Reklamation av Mobil för 2,5 år sedan, har fortfarande inte fått pengar av CDON.

Permalänk
Medlem

Reklamation av Mobil för 2,5 år sedan, har fortfarande inte fått pengar av CDON.

Jag köpte en Nokia N900 för 5689:- år 2010 på CDON
Under garantitiden så gick usb-uttaget på mobilen sönder och jag lämnade in den för reklamation, som ersättning fick jag en Nokia N8 av reparationsverkstaden eftersom N900 hade slutat tillverkas.

Nokia N8 var inte i närheten av N900 både mjukvaru och hårdvarumässigt, dessutom kostade den 2000:- mindre.

Jag överklagade och de beslutade att återbetala pengarna för N900, alltså 5689:-

Nu till problemet, enligt CDON har dibs gjort en återbetalning till bankkortet som köpet gjordes med utan att bekräfta i förväg, eftersom bankkortet hade gått ut så låg pengarna, enligt dibs, oplacerade hos min bank, swedbank.

Efter många ärenden så kunde swedbank hitta summan men den hade betalats tillbaka till CDON/Nordea, CDON hittade såklart inte pengarna och jag fick kontakta dem igen. De bad sedan om min banks kontaktperson för 6 månader sen men hon var på semester, de skulle sedan återkomma igen och nu är ärendet stängt?

Här står jag fortfarande utan pengar för ett 2,5år gammalt ärende.

Uppdatering 2014-01-27, så här skriver CDON.

Hej,

Vår ekonomiavdelning har varit i kontakt med den kontaktaperson som du angett och hon hittar inte var pengarna hamnat. Vi får hänvisa dig till att kontakta Swedbank på nytt, eftersom vi endast kan se att pengarna har lämnat vårt konto och inte kommit tillbaka, och kan därmed tyvärr inte hjälpa dig vidare.

Med vänlig hälsning,
Carolina

____________

CDON avsäger sig alltså ansvaret för att ha slarvat bort mina pengar och ber mig springa till swedbank för något jag inte kan lösa. Vad kan jag vidta för rättsliga åtgärder?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Då får du väl kontakta dom igen inte sant?

Permalänk
Medlem

Tjata, tjata, tjata! Allt du kan göra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Ring varje dag tills de löser problemet.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Cdon har dock inte telefon support.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur har de gått? Skriv i cdon tråden här på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Uppdatering, så här skriver CDON.

Hej,

Vår ekonomiavdelning har varit i kontakt med den kontaktaperson som du angett och hon hittar inte var pengarna hamnat. Vi får hänvisa dig till att kontakta Swedbank på nytt, eftersom vi endast kan se att pengarna har lämnat vårt konto och inte kommit tillbaka, och kan därmed tyvärr inte hjälpa dig vidare.

Med vänlig hälsning,
Carolina

____

Mitt tålamod brister snart. Vi har slösat otroligt mycket tid på att åka till swedbank fram och tillbaka utan någon som helst lycka. CDON avsäger sig ansvaret och vill alltså att vi på något magiskt sätt ska hitta pengarna och åtgärda deras misstag?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt. Tyvärr är massvis med telefonsamtal/mail och tjat det enda som funkar i såna här lägen. Ingen vill betala, än mindre ta reda på vem som ska betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Tråkigt. Tyvärr är massvis med telefonsamtal/mail och tjat det enda som funkar i såna här lägen. Ingen vill betala, än mindre ta reda på vem som ska betala.

Tyvärr är CDON en mardröm när det kommer till ärenden och problem. Dessutom har dem ingen telefonsupport och ibland kan det ta ett par dagar innan man får ett svar och oftast så ger svaret absolut ingenting.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk

Svara med att det är inte ditt problem, ni får lösa detta, ni får tre månader på er sedan ses vi i domstol! tack för kaffet!

Var hård för du har rätten på din sida i detta fallet!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Svara med att det är inte ditt problem, ni får lösa detta, ni får tre månader på er sedan ses vi i domstol! tack för kaffet!

Var hård för du har rätten på din sida i detta fallet!

