Posten levererar inte hem

Permalänk

Posten levererar inte hem

Brukar ibland beställa från Tyskland och om leverantören i Tyskland är DHL så förs den till Posten i Sverige, enligt avtalet så ska Posten en gång försöka leverera hem paketet.

Dock så brukar min postombud aldrig levera hem, de lämnar inte ens avi.
Spårar man paketet så står det att de försökt leverera men att ingen var hemma(lögn).

Vad ska man göra?
Kontakta posten när den är i Sverige och be de leverera hem?

Andra alternativet är kontakta KO men det kan vara svårt att bevisa att de inte varit hos en...

Permalänk
Entusiast

Ja kontakta Posten och fråga varför de inte försöker skicka hem den till dig och varför du inte får någon avi. Tycker dock det låter konstigt att DHL skickar sina grejer till Posten. De har ju ombud i Sverige också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kontakta Postens kundtjänst och förklara problematiken.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Egentligen borde man ta tag i det där. Jag har råkat ut för det där så många gånger att jag tappat räkningen. I mitt fall lämnar de dock alltid en lapp i brevlådan, där det står att de försökt nå mig men ingen var hemma, vilket är ren och skär lögn.

Den enda form av leverans de gjort i samtliga fall, är att enbart skicka lappen med vanliga postgången.

Det står alltid att man antingen måste komma förbi dem och hämta ut paketet, eller så kan man boka en ny tid för utkörning, och om jag minns rätt så kostar det extra.

Har inte orkat göra något åt det, men nu blev det mer intressant eftersom det uppenbarligen är fler som råkat ut för det...

Tillägg: För min del vore det ok om de bara lämnade en avi, eller enbart skickade sms, som ber mig komma och hämta. Det är just den f*rbannade lögnen att de "försökt nå mig" som stör.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Egentligen borde man ta tag i det där. Jag har råkat ut för det där så många gånger att jag tappat räkningen. I mitt fall lämnar de dock alltid en lapp i brevlådan, där det står att de försökt nå mig men ingen var hemma, vilket är ren och skär lögn.

Den enda form av leverans de gjort i samtliga fall, är att enbart skicka lappen med vanliga postgången.

Det står alltid att man antingen måste komma förbi dem och hämta ut paketet, eller så kan man boka en ny tid för utkörning, och om jag minns rätt så kostar det extra.

Har inte orkat göra något åt det, men nu blev det mer intressant eftersom det uppenbarligen är fler som råkat ut för det...

Tillägg: För min del vore det ok om de bara lämnade en avi, eller enbart skickade sms, som ber mig komma och hämta. Det är just den f*rbannade lögnen att de "försökt nå mig" som stör.

Har hänt mig två gånger! Blev oerhört irriterad när jag fick ett SMS om att jag ej var anträffbar och måste boka ny tid. (Var ledig denna dag för att ta emot paketet.)

Båda gångerna har jag fått boka ny tid utan kostnad.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Jodå det där har hänt 3 ggr med postens "hemleverans".

2 av gångerna försökte dom inte ens (jag var hemma av en tillfällighet), dom lämnade ingen avi och det var först när jag började söka efter paketet med det tyska trackingnummret som jag fick beskedet att "mottagaren var inte hemma". Ren lögn.

3'e gången var ännu bättre, då fick jag avi, och ursäkten när jag ringde var att "portkod saknas". Varför dom behövde portkod till en brevlåda utanför en villa kunde dom inte svara på......

Så här försöker dom inte ens leverera, det är väl för jobbigt för dom. Enklare att låta oss gå till "posten" och hämta paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Har hänt mig två gånger! Blev oerhört irriterad när jag fick ett SMS om att jag ej var anträffbar och måste boka ny tid. (Var ledig denna dag för att ta emot paketet.)

Båda gångerna har jag fått boka ny tid utan kostnad.

Detta är alltså spritt över hela landet, som det verkar.

Frågan är varför de gör så här - i slutändan kommer de inte undan utkörningen om man bokar ny tid (och slipper betala), och kunden blir bara förbannad över den uppenbara lögnen.

Jag misstänker ju att det har något med att spara pengar att göra, men kan inte sätta fingret på exakt hur de tänkt. De sparar in kostnaden för att ringa kunden, och eventuellt sparar de in en utkörning om kunden väljer att komma och hämta?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Detta är alltså spritt över hela landet, som det verkar.

Frågan är varför de gör så här - i slutändan kommer de inte undan utkörningen om man bokar ny tid (och slipper betala), och kunden blir bara förbannad över den uppenbara lögnen.

