Verktyg Visningsval
2012-11-18, 21:55   #1

Felox

Medlem

Plats: Borås

Registrerad: nov 2010

Problem med Webhallen!!


Jag tror detta är rätt del!
Tja! Jag köpte en laptop via webhallens hemsida det var en asus g75vw. Den jag köpte var en fyndvara klass 1 (antar att det är någon som har lämnat tillbaka den). Jag hade läst igenom annonsen noga och lät till och med en väldigt datorkunnig kompis läsa den också (då jag inte vet så mycket kring laptops).

Från början så var det två olika annonser (båda asus g75 vw) men skillnaden var att en hade windows 7 och en windows 8. Så jag, obviously, den med windows 7. Då jag verkligen inte är ett fan av windows 8 samt att den var billigare också!

Jag la ordern på en fredag och antog att jag skulle få den på tisdag. Men när torsdagen hade kommit och jag fortfarande inte fått någon indikation ifall datorn hade kommit fram till posten så ringde jag till webhallens kundtjänst och efter ca 1h så kom jag fram. Och frågade om de visste ifall laptopen hade kommit fram eller inte. Long story short.. efter en stund så visade sig att den hade kommit tillbaka till deras lager och låg på deras retur-expedition.

De sa då att de skulle skicka en ny dator till samma pris och att det var 50/50 att den skullle komma på fredagen(dagen efter) i annat fal tidigt nästa vecka.

Nästkommande dag(fredag) så kom inget meddelande eller avisering på ett det hade kommit fram. Fine tänkte jag då kommer det nästa vecka! Men vid 6 tiden hade jag inget för mig så jag åkte ner till postkontoret för att kolla ifall det hade kommit in och då låg laptopen där, konstigt nog. Eftersom jag inte hade fått någon avisering på att den låg på posten varken under första gången eller under fredagen så tvekar jag starkt på att jag hade fått det under nästa vecka heller.

Men men det är väl inte hela världen och jag fick ju min dator! Men nu var det så att på datorn så märkte jag en repa på baksidan, det är väll det man kan förvänta sig när man köper en fyndvara. Men han sa ju att de skulle skicka en ny? Att boxen hade tejp och orderlappar överallt styrker inte heller att den var såvärst ny.

Jag tycker själv att det inte är hela världen när man har en repa på undersidan eller att boxen såg ut som den gjorde. Men när jag startade datorn så insåg jag snabbt att jag endå hade fått windows 8 som jag specifikt inte ville ha!

Deras kundtjänst öppnar igen imon vid 11-tiden och jag undrar nu vad ska jag göra? Jag vet att jag kan ringa och klaga lite på dem men utöver det? Ska jag skicka tillbaka datorn i hopp om att de har en annan med microsoft 7? Eller kanske de skickar en windows 7 produktnyckel eller något?

Har man någon som helst rätt till någon form av kompensation?
Tack!
-Felox

ps. Det är fösta gången jag köper något via webhallen, är det någon av er som har haft problem med dem innan?
Felox är inte uppkopplad
2012-11-18, 22:02   #2

Curemylife

Medlem

Curemylifes avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Felox Visa inlägg
Jag tror detta är rätt del!
Tja! Jag köpte en laptop via webhallens hemsida det var en asus g75vw. Den jag köpte var en fyndvara klass 1 (antar att det är någon som har lämnat tillbaka den). Jag hade läst igenom annonsen noga och lät till och med en väldigt datorkunnig kompis läsa den också (då jag inte vet så mycket kring laptops).

Från början så var det två olika annonser (båda asus g75 vw) men skillnaden var att en hade windows 7 och en windows 8. Så jag, obviously, den med windows 7. Då jag verkligen inte är ett fan av windows 8 samt att den var billigare också!

Jag la ordern på en fredag och antog att jag skulle få den på tisdag. Men när torsdagen hade kommit och jag fortfarande inte fått någon indikation ifall datorn hade kommit fram till posten så ringde jag till webhallens kundtjänst och efter ca 1h så kom jag fram. Och frågade om de visste ifall laptopen hade kommit fram eller inte. Long story short.. efter en stund så visade sig att den hade kommit tillbaka till deras lager och låg på deras retur-expedition.

