Sidan 6 av 7 « Första 345 6 7

Verktyg Visningsval
2012-08-12, 11:32   #151

ericsundell2

Medlem

ericsundell2s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av enectrixx Visa inlägg
Det spelar ingen roll vad det står i köpevillkoren och moraltanterna i tråden säger om att TS nu har lärt sig en läxa, TS ska definitivt inte betala ett öre mer än "fraktkostnad". De kan inte avtala bort lagar hur som helst då datorn inte är specialbyggd. Annars skulle ju varenda företag kunna köra med det ("Nej, tyvärr, du måste betala för skorna då de är specialtillverkade. Vi har endast levande krokodiler i lager som vi dödar och tillverkar skor av på beställning").

Vägrar de ge tillbaka hela kostnaden ska du vända dig till konsumentrådgivaren i din kommun och sedan göra en ev. anmälan till ARN.
Om du tittar på sidan (itshoppen) så är det delar och de bygger och testar datorn. Ska inte teknikern som gjort detta få betalt menar du? Jobbar han gratis?

2500 är mycket , 800-1000 är en bättre summa men bygger de datorn och testar den tar de tid som kostar pengar därför tar de en avgift. Datorer som är färdiga som företagen säljer utan att behöva lägga tid på genom att inte testa mm är en helt annan sak (dvs dell,hp mm).

Om inet bygger en dator från delar som sen blir klar och har testats och ska precis åka iväg till kund, så avbeställder kunden tror du då att inet inte tar en avgift för det? Dvs http://www.inet.se/produkt/9990250/m...ia-komponenter

Ibland väljer man fel och får stå sitt kast, dock är 2500 förmycket men det är en annan sak.
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"
ericsundell2 är inte uppkopplad
2012-08-12, 11:34   #152

HCP

Medlem

HCPs avatar

Plats: Sundsvall

Registrerad: feb 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DasBoot_swe Visa inlägg
Dell bygger också datorer på samma typ av beställning. Finns redan predikat från arn om liknande fall. De säljer en färdig produkt på sin hemsida och den omfattas av ångerrätten. Om man som företag vill undvika ångerrätten så får man läsa på lagen innan. Då den inte kan avtalas bort, men man kan hitta kryphål så man kan undvika den.

Ts har inte köpt lösa delar utan en färdig dator precis som en inet taurus, komplett gamer, hp eller dell. Köper man dem på distans så har man rätt att ångra sitt köp innom 14dagar om varan har ett oförändrat skick.

Skickades från m.sweclockers.com
Sen när i världshistorien används beslut från ARN som prejudicerande i civilrättsliga tvister?
Allraminst då ARN´s beslut inte är tvingande, utan förslag till företaget på en lösning.

Vid avbeställning, oavsett om det anses vara en färdig produkt eller specialihopsatt för kunden, så har säljaren rätt till ersättning för sina kostnader.
I detta fallet kan man anta att ersättningen för sådana utlägg överstiger fraktkostnaden.
Vad som är skälig ersättning i detta fall får nog köpare och säljare komma överrens om, annars är det upp till domstol att avgöra den biten.
Men att butiken har rätt till ersättning är det inget snack om, hur stor kan man däremot diskutera i oändlighet.

I lagtexten står ""... T.ex. fraktkostnader "", det innebär inte att ersättning för kostnader i samband med avbeställningen begränsas till just fraktkostnaderna.
2012-08-12, 11:35   #153

Derox

Medlem

Registrerad: okt 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ericsundell2 Visa inlägg
/agree

Grejen är att folk aldrig ser det från företagets sida. Ofc är 2500 kr för mycket i mina ögon och de företagen som inte följer lagar etc förtjänar inte kunder. Men om man beställer en byggd dator som tar tid att bygga samt testas och sen när de är klart avbeställer man så får man stå för kostnaden som företaget haft (den tid för teknikern som också har en familj att föda). Enkelt och sant. Dock borde kanske 800-1000 kr vara mer rimligt tycker jag men men, tänk efter innan man beställer om man verkligen ska beställa varan så blir det enklare för alla.

Sen om man köper låt oss säga ett grafikkort, man öppnar det inte äns utan ångrar sig och vill ha ett annat så är det självklart att man får ångra köpet. Dock inte om det var special gjort för just dig på något sett (t.ex bygg ditt egna grafikkort)
Om man som företag inte klarar av att överleva genom att följa lagarna så skall man ge fan i att starta företag till att börja med. Att starta ett företag med tanken att man bara går runt om man struntar i lagen är ju korkat.
2012-08-12, 12:39   #154

ericsundell2

Medlem

ericsundell2s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Derox Visa inlägg
Om man som företag inte klarar av att överleva genom att följa lagarna så skall man ge fan i att starta företag till att börja med. Att starta ett företag med tanken att man bara går runt om man struntar i lagen är ju korkat.
Har inte sagt någonstans att man ska skita i lagarna. Självklart ska man följa dessa så gott det går men angående TS och det ovan så stämmer det inte in på någon lag förutom att butiken/online shoppen har rätt till ersättning då de utfört arbete att bygga och testa dator vilket har medfört kostnader för dem som företag (hade de inte hunnit börja med något har inga kostnade uppkommit och då är det en annan femma). Absolut inge fel i det, tror du ska ta dig en funderare runt ämnet och om du själv la 2 timmar på att fixa nått men sen inte få betalt för arbetet, då skulle du inte göra det i fortsättningen kan jag lova.
2012-08-12, 13:03   #155