Skrev detta förut:

Det är inte mottagarens ansvar att se till att pengarna hamnar på rätt ställe. Eftersom ni bara har skickat pengarna utan att kontrollera vart dem hamnar så är det ert misstag och inte vår uppgift att åtgärda. 5689:- ska återbetalas och det är lika mycket ert ansvar att problemet löses. Vi har varit hos swedbank 5 gånger utan resultat.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Jag är extremt frustrerad på allt som har med CDON att göra, dem skiter i sina kunder helt och hållet. Aldrig mer därifrån.

Jag har väntat på pengarna i mer än 2-3 år och sprungit fram o tillbaka o försökt lösa det. Nu avsäger CDON sig ansvaret för mina pengar som dem har slarvat bort. Vad kan jag vidta för åtgärder mina vänner?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davitto:

Jag köpte en Nokia N900 för 5689:- år 2010 på CDON
Under garantitiden så gick usb-uttaget på mobilen sönder och jag lämnade in den för reklamation, som ersättning fick jag en Nokia N8 av reparationsverkstaden eftersom N900 hade slutat tillverkas.

Nokia N8 var inte i närheten av N900 både mjukvaru och hårdvarumässigt, dessutom kostade den 2000:- mindre.

Jag överklagade och de beslutade att återbetala pengarna för N900, alltså 5689:-

Nu till problemet, enligt CDON har dibs gjort en återbetalning till bankkortet som köpet gjordes med utan att bekräfta i förväg, eftersom bankkortet hade gått ut så låg pengarna, enligt dibs, oplacerade hos min bank, swedbank.

Efter många ärenden så kunde swedbank hitta summan men den hade betalats tillbaka till CDON/Nordea, CDON hittade såklart inte pengarna och jag fick kontakta dem igen. De bad sedan om min banks kontaktperson för 6 månader sen men hon var på semester, de skulle sedan återkomma igen och nu är ärendet stängt?

Här står jag fortfarande utan pengar för ett 2,5år gammalt ärende.

så jävulst värdelöst från cdon. Nu blir jag nästan nervös. har 2 reklamationsärenden och ca 5000:- i skuld till till klarna så jag hoppas dom betalar in till dom snart. Ja mig har dom tappat som kund i allfall :S

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Och N8an då?

Lämnade du tillbaka den eller hade du tänkt dig få hyra två telefoner gratis?
Den första telefonen bör du ju ha haft i ungefär ett år, väldigt generöst av CDON att betala tillbaka hela summan utan avdrag.

Förstår för övrigt inte att du riktar en del av din ilska mot betalningsföretaget Dibs? Och bankerna.
Att allt skulle vara CDONs fel är ju bara dumheter.

Edit: Det fattas alltså ett inte i första meningen sista stycket.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14333365']Och N8an då?

Lämnade du tillbaka den eller hade du tänkt dig få hyra två telefoner gratis?
Den första telefonen bör du ju ha haft i ungefär ett år, väldigt generöst av CDON att betala tillbaka hela summan utan avdrag.

Förstår för övrigt inte att du riktar en del av din ilska mot betalningsföretaget Dibs? Och bankerna.
Att allt skulle vara CDONs fel är ju bara dumheter.

N8an återlämnades ju omedelbart.

Men varför skulle det vara generöst av CDON att återbetala pengarna för en vara som har gått sönder under garantin?
Samt var i min text riktar jag min ilska mot DIBS och min egen bank?

Förstår inte riktigt hur du resonerar här.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14333365']Och N8an då?

Lämnade du tillbaka den eller hade du tänkt dig få hyra två telefoner gratis?
Den första telefonen bör du ju ha haft i ungefär ett år, väldigt generöst av CDON att betala tillbaka hela summan utan avdrag.

Förstår för övrigt inte att du riktar en del av din ilska mot betalningsföretaget Dibs? Och bankerna.
Att allt skulle vara CDONs fel är ju bara dumheter.

Eh what?

CDON har ju konstaterat att de återbetalar hela summan, eller hur? Hur är det då inte deras fel att de betalade ut denna summa utan att kontrollera rätt bankuppgifter? Föreslår att du läser tråden igen och gör dig införstådd med vad som sagts innan du yttrar dig.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av davitto:

N8an återlämnades ju omedelbart.

