ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Permalänk

ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Meddelande från moderator, 2013-04-01
Det här är en väldigt aktiv tråd med många åsikter. Läs gärna igenom alla inlägg innan svar för att undvika felaktigheter, speciellt nedanstående. Tänk också på att hålla god ton — forumets vanliga regler gäller!

  1. "Ett offentligt svar från ClickOK.se"

  2. "Svaromål till ClickOks inlägg"

  3. "Orderbekräftelsen, som ClickOk hävdar inte existerar"

  4. Aftonbladet publicerar en artikel om händelsen

Länkar uppdaterade 2014-06-04 — moderator
———

Jag har skrivit om detta ärende tidigare men inte angivit att det var jag som gjorde köpet. Skälet till detta var att jag mitt uppe i tvisten. Nu när tvisten är över ser jag inget hinder i att berätta att det var jag som är iblandad i den. Här följer en beskrivning av ärendet.

Att handla från ClickOk innebär också en risk för att bli stämd i domstol! Det hände mig!
Den 27 mars 2013 vann domen laga kraft. Åtalet ogillades av Tingsrätten! ClickOk förlorade målet.
Vad hände?

Jag beställde varor från ClickOk och betalade direkt vid beställning. Några dagar senare får jag mina varor och hämtar ut dem från posten.
Sent på eftermiddagen är jag hemma igen och startar min dator. Då får jag epost från ClickOk där de meddelar mig att inte hämta ut varorna då de gjort en felleverans. Jag har redan hämtat varorna och kontrollerar om de stämmer med beställningen. Det gör det och jag meddelar ClickOk att leveransen är korrekt.

Då meddelar ClickOk mig att deras leverantör höjt priset samma dag som jag hämtar ut mina varor. Nu vill ClickOk ha mer betalt p.g.a. detta eller varorna jag köpt i retur om jag inte accepterar det nya priset. De vill ha mellanskillnaden mellan det nya priset och det jag betalat.
Jag avvisar ClickOks krav då jag köpt och betalat varorna några dagar tidigare.
ClickOk ger sig inte utan kräver mer betalt eller varorna i retur. De hävdar också att jag aldrig fått en orderbekräftelse, trots att jag fått en sådan.
Några dagar går och tvisten tar fart. Jag kontaktar konsumentvägledaren i min kommun, skickar över orderbekräftelse, kvitto och andra handlingar. Någon dag senare får jag svar att ClickOk ingått ett bindande avtal i enlighet med 32§ Avtalslagen.
Jag svarar ClickOk återigen att jag avvisar deras krav med hänvisning till Avtalslagen.

Ett par dagar senare återkommer ClickOk med förnyat krav på mer betalt eller retur av varorna jag köpt med hänvisning till 32§ Avtalslagen. De påstår också att jag aldrig fått någon orderbekräftelse eller kvitto på mitt köp. De hotar med faktura men jag avvisar fortfarande deras krav.
En vecka senare får jag en faktura. Nu har ClickOk höjt priset ytterligare och de har inte reducerat beloppet med det jag redan betalat. Någon mellanskillnad finns inte utan priset på varorna har de höjt ännu mer. Jag bestrider fakturan och gör en anmälan till ARN på inrådan av konsumentvägledaren.

ClickOk kräver av ARN att de skall lägga ned ärendet då de anser att ARN inte har med tvisten att göra. De skriver till ARN att jag inte fått varken orderbekräftelse eller kvitto på beställning trots att jag skickat in dem till ARN. ClickOk framför också att priset varit felaktigt och att ”marknadspriset” var 10 gånger högre än det pris ClickOk begärde från början. ARN avvisar ClickOks krav på att lägga ned ärendet.
Kort efter får jag en påminnelse från ClickOk på en obetald faktura. Enligt påminnelsen finns det inte längre någon skuld och för detta kräver de en påminnelseavgift. Jag bestrider påminnelsen och skickar den till ARN.