Nimrood

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2009

Skumma igenom tråden här litegrann och det mesta tycker jag är helt orelevant, t.ex: om 2500:- är en skälig summa för att bygga ihop en dator? spelar ingen roll. TS har i.o.m. beställningen accepterat det kontrakt som It-shoppen i det här fallet satt upp. D.v.s. att de bygger ihop en dator åt honom och om han ångrar sig så har de rätt att ta ut en avgift för detta. Allt det här står klart och tydligt i villkoren för köpet. Vill man inte acceptera dessa villkor så genomför man inte köpet. Att i efterhand komma och säga nä, men jag läste inte villkoren och jag tycker inte det är skäligt är rent ut sagt bullshit.

Kort sagt, antingen köp datorn, eller ta kostnaden.

Och snälla sluta gnäll på företag för att du som konsument inte tar dig tid att läsa igenom köpeavtalet.
#1: FX-8350 Stock, 16 GB DDR3 @ 1600Mhz, 2x ATI 6970 @ 950Mhz 2GB @ 1450Mhz, Corsair Force 120GB SSD, 2x1TB Samsung F1 i RAID-1, Win7 Pro x64
#2: Phenom X4 9950, 4 GB DDR2-800, ATI 5770 1GB, Win7 Home x64
#3: MSI GE620-DX i72630QM, 8GB DDR3, Nvidia GT 555 M 2GB, Seagate Momentus XT 500GB Win7 Pro x64
Nimrood är inte uppkopplad
2012-08-12, 13:15   #156

devhdc

Medlem

Plats: Kristinehamn

Registrerad: maj 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sirnicke Visa inlägg
Eftersom majoriteten av alla som skriver här tycks vara diverse lekmän och annat roligt folk med grovt förvrängda verklighetsuppfattningar om att man kan avtala bort tvingande lagar med mera är det ingen större idé att diskutera saken här. TS bör istället lämna in en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, som lämnar en rekommendation i ärendet (som brukar följas av de flesta butiker). En rekommendation som alltså är baserad på en välgrundad lagtolkning gjord av en fackman - och inte på en swecares helt irrelevanta moralpredikan.
Kan ju hoppas att detta går fram .. Det enda som händer här är att 100 personer tolkar lagen på 100 olika sätt, så lägg ner och låt någon (ARN) kvalificerad få sköta ärendet istället.
2012-08-12, 13:36   #157

Derox

Medlem

Citat:
Har inte sagt någonstans att man ska skita i lagarna. Självklart ska man följa dessa så gott det går men angående TS och det ovan så stämmer det inte in på någon lag förutom att butiken/online shoppen har rätt till ersättning då de utfört arbete att bygga och testa dator vilket har medfört kostnader för dem som företag (hade de inte hunnit börja med något har inga kostnade uppkommit och då är det en annan femma).
De utannonserar datorn som ett färdigt paket , så det är högst troligt att det inte kommer klassas som en specialbeställning om det dras vidare. Köper du en skärm kan de inte säga att de skall ha 3000 kr för att de har testat den innan de skickade iväg den.

Citat:
Absolut inge fel i det, tror du ska ta dig en funderare runt ämnet och om du själv la 2 timmar på att fixa nått men sen inte få betalt för arbetet, då skulle du inte göra det i fortsättningen kan jag lova.
Skulle inte hända eftersom jag skulle läst på INNAN jag startade butiken.

Andra butiker verkar inte ha några problem med att följa lagarna i denna bemärkelse.
2012-08-12, 13:44   #158

ericsundell2

Medlem

ericsundell2s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Derox Visa inlägg
De utannonserar datorn som ett färdigt paket , så det är högst troligt att det inte kommer klassas som en specialbeställning om det dras vidare. Köper du en skärm kan de inte säga att de skall ha 3000 kr för att de har testat den innan de skickade iväg den.

Skulle inte hända eftersom jag skulle läst på INNAN jag startade butiken.

Andra butiker verkar inte ha några problem med att följa lagarna i denna bemärkelse.
Leveranstid: 5-10 arbetsdagar beroende på vad du väljer i kassan. ----------> Låter inte alls som ett färdigt paket till mig, de skriver desutom att de måste bygga och testa dator vilket medför en kostnad så det blir ett enkelt NEJ på de påståendet. Läs igenom igen.

Sen angående en skärm så bygger de inte ihop skärmen från massa delar utan denna är helt klar, dvs skulle du beställa en skärm som är klar i en box som de inte skickat än kommer du inte få betala någonting alls då detta inte medfört någon kostnad. Skulle de däremot vara en ihopbygg special skärm så är vi åter igen tillbaka till kostnaden.