Det var för väl det, förstod inte det av ditt inlägg så var tvungen att fråga.

Citat:

Men varför skulle det vara generöst av CDON att återbetala pengarna för en vara som har gått sönder under garantin?

Att betala tillbaka hela beloppet och inte göra avdrag för att du använt telefonen en tid (absolut minst ett halvår om man ska utgå från ditt ursprungliga 2½ år, då landar vi på att reklamationen började mitten av 2011, telefonen inköptes någon gång 2010) är generöst tycker jag.

Citat:

Samt var i min text riktar jag min ilska mot DIBS och min egen bank?

Förstår inte riktigt hur du resonerar här.

Det är just det du inte gör... Det är DIBS rutiner med att återbetala pengar till kort som löpt ut som startade det hela.

Skrivet av netbuddy:

Eh what?

CDON har ju konstaterat att de återbetalar hela summan, eller hur? Hur är det då inte deras fel att de betalade ut denna summa utan att kontrollera rätt bankuppgifter? Föreslår att du läser tråden igen och gör dig införstådd med vad som sagts innan du yttrar dig.

Föreslår att du läser mitt inlägg inlägg femtielva gånger.... och tråden i övrigt.
Snacka om att kasta sten i glashus.

Har inte sagt att CDON skuldfria, men det är två banker och ett betalningsföretag inblandade också.

Samt då TS själv, som enligt egen utsago är trött på att ränna till banken. Tyckte mig läsa att han varit på bankkontoret fem gånger... Fördelat på 2½ år. Så här i efterhand kan man vara efterklok och tycka att han borde legat på dem lite mer. Nu ska det givetvis inte behövas, de ska lösa sina arbetsuppgifter utan att man tjatar på dem, men ja, många människor klarar/orkar/vill inte lösa allting.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Börja med att vända dig till kronofogden för att kräva beloppet av CDON. Sedan kan ditt försäkringsbolag hjälpa dig med en rättslig prövning om det är banken eller CDON som ska betala dig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Börja med att vända dig till kronofogden för att kräva beloppet av CDON. Sedan kan ditt försäkringsbolag hjälpa dig med en rättslig prövning om det är banken eller CDON som ska betala dig.

Tack!

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14333625']
Att betala tillbaka hela beloppet och inte göra avdrag för att du använt telefonen en tid (absolut minst ett halvår om man ska utgå från ditt ursprungliga 2½ år, då landar vi på att reklamationen började mitten av 2011, telefonen inköptes någon gång 2010) är generöst tycker jag.

Det är just det du inte gör... Det är DIBS rutiner med att återbetala pengar till kort som löpt ut som startade det hela.

Föreslår att du läser mitt inlägg inlägg femtielva gånger.... och tråden i övrigt.
Snacka om att kasta sten i glashus.

Har inte sagt att CDON skuldfria, men det är två banker och ett betalningsföretag inblandade också.

Samt då TS själv, som enligt egen utsago är trött på att ränna till banken. Tyckte mig läsa att han varit på bankkontoret fem gånger... Fördelat på 2½ år. Så här i efterhand kan man vara efterklok och tycka att han borde legat på dem lite mer. Nu ska det givetvis inte behövas, de ska lösa sina arbetsuppgifter utan att man tjatar på dem, men ja, många människor klarar/orkar/vill inte lösa allting.

Fast även om DIBS är inblandade så var det ju ändå CDON som betalade ut summan *innan* de kontrollerade att det kontot fortfarande var aktivt. Jag jobbar med kundtjänst så jag vet hur viktigt detta är vid diverse banköverföringar. Visst kan det anses generöst, men de har ändå besutat detta eftersom den var felaktig.

Nu står det inte *när* han har varit hos banken, dessutom finns det kanske inte mycket mer de an göra? Jag är inte säker på hur DIBS fungerar eller deras roll i detta, men han skall väl ändå inte behöva jaga dem också? Är det DIBS som har kolll på varför transaktionen magiskt försvann i tomma intet så skall han kasnke kontakta dem, i övrigt ser jag ingen anledning.