Jag misstänker ju att det har något med att spara pengar att göra, men kan inte sätta fingret på exakt hur de tänkt. De sparar in kostnaden för att ringa kunden, och eventuellt sparar de in en utkörning om kunden väljer att komma och hämta?

Dom flesta bokar nog inte om utan går och hämtar det själva. Vid det laget har man ju fattat att vill man ha det säkert och snabbt så är det enda sättet att göra.

Permalänk
Avstängd

Har hänt mig många gånger, "Mottagaren ej anträffbar" eller "Portkod saknas" är dom vanligaste undanflykterna man får upp vid kolli sök men det är skitsnack från postens sida dom har inte ens varit här (Har ett par gånger suttit på balkongen och campat för att dubbelkolla dom och har inte sett röken av dom, så mer bevis än så behöver jag inte.

Svenska posten är usel och detta är förstås bara ett sätt för dom att spara tid och pengar och få kunderna att göra jobbet istället.

-EDIT-

Att Vissa DHL paket från Tyskland inte hanteras av DHL i Sverige beror på att DHL även har hand om den "vanliga" postgången i Tyskland, så skickas den inte genom bud utan via vanligt post ombud så kommer det vara posten som tar hand om det.

Permalänk
Medlem

Har hänt mig flera gånger också. komiskt när man spårar paketet och det står något i stil med:

07:30 Paketet anländer postkontoret
07:31 Mottagaren inte varit anträffbar

Vem som helst fattar att de inte orkat köra ut den.

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om spara pengar, Det är bara ren och skär lathet, Posten i Sverige är inkompetenta, Jag har stort hat mot posten. Ett jävla dagis.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Det handlar inte om spara pengar, Det är bara ren och skär lathet, Posten i Sverige är inkompetenta, Jag har stort hat mot posten. Ett jävla dagis.

Det där är bara ren och skär lögn. För att hinna med en normal dag ska man till och jäkta igenom sin dag. Ingen människa som sorterar flera hundra brev per dag kan undvika att någon gång göra ett misstag. Hur många gånger har du fått din post levererad rätt? Men hur det står till med pakethantering kan jag inte säga så mycket om.

Tur man bara jobbat på sommaren när det är lite post..

Ja, det handlar bara om att spara pengar.

Permalänk

fick själv ett paket i förrgår som skulle levererats hem (air mail från UK)... var hemma hela dagen och vaken mellan kl 8 och 00:00 ungefär

lik i helvete ligger en avi i brevlådan att paket finns att hämta för att jag inte var hemma på fredag morgon när jag vitjade lådan

med andra ord bor du i trapphus och inte på nedersta våningen (bor själv på 4'e våningen) lär de inte göra hemleveranser...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hehe, fint detta ju, det kostar ju lite till att få hemleverans ju, istället för att låta det levereras till närmaste postkontor. Många bäckar små blir snart ett rikt troll.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Det verkar som om folk blandar äpplen och päron friskt i den här tråden. Det handlar INTE om vanliga postpaket!

Paket från tyska DHL som skickas med svenska posten fungerar annorlunda än med svenska DHL eller postens vanliga hempaket/postpaket. När jag förut var tvingad att ta emot DHL-paket från Tyskland brukade posten leverera paketen till grannarna... så krav på leg som det är på de vanliga postpaket gäller tydligen inte. Så antingen fick jag jaga grannarna för att få tag på paketet eller vänta två dagar på att det skulle komma till utlämningsstället (om grannarna inte heller var hemma. självklart kom paketet inte dit dagen efter även om det misslyckade försöket skedde 09.30 på morgonen).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kobb3:

Det där är bara ren och skär lögn. För att hinna med en normal dag ska man till och jäkta igenom sin dag. Ingen människa som sorterar flera hundra brev per dag kan undvika att någon gång göra ett misstag. Hur många gånger har du fått din post levererad rätt? Men hur det står till med pakethantering kan jag inte säga så mycket om.

Tur man bara jobbat på sommaren när det är lite post..

Ja, det handlar bara om att spara pengar.

Nu är det deras jobb att se till att det inte blir dessa sorters fel.. Klarar de inte av det.. ja då får de anställa fler personer. Så enkelt är det bara. Har själv haft vissa dunster med posten där de påstår att de har varit vid min dörr och knackat men jag har suttit i köket och väntat men jag har inte sett röken av postmannen. Det är antagligen en blandning av pengar och lathet. Samma sak gäller det när det har snöat och den som levererar posten inte har vett nog att gå ut ur bilen och lägga brev och annat i postlådan som han ska.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Av zorp:

3'e gången var ännu bättre, då fick jag avi, och ursäkten när jag ringde var att "portkod saknas". Varför dom behövde portkod till en brevlåda utanför en villa kunde dom inte svara på......