De sa då att de skulle skicka en ny dator till samma pris och att det var 50/50 att den skullle komma på fredagen(dagen efter) i annat fal tidigt nästa vecka.

Nästkommande dag(fredag) så kom inget meddelande eller avisering på ett det hade kommit fram. Fine tänkte jag då kommer det nästa vecka! Men vid 6 tiden hade jag inget för mig så jag åkte ner till postkontoret för att kolla ifall det hade kommit in och då låg laptopen där, konstigt nog. Eftersom jag inte hade fått någon avisering på att den låg på posten varken under första gången eller under fredagen så tvekar jag starkt på att jag hade fått det under nästa vecka heller.

Men men det är väl inte hela världen och jag fick ju min dator! Men nu var det så att på datorn så märkte jag en repa på baksidan, det är väll det man kan förvänta sig när man köper en fyndvara. Men han sa ju att de skulle skicka en ny? Att boxen hade tejp och orderlappar överallt styrker inte heller att den var såvärst ny.

Jag tycker själv att det inte är hela världen när man har en repa på undersidan eller att boxen såg ut som den gjorde. Men när jag startade datorn så insåg jag snabbt att jag endå hade fått windows 8 som jag specifikt inte ville ha!

Deras kundtjänst öppnar igen imon vid 11-tiden och jag undrar nu vad ska jag göra? Jag vet att jag kan ringa och klaga lite på dem men utöver det? Ska jag skicka tillbaka datorn i hopp om att de har en annan med microsoft 7? Eller kanske de skickar en windows 7 produktnyckel eller något?

Har man någon som helst rätt till någon form av kompensation?
Tack!
-Felox

ps. Det är fösta gången jag köper något via webhallen, är det någon av er som har haft problem med dem innan?
Tja, dom flesta har väl haft problem med någon butik så jag tror inte man ska hänga upp sig pån det Tycker dock att du ska skriva detta i Webhallens egna tråd härnpå forumet så kanske du skulle kunna få hjälp fortare då dom har alla SweCs medlemmar som vittnen.

Ursäkta stavning och annat, skriver på plattan
__________________
Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."
Curemylife är uppkopplad nu
2012-11-18, 22:02   #3

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Plats: Sverige

Registrerad: dec 2005

*Flyttad till rätt avdelning*
__________________
Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.
MultiMan är uppkopplad nu
2012-11-18, 22:05   #4

[¿]Gangster

Medlem

[¿]Gangsters avatar

Plats: Åled

Registrerad: feb 2003

Jisses, tråkigt med sådant strul. Har du blivit lovad en ny dator så ska ju givetvis inte den ha någon repa på sig. Det bästa är väl att ringa som sagt och förklara läget precis som det är.

Annars har jag bara gott att säga om Webhallen. Har själv beställt en bärbar för inte så länge sedan, fick en som kostade 1500kr mer. Var inga problem för dem att låta mig behålla den istället.
__________________
-==- Intel Core i7 3770K -==- AsRock Z77-e ITX -==- 8GB Kingston HyperX Predator 2400Mhz -==- Gigabyte 7970 3GB -==- OCZ Agility 120GB -==- Corsair P3 128GB -==- Intel 80GB SSD -==- Antec Kuhler H2O 620 -==- Chieftec A80 650W -==- Fractal Design Node 304 -==-
[¿]Gangster är inte uppkopplad
2012-11-18, 22:06   #5

Felox

Medlem

Plats: Borås

Registrerad: nov 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Curemylife Visa inlägg
Tja, dom flesta har väl haft problem med någon butik så jag tror inte man ska hänga upp sig pån det Tycker dock att du ska skriva detta i Webhallens egna tråd härnpå forumet så kanske du skulle kunna få hjälp fortare då dom har alla SweCs medlemmar som vittnen.

Ursäkta stavning och annat, skriver på plattan
Jo det är sant! Jag tror absolut på att webhallen är ett mycket seriöst företag, men har jag rätt till någon form av kompensation för allt som hänt ?
Felox är inte uppkopplad
2012-11-18, 22:08   #6

tysonayt

Medlem

tysonayts avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: maj 2007

Har runt 80st ordrar på Webhallen och jag har bara haft problem en enda gång. Vid det tillfället så hade de skickat fel vara och då var det dock bara att ringa, skicka tillbaks och sedan få rätt vara dagen efter + kompensation i form av 600g Jelly Beans. Använder alltid Webhallen vid köp av elektronik. Brukar vara väldigt trevlig personal i butikerna också.

