Konsumentspar byter elbolag utan godkännande

Permalänk
Medlem

Konsumentspar byter elbolag utan godkännande

Hej!

Utan att ha varit i kontakt med företaget tidigare så fick jag ett brev hem där det stod bland annat "Tack för att du blivit kund hos oss" och "Vi har hittat ett nytt elavtal åt dig" "Om du inte hör av dig inom 14 dagar så kommer ett byte genomföras" Konsumentspar sysslar med att leta nya elavtal som ska vara billigare o sånt skit. http://www.konsumentspar.se/

Ringde nyss upp 2 gånger, den första som svarade möttes jag av ett gapskratt innan den sa "välkommen till konsumentspar" La på direkt utan att säga något och ringde upp igen. Denna gången svarade en person som lät enormt dryg. Började med att han tog mitt personnummer så att han kunde se vem han talade med. Förklarade att jag fått ett brev utan kontakt och att jag inte ville vara medlem längre. Han sa ok vill du att jag plockar bort dig ur våra listor? -Ja. Ok då ska jag göra det. Ha en fortsatt trevlig dag bla bla hej då.

Eftersom min mobils "samtalshögtalare" är trasig så använder jag mig utav högtalarfunktionen så jag brukar alltid låta den i andra änden lägga på istället för att jag gör det men i det här fallet så la dem aldrig på och då hörde jag vad dem sa i bakgrunden.

Den jag talade med är "E" och den okända kvinnan jag hörde han tala med är "K"

K: Du måste ju argumentera emot
E: (hörde ej vad han sa)
K: (hör ej riktigt)
E: Men han var en 92a! (jag är en 92a)
K: (Hör ej riktigt)
E: Men han hade EON (jag har eon och vill inte byta)

Nu slutar dem prata och samtidigt som jag lägger på hör jag en ny person som sitter där inne säga något med "Dom kan dra åt helvete"

Tolkar att eftersom han sa att jag var en 92a på det där sättet så menade han att jag inte var en gamling som var enkel att prata bort och lura? Att han sa att jag hade EON kan man tolka som att det är inte är ett litet skitbolag som dem kan bråka med?

Frågan är: Hur kan jag lita på att jag är borttagen därifrån? Jävla skitföretag!!!

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Polisanmäl.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Polisanmäl.

Ska jag verkligen behöva göra det? Har aldrig polisanmält något tidigare :s

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Tolkar att eftersom han sa att jag var en 92a på det där sättet så menade han att jag inte var en gamling som var enkel att prata bort och lura? Att han sa att jag hade EON kan man tolka som att det är inte är ett litet skitbolag som dem kan bråka med?

Jag har inte hört talas om dem och det verkar väldigt skumt, att de nämde att du var 92:a tänker jag nog tvärt om, det är lättare att lura en ung okunnig än en äldre då de äldre är erfarna och svårare att dra med sig på el-bolags byte.

Har du ingen bindningstid hos EON? Hur dem vet om man har bindningstid eller inte verkar konstigt men detta går väll inte genomföra om du har ett bundet avtal hos din nuvarande leverantör?

Står deras organisationsnummer på lapparna du fick och vad är det för nummer du fick till dem?

Edit:
Hittar en del skit om dem när man söker runt, frågan är hur du har blivit anmäld dit om du inte fyllt i uppgifterna på deras hemsida?

Den här rutan hade jag då inte fyllt i på någon sida

Citat:

Jag accepterar villkoren för mitt medlemskap och ger Konsumentspar fullmakt att inhämta info om min elleverans, PPM, telefoni och försäkringar från tredje part. Jag godkänner också att Konsumentspar säger upp gällande avtal samt tecknar nytt avtal med leverantörer. Utöver distanshandelslagens rätt till 14 dagars ångerrätt är jag medveten om att mitt medlemskap i Konsumentspar alltid kan sägas upp med omedelbar verkan.*

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Ska jag verkligen behöva göra det? Har aldrig polisanmält något tidigare :s

Har inte konsumentspar varit i blåsväder tidigare för att de lurar folk totalt samvetslöst ?

Jag hade absolut inte sparat på krutet.

Hade nog dessutom ringt det nuvarande elbolaget och sagt att jag inte ämnar byta, så de märker om något är lurt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har inte konsumentspar varit i blåsväder tidigare för att de lurar folk totalt samvetslöst ?

Jag hade absolut inte sparat på krutet.

Hade nog dessutom ringt det nuvarande elbolaget och sagt att jag inte ämnar byta, så de märker om något är lurt.