Precis, läst på innan låter bra i mina öron, TS skulle läst på innan han gjorde köpet då skulle han veta.
2012-08-12, 13:50   #159

hersses

Medlem

herssess avatar

Plats: Nässjö

Registrerad: jun 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av grabben! Visa inlägg
Produkten är inte kundorderstyrd.. dvs. att kunden bytt ut några komponenter efter eget tycke. Det handlar om ett företags standard dator som man säljer. (Kunden kan inte ändra på datorns innehåll). Att företaget inte seriebygger dem, utan startar tillverkning omedelbart efter man fått in kundorder, kan innebära att detta "möjligen" kan innebära en tjänst... hade företaget däremot byggt en dator exakt på samma vis och lagt på hyllan i väntan på order så är det en produkt (?) eller..?

TS kanske gjorde ett misstag som kostade honom 2500 kr som avbeställde, och inte valde att ångra? Jag vet fortfarande inte. Men intressant att få veta!

Sedan verkar det som att företaget har rätt att ta ut 2500 kr, men samtidigt så motsägs detta av konsument/tjänst lagstiftningen- dvs. om kunden agerar rätt (juridiskt)

Hur är det med Volvo och Audi som har hela produktionskedjan kundorderstyrd. Alltså allt ifrån färgval, motorstyrka, antal dörrar, dragkrok, tillbehör, etc. etc.... Är detta en produkt? Inte en bil är identisk med en annan.
Detta företaget är inget OEM-företag som bygger sina egna datorer med "egna" delar till skillnad från företag som tex Dell eller HP som har specialbeställda komponenter som bara finns i deras datorer(vilket gör deras datorer "så" speciella). IT-shoppen köper igentligen in delar precis som du och jag(och till viss del färdigbyggda datorer) och de bygger sedan ihop paket med dessa komponenter när en sådan beställning sker. Men finns det ingen sådan beställning så bygger de inte ihop datorerna, fattar du? Annars säljer de bara delarna som de är. Detta betyder att de ihopbyggda datorerna är både en produkt och byggnationen är en tjänst! När det kommer till Volvo och Audi så är det ju både en produkt och en tjänst, samma sak där. Skillnaden är ju den att de 2 företagen tillverkar sina egna delar och kan vara säkra på att en osåld bil inte används innan den går till en kund. Detta kan inte en tredjeparttillverkare såsom IT-shoppen erbjuda... om inte företaget har råd likt Dell.

Citat:
Dell bygger också datorer på samma typ av beställning. Finns redan predikat från arn om liknande fall. De säljer en färdig produkt på sin hemsida och den omfattas av ångerrätten. Om man som företag vill undvika ångerrätten så får man läsa på lagen innan. Då den inte kan avtalas bort, men man kan hitta kryphål så man kan undvika den.

Ts har inte köpt lösa delar utan en färdig dator precis som en inet taurus, komplett gamer, hp eller dell. Köper man dem på distans så har man rätt att ångra sitt köp innom 14dagar om varan har ett oförändrat skick.

Skickades från m.sweclockers.com
Först är predikat en satsdel i vårt språk(läs mer om det här http://sv.wikipedia.org/wiki/Predikat). Sedan står det på IT-shoppens länk att de monterar efter beställning - de bygger inte ihop dem likt på ett rullband. Det gör däremot Dell och CDON men det är ju skillnad på företag som monterar delar och som säljer sina färdiga datorer. Ångerrätten gäller ju fortfarande, det säger ju inte IT-shoppen något emot, men de kräver ju en ersättning för att de har monterat, installerat och testat datorn samt att de har använt delarna vilket gör att garantin börjar ticka. Det är ju skillnad på det och att bara lämna tillbaka en tröja som inte passade lillebrorsan eller whatever.
hersses är inte uppkopplad
2012-08-12, 14:28   #160

grabben!

Medlem

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hersses Visa inlägg
Detta företaget är inget OEM-företag som bygger sina egna datorer med "egna" delar till skillnad från företag som tex Dell eller HP som har specialbeställda komponenter som bara finns i deras datorer(vilket gör deras datorer "så" speciella). IT-shoppen köper igentligen in delar precis som du och jag(och till viss del färdigbyggda datorer) och de bygger sedan ihop paket med dessa komponenter när en sådan beställning sker. Men finns det ingen sådan beställning så bygger de inte ihop datorerna, fattar du? Annars säljer de bara delarna som de är. Detta betyder att de ihopbyggda datorerna är både en produkt och byggnationen är en tjänst! När det kommer till Volvo och Audi så är det ju både en produkt och en tjänst, samma sak där. Skillnaden är ju den att de 2 företagen tillverkar sina egna delar och kan vara säkra på att en osåld bil inte används innan den går till en kund. Detta kan inte en tredjeparttillverkare såsom IT-shoppen erbjuda... om inte företaget har råd likt Dell.
Yepp- både en produkt och en tjänst.
2012-08-12, 14:30   #161

Derox

Medlem

Citat:
Leveranstid: 5-10 arbetsdagar beroende på vad du väljer i kassan. ----------> Låter inte alls som ett färdigt paket till mig, de skriver desutom att de måste bygga och testa dator vilket medför en kostnad så det blir ett enkelt NEJ på de påståendet. Läs igenom igen.
Låter visst som ett färdigt paket. Det är ingen konfigurator där jag som kund får välja vilka delar som skall ingå. Bara för att de skriver att de måste bygga och testa datorn gör inte att det i lagens mening räknas som en specialbeställning.

