ASUS - konsumentverket
Hej!
Jag skulle vilja få lite råd om ett problem som jag har hamnat i, och om någon har erfarenheter av något liknande skulle jag verkligen uppskatta tips om hur jag ska ta mig vidare osv. Jag är väldigt trött på det här och orkar knappast mer, men eftersom detta är så fel vill jag inte släppa detta! Efter alla dessa reparationer känns det som om de bara har kastat runt på mig och inte gjort något vettigt eftersom det är fortfarande fel på den, och medan detta pågår går min garanti ut. Den går ut nu i december, 2014-12-20. Jag har inte ens tid då jag både jobbar och pluggar på en tuff utbildning, datorn behöver jag hela tiden och detta skapar endast mer besvär (samt att det tar tid samt reskostnader). Hur ska jag gå vidare? Jag ska kontakta konsumentrådgivningen i min kommun och dra det vidare till ARN om det så krävs! Har ni tips? Vad tänker ni när ni läser följande (jag vet att det är mycket text, men snälla försök att läsa igenom detta, skulle betyda så mycket)?
Allt började med att jag köpte en dator på MediaMarkt av märket ASUS, den köpte jag 2012-12-20. Datorn är av märket ASUS, Zenbook, Ultrabook, UX32VD-R4002H I7-3517/4/500/GT&.
2013-10-30:
Jag får problem med datorn och lämnar in den på MediaMarkt med följande beskrivning:
Datorns scroll slutar fungera efter viloläge. Datorn flämtar i ljusstyrka vid full ljusstyrka, kund får felmeddelande se bilder.
(Med bilder menas att jag fick "blue screen" med flera olika sorters felmeddelande
" : (
Ett problem har uppstått på datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt (15 % slutförst). "
Samt ett annat felmeddelnade som jag nämnde...
"Sätt i ditt trådlösa nätverkskort igen. Det går inte att ansluta eftersom det trådlösa nätverkskortet har tagits bort".
Jag önskar att datorn ska skickas direkt till ASUS för reparation (annars kan man välja att de på mediamarkt kollar på den och sedan skickar vidare den till asus)
2013-11-05
Datorn är tillbaka på mediamarkt och jag får hämta ut den. Där "InfoCare" (reparationsföretaget) motiverar med följande beskrivning.
"Garanti. Ej ursprungligt fel pga inga hårdvarufel verifierade. Utfört fabrikant återställning, installerad TouchPad driver och Testad utan anmärkning."
2014-03-20
Lämnar in datorn igen, med följande felbeskrivning som mediamarkt skriver ihop.
"Kunden får felmeddelande i comand när datorn väcks ur viloläge. Byter ljusstyra av sig självt tonar upp och ner. DATORN kan plötsligt stänga av sig även när nätadaptern sitter i efter några timmars användning. Fläkten börjar tjuta. Datorn kan hänga sig och man måste tvinga den att starta om. Kunden tycker att CPU användninge är väldigt hög?"
2014-03-28
Datorn är återigen tillbaka på mediamarkt och jag hämtar ut den. InfoCares motivering
"Garanti. Hårdvarufel. Byte av moderkort".
** Efter att jag fick tillbaka datorn upptäckte jag att den jobbade inte alls som den skulle, jag åkte till Mediamarkt och ville lämna in den bara någon dag efter uthämtning men de sa att jag fick sköta uppdateringarna på datorn mer noggrannt och det är förmodligen därför den är seg... Tills en vän till mig upptäckte en intressan sak, att RAM-minnet inte är fullt. **
2014-04-11
Lämnar datorn återigen.
"Backrep. 3.e gången på reperation. Nu när den kom tillbaks så finns det bara 2 GB internminne istället för 4 GB som det ska vara. Hårddisken jobbar för fullt. Scrollen och tochen funderar fortfarande inte som den ska.