Någon vecka senare får jag ett inkassokrav. Beloppet på inkassokravet skiljer sig från beloppet på varorna i fakturan. Utöver detta har ClickOk tagit upp räntor och avgifter. Jag bestrider även inkassokravet och skickar det till ARN.
ARN begär komplettering av uppgifter från ClickOk och deras svar till ARN saknar mening. ClickOk meddelar ARN att de tänker ta tvisten till Kronofogden, vilket de också gör. De svarar ARN att de även tänker ta ärendet till Tingsrätten om jag fortsätter att vägra betala mer. Nu tvingas ARN att avvisa ärendet eftersom Kronofogden är en högre instans än ARN.

Kronofogden skickar krav till mig på ett nytt belopp på varorna. ClickOk fortsätter att framföra falska påståenden om att orderbekräftelse och kvitto inte finns. De påstår också att jag handlat varor till fel pris. Även denna gång bestrider jag kravet och Kronofogden lämnar över ärendet till Tingsrätten.
Göteborgs-Posten får kännedom om min tvist med ClickOk och skriver en artikel som publiceras i tidningen 2012-12-12. Nu påstår ClickOk att jag gjorde beställningen sent på kvällen och att en nolla fallit bort i priset. När GP frågar hur det kommer sig att orderbekräftelsen har en tidsstämpel mitt på dagen kan de inte svara på varför. Orsaken är att det inte finns någon orderbekräftelse, enligt ClickOk, den som GP fått ta del av finns inte. Ännu ett falsk påstående som framförs till GP i tvisten.

Råd & Rön får också kännedom om tvisten. De skriver om tvisten i nummer 1 år 2013. Även till Råd & Rön framför ClickOk falska påståenden. Nu påstår de att priset visades i Euro på deras hemsida och inte i kronor. Även till Råd & Rön hävdar de att jag aldrig fått varken orderbekräftelse eller kvitto på beställningen, trots att Råd & Rön fått dem av mig.

ClickOk åtalade mig i Göteborgs Tingsrätt för att jag vägrat betala mer i efterhand för varor jag redan betalat och fått. I rättegången framförde ClickOk nya falska påstående. De påstod att varorna var lanserade bara några dagar innan jag köpte dem, vilket inte stämmer. De fanns på marknaden redan år 2011! De påstod även i Tingsrätten att priset var i Euro och inte svenska kronor. De påstod att varorna var ämnade för företag, vilket inte heller stämmer. De påstod också att jag ”surfat på nätet” många dagar i rad för att bevaka priset innan jag köpte. Som bevis för detta lade de fram ett dokument med postens kollinummer, som de i Tingsrätten påstod vara IP-adresser. Även till Tingsrätten hävdade de att varken orderbekräftelse eller kvitto existererar för det köp jag gjort, trots att även Tingsrätten fått dem.

Rättegången pågick i 1,5 timmar innan den avslutades. Tre veckor senare meddelade Tingsrätten dom i målet, ClickOks åtal mot mig ogillades. ClickOk förlorade tvisten mot mig i Tingsrätten. Domstolen kom fram till att ClickOk ingått ett bindande avtal enligt 32§ Avtalslagen och att deras hänvisning till Förklaringsmisstag, som även regleras av 32§ Avtalslagen inte kan tillämpas.

Att handla från ClickOk innebär en risk att de återkommer med krav på mer pengar efter avslutat köp eller krav på retur av varorna om de inte får mer pengar. Hur tryggt det kan vara att handla från ClickOk är upp till var och en att avgöra.

Länkar uppdaterade efter sammanfogning av inlägg.
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

På tok för jobbigt att läsa, dela in texten i stycken så ska du se att intresset blir större.

Permalänk

Tack för påpekandet!
Såg inte att formateringen i Word inte kom med i inlägget.
Nu är inlägget justerat så det blir lättare att läsa.
Synpunkter på redigeringen tas emot.