Edit: Kan inte direkt säga om du har "rätt" till någon kompensation men ring bara och snacka med de imorgon så löser det sig nog.
__________________
i7 2600k, r9 290x triX, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!
tysonayt är uppkopplad nu
2012-11-18, 22:10   #7

Felox

Medlem

Plats: Borås

Registrerad: nov 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av [¿]Gangster Visa inlägg
Jisses, tråkigt med sådant strul. Har du blivit lovad en ny dator så ska ju givetvis inte den ha någon repa på sig. Det bästa är väl att ringa som sagt och förklara läget precis som det är.

Annars har jag bara gott att säga om Webhallen. Har själv beställt en bärbar för inte så länge sedan, fick en som kostade 1500kr mer. Var inga problem för dem att låta mig behålla den istället.
Aha okej! Jag ska ringa dem så fort de öppnar imorgon, kul att höra att de verkar vara samarbetsvilliga i alla fall!
Felox är inte uppkopplad
2012-11-18, 22:11   #8

Curemylife

Medlem

Curemylifes avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Felox Visa inlägg
Jo det är sant! Jag tror absolut på att webhallen är ett mycket seriöst företag, men har jag rätt till någon form av kompensation för allt som hänt ?
Nja, du har ju inte "rätt" till någon kompensation dock så ska du ju få vad du har betalat för och kanske som ovan en liten godispåse + En ursäkt.
__________________
Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."
Curemylife är uppkopplad nu
2012-11-18, 22:11   #9

Felox

Medlem

Plats: Borås

Registrerad: nov 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tysonayt Visa inlägg
Har runt 80st ordrar på Webhallen och jag har bara haft problem en enda gång. Vid det tillfället så hsde de skickat fel vara och då var det dock bara att ringa, skicka tillbaks och sedan få rätt vara dagen efter + kompensation i form av 600g Jelly Beans. Använder alltid Webhallen vid köp av elektronik. Brukar vara väldigt trevlig personal i butikerna också.
Vad bra! Ja han i kuntjänsten var väldigt trevlig så jag hoppas att det inte ska vara några större problem!
Felox är inte uppkopplad
2012-11-18, 22:30   #10

rSon

Medlem

rSons avatar

Registrerad: sep 2006

Det som troligtvis kommer att hända är att du får skicka tillbaka datorn och att Webhallen skickar en annan med Windows 7 på, givet att den eller liknande fortfarande finns kvar. Det är ju trots allt en sådan som du har beställt!

Ett problem som kan uppstå är nu om du använder den datorn som du fick med Windows 8 på. Tänk på att om du gör något, räcker med att registrera en användare i stort sett, så måste någon återställa den vilket kostar tid och pengar. Så låt datorn vara innan du vet vad som kommer att hända.
__________________
Jag dömer inte människor baserat på ras, hudfärg, tro eller kön. Jag dömer människor baserat på stavning, grammatik, skiljetecken samt meningsbyggnad.
rSon är uppkopplad nu
2012-11-18, 22:39   #11

Shrunkbowl

Medlem

Shrunkbowls avatar

Plats: Norrland

Registrerad: dec 2011

Köpte ett chassi från dom det var fel kolli på hemsidan så nä det hade inte skickats stod det mejla Webhallen och fick svar med dem rätta kolli nr paketet kom på torsdagen kunde hämta ut det på fredagen pga att posten är totalt insnöad, Schenker FTW
Det mesta va postens fel dock tycker jag rätt kolli nr skulle legat på hemsidan för då hade jag kunnat hämta ut det på torsdagen med varorna från Inet!

Med vänlig hälsning,
Eric
Ps: Sorry för sär text skriver från paddan
__________________
Intel i7'a...

Bytt användarnamn från "lillen99" till Shrunkbowl. Fortfarande samma person!
Shrunkbowl är inte uppkopplad
2012-11-18, 22:53   #12

Felox

Medlem

Plats: Borås

Registrerad: nov 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av rSon Visa inlägg
Det som troligtvis kommer att hända är att du får skicka tillbaka datorn och att Webhallen skickar en annan med Windows 7 på, givet att den eller liknande fortfarande finns kvar. Det är ju trots allt en sådan som du har beställt!

