Moderkort funkar ej - får skulden?

Permalänk
Medlem

Moderkort funkar ej - får skulden?

Köpte ett mITX Gigabyte kort. Kopplar in alla komponenter för att pröva kortet( Cpu, ram, hårddisk, PSU). Klickar start - inget händer... Kortet funkar ej ingen ström inget ( alla föregående komponenter funkar. La över de i ett gammalt kort funkar.
När jag öppna paketet låg även GPU "fästaren" lös / av. Kunde acceptera de då de egentligen inte behövs i chassi

Drar in till butik X och förklarar situationen - de kollar på de å säger att en CPU pin är böjd och de räknas som en fysisk skada därav ingen ny vara för mig. Känner att jag verkligen inte gjort de då jag är ytterst försiktigt och byggt tio tal datorer förr utan problem. De säger även att repor finns ( har ej ens skruvat å haft mig?). Förklarar de och de säger att kortet inte är en returvara.

Säger oavsett om pinnen är böjd så ska kortet få ström, cpu fläkten snurra, prövade även montera ett chassi fläkt. Inget..

Så nu står jag här - prövar ny butik då de va de enda med 1155 Mitx inne där jag bor och ville ha kortet omgående. De fick man betala för.

Vad gör jag här? De skulle maila gigabyte å hoppas på de bästa men va ju trots allt akut behov av moderkortet och ja...

Permalänk

Detta är väl en typisk skada som tyvärr oftast är självförvållad, av dig eller någon annan.

Kan du ha köpt ett begagnat moderkort (utan att veta om det) som butiken har sålt och köpt tillbaka på öppet köp tidigare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Detta är väl en typisk skada som tyvärr oftast är självförvållad, av dig eller någon annan.

Kan du ha köpt ett begagnat moderkort (utan att veta om det) som butiken har sålt och köpt tillbaka på öppet köp tidigare?

Misstänkte också de men enligt butiken var jag den enda som
haft de

Kom i kontakt med Gigabyte och de skulle ta en titt på de men tycktr att de intr skulle vara några problem att bli ersätt då intr ens ström går in i kortet.
Får hoppas detta slutar lyckligt. Otur att de händer när man behöver kortet som mest

Permalänk
Medlem

ibland är det segt när butikerna säger att det är ens eget fel när man fick det så i förpackning. Hoppas det går bra för dig

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Frågan är vem som har bevisbördan för att felet inte fanns från början. Jag skulle tippa på att det är butikens ansvar. Bästa kanske är att så fort som möjligt ta detta till arn.se och få det utrett, eftersom ni har olika uppfattning.

Permalänk
Medlem

Ta kort på skadorna?

Permalänk
Medlem

Om butiken inte vill hjälpa till så kan du lämna in kortet till en oberoende serviceverkstad som ger ett omdöme. Detta får man dock bekosta själv så det är sällan värt det.
Angående bevisbördan så är det butiken som ska bevisa att detta är felet men då man hittat en böjd pin och repor så är inte TS utgångsläge särskilt bra. Man kan tvinga dom att ta reda på orsaken till felet men samma sak här, man kan få betala dyrt för det. De har ingen rätt att vägra dock.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgscs:

Köpte ett mITX Gigabyte kort.

Kopplar in alla komponenter för att pröva kortet( Cpu, ram, hårddisk, PSU). Klickar start - inget händer... Kortet funkar ej ingen ström inget ( alla föregående komponenter funkar. La över de i ett gammalt kort funkar.
När jag öppna paketet låg även GPU "fästaren" lös / av. Kunde acceptera de då de egentligen inte behövs i chassi

Drar in till butik X och förklarar situationen - de kollar på de å säger att en CPU pin är böjd och de räknas som en fysisk skada därav ingen ny vara för mig. Känner att jag verkligen inte gjort de då jag är ytterst försiktigt och byggt tio tal datorer förr utan problem. De säger även att repor finns ( har ej ens skruvat å haft mig?). Förklarar de och de säger att kortet inte är en returvara.

Säger oavsett om pinnen är böjd så ska kortet få ström, cpu fläkten snurra, prövade även montera ett chassi fläkt. Inget..

Så nu står jag här - prövar ny butik då de va de enda med 1155 Mitx inne där jag bor och ville ha kortet omgående. De fick man betala för.

Vad gör jag här? De skulle maila gigabyte å hoppas på de bästa men va ju trots allt akut behov av moderkortet och ja...

Dold text

Böjda pins är alltid ett no-no när det gäller garanti/reklamation. Ifall man köper en produkt och den är skadad ska man absolut inte använda den utan gå tillbaka med den direkt.

Angående pinsen så är dessa otroligt lätta att böja. Räcker att du tar ut (oftast då det händer då folk inte är lika försiktiga då som när de bygger) processorn lite snett så har du böjda pins sen och garantin är som bortblåst.

Source: Jobbat på RMA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Böjda pins är alltid ett no-no när det gäller garanti/reklamation. Ifall man köper en produkt och den är skadad ska man absolut inte använda den utan gå tillbaka med den direkt.

Angående pinsen så är dessa otroligt lätta att böja. Räcker att du tar ut (oftast då det händer då folk inte är lika försiktiga då som när de bygger) processorn lite snett så har du böjda pins sen och garantin är som bortblåst.

Source: Jobbat på RMA

Trevligt att någon med erfarenhet kommer in i dessa trådar istället för att alla klappar varandra på axlarna och ser butikerna som rena motstånd. Det verkar tyvärr vara svårt för vissa att inse att det är tillverkaren som lämnar garantin och i sin tur ger ersättning till butikerna. En butik tappar inga pengar bortsett från hantering i ett garantiärende och vill ju gärna få en nöjd kund när de ändå är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

Trevligt att någon med erfarenhet kommer in i dessa trådar istället för att alla klappar varandra på axlarna och ser butikerna som rena motstånd. Det verkar tyvärr vara svårt för vissa att inse att det är tillverkaren som lämnar garantin och i sin tur ger ersättning till butikerna. En butik tappar inga pengar bortsett från hantering i ett garantiärende och vill ju gärna få en nöjd kund när de ändå är igång.

Misstaget var ju mitt som inte kollade på pinsen innan monteringen. Däremot har jag vänner och familj som haft strul med butiken förr - själv tänkte jag inte mycket kunde gå fel + de var de enda med moderkortet inne.

Hursom, skickades iväg till Gigabyte och de ersätter mig med en uppgradering t.o.m. Inget annat än nöjd och tacksam för gigabyte!