Nu förstår jag dock inte varför TS inte från början gick till ett seriöst företag för att köpa sin dator.
2012-08-12, 14:36   #162

phroggyy

Medlem

Plats: Solna, Stockholm

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hersses Visa inlägg

Först är predikat en satsdel i vårt språk(läs mer om det här http://sv.wikipedia.org/wiki/Predikat). Sedan står det på IT-shoppens länk att de monterar efter beställning - de bygger inte ihop dem likt på ett rullband. Det gör däremot Dell och CDON men det är ju skillnad på företag som monterar delar och som säljer sina färdiga datorer. Ångerrätten gäller ju fortfarande, det säger ju inte IT-shoppen något emot, men de kräver ju en ersättning för att de har monterat, installerat och testat datorn samt att de har använt delarna vilket gör att garantin börjar ticka. Det är ju skillnad på det och att bara lämna tillbaka en tröja som inte passade lillebrorsan eller whatever.
Dock måste jag säga att det på produktsidan står att montering och testning ingår. De beskriver inte ihopbyggnaden som en separat tjänst, utan att det är medräknat i priset, precis som monteringen av en DELL är medräknat i priset. Om de inte specifikt säger att ihopbyggnaden är en tjänst som de lägger på (t ex att den syns som separat tjänst på kvitto/faktura), är det med andra ord som att beställa vilken annan färdigbyggd dator som helst.

Kunden har i det här fallet inte heller ändrat på produkten, utan det var en färdig produkt som såldes. Huruvida de monterar den vid beställning eller har datorer på lager är inte relevant. Det står för övrigt att produkten är i lager, vilket jag skulle tolka som att det är en färdig produkt som finns tillgänglig. Om TS istället hade beställt samma delar löst, och med montering hade fallet varit helt annorlunda.

Det är precis som om jag skulle beställa en klocka från ett litet företag, som då finns som en färdig produkt att beställa. Huruvida de monterar denna klocka när jag lagt min beställning spelar ingen roll, då jag endast beställt en produkt och ingen tjänst!

Dock gäller inte ångerrätten i detta fall då TS inte valt att utnyttja ångerrätten, utan endast avbeställt sin vara. Om TS då gått med på köpavtalet är han skyldig att betala 2500 kronor i enlighet med det avtal han accepterat. Dock är det här något som kan tolkas på olika sätt.

Några har tidigare i tråden länkat till ARN, som likställt avbeställning med att ångra sitt köp. Rent juridiskt sett är detta dock inte korrekt, då kapitel och paragrafer i lagboken om avbeställning skulle vara irrelevanta om en avbeställning likställdes med ett ångrat köp. Ångerrätten träder, som tidigare nämnts, först i kraft när kunden tar emot den beställda varan.

För övrigt så hjälper det inte nödvändigtvis att gå till ARN. ARN ger rekommendationer till företag, men de kan inte kräva att företaget i fråga ska agera utefter deras beslut.

Citat:
71 procent följer besluten i ARN
phroggyy är inte uppkopplad
2012-08-12, 14:58   #163

grabben!

Medlem

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av phroggyy Visa inlägg
Dock måste jag säga att det på produktsidan står att montering och testning ingår. De beskriver inte ihopbyggnaden som en separat tjänst, utan att det är medräknat i priset, precis som monteringen av en DELL är medräknat i priset. Om de inte specifikt säger att ihopbyggnaden är en tjänst som de lägger på (t ex att den syns som separat tjänst på kvitto/faktura), är det med andra ord som att beställa vilken annan färdigbyggd dator som helst.
Intressant. Jag kollade deras hemsida från länken i inlägg nr1, strax innan du skrev ditt inlägg. Faktiskt så skriver dom att testkörning och montering ingår ( kostnadsfritt).
2012-08-12, 15:41   #164

smurfisen2k

Medlem

Registrerad: jun 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Toivo83 Visa inlägg
mailade inet och frågade hur dom ställer sig till samma scenario:

"Om det scenariot skulle uppkomma så tar vi en avgift för demontering som är 799:- som täcker en liten del av den förlust som uppstår vid en avbeställning. Detta gäller endast om vi monterat datorn och är på väg att leverera den, om datorn ej monterats så tar vi ingen avgift."

avgift som avgift, men olika storlek på summan.
Är det deras Taurusdatorer som det gäller eller när man lägger ihop egna valda delar och sedan väljer deras montering för 795 kronor? Den första är en vara och den andra är en tjänst, det vill säga stor skillnad. Jag tvivlar således inte på att de tar en avgift på den andra, men att de skulle göra det på den första?

