Citat:
Ursprungligen inskrivet av
baxee
De du säger är en underskrift osv, Jag fick bara ett brev från kronofogden och betalade direkt på första brevet.
Förstår inte hur jag fick det då, hur ska jag annars veta vart ja ska betala när ingen annan förutom fogden sagt det (efter rättegång)
Ja fogden kräver en underskrift. Men det dem gör är att de fastställer skulden, alltså beslutar att skulden är riktig och att man verkligen är skyldig att betala. Det är när detta händer som kredit-företagen kan se beslutet och då sätter de i sin tur en anmärkning på en. Det är alltså inte egentligen fogden som sätter anmärkningen.
Men det är när det gäller privata fodringar. När det gäller stat/kommun tror jag det är annorlunda. Jag själv fick en för att jag låg en månad efter med CSN för några år sedan. Då fick jag anmärkningen samma dag det hamnade hos fogden så då tror jag (inte helt säker) de kan fastställa det hela direkt, och då alltså får man anmärkningen direkt också.
Men enklaste är att beställa ett utdrag från UC. Där står när den går ut, vad den gällde och hur mycket det gällde. Sen kan man även höra av sig till fogden ang. att sekretessbelägga beslutet. Då göms beslutet även för kreditföretagen och alltså skall anmärkningen försvinna med.