Jag garvade så mycket att jag tröck på fel knapp!
Riktigt fint

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Beställde stor teve en måndag förra månaden från Dustin och antog att den skulle anlända senast på fredagen. Johejdu! Teven gick iväg från Dustin samma dag - men anlände inte förrän nästa måndag. På fredagen fick jag en avi i lådan där det stog att Posten försökt leverera dagen innan och att jag inte var anträffbar/på plats. Till saken hör att jag var hemma hela den veckan och inte fan var det nån som försökt kontakta mig eller leverera någonting överhuvudtaget. Som grädde på moset så hade de ställt teven på andra sidan Stockholm och informerade mig att jag kunde komma och hämta den - en resa på sisådär 20 mil tur och retur - hade varit snabbare att hämta teven från butik/centrallagret. Ringde upp kundtjänsten och skällde ut sommarjobbaren som svarade i telefon. Hon hade som vanligt ingen aning om varför ingen hade försökt att leverera och hade massa ursäkter att dra till med. Blev tvungen att boka omleverans på måndagen och våpet i telefon hade mage nog att börja snacka om kostnaden för det. Tror benhårt på att posten satt detta i system för att kanske spara nån krona och de skiter fullständigt i om folk tagit ledigt från jobb bara för att vara på plats för att ta emot paketet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Samma sak gäller det när det har snöat och den som levererar posten inte har vett nog att gå ut ur bilen och lägga brev och annat i postlådan som han ska.

Brevbäraren ansvarar för sin egen arbetsmiljö ute på sin utdelningsslinga och har rätt att inte dela ut post till "kunder" som inte har skottat framför brevlådan. Brevbäraren ska kunna nå brevlådan utan bekymmer från bilen. Tänk dig själv hur det skulle va att kliva ut ur bilen till varje brevlåda om alla skulle skita i att skotta framför brevlådan.

Visa signatur

Asus Maximus VI Extreme - i7 4790k - Corsair Dominator Platinum 32GB 1600MHz - EVGA GTX 980Ti Hybrid - Samsung 830 256GB - EVGA Supernova G2 1000W - Corsair Carbide Air 540 - EK Predator 240 - Asus Swift PG279Q - Dell U2711

Permalänk

Haha

Precis detta hände en kollega till mig. Han hade beställt en discolampa från en tysk/svensk typ "discoking.com" och paketet skulle levereras precis som alla andra skriver med posten. Han råkade dock ut för att när "portkod saknas" så gick paket tillbaka på export hela vägen till leverantören i Tyskland

Han ringde och pratade med den svenska killen som satt i Tyskland och han bara stönade och sa att det var inte dagens första stul med svenska posten.

Det tog två veckor längre än det hade behövts eftersom det skulle ner och vända, så sjukt ovärt för alla inblandade. Det vore ju bra om man kunde välja bort utkörningen också för oss som har nära men inte är hemma! Men portkod saknas när man bor i villa är svårt att prata bort

Fast det systemet UPS använder är ju om möjlig ännu sämre... Inga uthämtningställen alls. Du måste vara hemma mellan typ 8 och 22 för de kan komma när som helst annars tar det flera dagar innan de kommer igen

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av jesperf:

Brevbäraren ansvarar för sin egen arbetsmiljö ute på sin utdelningsslinga och har rätt att inte dela ut post till "kunder" som inte har skottat framför brevlådan. Brevbäraren ska kunna nå brevlådan utan bekymmer från bilen. Tänk dig själv hur det skulle va att kliva ut ur bilen till varje brevlåda om alla skulle skita i att skotta framför brevlådan.

Det är skottat framför brevlådan dock så har de som har plogat innan gjort en kant så man kan inte köra bilen just brevid brevlådan. Detta ska inte hindra brevbäraren att lämna post och därför ska han inte heller skita i det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Händer sisådär hela tiden att posten inte orkar gå fram till min dörr och istället lämnar en avi eller skickar ett SMS om att ett paket ligger och väntar på mig posten. Det är nästan löjligt drygt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Precis detta hände en kollega till mig. Han hade beställt en discolampa från en tysk/svensk typ "discoking.com" och paketet skulle levereras precis som alla andra skriver med posten. Han råkade dock ut för att när "portkod saknas" så gick paket tillbaka på export hela vägen till leverantören i Tyskland

Han ringde och pratade med den svenska killen som satt i Tyskland och han bara stönade och sa att det var inte dagens första stul med svenska posten.

