Köpt begagnat GTX670 från Norge, tull och moms avgifter?

Permalänk
Medlem

Köpt begagnat GTX670 från Norge, tull och moms avgifter?

Jag köpte ett begagnat GTX670 från en kompis i Norge och han skickade det i Torsdags innan påsk. Jag undrar om jag kommer få betala något extra för det (förutom dom 600nok jag gav för det).

Tyvärr skrev inte min kompis "gåva" på paketet så jag kommer inte undan den vägen. Han skrev heller inte värdet på kortet på paketet vad jag vet, och inget kvitto i paketet heller.

http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden

Där kan man tydligen räkna ut hur mkt man kan behöva betala för att "importera" en vara.
Inte mycket till hjälp iofs, står inget om begagnade varor och hur fan får dom ut värdet av ett grafikkort som inte tillverkas längre och som dessutom är begagnat?

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte är från ett företag med medföljande faktura så ska du ha en jäkla otur om du åker på tull+moms.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Fan man glömmer lätt bort att Norge inte är med i EU.
Skönt för dom :/

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Möjligen kan du åka på moms. Tull från 1300 spänn, (1300:- var gränsen för ett drygt år sedan, den kan ha ändrats, men inte så mycket så att det är relevant) moms från första kronan. Och det spelar ingen roll om det står "gåva" på paketen eller inte.
Åker du på moms kommer Tullen höra av sig och vilja veta vad värdet är på försändelsen, och du får helt enkelt välja själv hur du vill gå till väga därifrån. Anser de att du har betalat mindre än värdet på försändelsen kan de mycket väl använda siffror från någon begagnatsida, eller prisjakt, och hävda att det är värdet du ska betala moms för, och då får du slåss för din sak... Eller, låtsas som om du inte vet vad det är för paket de pratar om, det kan inte vara till dig, och låta det gå i retur. Då får du ge polaren en slant till för att skicka det till dig på nytt, och hoppas på mer tur...
B!

Edit
När jag funderar på det... Datorer / Elektronik från Norge är tullfritt... Tror jag. Fortfarande moms från första kronan, och postens avgift på 100:- för att göra "jobbet" åt dig.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.