Blu-Ray filmer spelas inte upp [företaget sålde fel version]

Permalänk
Medlem

Blu-Ray filmer spelas inte upp [företaget sålde fel version]

Har en ASUS BW-16D1HT blu-ray läsare, när jag igår skulle pröva att köra en film i den så fungerade det inte öht.
Prövade med både Windows Media Player och Media Player Classic Home Cinema. Använder mig utav CCCP för codecs och har tidigare inte haft problem med vanliga .mkv eller andra blu-ray/hd kvalités filer.

Försökte hitta firmware uppdatering på läsaren med, men det verkar inte existera alls.

Permalänk
Avstängd

MPC:HC stöder inte BR som standard och inte heller Windows Media Player. Det finns inga gratisspelare som stöder BR fullt ut vad jag förstår, VLC eller PotPlayer kan ofta spela upp dem men typ inte visa menyer eller så ganska ofta, och det brukar krävas en del pill för att ens få dem att spela upp många filmer. Ofta när man köper en BR-spelare så får man med ett kommersiellt program typ PowerDVD eller så, de fixar BR utan problem. Annars kan du alltid köpa ett av dessa program. Windows Media Center stöder BR (i W8 i alla fall) men det var bara gratis under en kort period och kostar idag pengar.

Permalänk
Medlem

Antar att du hade en skiva eller en iso fil, och du har haft mkv eller liknande rippade filer förut.
Windows eller gratis programmen har inte stöd för blu-ray uppspelning.

Prova något av dessa program så ska det nog fungera.

Corel WinDVD
CyberLink PowerDVD
ArcSoft TotalMedia Theatre

Permalänk
Medlem

Jo, valde just "retail" versionen för några kronor mer för att det stod att det följer med "Cyberlink BD Suite" (se informationen på inets sida här). Men var inget uppspelningsprogram med där alls verkade det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Jo, valde just "retail" versionen för några kronor mer för att det stod att det följer med "Cyberlink BD Suite" (se informationen på inets sida här. Men var inget uppspelningsprogram med där alls verkade det som.

Har någon gång vid köp av optisk läsare, fått en liten papperslapp med en kod från cyberlink.
Borde vara antingen det eller en skiva med..

Permalänk
Medlem

På skivan står det
- Cyberlink Power2Go 8 (som endast är program för att bränna skivor)
- E-Green (Något program som optimerar strömanvändningen av läsaren)
- Quick Install Guide (som inte finns NÅGONSTANS att hitta på skivan)
- ASUS Firmware Update (som bara länkar till ASUS generella supportsida, inte ens produktens specifika sida)

Kollade i lådan som läsaren kom med också, och hade inte missat någon liten papperslapp med kod på.

Så antingen fel information från inet, eller Asus som inte packat rätt saker i lådan. Båda lika dåliga missar :/

Permalänk
Avstängd

Ring Inet och klaga.

Permalänk
Medlem

Mailade precis, har tyvärr inte tid att ringa idag (jobb). Lär väl kanske inte få svar före måndag ändå.

Lite surt att behöva köpa ett till program (tänker på PowerDVD då) som verkar kosta typ 99.95 dollar på grund av dålig info. För det kommer inte hända i alla fall, alldeles för dyrt för ett sånt program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Mailade precis, har tyvärr inte tid att ringa idag (jobb). Lär väl kanske inte få svar före måndag ändå.

Lite surt att behöva köpa ett till program (tänker på PowerDVD då) som verkar kosta typ 99.95 dollar på grund av dålig info. För det kommer inte hända i alla fall, alldeles för dyrt för ett sånt program.

Kolla priserna på konkurerande program då, om du inte tänker spela upp 3D Blu-Ray eller inte har 7.1 ljud så kanske du inte behöver dyraste versionen.

Permalänk
Medlem

Visserligen, men hann inte kolla så noga eller på andra alternativ då jag skulle iväg på jobb. Sen var poängen mest det att det är lite surt att behöva köpa ett till program då det stod att det medföljde läsaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det står ju faktiskt "Medföljande programvara: Cyberlink BD Suite"

Citatet är några år gammalt, men PowerDVD borde ju vart med i paketet.