En snabb google-sökning bekräftar detta!

https://www.google.se/search?q=konsumentspar+omd%C3%B6me%C2%A8&rlz=1C1KMZB_enSE572SE572&oq=konsumentspar+omd%C3%B6me%C2%A8&aqs=chrome..69i57j0.5029j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=122&ie=UTF-8#q=konsumentspar+omd%C3%B6me

Permalänk
Medlem

Har också läst om det där. Men det som är så konstigt är att jag inte ens varit i kontakt med dem innan brevet kom.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har inte konsumentspar varit i blåsväder tidigare för att de lurar folk totalt samvetslöst ?

Jag hade absolut inte sparat på krutet.

Hade nog dessutom ringt det nuvarande elbolaget och sagt att jag inte ämnar byta, så de märker om något är lurt.

Ok, låter som en bra ide att kontakta EON. Det som gör allt ännu lurigare är att mitt namn hamnar inte på elräkningen eftersom jag har en bostadsrätt i andra hand av en släkting så det är dennes namn som hamnar på elräkningen. Så det är släktingen som måste ringa eon? Haha får nog ringa mina föräldrar när dom slutat jobbet som är lite kunnigare än mig..

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag har inte hört talas om dem och det verkar väldigt skumt, att de nämde att du var 92:a tänker jag nog tvärt om, det är lättare att lura en ung okunnig än en äldre då de äldre är erfarna och svårare att dra med sig på el-bolags byte.

Har du ingen bindningstid hos EON? Hur dem vet om man har bindningstid eller inte verkar konstigt men detta går väll inte genomföra om du har ett bundet avtal hos din nuvarande leverantör?

Står deras organisationsnummer på lapparna du fick och vad är det för nummer du fick till dem?

Edit:
Hittar en del skit om dem när man söker runt, frågan är hur du har blivit anmäld dit om du inte fyllt i uppgifterna på deras hemsida?

Den här rutan hade jag då inte fyllt i på någon sida

Har inte fyllt i något på någon hemsida. På brevet står inget organisationsnummer utan bara kontaktnummer till deras support 010-496 90 20. Ser nu i brevet att det även står "För ett tag sedan blev du uppringd utav en av våra representanter som fick i uppdrag att förhandla fram ett bättre elavtal åt dig. Vi har nu hittat ett bättre, billigare, förmånligare och mer miljövänligt avtal åt dig där hela vinsten dessutom går till välgörenhet." Låter verkligen seriöst.

Läste att det hänt för andra att dem tydligen kan dem bryta ens nuvarande avtal så att man får betala straffavgifter på tusentals krornor.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Ok, låter som en bra ide att kontakta EON. Det som gör allt ännu lurigare är att mitt namn hamnar inte på elräkningen eftersom jag har en bostadsrätt i andra hand av en släkting så det är dennes namn som hamnar på elräkningen. Så det är släktingen som måste ringa eon? Haha får nog ringa mina föräldrar när dom slutat jobbet som är lite kunnigare än mig..

Men då är det väl inte du som tecknat elabonnemanget heller utan din släkting? Som kanske då blivit lurad eller själv gjort ändring.

Edit: Eller så försöker de blåsa dig för att de tror att du har ett abonnemang hos någon elleverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Har inte fyllt i något på någon hemsida. På brevet står inget organisationsnummer utan bara kontaktnummer till deras support 010-496 90 20. Ser nu i brevet att det även står "För ett tag sedan blev du uppringd utav en av våra representanter som fick i uppdrag att förhandla fram ett bättre elavtal åt dig. Vi har nu hittat ett bättre, billigare, förmånligare och mer miljövänligt avtal åt dig där hela vinsten dessutom går till välgörenhet." Låter verkligen seriöst.

Läste att det hänt för andra att dem tydligen kan dem bryta ens nuvarande avtal så att man får betala straffavgifter på tusentals krornor.

Såg med det, jag är obotligt trött på sånna här företag och skit de försöker hitta på, det skrämmande är att de påstår sig ha ringt och göra på så vis en fullmakt för att genomföra byten av leverantörer, tycker det är sjukt att det skall vara så lätt att fuska sig till detta helt utan att igentligen ha en riktig fullmakt...

"En kontroll i bolagsregistret visar att företaget egentligen heter Box Faktura Sverige AB, med adress i Stockholm. Styrelsen består av en 23-årig man från Sundsvall och en 29-årig man från Storstockholm. Den senare är, enligt telefonbesked från personalen, en av företagets chefer.

29-åringen har ett stort antal ärenden hos Kronofogden och har tidigare suttit i styrelsen för ett telemarketingbolag där det förekom grov ekonomisk brottslighet. Den andra personen i denna bolagsstyrelse dömdes 2008 till tio månaders fängelse och näringsförbud för bland annat grovt skattebrott."