Kan du även ange din frågeställning?
smurfisen2k är inte uppkopplad
2012-08-12, 15:54   #165

PeCe

Medlem

Plats: /dev/null

Registrerad: aug 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av phroggyy Visa inlägg
Några har tidigare i tråden länkat till ARN, som likställt avbeställning med att ångra sitt köp. Rent juridiskt sett är detta dock inte korrekt, då kapitel och paragrafer i lagboken om avbeställning skulle vara irrelevanta om en avbeställning likställdes med ett ångrat köp. Ångerrätten träder, som tidigare nämnts, först i kraft när kunden tar emot den beställda varan.
ARN jämställer, i det fallet som hänvisades till, avbeställning med ångerrätt eftersom det rör sig om ett distansavtal. Konsumentköplagens paragrafer om ersättning vid avbeställning blir dock inte irrelevanta eftersom det finns fler sätt att ingå avtal än på distans.

@TS: Anmäl till ARN nu så vi får veta. :-)
Antec P182 | Corsair 520HX | Intel Core 2 Quad Q9550 | Noctua NH-U12P | Mushkin XP2-8500 2x2GB | Gigabyte GA-EP45-DS4 | Gigabyte Radeon HD4850ZL 512MB | Corsair Force3 120GB | Samsung Spinpoint F1 500GB | Samsung Spinpoint F3 500GB | WD 500GB.
PeCe är inte uppkopplad
2012-08-12, 17:43   #166

mibsweden

Medlem

Plats: Boden

Registrerad: dec 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nimrood Visa inlägg
Skumma igenom tråden här litegrann och det mesta tycker jag är helt orelevant, t.ex: om 2500:- är en skälig summa för att bygga ihop en dator? spelar ingen roll. TS har i.o.m. beställningen accepterat det kontrakt som It-shoppen i det här fallet satt upp. D.v.s. att de bygger ihop en dator åt honom och om han ångrar sig så har de rätt att ta ut en avgift för detta. Allt det här står klart och tydligt i villkoren för köpet. Vill man inte acceptera dessa villkor så genomför man inte köpet. Att i efterhand komma och säga nä, men jag läste inte villkoren och jag tycker inte det är skäligt är rent ut sagt bullshit.

Kort sagt, antingen köp datorn, eller ta kostnaden.

Och snälla sluta gnäll på företag för att du som konsument inte tar dig tid att läsa igenom köpeavtalet.
Nu är det så att konsumentköplagen inte kan avtalas bort. Så det är inte alls så att han måste följa avtalet. De delar av avtalet som täcks in under KKL måste han följa, men inget annat.
mibsweden är inte uppkopplad
2012-08-12, 22:15   #167

NidoKing

Medlem

NidoKings avatar

Plats: Sweden

Registrerad: jul 2001

Min känsla är att om datorn är ouppackad ska man kunna ångra sitt köp. Det funkar ju till och med på MediaMarkt. (LOL SRY)

De lär väl kunna sälja datorn till någon annan, man kan ju skicka tillbaka alla andra datorer ex, Dell, HP eller IBM. Inte tusan tar de ut någon avgift för att de byggt ihop den.

Cannabis
NidoKing är inte uppkopplad
2012-08-13, 06:17   #168

BasseBaba

Medlem

BasseBabas avatar

Registrerad: aug 2002

En fundering gällande 2500:-

Det finns två sidor. Folk tycker att ~1000:- verkar rimligt.
Då får man ha i åtanke att dom även ska reversera, plocka isär, burken, såvida dom inte kan sälja samma eller en snarlik conf relativt fort till någon annan.

Utöver det tillkommmer administrativa kostnader för kundkontakt, makulering/återbetalning.

Sist men inte minst så har man problemet med öppnade komponenter. Kan dom pterpacketeras och säljas som nya, eller måste dom ligga på hylla tills nån ny burk ska byggas?

I min menning aå måste man alltså till stor del väga in företagets komponentomsättning.

Sist men inte minst får man inte bara titta på det som en rimlig kostnad, utan snarare som en "straffavgift". Företaget har nog avgiften där till största del för art förhindra att en jäkla massa personer avbeställer på löpande band.

Hur effektivt skulle t.ex parkeringsböter ( omg en biljämförlse igen!) vara om det kostade 20:-?

Sen utöver allt detta så har vi resonemanget kring logiken om ångerrätt osv. Vore kul om nån sitter på fakta eller orkar skaffa fram och återkomma med detta. Vettigast vore ku om TS orkar kontakta ARN eller konsumentombudsman och se vad som verkligen gäller enligt lag i detta fall.
BasseBaba är inte uppkopplad
2012-08-13, 21:33   #169

killawife

Medlem

killawifes avatar

Plats: Vimmerby

Registrerad: nov 2003

Fakta angående ångerrätt har redan postats här i tråden med länkar till Konsumentverkets sida samt konsumentköplagen så det är inte något problem. Det hela är ganska solklart om folk inte feltolkade den information som finns eller TROR saker. T.e.x det här med Köpavtalet.
Bara för att ett företag skriver att vissa saker gäller och man godkänner detta genom att fullfölja sitt köp så innebär det inte att företaget kan friskriva sig från den lag som gäller vid distansavtal. Företaget kan exempelvis skriva att ångerrätten inte gäller när de bygger ihop datorn men detta innebär inte att ångerrätten inte gäller, bara för att de skriver det. Samma sak med avgiften, vissa tycker att det är rimligt att ett företag får ersättning för det arbete de lägger ner och de vill ta ut en avgift vid utnyttjande av ångerrätten, det är dock inte tillåtet. Kunden har rätt att ångra sitt köp utan någon straffavgift, förutom returfrakten.