Citat:

The CyberLink BD Suite bundled with Pioneer's latest Blu-ray Disc burner and Blu-ray Combo drive, includes:

PowerDVD 7.3 supports the playback of commercial movie content delivered on Blu-ray Disc and DVD, as well as high-definition video files.

PowerDirector 5 lets users easily edit their high-definition and widescreen videos into stunning home movies. PowerDirector offers time-saving editing features called magic tools, as well as photo and video tools, titles and transition effects, that can be added manually. PowerDirector also converts movies into a variety of file formats to output to DVD or Blu-ray Disc, send via the Web or e-mail.

PowerProducer 4 offers complete tools for burning home videos and slide shows onto DVDs and supports recording directly to Blu-ray Discs.

Power2Go 5.5 allows quick drag-and-drop burning of video, photo, music, and data files to Blu-ray Discs, DVDs and CDs.

InstantBurn 5 enables users to burn files directly to a Blu-ray Disc or DVD as if it was their hard drive.

Källa: CyberLink Press Room
http://www.cyberlink.com/eng/press_room/view_1401.html

Edit:
Går man in på specificationer på Asus BW-16D1HT, så står det lite konstigt.

Citat:

Programvara:
Cyberlink Power2Go 8
Cyberlink PowerDVD 10 med Magic Cinema (endast PRO)
Cyberlink PowerBackup 2.5 (endast PRO)
Cyberlink InstantBurn 5 (endast PRO)
E-Green

Endast pro låter lite skummt, men tycker retail borde vara det samma som pro ??
Oftast säljs ju dessa enheter som OEM eller Retail.

Permalänk
Medlem

Verkar som det finns en "Pro" version av samma läsare :/
Dum-drygt att ha en sån där det faktiskt följer med spelare med, utan sånt är det ju bara en jävla "Bulk" version ändå.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2416828

Så det verkar som om det är inet som lagt upp lite fel info med att det står att Cyberlink BD suite ska ingå. Synd då det var därför jag valde just den.

Permalänk
Medlem

Haha. Nu är sidan uppdaterad med att det står bara att "Cyberlink Power2Go" följer med. http://www.inet.se/produkt/7100125/asus-intern-bw-16d1ht-blu-...

Inte ett endaste svar tillbaks från inet heller än så länge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kuzul:

Haha. Nu är sidan uppdaterad med att det står bara att "Cyberlink Power2Go" följer med. http://www.inet.se/produkt/7100125/asus-intern-bw-16d1ht-blu-...

Inte ett endaste svar tillbaks från inet heller än så länge.

Stod det fel på Inets sida när du köpte din produkt och den därför inte är användbar som du tänkt, ska du antingen få rätt version eller pengarna tillbaka. Det är det enda rimliga i mina ögon.

Flyttar till Konsumenträtt eftersom frågan glidit över till det. Redigerar trådrubriken lite också.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Stod det fel på Inets sida när du köpte din produkt och den därför inte är användbar som du tänkt, ska du antingen få rätt version eller pengarna tillbaka. Det är det enda rimliga i mina ögon.

Flyttar till Konsumenträtt eftersom frågan glidit över till det. Redigerar trådrubriken lite också.

*Tråd flyttad*

Fair enough, blev lite det ja tillslut. Får jag inget svar efter någon vecka ska jag höra av mig till dom igen. Tog en screenshot av deras sida innan de ändrade om det. Vilket är bra, så ingen annan råkar ut för samma. Men vi, om det nu är andra som råkat ut för det redan, bör som du sa få någon kompensation nästan. Känns lite fånigt att behöva göra så, men de bör stå sitt kast när de gjort en sån miss tycker jag.

Edit: Laddade hem PowerDVD 30 dagars trial för att se om det fungerade där. Vilket det gör utan problem. Så inget fel på läsaren i alla fall.