rabatt, men Claes blir inte avstängd) och inte negativ diskriminering som är tänkt att exkludera/utesluta (typ att Claes skulle tvingas betala astronomiska summor och i praktiken bli avstängd). (En domstol ser naturligtvis till avsikten. Det funkar inte att köra på teknikaliteter som att höja priset med 900% och ge alla som inte heter Claes 90% rabatt.)

I praktiken leder negativ diskriminering till dålig publicitet och förlorade kunder.

Sedan finns det naturligtvis negativ särbehandling som kallas "diskriminering" men faktiskt är befogad och därför inte är det (t.ex. om en viss grupp stjäl för mycket och därmed innebär en förlust, det förekommer att ungdomar portas för att de snattar).

Citat:
Ok, visst det är lite "kvinnoförnedrande" men hur kan det vara rasistisk?? Vem som helst kan ju döpa sitt barn Kjell om dom vill, kanske bara inte lika vanligt i omvärlden men rasistisk är det verkligen inte!
Du är den första som skrivit något om rasism i tråden. Frågan är hur du blandar in rasism i det hela? Den som vill "assimilera" sig och byta namn till Kjell kan naturligtvis göra det oavsett ras/genetisk tillhörighet.
MrMuppet är inte uppkopplad
2012-07-10, 18:23   #131

Zotamedu

Medlem

Zotamedus avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tomjut Visa inlägg
Skyldig enligt vad eller vem? För att det ska vara indirekt diskriminering så ska någon bli missgynnad. Det är ingen som blir missgynnad här, alla blir gynnade. De som heter Kjell får dock ett ännu bättre erbjudande än gemene man.

"2. indirekt diskriminering: att någon missgynnas genom tillämpning av en
bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt
men som kan komma att särskilt missgynna personer med visst kön, viss
könsöverskridande identitet eller uttryck, viss etnisk tillhörighet, viss religion eller annan trosuppfattning, visst funktionshinder, viss sexuell läggning
eller viss ålder, såvida inte bestämmelsen, kriteriet eller förfaringssättet har
ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga
för att uppnå syftet
."

Var säger lagen att du inte får ha ett erbjudande, i detta fall en rabatt som inte riktar sig till alla? Dessutom får ju alla -10% rabatt vilket inte är fy skam det heller.

Då skulle ju företag t.ex. inte kunna ha "checka in hos oss på Facebook och få rabatt", då kan man ju hävda att:

1. Inte alla använder Facebook
2. Inte alla har en smartphone
3. Inte alla har råd att köpa en smartphone, därför missgynnas mindre bemedlade människor.
4. osv. osv. osv.

Jag menar, vill man gnälla så kan man göra det på nästan allt. Det är ett fruktansvärt tråkigt fenomen, så fort ett företag gör en kul grej så ska det gnällas.
Bara ta alla Sweclockerstävlingar som varit genom åren, det är alltid folk som gnäller.
Fast att inte ha en smartphone är inte diskriminering och därmed inte olagligt per definition. Är inte att inte få de där 20 % extra rabatt att missgynnas? Det är ju olagligt att ha olika pris för män och kvinnor då det är diskriminering och olika rabatt leder ju till olika pris. Det är däremot fullt lagligt att ta ett högre pris av folk som inte kan uppvisa en smartphone i kassan. Sen om det är en bra affärsidé är en annan fråga.

Sen tror jag fortfarande inte att det här skulle gå vidare till domstol men den som är nyfiken kan ju kasta iväg en anmälan till diskrimineringsombudsmannen och se vad som händer. Det är ju någon sorts juridisk gråzon.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
Zotamedu är inte uppkopplad Folding
2012-07-10, 18:52   #132

tomjut

Medlem

tomjuts avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zotamedu Visa inlägg
Är inte att inte få de där 20 % extra rabatt att missgynnas?
Nej, det är det inte. Vem som helst fick -10%. Att få rabatt kan inte vara att missgynnas, även om alla med namnet Kjell där ute kunde få ännu mer rabatt.
Med det resonemanget så missgynnas ju alla som överhuvudtaget inte sett kampanjen. De får ju betala fullpris. What an outrage!
Intel Core i5 2500k + CoolIT ECO A.L.C. | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Asus GeForce GTX570 Direct CUII | 2x4GB Corsair XMS3 1600MHz | Corsair Force GT 90GB SSD | NZXT Hale90 650W | Asus Xonar Essence ST | Corsair Graphite 600T | Windows 7 64-bit |
2012-07-10, 19:41   #133