Företaget skulle helt enkelt sålt datorn som en specialorder där man beställer delarna separat med möjlighet att byta ut komponenter och köper till bygget och test av datorn så hade saken varit mycket enklare. Då hade inte ångerrätten gällt.
2012-08-13, 21:46   #170

HCP

Medlem

HCPs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av killawife Visa inlägg
Kunden har rätt att ångra sitt köp utan någon straffavgift, förutom returfrakten.
Vänligen citera den lagtext där det framgår att ersättning begränsas till returfrakter, då du tillbringade så pass mycket text så framstår du som säker på din sak.

Det skulle isåfall stå i direkt motsats till dessa paragrafer, som är hämtade ur Konsumentköplagen.

Att det "bara" är att sälja varan igen till en annan kund håller inte i en rättslig prövning, där tittar man inte på föregående eller efterkommande "möjliga" händelser som kunde minska skadan för säljaren, där tittar man enbart på affärsrelationen mellan köpare och säljare och vad för skada någon part lidit genom utkomsten av de avtal som ingåtts.

Citat:
Avbeställning
37 § Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället har han rätt till ersättning enligt 41 §.
Vi klistrar in 41 § också.
Citat:
41 § Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 § har säljaren rätt till ersättning för
1. särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,
2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, samt
3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.

Säljaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid hävning eller avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning enligt första stycket.
Säljaren har inte rätt till ersättning enligt första eller andra stycket om köparen avbeställer en vara innan säljaren har accepterat ett anbud som köparen har lämnat till säljaren. Säljaren har inte heller rätt till ersättning om köparen visar att dröjsmålet eller avbeställningen beror på lag, avbrott i den allmänna samfärdseln eller betalningsförmedlingen eller annat liknande hinder som köparen inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Edit:
Det framgår också tydligt på butikens hemsida att produkten sätts ihop vid beställning där de monterar och testar.
Detta gör att produkten inte är föremål för ångerrätten, då den sätts ihop speciellt för den beställning som ingås med köparen.
De erbjuder däremot en form av ångerrätt/avbeställning, där de tar ut en avgift för sitt arbete (hurvida den är rätt eller fel beaktar jag inte).

Att de erbjuder denna produkt som ett färdigt paket är orelevant, produkten finns inte förrän någon beställer den då den sätts ihop.
Ångerrätten kan därmed inte antas gälla. Det finns flertalet domar på liknande, googla om ni vill se mer, kan klistra in ett par senare när jag är vid rätt burk.
Bl.a. en som gäller timrade stugor,allt material har de på sågen, de bygger bara ihop, en som beställt avbeställde och åkte på 9000kr om jag minns korrekt i tingsrätten.

Men sluta för allt i världen citera ARN, de har lika mycket att säga till om i en tvist som vaktmästaren på dagis.

Ska ni citera något som anses gälla i ett tvistemål, citera domar ifrån en domstol eller lagtexter, inte ARN.

Senast redigerad av HCP 2012-08-13 klockan 22:03.
2012-08-14, 05:48   #171

PeCe

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av HCP Visa inlägg
Vänligen citera den lagtext där det framgår att ersättning begränsas till returfrakter, då du tillbringade så pass mycket text så framstår du som säker på din sak.
Distans- och hemförsäljningslagen, kap 2, §14:

"Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts."

Returfrakten är dock inget som, i normalfallet, har betalats till näringsidkaren, utan direkt till en transportör (exempelvis Posten). Frakten näringsidkare till kund betalas dock normalt till näringsidkaren (som i sin tur anlitar en transportör) och skall således återbetalas.

Citat:
Det framgår också tydligt på butikens hemsida att produkten sätts ihop vid beställning där de monterar och testar.
Detta gör att produkten inte är föremål för ångerrätten, då den sätts ihop speciellt för den beställning som ingås med köparen.
Distans- och hemförsäljningslagen, kap 2, §5:

"Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt."

Frågan här är väl om montering av komponenter som säljaren valt ut genom att sälja dem i ett paket (där f.ö. monteringen ingår) kan anses vara "efter konsumentens särskilda önskemål".

Jag tolkar iaf andemeningen med ovan nämnda paragraf som att möjligheten att avtala bort ångerrätten gäller om varan p.g.a. kundens speciella önskemål skulle vara betydligt mer svårsåld än en "standardvara" av samma typ.
Antec P182 | Corsair 520HX | Intel Core 2 Quad Q9550 | Noctua NH-U12P | Mushkin XP2-8500 2x2GB | Gigabyte GA-EP45-DS4 | Gigabyte Radeon HD4850ZL 512MB | Corsair Force3 120GB | Samsung Spinpoint F1 500GB | Samsung Spinpoint F3 500GB | WD 500GB.
PeCe är inte uppkopplad
2012-08-14, 07:49   #172

DasBoot_swe

Medlem

DasBoot_swes avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: jan 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av PeCe Visa inlägg

"Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts."