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte det var möjligt, men nu är jag ännu mindre sugen på att köpa något från ClickOK.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning! Får man fråga vad det var för varor du köpte?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Vad var det du köpte?

Permalänk

Kul att läsa!
Starkt jobbat av dig att inte gå med på deras krav! Kommer aldrig någonsin att handla hos ClickOK igen!
Oseriöst!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Mycket starkt jobbat av dig! Får man fråga vilken vara detta gällde?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

kostade det här dig något förutom tid och elände? du tvingade inte betala något mer då ju men fick du betala ngt i rättegångs kostnader etc? dessutom tror jag att du kan stämma clickok nu och få pengar för all tid som detta ärendet har tagit. Tid då du istället hade kunnat jobba och tjäna pengar och bensin till och från tingsrätten etc. Tror det iallafall. Men verkar väldigt lustigt det där. Fy för dem!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Det låter som ett skämt! Jag har aldrig handlat hos ClickOk och kommer aldrig göra det.

Får du berätta hur mycket du betalade och vad dom krävde? Eller vad mellanskillnaden låg på? Skulle vara intressant att veta hur mycket pengar det krävs för att ClickOk ska ta det så långt som till tingsrätten.

Permalänk
Medlem

Skrämmande! Enda felet jag kan hitta är detta "Även denna gång bestrider jag kravet och Kronofogden lämnar över ärendet till Tingsrätten." då det är istället ClickOk som får till svar utav Kronofogden att du bestridit kravet och får svara Kronofogden om dom vill gå vidare.

Vet detta pga skilsmässa där jag fick felaktigt krav från Kronofogden begärt av mitt ex och bestred detta varpå hon valde att inte gå till Tingsrätten.

Kudoz annars att du stod på dig och visade dessa nasare var skåpet ska stå!

Permalänk
Medlem

Skrämmande!
Jag är inte så insatt i alla förkortningar när det kommer till sådana här händelser, men vad står "ARN" för ?

Permalänk
Medlem

Stämmer detta så kan man ju inte göra annat än att bli mörkrädd.

Du råkar inte ha länkar till Råd & Rön samt Göteborgsposten artiklar, om de finns på nätet?

Skrivet av Xiqt:

Skrämmande!
Jag är inte så insatt i alla förkortningar när det kommer till sådana här händelser, men vad står "ARN" för ? Ni får kalla mig vad ni vill jag vill bara lära mig

Almänna Reklamationsnämnden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Men, dom kan väl inte ändra när du väl lagt en beställning och redan betalat?
Vet med största sannolikhet att detta INTE är lagligt!
Men detta låter ju verkligen skrämmande och upprörande hur företag kan och får beté sig. Dom border skämmas!
Uppmanar att sprida vidare så folk får reda på detta!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Har du gått ut med detta i media? Allmänheten behöver veta vilken skitbutik ClickOK faktiskt är.

Permalänk
Medlem

fyfan. detta är bara sjukt...
tur att dom förlorade (men jag ser ingen anledning till varför dom inte skulle det)

hur kan clickok vara så dumma i huvudet så att dom anmäler det här fallet till tingsrätten över huvud taget? trodde dom att dom skulle vinna?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

..lol. Skulle vara intressant om du hade någon digital kopia av artikeln från Göteborgsposten eller råd och rön.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Det här är ju sjukt! har aldrig handlat på ClickOK och kommer inte göra det efter jag läst detta!

Tack för du medelade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Skrämmande!
Jag är inte så insatt i alla förkortningar när det kommer till sådana här händelser, men vad står "ARN" för ? Ni får kalla mig vad ni vill jag vill bara lära mig

Allmänna Reklamations Nämnden, om jag har inte har fel. ^^

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Mycket intressant att läsa och kan bara hålla med om att företaget ClickOk är inget att lita på.

Har gett dem 2 chanser tidigare och lika dåliga har dom varit varje gång (sämst service!!)