**Mailar ASUS** Se mail 1 och 2 nedan.
2014-04-17
Datorn är tillbaka på mediamarkt.
"Goodwill. Ingen debitering. Justerat minnemodul som inte satt i ordentligt. Utfört installation av ExpressCache. Rätt moderkort sitter i maskinen. All prestanda kontrollerad OK."
** Här emellan brann även min nätadapter upp, jag fick åka till mediamarkt för att byta ut den **
2014-07-07
Lämnar ytterligare en gång till....
"REKLAMATION 4 gången samma fel. Scrollen funkar ej efter viloläge, skymtar i ljusstyrka, stänger av sig, ed adapter i. Nya adapter blir väldigt varm. OBS SE BIFOGADE PAPPER. KUND VILL HÄVA KÖPET. Ominstallation hjälper ej. Kund vill ha en NY ator, hon har den i arbete. (mediamarkt skickade med alla papper efter alla dessa reparationer, så att det skulle framgå att samma fel upprepades gång på gång.)
2014-07-23
Återigen tillbaka på mediamarkt, samma dator.
"Debitering. Ej ursprungligt fel pga mjukvarufel, täcks ej av garanti. Ominstallation av mjukvara. Inga andra fel verifierade. AC-adapter OK, normal värmeutveckling. Touchpad OK.
2014-07-24
Jag har datorn hemma och undersöker den, dock har jag inte gått igenom hela pga jobb på dagen och plugg på kvällen. Men vad jag har märkt av är att när datorn jobbar mycket så har den börjat låta väldigt underligt (klickade ljud i motorn), fläkten går på högvarv (men har instalerat ett program som kontrollerar fläkten, vilket jag egentligen inte ska behöva göra!!, samt att TouchPad FUNGERAR INTE efter viloläge, ibland undrar jag vad för människor som sitter där och reparerar datorn, eller ens testar efter reparationen de måste ju se att den inte fungerar!).
Mer info:
Mail1.
"Sent : 2014-04-11 13:59:54
To : "nordicservice@asus.com"
Subject : serienummer:CBN0AS24115046B
[CASEID="PTM20140411202085"]
Hej
Jag har lämnat in min dator på reparation där jag fick moderkortet utbytt
(bifogar en kundkopia). Efter denna reparationen märkte jag av att datorn
inte alls fungerade korrekt. Trots att jag återställde windows blev
situationen inte bättre.
Eftersom min dator hade 4GB i RAM-minne märkte jag att det endast fanns 2
GB RAM-minne kvar, detta kan förklara varför datorn inte fungerade korrekt.
Jag lämnade in datorn idag (fredag 11/4) på MediaMarkt och tog kontakt med
ASUS. Då fick jag reda på att det var FEL moderkort som byttes ut! Så nu
undrar jag verkligen vad är det för verkstad ni har sammarbete med? Jag
anser att verkstaden borde ersätta mig efter allt detta, eller att jag får
rätten att kräva en ny dator. Jag är mycket upprörd tyvärr, för jag har
fått lägga ut mycket kraft och tid på datorn.
"
Svar 1:
"Hejsan,
Vi beklagar det inträffade
Tyvärr så av vad vi kan se så har verkstaden tyvärr av misstag använt fel moderkort för er produkt
Vi har därför erbjudit en ny service där verkstaden får korrigera sitt misstag
Tyvärr kan inte vi påverka något annat här än att trycka på att verkstaden får göra en prioriterad reparation av er enhet
Tyvärr så kan inte vi erbjuda er rätten till en ny produkt pga denna händelse, vi beklagar detta och att det här har orsakat er mycket besvär och tid
Dock så erbjuder vi er naturligtvis att ni får er enhet åtgärdad kostnadsfritt och så snabbt verkstaden kan
Då ni lämnat in enheten via Mediamarkt idag så kan vi dessvärre inte se något i våra system och be verkstaden om att prioritera er reparation
Dock kan ni be Mediamarkt att de kontaktar oss angående ärendet och ber om prioriterad reparation så ordnar vi detta genast"
Mail 2.