Så då är frågan, vad exakt är det jag skall förstå i ditt inlägg? Det verkar ju inte vara bara jag som inte förstår vad du menar.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Glöm inte att hålla oss uppdaterade om hur det går!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Yes, du skulle ha gått till kronofogden för länge sedan!

Permalänk
Medlem

Undra hur många gånger man sett en cdon tråd! och hur dem gör bort sig gång på gång.
MEN! ändå så fortsätter ni handla hos dessa clowner bara för att dem har lite billigare priser och ni snålar in.

Det alla kan göra är att total bojkotta cdon så får dem inga kunder och ni får inte dessa problem av denna rang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 120hz:

Undra hur många gånger man sett en cdon tråd! och hur dem gör bort sig gång på gång.
MEN! ändå så fortsätter ni handla hos dessa clowner bara för att dem har lite billigare priser och ni snålar in.

Det alla kan göra är att total bojkotta cdon så får dem inga kunder och ni får inte dessa problem av denna rang.

Håller med!
Det är extra viktigt att vi stödjer butiker som t.ex inet så inte sådana butiker också blir tvungna att sänka sin standard.

Permalänk
Medlem

Begär ränta enligt 4§ Räntelagen. 30 dagar efter att du begärt ränta har du rätt till referensränta plus åtta procentenheter.

Sedan kan du gå till Kronofogden. Kronofogden kan dem inte bara ignorera bort så du ska nog se att det blir fart på dem. Det är deras ansvar att du får pengarna, förutsatt du att uppgett rätt uppgifter.

Och det är alltid inköpspriset som gäller vid hävning av köp. Det är därför säljaren har rätt att försöka avhjälpa ett fel.

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Undra hur många gånger man sett en cdon tråd! och hur dem gör bort sig gång på gång.
MEN! ändå så fortsätter ni handla hos dessa clowner bara för att dem har lite billigare priser och ni snålar in.

Det alla kan göra är att total bojkotta cdon så får dem inga kunder och ni får inte dessa problem av denna rang.

Det handlas otroligt mycket hos cdon och generellt sett så blir inget fel och då skapas ingen tråd. Har man många ärenden så kommer några att bli fel. Själv har jag fått diverse återbetalningar och annat från cdon och aldrig haft några som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Det handlas otroligt mycket hos cdon och generellt sett så blir inget fel och då skapas ingen tråd. Har man många ärenden så kommer några att bli fel. Själv har jag fått diverse återbetalningar och annat från cdon och aldrig haft några som helst problem.

Samma här. Har beställt extremt mycket hos CDon, haft flera garanti- och returärenden och det har alltid fungerat perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Begär ränta enligt 4§ Räntelagen. 30 dagar efter att du begärt ränta har du rätt till referensränta plus åtta procentenheter.

Sedan kan du gå till Kronofogden. Kronofogden kan dem inte bara ignorera bort så du ska nog se att det blir fart på dem. Det är deras ansvar att du får pengarna, förutsatt du att uppgett rätt uppgifter.

Och det är alltid inköpspriset som gäller vid hävning av köp. Det är därför säljaren har rätt att försöka avhjälpa ett fel.

Hur går jag tillväga för att begära ränta? Formulär eller bara skriva till dem?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Kontakta kronofogden och ditt försäkringsbolag, dom hjälper dig göra ett ärende.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

En "liten" uppdatering då.

Jag kontaktar CDON igen och får samma besked, "vi kan inte hitta pengarna och de bör ligga hos din bank". Skillnaden denna gången är att jag upplyser dem att jag kommer öppna ett ärende hos kronofogden och begära ränta enligt räntelagen som thomas_skane nämnde och då helt plötsligt tar dem upp ärendet igen och ger mig efter en vecka beskedet

"Jag beklagar verkligen att ärenden har dragit ut på tiden. Vi har nu kunnat lokalisera pengarna och vi får be dig att återkomma med ditt nya kontonummer så skall vi sedan återbetala beloppet till dig."

Är riktigt missnöjd med CDON, tog dem 3 år att återbetala 5629:-. Kommer aldrig mer att handla där, hoppas ingen råkar ut för samma sak.

2011-07-08 - 2014-07-03 Case closed.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.