Det tog två veckor längre än det hade behövts eftersom det skulle ner och vända, så sjukt ovärt för alla inblandade. Det vore ju bra om man kunde välja bort utkörningen också för oss som har nära men inte är hemma! Men portkod saknas när man bor i villa är svårt att prata bort

Fast det systemet UPS använder är ju om möjlig ännu sämre... Inga uthämtningställen alls. Du måste vara hemma mellan typ 8 och 22 för de kan komma när som helst annars tar det flera dagar innan de kommer igen

Svenska dhl är ännu roligare, kunde inte vara hemma så ringde dom och dom sa skriv bara en lapp med signatur på så droppar dom paketet vid din dörr, tog dom fem jävla försök under tidsperioden av tre månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu är det deras jobb att se till att det inte blir dessa sorters fel.. Klarar de inte av det.. ja då får de anställa fler personer. Så enkelt är det bara. Har själv haft vissa dunster med posten där de påstår att de har varit vid min dörr och knackat men jag har suttit i köket och väntat men jag har inte sett röken av postmannen. Det är antagligen en blandning av pengar och lathet. Samma sak gäller det när det har snöat och den som levererar posten inte har vett nog att gå ut ur bilen och lägga brev och annat i postlådan som han ska.

Ja, anställa fler är ju inte lathet, det är ju en fråga om pengar. Blanda inte ihop lathet och pengabrist/girighet i framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kobb3:

Ja, anställa fler är ju inte lathet, det är ju en fråga om pengar. Blanda inte ihop lathet och pengabrist/girighet i framtiden

Hur är det med läsförståelsen?.. Jag svarade på att du påstår att vissa behandlar hundra paket och därför blir det problem. Om det blir problem med att man har för få som jobbar med för mycket så får man anställa mer. Har man inte råd så får man anställa folk som klarar av det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Beställde en TV förra veckan leverans med hempaket 17-21. Spårade paketet och det var framme på Posten och noterat
att det var telefonaviserat till mottagaren men inget SMS eller samtal. Ringde posten och fick paketet utkört samma
kväll i alla fall. Och på Måndagen fick jag en avi från Posten att de sökt mig angående paketet, skitsnack ingen
hade hört av sig. Har läst på flera forum om detta och det verkar satt i system att inte avisera via telefon
samma dag som de skall göra med hempaket.
Litar inte på Posten för fem öre när det gäller hempakettjänsten.
Man får ligga på direkt själv när man ser att paketet kommit fram
och ringa om man vill ha det och slippa väntan.

http://www.posten.se/sv/Logistik/Paket/Sidor/Hempaket.aspx

Permalänk
Medlem

Bor i botkyrka själv, får alltid hel postpaketen i brevlådan så länge dom inte är för stora. Då lämnas dom in på den lokala snabbaffären som ligger i samma område. Och paketen som hamnar där är Bara dom som inte får plats i brevinkastet! Postmannen har Tom en gång plinga på och levererat ett för stort paket i handen på mig

Vet inte hur det är i resten av landet men här vars jag bor så fungerar posten som den ska och jag är mycket nöjd med deras service!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har tydligen haft tur med postens "Hempaket", bor i en vanlig villa dock..

Permalänk
Skrivet av azezl:

Bor i botkyrka själv, får alltid hel postpaketen i brevlådan så länge dom inte är för stora. Då lämnas dom in på den lokala snabbaffären som ligger i samma område. Och paketen som hamnar där är Bara dom som inte får plats i brevinkastet! Postmannen har Tom en gång plinga på och levererat ett för stort paket i handen på mig

Vet inte hur det är i resten av landet men här vars jag bor så fungerar posten som den ska och jag är mycket nöjd med deras service!

Precis samma för mig. Jag tycker dock det är synd att vänta 2 dagar extra för att dom upptäcker att paketet inte går genom brevinkastet. Borde finnas ett alternativ hos Webbutiker eller hos posten att registrera vilken typ av brevlåda man har, att det ska skickas med paket istället för brev eller att det alltid ska sms-aviseras så man slipper alla hemska avier via brev.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Hur är det med läsförståelsen?.. Jag svarade på att du påstår att vissa behandlar hundra paket och därför blir det problem. Om det blir problem med att man har för få som jobbar med för mycket så får man anställa mer. Har man inte råd så får man anställa folk som klarar av det.

Hur tänker du nu? Om de inte har råd att anställa fler, eller betala mer för mer kompetent personal, vad ska de då göra menar du? Enda lösningen är väl att höja priserna på sina tjänster, men då kommer ju folk garanterat klaga på det istället.