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Det är ett bedrägeriföretag, de jobbar väl övertid nu innan konsumentverket och polisen slår igen dem;

https://www.gp.se/konsument/konsumentratt/1.2192348-gerhard-f...

Skrivet av https://www.gp.se/konsument/konsumentratt/1.2192348-gerhard-fick-el-och-teleavtal-mot-sin-vilja:

Konsumentspar] har funnits sedan i somras och är en mellanhand på el- och telemarknaden. Bolaget skaffar fullmakter via telefon och lovar att ”hjälpa dig som konsument” med ”bättre priser och villkor”. De får provision av de el- och telebolag som de skaffar kunder till.

En kontroll i bolagsregistret visar att företaget egentligen heter Box Faktura Sverige AB, med adress i Stockholm. Styrelsen består av en 23-årig man från Sundsvall och en 29-årig man från Storstockholm. Den senare är, enligt telefonbesked från personalen, en av företagets chefer.

29-åringen har ett stort antal ärenden hos Kronofogden och har tidigare suttit i styrelsen för ett telemarketingbolag där det förekom grov ekonomisk brottslighet. Den andra personen i denna bolagsstyrelse dömdes 2008 till tio månaders fängelse och näringsförbud för bland annat grovt skattebrott.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Läs böckerna "Svensk Maffia".

I toppen möts den organiserade kriminaliteten och de "lagliga" företagen.

Ofta dessutom på en mycket högre nivå än man tänker sig, pengamässigt etc.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Men då är det väl inte du som tecknat elabonnemanget heller utan din släkting? Som kanske då blivit lurad eller själv gjort ändring.

Edit: Eller så försöker de blåsa dig för att de tror att du har ett abonnemang hos någon elleverantör.

Brevet kom till min adress i mitt namn, så det borde inte komma till mig om min släkting blivit lurad.

Efter att ha talat med min mor så tror jag som du säger i din edit. Tror även att dem "strök mig från listan" att jag inte ens fanns på någon lista egentligen är väl inte omöjligt?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Han sa ok vill du att jag plockar bort dig ur våra listor? -Ja. Ok då ska jag göra det. Ha en fortsatt trevlig dag bla bla hej då.

Ett tips när du får sådana samtal eller ringer till företag av den här typen är att aldrig säga ordet Ja. Det kan användas emot dig att du har svarat Ja på en helt annan fråga. Det är bättre att man svarar någonting i stil med: "Jag vill inte vara kvar i era listor" eller någonting i den stilen.

Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

Du ska definitivt gräva vidare i ärendet, håll telefonen nära, ring 11414 och polisanmäl. Det kan bli så att det inte är ett brott där du är målsägare, men där du anmäler ett brott där någon annan är målsägaren, t.ex personen som står skrivet på elavtalet eller Eon. Min sambo fick plötsligt hem fakturor på varor hon inte köpt och de fakturorna kom ifrån klarna då vi anmälde detta så visade sig att det faktiskt var klarna som blev målsägarna för ärendet eftersom det var dom som blivit bedragna och inte min sambo, om min sambo hade betalt fakturan och sen anmält hade hon blivit målsägaren. Det var så polisen förklarade det.

Prata med personen som elen står skriven på också, det kanske är så att de vill byta elavtal eller rent av inte bryr sig och oavsett fallen så bör du ju prata med den som har elen så ni är på samma ruta om saken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Brevet kom till min adress i mitt namn, så det borde inte komma till mig om min släkting blivit lurad.

Efter att ha talat med min mor så tror jag som du säger i din edit. Tror även att dem "strök mig från listan" att jag inte ens fanns på någon lista egentligen är väl inte omöjligt?

Be alltid om en mailkomfirmation om det, att de verkligen har strukit dig från listan. Dvs, ring igen och be om ett mail på att du verkligen är struken, och att du inte har något med deras företag att göra.

När jag studerade så jobbade jag på ett mindre attraktivt företag som fortfarande håller på med samma fultaktiker, så lärde jag att alltid be om det skriftligt via mail. Annars är det ord mot ord, och de kommer aldrig ge sig.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Jag fick brev från dom i fredags att jag nu hade ett avtal hos Miljö El och idag ringde jag dom.

Jag ifrågasatte hur det var möjligt att dom hade en fullmakt från mig då jag aldrig pratat med dom och då sa killen på KonsumentSpar att det var någon samarbetspartner till dom som jag gett min fullmakt åt. När jag frågade vilken så kunde han inte svara på det. Jag spelade in samtalet och sa att jag inte ville vara medlem på konsumentspar och inte ha något avtal med Miljö el. Han tog bort mig sa han och vi la på.