Returfrakten är dock inget som, i normalfallet, har betalats till näringsidkaren, utan direkt till en transportör (exempelvis Posten). Frakten näringsidkare till kund betalas dock normalt till näringsidkaren (som i sin tur anlitar en transportör) och skall således återbetalas.

"Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt."

Frågan här är väl om montering av komponenter som säljaren valt ut genom att sälja dem i ett paket (där f.ö. monteringen ingår) kan anses vara "efter konsumentens särskilda önskemål".

Jag tolkar iaf andemeningen med ovan nämnda paragraf som att möjligheten att avtala bort ångerrätten gäller om varan p.g.a. kundens speciella önskemål skulle vara betydligt mer svårsåld än en "standardvara" av samma typ.
En färdig dator måste monteras och testas någon gång, annars så hade alla tillverkare kunna använda det som ett kryphål. Erbjuder man en färdig produkt som kunden inte kan ändra på så gäller ångerrätten.
2012-08-14, 08:48   #173

PeCe

Medlem

Citat:
En färdig dator måste monteras och testas någon gång, annars så hade alla tillverkare kunna använda det som ett kryphål. Erbjuder man en färdig produkt som kunden inte kan ändra på så gäller ångerrätten.
Precis...då kunden inte haft några särskilda önskemål som gjort datorn speciell/unik/personlig (och därigenom extra svårsåld till annan kund) torde det inte föreligga någon möjlighet att avtala bort ångerrätten.
PeCe är inte uppkopplad
2012-08-14, 08:58   #174

toxicstone

Medlem

toxicstones avatar

Plats: Malmö/staffanstorp

Registrerad: jul 2009

Citat:
Precis...då kunden inte haft några särskilda önskemål som gjort datorn speciell/unik/personlig (och därigenom extra svårsåld till annan kund) torde det inte föreligga någon möjlighet att avtala bort ångerrätten.
Håller med här också, då det enligt dem är om man får en speciallbyggd dator pga installation av komponenter etc men här kan dem låta den stå och städa upp den innan leverans, lite fult mot nästa kunde men ingen prestanda skillnad eller värdeförlust igentligen.
2012-08-14, 09:03   #175

HCP

Medlem

HCPs avatar

Citat:

Vad gäller 2 kap, 14§ så gäller den ångerrätten, ångerrätten börjar gälla när köparen tagit emot varan eller tjänsten har börjat löpa.
Nu har han avbeställt varan och den kommer inte sändas till honom, juridiskt är det en avbeställning, inte nyttjande av ångerrätten.
(annat hittar jag inte i något utdrag från domstolar, länka gärna om du har en)

Citat:
15 § Vid distansavtal eller hemförsäljningsavtal om överlåtelse eller upplåtelse av varor börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal eller hemförsäljningsavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
Det ger vid handen att köparen har rätt att häva köpet (avbeställa), men om säljaren haft omkostnader i samband med avbeställningen har han rätt att få ersättning för dessa. Om det anses att den ersättningen är oskälig i relation till den skada som uppstår så är det ju tingsrätten som ska avgöra den biten om säljare och köpare inte är överrens.

Kan hålla med om gråzonen vad gäller 2 kap, 5§ i detta fall. Det verkar ha missats att avtala om utebliven ångerrätt också så den kan nog gälla, men, fortfarande så har han avbeställt innan ångerrätten började gälla. (se citat ovan)

Skulle detta avgöras i ARN och säljaren har lovat följa deras utslag, så kan detta sluta precis hur som helst.
Det är väl en chansning TS ska göra isåfall, för i domstol tror jag det blir tungrott.
2012-08-14, 09:09   #176

davidolw

Medlem

Plats: eslöv

Registrerad: okt 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av killawife Visa inlägg
Det är en väldigt hög avgift för något sådant, och du har 14 dagars ångerrätt. Det spelar egentligen ingen roll om de måste bygga ihop den eller inte då det inte är en specialbeställning och ångerrätten gäller. Lite jobbigt bara att du redan har betalt den så de lär ju inte vara så pigga på att återbetala hela beloppet.
Ska man kolla lagligt på det så har du rätt att få tillbaka dina pengar utan att betala någon avgift. Man kan inte frånskriva sig från ångerrätten.
Ska man kolla praktiskt på det så betala och köp den andra datorn så slipper du en massa tjafs för jag lovar att butiken kommer att bråka om detta och det är jobbigt att dra in en massa myndigheter bara för att få pengarna.
Kommer alltid in någon som skall leka jurist på sweclockers som läser lagar som han själv tycker de bör vara. Du har alltid rätt att avbeställa produkten. Men om avbeställningen sker så sent så att kostnader redan har uppkommit så får kunden stå för detta.
Annars hade jag kunnat beställa 1000 datorer bett dem bygga ihop detta och installera OS och hela köret, sen ångrar jag mig. Och där står företaget med 1000 begagnade datorer och förbrukade operativsystem och jag är inte skyldig dem någonting.
Edit: hade inte läst resten av tråden och inser nu att någon redan sagt det jag sa. Men om du inte har grundläggande juridiska kunskaper så bör du inte heller dela med dig av dessa till andra.

intel e6400 @2,13 ghz{ati x1300pro 256mb 2gb ddr2{350w noname
davidolw är inte uppkopplad
2012-08-14, 09:12   #177

OnlyCasanova

Medlem

OnlyCasanovas avatar

Plats: Mars

Registrerad: jan 2010

Tycker alla ska ta och lägga ner det lagliga snacket när det står klart vems ansvar det är.