Ett problem som kan uppstå är nu om du använder den datorn som du fick med Windows 8 på. Tänk på att om du gör något, räcker med att registrera en användare i stort sett, så måste någon återställa den vilket kostar tid och pengar. Så låt datorn vara innan du vet vad som kommer att hända.
Jag har redan gjort ett konto på datorn :/ Tycker du att jag ska systemåterställa den innan jag skickar tillbaka den?
Felox är inte uppkopplad
2012-11-18, 23:06   #13

rSon

Medlem

rSons avatar

Registrerad: sep 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Felox Visa inlägg
Jag har redan gjort ett konto på datorn :/ Tycker du att jag ska systemåterställa den innan jag skickar tillbaka den?
Klantigt gjort tyvärr, men det är bara att vara ärlig imorgon när du ringer. Jag vet inte hur det fungerar med systemåterställningar i Windows 8, eller 7 för den delen, så jag kan tyvärr inte svara på den frågan. Men om det går med hjälp av en återställningsdisk göra det så låter det smart. Men det är inte säkert att det är något problem, men som sagt så är det nog bra om du är ärlig när du ringer.

En liten rolig bild i det hela: http://i.imgur.com/mRAIL.png
__________________
Jag dömer inte människor baserat på ras, hudfärg, tro eller kön. Jag dömer människor baserat på stavning, grammatik, skiljetecken samt meningsbyggnad.
rSon är uppkopplad nu
2012-11-18, 23:34   #14

Felox

Medlem

Plats: Borås

Registrerad: nov 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av rSon Visa inlägg
Klantigt gjort tyvärr, men det är bara att vara ärlig imorgon när du ringer. Jag vet inte hur det fungerar med systemåterställningar i Windows 8, eller 7 för den delen, så jag kan tyvärr inte svara på den frågan. Men om det går med hjälp av en återställningsdisk göra det så låter det smart. Men det är inte säkert att det är något problem, men som sagt så är det nog bra om du är ärlig när du ringer.

En liten rolig bild i det hela: http://i.imgur.com/mRAIL.png
Ja det var nog lite dumt! Ja det är nog bäst!

HAHAHA va i helvete
Felox är inte uppkopplad
2012-11-19, 11:01   #15

Webhallen

Webhallen

Webhallens avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: aug 2009

Hej!

Ursäkta att det blev fel, vår kundtjänst uppfattade inte att du inte ville ha Windows 8.

Jag har skickat en licensnyckel till Start8 så att du kan använda datorn tills dess att den Windows 7 licens vi skickar till dig kommer fram.
(Kan dock verkligen rekommendera att köra Windows 8 med Start8, det är riktigt härligt faktiskt och ger dig det bästa av både Windows 7 och 8 på samma gång )

Svara gärna på mitt PM med nyckeln till Start8 och bifoga ditt ordernummer så skickar jag ut en Windows 7 Home Premium 64 bit OEM-skiva också. Så kan du ju ge bort start8 licensen (eller Windows 7 licensen om du finner att Win8+Start8 är en skön kombo) till nån polare eller så.

Hoppas att detta är ok, annars är jag öppen för förslag om du tänkt dig något annat.
__________________
OBS: har inte möjlighet att besvara PM.

Besök vår officiella forumdel här.
Webhallen är uppkopplad nu
2012-11-19, 13:59   #16

Felox

Medlem

Plats: Borås

Registrerad: nov 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Webhallen Visa inlägg
Hej!

Ursäkta att det blev fel, vår kundtjänst uppfattade inte att du inte ville ha Windows 8.

Jag har skickat en licensnyckel till Start8 så att du kan använda datorn tills dess att den Windows 7 licens vi skickar till dig kommer fram.
(Kan dock verkligen rekommendera att köra Windows 8 med Start8, det är riktigt härligt faktiskt och ger dig det bästa av både Windows 7 och 8 på samma gång )

Svara gärna på mitt PM med nyckeln till Start8 och bifoga ditt ordernummer så skickar jag ut en Windows 7 Home Premium 64 bit OEM-skiva också. Så kan du ju ge bort start8 licensen (eller Windows 7 licensen om du finner att Win8+Start8 är en skön kombo) till nån polare eller så.