Jag valde då att ringa till miljö el för att säga även till dom göra klart att jag inte vill bli kund där, hittade numret på deras hemsida som var uppgivet på brevet jag fick från Konsumentspar. Miljoelsverige.se. När jag väl kommer fram till Miljö E
l så blir jag väldigt förvånad då den som svarar säger "Välkommen till KonsumentSpar". Det är alltså samma människor som sitter med Miljö El och Konsumentspar.

Jag frågar den här nya återigen om jag är borttagen och hon bekräftar att jag sagt nej till avtalet med Miljöel. Jag säger att jag även sagt att jag inte vill vara med i Konsumentspar vilken hon skulle fixa. (jag hade redan sagt till den jag pratade med tidigare att jag inte ville vara medlem och det skulle han fixa men tydligen inte gjort) Jag ifrågasatte än en gång hur jag kan ha gett dem fullmakt att deala med mina avtal och inte heller hon kunde säga vilken samarbetspartner som hade gett fullmakten men att det kunde vara Min el.

Jag ringer då upp Min El (dessa hade jag kontakt med för 2 månader sen, jag fick hem ett avtal från dom som jag sen tackade nej till, vilket fanns registreat hos dom) och frågar om de har ett samarbete med KonsumentSpar där de ger en fullmakt från mig att Konsumentspar får fixa med mina avtal vilket kvinnan på Min El förnekar, de har inga samarbeten med KonsumentSpar och skulle aldrig lämna ut en "kunds" uppgifter.

Nu har jag även mailat KonsumentSpar och begärt skrifligt att jag är uppsagd som medlem där och inte har ingått något avtal med Miljö El, jag har även begärt ut ljudfilen där jag ska ha gett mitt medgivande till att KonsumentSpar ska få fullmakt över mina avtal.

Vilka dårar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jolanta:

Äsch, inte många rättstavade ord där men jag blir så sjukt upprörd över hur vissa får hålla på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jolanta:

Äsch, inte många rättstavade ord där men jag blir så sjukt upprörd över hur vissa får hålla på!

Okey, ja det är precis samma brev som även jag fick i fredags.. S j u k t att dem får göra så!

Edit: Drog också iväg ett mail om skriftligt bevis nu. Litar inte ett skit på dem!

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Det skulle ju vara sjukt najs med ett företag som börjar leverera el till en utan att ha ett avtal. Då kan man ju bara skita i att betala fakturorna och få el gratis.

ps. Riktigt så enkelt är det förstås inte.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Polisanmäl för bedrägeriförsök

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Ska jag verkligen behöva göra det? Har aldrig polisanmält något tidigare :s

Polisanmäla för vad, att de är oseriösa?
Då får våra stackars poliser jobba med att rätta till halva Sverige.

Som jag ser det oc som jag hade gjort är att:

1. Ring tillbaka för en vanlig verifiering att du verkligen är borttagen, tag alltid namn på personen du pratar med.
2. Avvakta och gör ingenting.

När jag är i kontakt med någon på telefon frågar jag alltid vem det är jag pratar med och vad det är för företag. Det har aldrig blivit några problem i senare skede när man gör detta.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Okey, ja det är precis samma brev som även jag fick i fredags.. S j u k t att dem får göra så!

Edit: Drog också iväg ett mail om skriftligt bevis nu. Litar inte ett skit på dem!

Jag har pratat med en som är väldigt insatt i KonsumentSpar (hon jobbar på tv 4 och har gjort inslag om just KonsumentSpar) och hon sa att du ALDRIG kan lita på att de tagit bort dig, nästa gång du ringer så är du fortfarande kvar och rätt som det är så har dina 14 dagars ångerrätt gått och du har ett avtal där du är bunden i 6 månader och du får straffavgifter från din gamla elleverantör.

Hon sa att jag skulle begära ut ljudfilen där jag ger fullmakt åt dom att ta över mina avtal och kunde de inte ge mig den så skulle jag polisanmäla dom för bedrägeri. Detta borde även du göra. Hon berättade att de är väldigt svåra att bli av med och att man bör spela in alla samtal med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Polisanmäla för vad, att de är oseriösa?
Då får våra stackars poliser jobba med att rätta till halva Sverige.

Som jag ser det oc som jag hade gjort är att:

1. Ring tillbaka för en vanlig verifiering att du verkligen är borttagen, tag alltid namn på personen du pratar med.
2. Avvakta och gör ingenting.

När jag är i kontakt med någon på telefon frågar jag alltid vem det är jag pratar med och vad det är för företag. Det har aldrig blivit några problem i senare skede när man gör detta.

Då du inte har koll på nedanstående så kanske du förstår varför jag sa att personen ska polisanmäla!

Skrivet av Jolanta:

Jag har pratat med en som är väldigt insatt i KonsumentSpar (hon jobbar på tv 4 och har gjort inslag om just KonsumentSpar) och hon sa att du ALDRIG kan lita på att de tagit bort dig, nästa gång du ringer så är du fortfarande kvar och rätt som det är så har dina 14 dagars ångerrätt gått och du har ett avtal där du är bunden i 6 månader och du får straffavgifter från din gamla elleverantör.

Hon sa att jag skulle begära ut ljudfilen där jag ger fullmakt åt dom att ta över mina avtal och kunde de inte ge mig den så skulle jag polisanmäla dom för bedrägeri. Detta borde även du göra. Hon berättade att de är väldigt svåra att bli av med och att man bör spela in alla samtal med dem.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Då du inte har koll på nedanstående så kanske du förstår varför jag sa att personen ska polisanmäla!

Exakt. Och vad hade hänt om man varit bortrest i 2 veckor och då fått det här avtalet som man aldrig velat ha? Då hade man suttit i skiten med straffavgifter och bindningstid på 6 månader.

Permalänk

Haha, hade ett riktigt långt samtal med en säljare där
" - Jag vill börja med att säga att jag inte säljer något, utan vill bara fråga några frågor"
"- Ok..."

Konversationen gick ett tag med lite frågor om el osv, nästan som en undersökning

"- Ja, då skickar jag dig lite papper, och väljer du då att fortsätta så behöver du inte göra någonting utan allt sätter igång automatiskt efter 14 dagar"
" - Va? Du säljer ju ingenting sade du i början."
"- Ja, jag säljer ingenting, du har 14 dagar på dig att avböja"
" - Så om brevet kommer bort så byter ni elbolag för mig? Det säger jag är att sälja något"
" - Du har ju 14 dagar på dig att välja att inte göra det"
" - Jag skulle nog säga att du ljög i början av samtalet och vill avsluta samtalet nu."
" - Vill du va dum i huvudet så va det då"
*klick*

Hörde inte något mer av dom...
Jäkla affärsmetoder.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Då du inte har koll på nedanstående så kanske du förstår varför jag sa att personen ska polisanmäla!

Usch då.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

" - Vill du va dum i huvudet så va det då"

Alltså.. what? Vad är det för jävla säljmetoder?! Att jobba som telefonförsäljare är bland det värsta som finns, både som hur kunder uppfattar dig och hur piss man själv mår av det. Och den där jävla idioten hjälper inte till direkt. Det är nog det värsta jag har sett under de åren som jag har jobbat som säljare!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Haha, hade ett riktigt långt samtal med en säljare där
" - Jag vill börja med att säga att jag inte säljer något, utan vill bara fråga några frågor"
"- Ok..."

Konversationen gick ett tag med lite frågor om el osv, nästan som en undersökning

"- Ja, då skickar jag dig lite papper, och väljer du då att fortsätta så behöver du inte göra någonting utan allt sätter igång automatiskt efter 14 dagar"
" - Va? Du säljer ju ingenting sade du i början."
"- Ja, jag säljer ingenting, du har 14 dagar på dig att avböja"
" - Så om brevet kommer bort så byter ni elbolag för mig? Det säger jag är att sälja något"
" - Du har ju 14 dagar på dig att välja att inte göra det"
" - Jag skulle nog säga att du ljög i början av samtalet och vill avsluta samtalet nu."
" - Vill du va dum i huvudet så va det då"
*klick*

Hörde inte något mer av dom...
Jäkla affärsmetoder.

Rätta mig om jag har fel. Men är det inte olagligt att skicka ett avtal och om man inte svarar inom xx antal dagar så är man bunden? annars skulle man bara kasta ut ett par fakturor och de som inte avböjer blir skyldig en pengar. För att teckna ett avtal så behöver de antigen ett påskrivet avtal eller muntlig inspelning. Men som sagt, jag är ingen expert inom området.

jag har hamnat på någon telefonlista sjäv, blir uppringd varannan vecka och de försöker trycka på mig kalsonger (de säger att det är gratis, men tvivlar starkt), sen var det Boxer som ringde till mig och försökte sälja mig ett nytt avtal, började med att han försökte övertala mig att jag hade ett avtal med ComHem (vilket jag inte har) sen när han insåg att jag inte kommer köpa något så la han bara på.

//Andreas