Mitt tips är att undvika dem och handla från en mer respekterad butik!

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk

Otroligt! rent korkat av ClickOk att inte inse från start att det är bara svälja misstaget, om de nu hade fel pris.
Detta ser jag som ett bevis för okunnig personal på det företaget.

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Avstängd

Försök stämma dom för falska påståenden och diverse saker dom gjort.
Ska man slå tillbaka, ska man slå tillbaka där det gör som ondast!

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk

Hur stor var egentligen prisskillnaden mellan det du köpte varorna för och det de ville att du skulle betala? Har faktiskt aldrig riktigt gillat ClickOk, har ingen anledning till det men går på känsla Låter för övrigt väldigt dumt av dem att ens försöka, de måste väl ändå vetat att du hade kvitto på köpet osv?

Permalänk
Medlem

Vad fan håller ClickOK på med? Tack och lov att du vann målet, helt sjukt.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk

helt otroligt att såna här företag får existera...

Permalänk
Medlem

Tack "Atlas Tasume" och "emilgf" man lär sig något nytt varje dag

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! det Clock ok gjorde var helt klart fel! och jag är imponerad att du orkade stå på dej.
får man fråga vilken vara det handlade om?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Men herregud! Man blir ju rent utsagt mörkrädd! Strongt av dig att stå emot! Är i skrivande stund nästan lite upprörd över hur f*n företag kan bete sig mot kunder! Hoppas innerligt att personalen du var i kontakt med på ClickOK Har blivit rejält sparkade!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Jag köpte, tillsammans med ett par vänner (för att dela på fraktkostnaden) några hårddiskar.

Kostnaden för mig, förutom all tid som jag lagt ned på tvisten, är porton för brev, resekostnader, parkeringsavgifter, trängselskatter och telefonkostnader för rådgivning av jurister.
Jag har, tillsammans med min särbo, läst allt vi kan komma över på nätet beträffande hur rättegångar och bestridanden skall gå till. Jag har pratat flera gånger med Kronofogden och Tingsrätten om hur det hela går tillväga. Jag har också rådfrågat Konsumentvägledaren i Göteborg för att få veta vad som gäller.

Innan dess hade jag ingen aning om att Avtalslagen också tillämpas vid ett köp. För mig var det Konsumentköplagen som jag kände till. Efter att fått veta att Avtalslagen också reglerar köp har jag lusläst denna. Det är krånglig juridik och många gånger har jag sökt hjälp för att förstå hur de skall tolkas.

Ja, jag kan åtala ClickOk för oriktigt åtal. I ett sådan mål kan jag kräva ersättning för alla mina utlägg. Eftersom målet är ett tvistemål och att beloppet inte överstiger ett halvt basprisbelopp är rättegångskostnaderna begränsade. Ett halvt basprisbelopp innebär en summa om 22000 kronor.

För att stämma ClickOk måste jag göra det på deras verksamhetsort, vilket är Stockholm. Det innebär att jag måste resa från Göteborg till Stockholm för att kunna genomföra ett sådant åtal. Med tanke på den begränsade ersättningen jag kan få kommer det att kosta mig mer än den ersättning som kan utgå.
Jag har valt att inte gå vidare med målet. Det har varit en lång och stundtals hård resa.

En sådan sak som att bli hotad med Kronfogden är inte särskilt roligt. Vad jag lärde mig under resan är att om jag bestrider ett krav från Kronofogden så lämnar de över ärendet till Tingsrätten. Därefter gör Kronofogden inget mer. Det blir således ingen anmärkning eller "prick" hos dem.
När ärendet ligger hos Tingsrätten är det upp till den som ställer kravet att väcka åtal, vilket ClickOk gjorde.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad pinsamt, om de nu var för billigt kunde de satt tillbaka dina pengar på kontot och inte skickat varan istället.. vilka kioskmongon..

vad var det du köpte då?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.