TS beställde en dator, vid beställningstillfälle stod det på it-shoppens hemsida vilka vilkor det gäller för den dator TS beställde. Det är TS skyldighet att leta upp och ta del av den informationen.

Sedan om TS bestämmer sig för att avbeställa datorn är upp till honom, men inte fan ska man leta kryphål i lagar och skylla på att himlen är blå bara för att slippa betala den avgift som täcker lönen för den person som lade ner timmarna och sätta ihop datorn.

End of story!
2012-08-14, 09:43   #178

DasBoot_swe

Medlem

DasBoot_swes avatar

Citat:
Vad gäller 2 kap, 14§ så gäller den ångerrätten, ångerrätten börjar gälla när köparen tagit emot varan eller tjänsten har börjat löpa.
Nu har han avbeställt varan och den kommer inte sändas till honom, juridiskt är det en avbeställning, inte nyttjande av ångerrätten.
(annat hittar jag inte i något utdrag från domstolar, länka gärna om du har en)

Det ger vid handen att köparen har rätt att häva köpet (avbeställa), men om säljaren haft omkostnader i samband med avbeställningen har han rätt att få ersättning för dessa. Om det anses att den ersättningen är oskälig i relation till den skada som uppstår så är det ju tingsrätten som ska avgöra den biten om säljare och köpare inte är överrens.

Kan hålla med om gråzonen vad gäller 2 kap, 5§ i detta fall. Det verkar ha missats att avtala om utebliven ångerrätt också så den kan nog gälla, men, fortfarande så har han avbeställt innan ångerrätten började gälla. (se citat ovan)

Skulle detta avgöras i ARN och säljaren har lovat följa deras utslag, så kan detta sluta precis hur som helst.
Det är väl en chansning TS ska göra isåfall, för i domstol tror jag det blir tungrott.
ARN 2000-7590 - Ångerrätt innan leverans
Konsumenten har vid distansavtal ansetts ha haft rätt att utnyttja sin ångerrätt även om han rent faktiskt inte tagit emot den vara som avtalet avsett. 13 och 15 §§ distansavtalslagen.
(Se t.ex. https://lagen.nu/arn/2000-7590)

Det konstateras också: "det är upp till företaget att bevisa att varan har returnerats i väsentligt sämre skick än det haft skyldighet att acceptera". Att därmed avbeställa en dator som inte ens har levererats när datorn har sålts som "färdig dator" kan knappast anses som väsentligt sämre skick.
(Se: ARN 2010-4898 - Ånger av paketköp då varan är i oförändrat skick)
2012-08-14, 09:45   #179

DasBoot_swe

Medlem

DasBoot_swes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av OnlyCasanova Visa inlägg
Tycker alla ska ta och lägga ner det lagliga snacket när det står klart vems ansvar det är.

TS beställde en dator, vid beställningstillfälle stod det på it-shoppens hemsida vilka vilkor det gäller för den dator TS beställde. Det är TS skyldighet att leta upp och ta del av den informationen.

Sedan om TS bestämmer sig för att avbeställa datorn är upp till honom, men inte fan ska man leta kryphål i lagar och skylla på att himlen är blå bara för att slippa betala den avgift som täcker lönen för den person som lade ner timmarna och sätta ihop datorn.

End of story!
Spelar ingen roll vad de skriver, det finns lagar och de ska följas. 2500:- för en dator som inte har skickats till kund är ocker.
2012-08-14, 09:53   #180

perhuden

Medlem

Plats: L.U.N.D

Registrerad: mar 2011

Citat:
ARN 2000-7590 - Ångerrätt innan leverans
Konsumenten har vid distansavtal ansetts ha haft rätt att utnyttja sin ångerrätt även om han rent faktiskt inte tagit emot den vara som avtalet avsett. 13 och 15 §§ distansavtalslagen.
(Se t.ex. https://lagen.nu/arn/2000-7590)

Det konstateras också: "det är upp till företaget att bevisa att varan har returnerats i väsentligt sämre skick än det haft skyldighet att acceptera". Att därmed avbeställa en dator som inte ens har levererats när datorn har sålts som "färdig dator" kan knappast anses som väsentligt sämre skick.
(Se: ARN 2010-4898 - Ånger av paketköp då varan är i oförändrat skick)
Äntligen lite "fakta" istället för jag anser, jag tolkar lagen på detta sätt. :-) Bra.
perhuden är inte uppkopplad
Sök jobb