Zotamedu

Medlem

Zotamedus avatar

Citat:
Nej, det är det inte. Vem som helst fick -10%. Att få rabatt kan inte vara att missgynnas, även om alla med namnet Kjell där ute kunde få ännu mer rabatt.
Med det resonemanget så missgynnas ju alla som överhuvudtaget inte sett kampanjen. De får ju betala fullpris. What an outrage!
Fast du missar fortfarande hur lagen fungerar. Om du missjynnas för att du har fel kön är det diskriminering. Om du missjynnas för att du inte läser på ett forum, äger en smartphone, har vita skor så är det inte diskriminering. Hela poängen med diskussionen är ju att Kjell i det här fallet använder sig av ett urvalskriterium som kan falla under indirekt diskriminering. Hade de istället sagt att alla får 10 % rabatt och de som kommer in i butiken, lägger sig på golvet och skriker "länge leve kjell" får 30 % är det fritt fram. Ser du skillnaden?
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
2012-07-10, 19:49   #134

tomjut

Medlem

tomjuts avatar

Citat:
Fast du missar fortfarande hur lagen fungerar. Om du missjynnas för att du har fel kön är det diskriminering. Om du missjynnas för att du inte läser på ett forum, äger en smartphone, har vita skor så är det inte diskriminering. Hela poängen med diskussionen är ju att Kjell i det här fallet använder sig av ett urvalskriterium som kan falla under indirekt diskriminering. Hade de istället sagt att alla får 10 % rabatt och de som kommer in i butiken, lägger sig på golvet och skriker "länge leve kjell" får 30 % är det fritt fram. Ser du skillnaden?
Jag förstår vad du menar. Men jag menar att överhuvudtaget få en rabatt, oavsett om det är -10% eller -30% är någonting positivt och kan därmed inte räknas som missgynnande.
Du blir gynnad, oavsett.
2012-07-10, 19:56   #135

Zotamedu

Medlem

Zotamedus avatar

Citat:
Jag förstår vad du menar. Men jag menar att överhuvudtaget få en rabatt, oavsett om det är -10% eller -30% är någonting positivt och kan därmed inte räknas som missgynnande.
Du blir gynnad, oavsett.
Så du hade varit glad och nöjd om alla killar fick 1 % rabatt och alla tjejer fick 99 % rabatt? Du kan ju inte klaga för du fick rabatt? Det är ju klart som korvspad att man är missjynad om man får en sämre deal eller?
2012-07-10, 19:57   #136

Mannequin

Medlem

Registrerad: nov 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Cirap Visa inlägg
om man ger ett finger vill dom ha handen...

här ska Kjell o Co göra något roligt och ge ALLA kunder rabatt, utan förbehåll. helt gratis, goodwill, "det är kul, kanske får lite extra kunder idag", tvånglös rabatt. Och så klagar folk
Som du själv säger så ger de inte rabatt utan förbehåll. De vill helt enkelt locka kunder. Inga företag sysslar med goodwill.
2012-07-10, 21:06   #137

tomjut

Medlem

tomjuts avatar

Citat:
Så du hade varit glad och nöjd om alla killar fick 1 % rabatt och alla tjejer fick 99 % rabatt? Du kan ju inte klaga för du fick rabatt? Det är ju klart som korvspad att man är missjynad om man får en sämre deal eller?
Tja, det är klart att det finns grader i helvetet. Det blir ju inte riktigt samma sak dock.
I ditt exempel så får ju i runda slängar 50% av befolkningen en helt orealistisk rabatt medan de andra 50% i princip inte får något. Jämförelsen är inte riktigt rättvis.

I verkligheten får ju alla som har namnet Kjell -30% rabatt (riktigt nice) och alla andra -10%. Också nice, bara inte lika nice.

Det övergår mitt förstånd hur någon skulle kunna ta illa upp av den här kampanjen, ännu mer så att dra in diskriminering i diskussionen.
2012-07-10, 21:25   #138

SiRai

Medlem

Åhh fan! Om jag får en son blir det att döpa honom till Kjell. Kanske kör dom en liknande rabatt i framtiden.

Edit: Äh, vafasen....blir det en tjej får hon också heta Kjell. Vad fan gör man inte för lite rabatt!
SiRai är uppkopplad nu
2012-07-10, 22:00   #139

Nivity

Medlem

Nivitys avatar

Registrerad: sep 2010

Tjuriga gubbar i denna tråden lols.
Let it go, and move on

Eller döp om er till kjell om ni nu är så tjuriga.
2012-07-11, 05:38   #140

ninjamopeden

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MrMuppet Visa inlägg
Vad jag tycker?

Visst är det orättvist, men självklart ska en privat aktör få diskriminera fritt. Här rör det sig dessutom bara om en "kul grej". Sedan kan det förstås finnas specialfall där gränser i praktiken ändå måste dras, typ om en aktör de facto är i monopolställning, t.ex. äger ditt elnät och vill stänga av dig bara för att jävlas (för att du heter Claes och inte Kjell). I sådana fall kanske bara positiv särbehandling bör tillåtas (Kjell får rabatt, men Claes blir inte avstängd) och inte negativ diskriminering som är tänkt att exkludera/utesluta (typ att Claes skulle tvingas betala astronomiska summor och i praktiken bli avstängd). (En domstol ser naturligtvis till avsikten. Det funkar inte att köra på teknikaliteter som att höja priset med 900% och ge alla som inte heter Claes 90% rabatt.)

I praktiken leder negativ diskriminering till dålig publicitet och förlorade kunder.

Sedan finns det naturligtvis negativ särbehandling som kallas "diskriminering" men faktiskt är befogad och därför inte är det (t.ex. om en viss grupp stjäl för mycket och därmed innebär en förlust, det förekommer att ungdomar portas för att de snattar).

Du är den första som skrivit något om rasism i tråden. Frågan är hur du blandar in rasism i det hela? Den som vill "assimilera" sig och byta namn till Kjell kan naturligtvis göra det oavsett ras/genetisk tillhörighet.
För att personen innan mig hade skrivit "Det är dåligt med sånna här erbjudanden då många kommer se det rasistisk och kvinnoförnedrande" <<ungefär. Så jag skrev att det inte va det och att vem som helst kan döpa sitt barn till vad dom vill såklart, och att det var "lite kvinnoförnedrande" eftersom att vem som helst kan döpa sitt barn till Kjell men det är ju inte direkt ett tjej namn "eftersom det troligtvis inte finns någon tjej som heter det" Så tro inte att jag är emot det, tycker att det är en kul grej med så ha en bra dag.

//Erik
ninjamopeden är inte uppkopplad
2012-07-11, 05:50   #141

ninjamopeden

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ramblemoe Visa inlägg
Jag läste. Du skrev att du kan gå med på att det var kvinnoförnedrande.
För att vara exakt så skrev du:
Ja det skrev jag eftersom att jag inte tror att det finns någon tjej som heter Kjell så skrev jag så.
ninjamopeden är inte uppkopplad
2012-07-11, 07:18   #142

Bexia

Medlem

Bexias avatar

Plats: Kristinehamn

Registrerad: jun 2012

Fantastiskt roligt & se vilken analmigrän många kan få genom en liten obetydlig reklamkampanj.

Jag gillar att hjälpa till i forumet när jag kan. Låt oss vara snälla allihopa nu.
Sapphire Radeon HD 6970 2 x 2 GB @ 880 Mhz || AsRock Fatal1ty P67 Professional @ B3
Intel Core i7 2600K @ 4.63 Ghz || Corsair Vengeance 16 GB DDR3 @ 1600 Mhz (9-9-9-24)
6 x 931 GB SATA @ 6 GB/s || Corsair TX 950W || Windows 7 Ultimate 64-Bit Service Pack 1
Bexia är inte uppkopplad
2012-07-11, 07:32   #143

emil_eriksson

Medlem

Plats: Halland

Registrerad: nov 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Electrix Visa inlägg
Fick ett nyhetsbrev från Kjell & Co precis med följande;

Så.. Samtliga som heter Kjell får 30% rabatt medans resten får 10% rabatt, rent juridiskt hur funkar en sådan sak? Jag anser att det är löjligt och orättvist att en viss målgrupp får en mycket högre rabatt än andra.

Diskutera! Vad tycker ni andra?

Döp om dig till Kjell om du känner att det är orättvist, det är gratis. Titta på skatteverkets hemsida
2012-07-11, 07:33   #144

Zotamedu

Medlem

Zotamedus avatar

Citat:
Tja, det är klart att det finns grader i helvetet. Det blir ju inte riktigt samma sak dock.
I ditt exempel så får ju i runda slängar 50% av befolkningen en helt orealistisk rabatt medan de andra 50% i princip inte får något. Jämförelsen är inte riktigt rättvis.

I verkligheten får ju alla som har namnet Kjell -30% rabatt (riktigt nice) och alla andra -10%. Också nice, bara inte lika nice.

Det övergår mitt förstånd hur någon skulle kunna ta illa upp av den här kampanjen, ännu mer så att dra in diskriminering i diskussionen.
Så det är ok om killar får 3 % löneökning och tjejer 1 %? Båda fick ju högre lön så då kan de inte klaga?

Lagar fungerar inte sådär. Du kan inte ge ett tröstpris och säga att det är lugnt. Då faller ju hela diskrimineringslagen. Olika prissättning baserat på kön är olagligt. Det ställde till massa problem för landets frisörer för ett par år sedan. Även taxibolag med rabatt för tjejer fick problem.

Frågan om huruvida det är diskriminering eller inte har noll att göra med att alla får lite rabatt utan handlar enbart om det är könsdiskriminering att gynna ett visst namn som är tydligt kopplat till ett visst kön.
2012-07-11, 07:41   #145

Sensuella Sven

Medlem

Sensuella Svens avatar

Plats: Internet

Registrerad: jun 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ramblemoe Visa inlägg
Kvinnoförnedrande? Om en kvinna blir förnedrad för att män som heter Kjell får tjugo procentenheter mer i rabatt så vet jag fan inte hur hon är funtad. Upprörd? Möjligtvis, men förnedrad? Nej.
Nästa rubrik för Aftonbladet: SCHYMAN RASAR!
Sensuella Sven är uppkopplad nu
2012-07-11, 07:53   #146

oobum

Medlem

oobums avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: jan 2003

Citat:
Så det är ok om killar får 3 % löneökning och tjejer 1 %? Båda fick ju högre lön så då kan de inte klaga?

Lagar fungerar inte sådär. Du kan inte ge ett tröstpris och säga att det är lugnt. Då faller ju hela diskrimineringslagen. Olika prissättning baserat på kön är olagligt. Det ställde till massa problem för landets frisörer för ett par år sedan. Även taxibolag med rabatt för tjejer fick problem.

Frågan om huruvida det är diskriminering eller inte har noll att göra med att alla får lite rabatt utan handlar enbart om det är könsdiskriminering att gynna ett visst namn som är tydligt kopplat till ett visst kön.
Fast ditt exempel särskiljer på män och kvinnor. Dvs diskriminering pga kön.

När det kommer till att heta eller att inte heta Kjell, skall jag då som kille, som inte heter Kjell känna mig kränkt och diskriminerad?
DÅ de utesluter både män och kvinnor som inte heter Kjell, då är det inte KÖNSdiskriminering eftersom de utesluter av båda kön.

Just my two cents.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.
oobum är inte uppkopplad
2012-07-11, 09:29   #147

Ramblemoe

Medlem

Plats: Hemma

Registrerad: apr 2005

Citat:
Ja det skrev jag eftersom att jag inte tror att det finns någon tjej som heter Kjell så skrev jag så.
Med den logiken så finns det ju väldigt många män som inte heter Kjell och dem
kan du ju inte utesluta ur ekvationen. Nu är jag väldigt nyfiken,
vi har kommit fram till följande:
  • Du tycker det är förnedrande för kvinnor, för att kvinnor inte heter Kjell.
  • Med samma logik så är det förnedrande alla män som inte heter Kjell.
  • Det är inte förnedrande om man heter Kjell.

När vi konstaterat detta så måste man ju kunna säga att den här kampanjen och
rabatten är förnedrande för alla, utom just de som heter Kjell.

Ser du hur löjligt det blev nu? Hur löjligt är det inte att hela Sveriges befolkning utom
de som heter Kjell, skulle vara förnedrade av detta?
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3
Ramblemoe är inte uppkopplad
2012-07-11, 09:43   #148

tomjut

Medlem

tomjuts avatar

Citat:

Jag vågar nog hävda att om man tror att lagtexten kring diskriminering är appliceringsbar i det här fallet så är man fel ute.

2010 så hade Sverige i runda slängar 9400000 invånare.
Av de så är ca. 48% män, dvs. ca. 4520000.
I Sverige finns ungefär 56137 med förnamnet Kjell ( se http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Kjell ). Några har säkert dött sedan den räkningen genomfördes, och någon enstaka kanske har tillkommit.

Det här säger oss att 0,012% av den manliga befolkningen heter Kjell i tilltalsnamn och hisnande 0,006% av hela befolkningen.

Jag rabblar denna ointressanta statistik eftersom du envisas med att ta exempel som härrör från könsdiskriminering vilket är en helt annan sak, med helt andra dimensioner och konsekvenser för samhället i stort. Och ett helt annat juridiskt intresse.
2012-07-11, 14:04   #149

Zotamedu

Medlem

Zotamedus avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av oobum Visa inlägg
Fast ditt exempel särskiljer på män och kvinnor. Dvs diskriminering pga kön.

När det kommer till att heta eller att inte heta Kjell, skall jag då som kille, som inte heter Kjell känna mig kränkt och diskriminerad?
DÅ de utesluter både män och kvinnor som inte heter Kjell, då är det inte KÖNSdiskriminering eftersom de utesluter av båda kön.

Just my two cents.
Har du ens läst vad som skrivits? Det är ju precis indirekt könsdiskriminering det handlar om eftersom de valt ett killnamn.

Citat:
Jag vågar nog hävda att om man tror att lagtexten kring diskriminering är appliceringsbar i det här fallet så är man fel ute.

2010 så hade Sverige i runda slängar 9400000 invånare.
Av de så är ca. 48% män, dvs. ca. 4520000.
I Sverige finns ungefär 56137 med förnamnet Kjell ( se http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Kjell ). Några har säkert dött sedan den räkningen genomfördes, och någon enstaka kanske har tillkommit.

Det här säger oss att 0,012% av den manliga befolkningen heter Kjell i tilltalsnamn och hisnande 0,006% av hela befolkningen.

Jag rabblar denna ointressanta statistik eftersom du envisas med att ta exempel som härrör från könsdiskriminering vilket är en helt annan sak, med helt andra dimensioner och konsekvenser för samhället i stort. Och ett helt annat juridiskt intresse.
Har ingen av er läst stycket från lagtexten som handlar om indirekt diskriminering?
2012-07-11, 14:10   #150

juckeyy

Medlem

Registrerad: okt 2010

Tänk om man heter Kjell i förnamn, Kjell i mellannamn och Kjellsson i efternamn
Chassi: Antec P280 Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 500gb WD Blue, 2TB WD Black CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: Gigabyte 6850 CF PSU: Corsair TX650W Brännare: Samsung 22X Surfplatta: iPad 16gb Wifi Mobil: iPhone 4 16gb
P280 Crossfire Citera för svar
juckeyy är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb