Webhallen vägrar RMA

Permalänk

Webhallen vägrar RMA

Jag köpte en Corsair AX860 Nätaggregat från webhallen för några veckor sedan som visade sig alstra ett irriterande lågfrekvent tinnitusljud. Jag sitter i ett väldigt tyst arbetsrum och kan höra missljud väldigt tydligt. Problemet med nätagget är att just tinnitusljudet är så fruktansvärt irriterande att jag inte kan jobba. Lägger jag örat mot nätagget/fläkten så hörs det tydligt att ljudet kommer inifrån nätagget. Jag har försökt avgöra ifall det är andra datorkomponenter som låter men ljudet kommer bara från nätagget. Jag gick med nätagget till webhallen i fredags och förklarade problemet. Efter att ha de gjort tester så blev jag kontaktad igår lördag att hämta upp nätagget, eftersom det enligt dem inte fanns nåt fel och inte låter alls. Jag blev förvånad över det, så de föreslog att testa den igen, vilket jag gick med på. Hursomhelst så hjälpte det inte, och de upptäckte inga ljud. Jag blev tvungen att betala 250 kr för servicekostnaderna för att få tillbaka nätagget, vilket jag motvilligt gick med på.

Väl hemma så monterade jag nätagget, och igen, samma problem, samma tinnitusljud. Jag vet att det är från nätagget eftersom jag monterade ett annat nätagg på min dator och den var helt knäpptyst (vilket jag även förklarat för dem). Så nu undrar jag vad jag kan göra i ett sånt läge? RMA via Corsair? Har betalat mer än 1500 kr för ett nätagg som webhallen vägrar reklamera, eller kan det verkligen vara så att nåt i datorn orsakar missljudet i nätagget?

Edit:
Här är klippen som jag spelat in -

https://www.youtube.com/watch?v=NDwyzTaUzSQ&index=1&list=UUQU...
https://www.youtube.com/watch?v=V8gUug3lfIg&list=UUQUVL843bN8...

Edit 2:

Har fått hjälp nu utav representanten från Webhallen här i tråden, fick alternativet att byta ut mitt nätagg eller lämna tillbaka det. Jag valde att byta ut det mot samma nätgg, dvs Corsair AX860 (alltid haft Corsair), och nya nätagget fungerar perfekt och låter i stort sett ingenting. Känner mig väldigt nöjd med köpet nu, och vill tacka webhallen för supporten! Grymt schysst att ni kunde rycka in och hjälpa, förväntade inte mig det.

Permalänk
Medlem

det du beskriver är spoltjut. vissa kombinationer av nätagg och komponenter har större risk att få spoltjut. t.ex. så kan ett grafikkort få spoltjut med ett nätaggregat och inte ett annat.

spoltjut brukar vad jag vet i regel inte få bytas om det inte är extremt.

Permalänk
Avstängd

Precis som versions säger så är det "coilwhine" och det är inte på något sätt skadligt eller ett "fel" på nätaggregatet.
Vissa butiker byter ut men det är mest på goodwill då det inte klassas som något fel så behöver inte butiker gå med på det.

Permalänk
Medlem

Nä det är ett tufft läge. Spoltjut kan även komma från andra komponenter än nätaggregatet, tex grafikkortet. Sen har jag för mig att det kan vara olika vid olika kombinationer. ( Har du möjlighet att prova ett annat grafikkort?) Men visst reklamation kan vara på sin plats om TS kan visa att det är utöver det man kan förvänta sig. En liten filmsnutt med ljud kanske kan få butiken att ändra sig. För mig är det självklart att det är ett reklamerbart fel om det är ett extremt störande ljud.

Du kanske kan få lite mer kött på benen från den här tråden
#13893590

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Precis som versions säger så är det "coilwhine" och det är inte på något sätt skadligt eller ett "fel" på nätaggregatet.
Vissa butiker byter ut men det är mest på goodwill då det inte klassas som något fel så behöver inte butiker gå med på det.

Jag vet, och jag beskrev problemet för dem på webhallen och sa att det är coilwhine. De däremot säger att det inte finns. Problemet är att jag inte riktigt liitar på deras testsystem. Det måste vara i ett tyst rum som man hör ljudet. I mitt fall så kan jag inte arbeta om det inte är knäpptyst, och ljudet går mig på nerverna. Jag vet att Corsair har RMA för coilwhine, så förstår inte varför webhallen sätter hinder. Dessutom fick jag betala 250 kr för ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Jag köpte en Corsair AX860 Nätaggregat från webhallen för några veckor sedan som visade sig alstra ett irriterande lågfrekvent tinnitusljud. Jag sitter i ett väldigt tyst arbetsrum och kan höra missljud väldigt tydligt. Problemet med nätagget är att just tinnitusljudet är så fruktansvärt irriterande att jag inte kan jobba. Lägger jag örat mot nätagget/fläkten så hörs det tydligt att ljudet kommer inifrån nätagget. Jag har försökt avgöra ifall det är andra datorkomponenter som låter men ljudet kommer bara från nätagget. Jag gick med nätagget till webhallen i fredags och förklarade problemet. Efter att ha de gjort tester så blev jag kontaktad igår lördag att hämta upp nätagget, eftersom det enligt dem inte fanns nåt fel och inte låter alls. Jag blev förvånad över det, så de föreslog att testa den igen, vilket jag gick med på. Hursomhelst så hjälpte det inte, och de upptäckte inga ljud. Jag blev tvungen att betala 250 kr för servicekostnaderna för att få tillbaka nätagget, vilket jag motvilligt gick med på.

Väl hemma så monterade jag nätagget, och igen, samma problem, samma tinnitusljud. [...]i

Att kalla något för "tinnitusljud", mer än en gång, till och med flera gånger, är direkt felaktigt, främst av den anledningen att sådana ljud kan ha väldigt olika karaktär. Sedan kanske det vore bra med ett annat ordval av andra skäl.

Det du beskriver kan ha många orsaker, och därför uppkomma i vissa situationer, men inte andra.

Kontakta tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Jag köpte en Corsair AX860 Nätaggregat från webhallen för några veckor sedan som visade sig alstra ett irriterande lågfrekvent tinnitusljud. Jag sitter i ett väldigt tyst arbetsrum och kan höra missljud väldigt tydligt. Problemet med nätagget är att just tinnitusljudet är så fruktansvärt irriterande att jag inte kan jobba. Lägger jag örat mot nätagget/fläkten så hörs det tydligt att ljudet kommer inifrån nätagget. Jag har försökt avgöra ifall det är andra datorkomponenter som låter men ljudet kommer bara från nätagget. Jag gick med nätagget till webhallen i fredags och förklarade problemet. Efter att ha de gjort tester så blev jag kontaktad igår lördag att hämta upp nätagget, eftersom det enligt dem inte fanns nåt fel och inte låter alls. Jag blev förvånad över det, så de föreslog att testa den igen, vilket jag gick med på. Hursomhelst så hjälpte det inte, och de upptäckte inga ljud. Jag blev tvungen att betala 250 kr för servicekostnaderna för att få tillbaka nätagget, vilket jag motvilligt gick med på.

Väl hemma så monterade jag nätagget, och igen, samma problem, samma tinnitusljud. Jag vet att det är från nätagget eftersom jag monterade ett annat nätagg på min dator och den var helt knäpptyst (vilket jag även förklarat för dem). Så nu undrar jag vad jag kan göra i ett sånt läge? RMA via Corsair? Har betalat mer än 1500 kr för ett nätagg som webhallen vägrar reklamera, eller kan det verkligen vara så att nåt i datorn orsakar missljudet i nätagget?

Min dator
i7-4790K, Asus Maximus VII Ranger, XFX HD 7970 GHZ, 8 GB Corsair Vengeance, R4 Define chassi

Dold text

Kolla med Corsair här på forumet om de vill byta ut det men annars som andra säger så är coilwhine inte något som ses som vara ett fel. Skulle nog jämföra det mot ett pixelfel på en skärm.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Divil:

Nä det är ett tufft läge. Spoltjut kan även komma från andra komponenter än nätaggregatet, tex grafikkortet. Sen har jag för mig att det kan vara olika vid olika kombinationer. ( Har du möjlighet att prova ett annat grafikkort?) Men visst reklamation kan vara på sin plats om TS kan visa att det är utöver det man kan förvänta sig. En liten filmsnutt med ljud kanske kan få butiken att ändra sig. För mig är det självklart att det är ett reklamerbart fel om det är ett extremt störande ljud.

Du kanske kan få lite mer kött på benen från den här tråden
#13893590

Har ingen möjlighet att prova ett annat grafikkort, däremot provade jag mitt tidigare nätagg och med den låter det ingenting. Jag frågade på webhallen om kan filma för att bevisa att ljudet kommer från nätagget, men de sa att det hjälper inte eftersom ljudet måste dyka upp hos deras testsystem.

Mitt låter som denna vid 16 sekunder in i klippet - http://www.youtube.com/watch?v=SeahtqeTrGo

Men lite lägre ljud, mer lågfrekvent.

Permalänk
Skrivet av Falconary:

Jag vet, och jag beskrev problemet för dem på webhallen och sa att det är coilwhine. De däremot säger att det inte finns. Problemet är att jag inte riktigt liitar på deras testsystem. Det måste vara i ett tyst rum som man hör ljudet. I mitt fall så kan jag inte arbeta om det inte är knäpptyst, och ljudet går mig på nerverna. Jag vet att Corsair har RMA för coilwhine, så förstår inte varför webhallen sätter hinder. Dessutom fick jag betala 250 kr för ingenting.

fast du bör förstå varför det uppkommer.
kan ju vara att just din setup av moderkort & grafikkort inte funkar med just det nätagget.
när sen Webhallen stoppar in det i sitt testsystem så är den helt tyst.

ta med hela datorn till Webhallen ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Håller med, coilwhine är otroligt jobbigt när man är känslig för sådana typer av ljud. Tyvärr verkar det inte räknas som ett fel alltså täcks det inte av garantin.

Som ovanstående skrev, ta med hela datorn till webhallen och låt de lyssna på den och då kan de kanske ge dig några förslag om hur ni ska fortsätta ärendet.

Permalänk

Läxa: Handla inte på Webhallen.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Distanshandel -> Öppna varan försiktigt -> testa vara försiktigt -> ångra dig vid problem. Simple.

Permalänk
Medlem

Coilwhine är otroligt irriterande, jag vet! Och precis som flera i tråden beskriver så går coilwhine tyvärr(!) oftast inte under reklamation. Men när jag i en annan tråd förklarade precis samma sak för någon månad sedan så var det ändå några personer som bestämt konstaterade att man utan problem kan lämna in sin komponent under reklamation för coilwhine...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Varför vänta så länge. man har 2v ångerrätt på en vara.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ljudet uppkommer med just din kombination av datorkomponenter och AX860. Kan bli tyst om du byter moderkortet. Eller grafikkortet. Eller ändrar strömsparinställningar för processorn i bios

Har inte Webhallen sålt resten av datorn till dig så anser de förstås att du kan byta någon annan komponent i datorn för att få tyst på den.

Hade du handlat över internet så hade du kunnat lämna tillbaka nätagget om du upptäckt problemet tidigt, och sedan köpt ett annat fabrikat av nätagg. Nu verkar det som om du har handlat över disk och det har gått några veckor, och då är det enklast att vända sig till blocket eller marknaden.

tillägg:
Klippet du länkar skriver postaren att han prövat 3 olika fabrikat av nätagg och alla ger coilwhine i hans dator. Antingen har han rejäl otur i val av nätagg, eller så har har lyckats få en kombination av hårdvara som inget nätagg kan driva utan att generera coilwhine.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Enligt Konsumentköplagen måste de bevisa att det inte var ett ursprungligt fel. Enligt specifikationerna skall nätagget klara en viss typ av last (effekt/kapacitiv/resistiv/etc.). Om du har ett användarfall inom de parametrarna och nätaggregatet då uppvisar ett fel så måste leverantören visa att det inte var ett ursprungligt fel. Ett första steg är då att bevisa att felet inte finns nu.

Det enda rimliga sättet att testa detta är att de får provköra det med ditt användarfall (=i din dator). Eller som ett absolut minimum, att det testas på låg/mellan/hög belastning. De har inte rätt att ta betalt för detta testande, eftersom bevisbördan ligger hos dem. Om de då kan bevisa att det inte föreligger något fel så kan du förstås inte få någon ersättning. Om det kan påvisas fel så har du rätt till ersättnng för frakt av dig och din dator, förlorad arbetstid, etc. Om du behöver hjälp med att driva ovanstående argumentation kan du ta hjälp av kommunens konsumentvägledare.

I det här fallet blir det nog en bedömningsfråga, eftersom man nog får anse att ett visst coilwhine är normalt, om inte speciella utfästelser finns. Och mitt tips är att du inte har någon möjlighet där. Satsa på Corsairs goodwill i stället. Eller åk till Webhallens centrallager och se till att få prata med nån av teknikerna som bor i rummet bakom; jag har ett par gånger fått göra återköp/byte den vägen enligt distansköpslagen trots att det inte varit distansköp. Och undvik ordet "tinnitusljud" - mig veterligen finns det inget sånt ord, och många reagerar negativt, typ "elallergi".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Varför vänta så länge. man har 2v ångerrätt på en vara.

Säger vem? Öppet köp gäller vid obruten förpackning hos Webhallen. Du kanske tänker på distansköpslagen?

Ett nätagg som låter i en dator behöver inte låta i en annan. Är snarare resten av dina komponenter som får nätagget att låta.
Så är det med all hårdvara. Ibland matchar det inte riktigt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig drabbats av coilwhine. Har jag bara haft tur? Hur vanligt är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Säger vem? Öppet köp gäller vid obruten förpackning hos Webhallen. Du kanske tänker på distansköpslagen?

Ett nätagg som låter i en dator behöver inte låta i en annan. Är snarare resten av dina komponenter som får nätagget att låta.
Så är det med all hårdvara. Ibland matchar det inte riktigt.

Snarare är det resten av komponenterna som förvärrar problemet då urpsrungligen är det nätaggets delar som vibrerar pga suboptimalt bygge.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast

Kan ju också vara så att personen som testade det inte kan höra sådana högfrekventa ljud. För några år sedan hörde jag alltid ett högfrekvent ljud ifrån vår induktionshäll när man satte på högsta styrka. Det vara bara jag som hörde det och mina föräldrar sa att det inte lät någonting. Nu några år senare när hörseln sakta men säkert försämrats så kan man ju ge sig tusan på att man inte hör ett dugg.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Kan ju också vara så att personen som testade det inte kan höra sådana högfrekventa ljud. För några år sedan hörde jag alltid ett högfrekvent ljud ifrån vår induktionshäll när man satte på högsta styrka. Det vara bara jag som hörde det och mina föräldrar sa att det inte lät någonting. Nu några år senare när hörseln sakta men säkert försämrats så kan man ju ge sig tusan på att man inte hör ett dugg.

Jag tror att de använder mikrofoner, tänk så är det en helt döv person som lyssnar, det hade inte funkat

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Tycker det känns som många klagar på Corsair för coilwhine. Kommer du inte vidare så skulle jag nog rekommendera att se ifall du kan öppna agget och dutta in lite lim. Finns guider på Youtube. Brukar kunna hjälpa. (Hur osannorlikt det än låter)

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Jag har aldrig drabbats av coilwhine. Har jag bara haft tur? Hur vanligt är det?

På högpresterande grafikkort är det ganska vanligt när dom belastas. Inte helt ovanligt på nätaggregat heller.

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Säger vem? Öppet köp gäller vid obruten förpackning hos Webhallen. Du kanske tänker på distansköpslagen?

Ett nätagg som låter i en dator behöver inte låta i en annan. Är snarare resten av dina komponenter som får nätagget att låta.
Så är det med all hårdvara. Ibland matchar det inte riktigt.

Kan nog vara problemet i mitt fall, om man ska tro på webhallens testnissar som inte hört något alls.

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Enligt Konsumentköplagen måste de bevisa att det inte var ett ursprungligt fel. Enligt specifikationerna skall nätagget klara en viss typ av last (effekt/kapacitiv/resistiv/etc.). Om du har ett användarfall inom de parametrarna och nätaggregatet då uppvisar ett fel så måste leverantören visa att det inte var ett ursprungligt fel. Ett första steg är då att bevisa att felet inte finns nu.

Det enda rimliga sättet att testa detta är att de får provköra det med ditt användarfall (=i din dator). Eller som ett absolut minimum, att det testas på låg/mellan/hög belastning. De har inte rätt att ta betalt för detta testande, eftersom bevisbördan ligger hos dem. Om de då kan bevisa att det inte föreligger något fel så kan du förstås inte få någon ersättning. Om det kan påvisas fel så har du rätt till ersättnng för frakt av dig och din dator, förlorad arbetstid, etc. Om du behöver hjälp med att driva ovanstående argumentation kan du ta hjälp av kommunens konsumentvägledare.

I det här fallet blir det nog en bedömningsfråga, eftersom man nog får anse att ett visst coilwhine är normalt, om inte speciella utfästelser finns. Och mitt tips är att du inte har någon möjlighet där. Satsa på Corsairs goodwill i stället. Eller åk till Webhallens centrallager och se till att få prata med nån av teknikerna som bor i rummet bakom; jag har ett par gånger fått göra återköp/byte den vägen enligt distansköpslagen trots att det inte varit distansköp. Och undvik ordet "tinnitusljud" - mig veterligen finns det inget sånt ord, och många reagerar negativt, typ "elallergi".

Men nu när de redan tagit 250 kr från mig, kan jag göra något åt det? Känns verkligen fel att betala 250 kr. Speciellt när jag gick till de för hjälp, och istället får jag punga ut 250 kr utan att ens få hjälp.

Permalänk
Skrivet av Falconary:

Men nu när de redan tagit 250 kr från mig, kan jag göra något åt det? Känns verkligen fel att betala 250 kr. Speciellt när jag gick till de för hjälp, och istället får jag punga ut 250 kr utan att ens få hjälp.

fast ja misstänker att inte Webhallen vet vad coilwhine är heller då skulle dom bett dig komma in med hela datorn.
nu verkar det som dom tror att det är "fel på den"
när det mera är som triss fast tvärt om. du har aldrig helt ren likström. så fort det är en frekvens så kan X ha chans att svänga om den får fel förutsättningar.
du borde åtminstånde fått testa ett likadant nätagg eller liknande från annan tillverkare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Men nu när de redan tagit 250 kr från mig, kan jag göra något åt det? Känns verkligen fel att betala 250 kr. Speciellt när jag gick till de för hjälp, och istället får jag punga ut 250 kr utan att ens få hjälp.

Som sagt, det händer oftast bara på vissa kombinationer och det är inte deras system som felar. Vissa här på forumet har bytt det mesta utan framgång, på mitt system brukar det vara moderkortet som är boven så vad man än pular i whinar i princip. Hade 2x4890 som var tysta, 2x7970 som var hyfsade, 4x6970 som whinade, 4x290x som whinade fan, detsamma för ett antal AX1200 agg för ett tag sedan.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Som sagt, det händer oftast bara på vissa kombinationer och det är inte deras system som felar. Vissa här på forumet har bytt det mesta utan framgång, på mitt system brukar det vara moderkortet som är boven så vad man än pular i whinar i princip. Hade 2x4890 som var tysta, 2x7970 som var hyfsade, 4x6970 som whinade, 4x290x som whinade fan, detsamma för ett antal AX1200 agg för ett tag sedan.

Ljudet kommer från nätagget. Att det eventuellt inte gör det i deras fall, fine. Men varför ska jag betala 250 kr för det utan att ens fått hjälp med problemet?

Permalänk

Prova att belasta agget tungt under en natt. Dra igång den hårdaste benchmark du kan hitta.

Passa även på att klocka datorn så mycket du kan innan. Kanske sätta i något grafikkort extra om möjligt.

Det kan hända att du "mjukar upp" komponenten som vibrerar, och sen kanske den "stelnar" i ett mer passande läge efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Ljudet kommer från nätagget. Att det eventuellt inte gör det i deras fall, fine. Men varför ska jag betala 250 kr för det utan att ens fått hjälp med problemet?

För att det är avgiften som är satt, möjligen för att undvika att folk skickar in för precis vad som helst samt att det faktiskt tar tid att kontrollera produkten, de jobbar väll inte gratis?