"Sent : 2014-04-11 20:23:17
To : "nordicservice@asus.com"
Subject : Re: serienummer:CBN0AS24115046B [ID="RPTM20140411202085-042"]
[CASEID="PTM20140411203517"]
Jag vill inte ha någon reparation, jag kräver att få en ny dator för det
har varit tillräckligt med strul.
Jag är osäker på att den verkstaden som ni sammarbetar med är något vidare,
hur ska jag veta att de sätter in rätt detaljer nu? Eller att detaljerna
ens är av nytt skick. Jag har tappat förtroende helt, hur ska jag ens veta
att dessa detaljer kommer fungera och inte lägga av efter 3 månader? För
jag antar väl att ni har garanti på utbytta delar också.
Jag kan säga att efter deras misstag har min dator jobbar på det maximala
och det har slitit på datorn oerhört. Jag skulle knappt säga att den är i
bra skick längre efter detta. Ska jag bara acceptera detta? Datorns
livslängd har ju minskat, på grund av dem. Och det intressanta är, okej må
det vara någon som monterade in ett fel moderkort i datorn bara för att
han/hon inte var tillräckligt uppmärksam eller inte hade tillräckligt
mycket med kunskap. Men vad hände när datorn testades? Tror ni att datorn
fungerade bra efter reparationen? Nej men ÄNDÅ skickade de datorn till mig
som om allt var okej, INGET var okej på datorn. Det märktes DIREKT när jag
startade datorn. Hur kan man missa detta på verkstaden?? Försöker man lura
sin kund nu?
Jag har fått veta att det är studenter som extra-jobbar på InfoCare med
begränsad kompetens, detta gör mig riktigt förbannad! Jag har inte köpt en
dator från ASUS för 11 tusen för att 20-åringar ska sitta och pilla med
den! Och det är inte så ovanligt att det blir fuktskador eller att de
klantar till sig har jag fått veta. Nu har jag tur att jag ens har garantin
kvar och att detta blir kostnadsfritt för min del, detta är inte för att
ert företag vill hjälpa sina kunder, det är mitt rätt att få det. Men jag
tror inte att ni begriper hur mycket tid och energi jag har lagt ut på
detta? Jag pluggar till civilingenjör och jobbar på helger, det vill säga
jag har ingen extra tid eller kraft för att oroa mig för datorn samt att
jag behöver den hela tiden dygnet runt, och nu detta?
Jag köpte datorn från er JUST för att jag trodde att ni skulle sköta detta
bra men jag blir riktigt frustrerad, när ni återigen vill reparera den. Jag
kommer inte ens veta att jag har original detaljer i den eller om någon
detalj kanske fattas bara för att kanske nästan gång "glömmer" dem lägga in
allt, som nu då de "råkade" sätta in fel moderkort. Om ni inte hjälper mig
och gör mig nöjd kommer jag vända mig till konsumtionsvärdet, för detta är
bedrägeri! Jag kommer inte släppa detta."
SVAR 2:
"Hej.
Vi har pratat med InfoCare och rätt moderkort är monterat däremot är den extra minnemodulen som skall monteras separat inte ditsatt alternativt försvunnit i frakten. Att ni har använt datorn med mindre minne än det som är tänkt har inte orsakat att livslängen på den har försmrats däremot kan datorn ha upplevts som mycket långsammare än vanligt.
Ni rekommenderas att lämna in datorn till er butik för att få detta åtgärdat och det är självklart väldigt tråkigt att det blivit ett fel efter reparationen på er dator.
Detta är något som absolut måste åtgärdas då ni inte skall behöva få tillbaka den i ett sämre skick än när ni lämnade in den.
Er butik kan självklart ta upp det med InfoCare direkt eftersom de har ett kontrakt med dem angående service."