Hoppas att detta är ok, annars är jag öppen för förslag om du tänkt dig något annat.
Tackar så mycket! Men jag har redan kontaktat eran kundtjänst och allt löste sig

Jag skickar tillbaka denna datorn och får en ny med windows 7 home premium edition hemskickad!

Tack så jätte mycket för all hjälp och samarbetsvilja!
Felox är inte uppkopplad
2012-11-19, 22:01   #17

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Kebabens huvudstad

Registrerad: feb 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Webhallen Visa inlägg
Hej!

Ursäkta att det blev fel, vår kundtjänst uppfattade inte att du inte ville ha Windows 8.

Jag har skickat en licensnyckel till Start8 så att du kan använda datorn tills dess att den Windows 7 licens vi skickar till dig kommer fram.
(Kan dock verkligen rekommendera att köra Windows 8 med Start8, det är riktigt härligt faktiskt och ger dig det bästa av både Windows 7 och 8 på samma gång )

Svara gärna på mitt PM med nyckeln till Start8 och bifoga ditt ordernummer så skickar jag ut en Windows 7 Home Premium 64 bit OEM-skiva också. Så kan du ju ge bort start8 licensen (eller Windows 7 licensen om du finner att Win8+Start8 är en skön kombo) till nån polare eller så.

Hoppas att detta är ok, annars är jag öppen för förslag om du tänkt dig något annat.
Världsklass i Service!!!
__________________
Swec Regler!! Facebook Spotify Twitter Blogg! Arvid Nordquist HAB
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition Kör egen Minecraft-Server, PM för info!
Founder & Owner of Sweclockers Logistics VTC Hemsida: Safe delievers anywhere!
tcntad är inte uppkopplad
2012-11-19, 22:08   #18

Kn00d

Medlem

Kn00ds avatar

Plats: Linköping

Registrerad: aug 2009

Mycket imponerande gjort Webhallen!
Kn00d är inte uppkopplad
2012-11-19, 22:14   #19

Batman

Medlem

Batmans avatar

Plats: Örebro

Registrerad: aug 2008

Det här kallar jag service i världsklass
__________________
Antec P280 / Corsair AX850 / ASUS P8P67 PRO / Intel i5 2500k / Phanteks TC14PE Orange / Kylning: Noctua NF-F12 \ Kingston HyperX 8GB DDR3/ Radeon XFX HD7850 / ASUS XONAR DS/ Lagring: Intel 520 120GB\ Western Digital Caviar Green 3TB \2 Western Digital Black 1TB \
LG 22" TFT W2220P / Altec Lansing 621 / Logitech diNovo™ Media Desktop® Laser/ Mionix Naos 3200
Batman är inte uppkopplad
2012-11-19, 22:28   #20

MaACc1i

Medlem

Plats: Säffle

Registrerad: dec 2005

Bra gjort Webhallen!
__________________
-|- Laptop; ASUS N53SV -|-
MaACc1i är inte uppkopplad
2012-11-19, 22:48   #21

Murvald

Medlem

Plats: arvidsjaur

Registrerad: dec 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Webhallen Visa inlägg
Hej!

Ursäkta att det blev fel, vår kundtjänst uppfattade inte att du inte ville ha Windows 8.

Jag har skickat en licensnyckel till Start8 så att du kan använda datorn tills dess att den Windows 7 licens vi skickar till dig kommer fram.
(Kan dock verkligen rekommendera att köra Windows 8 med Start8, det är riktigt härligt faktiskt och ger dig det bästa av både Windows 7 och 8 på samma gång )

Svara gärna på mitt PM med nyckeln till Start8 och bifoga ditt ordernummer så skickar jag ut en Windows 7 Home Premium 64 bit OEM-skiva också. Så kan du ju ge bort start8 licensen (eller Windows 7 licensen om du finner att Win8+Start8 är en skön kombo) till nån polare eller så.

Hoppas att detta är ok, annars är jag öppen för förslag om du tänkt dig något annat.
Service av högsta kvalisort!
Murvald är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb