Ersättning vid uteblivet internet.

Permalänk
Medlem

Ersättning vid uteblivet internet.

Hej Sweclockers!

Jag är precis ny utflyttad ur mitt födelse hem till en student lägenhet där internet och andra tjänster ingår i hyran enligt avtalet men har snart varit utan fungerande internet i en hel vecka.

Jag hörde av mig till dem på tisdagen men sedan hände inget tills nu på fredag då chefen ringde mig och bad om ursäkt och han sa till mig att dem skulle fixa det snarast.

Detta har inte varit ett jätte problem än eftersom det var varit nollning men lite smått irriterad eftersom jag har varit tvungen att använda mig av mobilens internetdelnings funktion för att utföra viktiga saker som tex banköverföringar vilket har tvingat mig till att köpa mer surf så fråga lyder.

Har jag rätt till reducerad hyra och ersättning för den extra surf jag har behövt köpa eller vad gäller?

PS Kan ha svårt att svara snabbt på grund av festande. DS

mvh Pinkn00b

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Ersättningen skulle isf räknas ut för hur mycket du betalar för internet per dag vilket brukar bli larvigt lite så det är sällan värt ansträngningen. Kan bli ytterligare problem att räkna ut exakt summa per dag när det är inräknat i hyran. När jag flyttade var jag utan internet i ca en månad. Visade sig att den efterblivna hyresvärden hade kopplat fel med ethernet-sladden i fiberlådan... Fick aldrig nån ersättning och orkade inte bråka om det. Bara en liten anekdot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Hej Sweclockers!

Jag är precis ny utflyttad ur mitt födelse hem till en student lägenhet där internet och andra tjänster ingår i hyran enligt avtalet men har snart varit utan fungerande internet i en hel vecka.

Jag hörde av mig till dem på tisdagen men sedan hände inget tills nu på fredag då chefen ringde mig och bad om ursäkt och han sa till mig att dem skulle fixa det snarast.

Detta har inte varit ett jätte problem än eftersom det var varit nollning men lite smått irriterad eftersom jag har varit tvungen att använda mig av mobilens internetdelnings funktion för att utföra viktiga saker som tex banköverföringar vilket har tvingat mig till att köpa mer surf så fråga lyder.

Har jag rätt till reducerad hyra och ersättning för den extra surf jag har behövt köpa eller vad gäller?

PS Kan ha svårt att svara snabbt på grund av festande. DS

mvh Pinkn00b

Eftersom du betalar för det hela så har du inte rätt till någon ersättning på rak arm. Du har även inte rätt till dina kostnader av internetdelning. Internet är inte någon rättighet. Men med tanke på att "chefen" ringde upp så kan du få något. Men det är svårt att ge något på rak arm då det ingår i din hyra. Då bör du nog dubbelkolla med din hyresvärd snarare än ISP.

Din ersättning skulle rimligen ligga på max 100kr om det var ett normalt avtal då det motsvarar en vecka ca. Däremot kan du även få kompensation. Edit: När det gäller en studentlägenhet så är det nog närmare 50kr..

Edit2: Insåg nu att det inte står nånstans att du kontaktat ISP eller liknande så det är oklart vem som du egentligen kontaktat. Det jag skrivit innan gäller kontakt med ISP. Ingår det i hyran så ska du kräva ersättning av hyresvärd iaf. Dock är en vecka en struntsumma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Ersättningen skulle isf räknas ut för hur mycket du betalar för internet per dag vilket brukar bli larvigt lite så det är sällan värt ansträngningen. Kan bli ytterligare problem att räkna ut exakt summa per dag när det är inräknat i hyran. När jag flyttade var jag utan internet i ca en månad. Visade sig att den efterblivna hyresvärden hade kopplat fel med ethernet-sladden i fiberlådan... Fick aldrig nån ersättning och orkade inte bråka om det. Bara en liten anekdot

Dold text

Det skulle vara en strunt summa egentligen mest bara nyfiken om vad som gäller, inte direkt ute efter pengar.

Skrivet av Skrotnisse92:

Eftersom du betalar för det hela så har du inte rätt till någon ersättning på rak arm. Du har även inte rätt till dina kostnader av internetdelning. Internet är inte någon rättighet. Men med tanke på att "chefen" ringde upp så kan du få något. Men det är svårt att ge något på rak arm då det ingår i din hyra. Då bör du nog dubbelkolla med din hyresvärd snarare än ISP.

Din ersättning skulle rimligen ligga på max 100kr om det var ett normalt avtal då det motsvarar en vecka ca. Däremot kan du även få kompensation. Edit: När det gäller en studentlägenhet så är det nog närmare 50kr..

Edit2: Insåg nu att det inte står nånstans att du kontaktat ISP eller liknande så det är oklart vem som du egentligen kontaktat. Det jag skrivit innan gäller kontakt med ISP. Ingår det i hyran så ska du kräva ersättning av hyresvärd iaf. Dock är en vecka en struntsumma.

Dold text

Har kontaktat både hyrevärd, ISP och fastighetsvärd och alla tre har bollat mig fram och tillbaka hela veckan det är en lång historia som jag skrev nog lite väl för kort.

Jag mest intresserad om vad som gäller, det handlar bara om några öl är ingen person som ska ha exakt utbetalning för allt :).

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

I Lund, om du bor via AFB, så utgör internetavgiften (som är inbakad i hyran) cirka 35kr per månad. Om det är värt att bråka om 8:- avgör du själv...

Det är också föga troligt att du använt upp ditt mobilsurf genom banköverföringar.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Eftersom du betalar för det hela så har du inte rätt till någon ersättning på rak arm. Du har även inte rätt till dina kostnader av internetdelning. Internet är inte någon rättighet. Men med tanke på att "chefen" ringde upp så kan du få något. Men det är svårt att ge något på rak arm då det ingår i din hyra. Då bör du nog dubbelkolla med din hyresvärd snarare än ISP.

Din ersättning skulle rimligen ligga på max 100kr om det var ett normalt avtal då det motsvarar en vecka ca. Däremot kan du även få kompensation. Edit: När det gäller en studentlägenhet så är det nog närmare 50kr..

Edit2: Insåg nu att det inte står nånstans att du kontaktat ISP eller liknande så det är oklart vem som du egentligen kontaktat. Det jag skrivit innan gäller kontakt med ISP. Ingår det i hyran så ska du kräva ersättning av hyresvärd iaf. Dock är en vecka en struntsumma.

Jag betalar inte för något man inte får. Internet är nästan en rättighet idag. Just hur ska man annars betala räkningarna? På banken eller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

När min inkoppling utav Telia-adsl blev framflyttad två veckor fick jag gratis mobiltbredband och 1600:- avdrag på kommande fakturor. Ganska sjyst utav telia faktiskt

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag betalar inte för något man inte får. Internet är nästan en rättighet idag. Just hur ska man annars betala räkningarna? På banken eller?

Att något nästan är en rättighet gör det inte till en rättighet. Och din ISP garanterar aldrig internet så du kan sköta din räkningar, det är ditt ansvar som privatperson. Tror du att det står krav i avtalen på uptime när man har peivatabbonemang?Men man har rätt till ersättning för tiden man betalar för vilket lät som ca 8kr max.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Att något nästan är en rättighet gör det inte till en rättighet. Och din ISP garanterar aldrig internet så du kan sköta din räkningar, det är ditt ansvar som privatperson. Tror du att det står krav i avtalen på uptime när man har peivatabbonemang?Men man har rätt till ersättning för tiden man betalar för vilket lät som ca 8kr max.

Okej, så om jag är utan internet i 2 månader, blir det inget roligt alls. Kommer skicka gladligen förseningsavgiften till internetleverantören.

Nu när allt ska göras online, bör det vara krav på att man ska kunna göra dom viktigaste sakerna. Detta borde prioriteras och lagstadgas.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, så om jag är utan internet i 2 månader, blir det inget roligt alls. Kommer skicka gladligen förseningsavgiften till internetleverantören.

Nu när allt ska göras online, bör det vara krav på att man ska kunna göra dom viktigaste sakerna. Detta borde prioriteras och lagstadgas.

Det håller jag varken med om eller är relevant för konsumeträtt då det inte är lagstadgat idag. Varje vettig människa har ju minst en backup plan när internet går ner för att kunna göra det viktigaste. Jag har 3 nödlösningar.

Skickar du en faktura utan ett avtal så förhoppningsvis polisanmäler din ISP dig. Står tydligt i användarvillkor om vad som gäller för ersättning och liknande. Men det finns ju undantag på företagsabbonemang och liknande vilket jag antar att du inte har.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Det håller jag varken med om eller är relevant för konsumeträtt då det inte är lagstadgat idag. Varje vettig människa har ju minst en backup plan när internet går ner för att kunna göra det viktigaste. Jag har 3 nödlösningar.

Skickar du en faktura utan ett avtal så förhoppningsvis polisanmäler din ISP dig. Står tydligt i användarvillkor om vad som gäller för ersättning och liknande. Men det finns ju undantag på företagsabbonemang och liknande vilket jag antar att du inte har.

Jo, vet mycket väl om det, sa bara gladligen, inte att jag skulle gjort det har i värsta fall mobilen att göra det på (tur man har en smartphone).

Nä, inte lagstadgad. Men när dom ändå sätter krav alla ska ha tillgång till 10Mbit och snart tydligen 100mbit, bredband. Så borde dom slinka med ett krav med minst antal dagar downtime. Nordea t.ex fick ju rätt hårda ord emot sig när dom inte kunde hålla serven uppe, utredning och sånt (tycker det ska införas mot IPS också). Men politiker är rätt enkelspåriga och göra bara det som behagas.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, vet mycket väl om det, sa bara gladligen, inte att jag skulle gjort det har i värsta fall mobilen att göra det på (tur man har en smartphone).

Nä, inte lagstadgad. Men när dom ändå sätter krav alla ska ha tillgång till 10Mbit och snart tydligen 100mbit, bredband. Så borde dom slinka med ett krav med minst antal dagar downtime. Nordea t.ex fick ju rätt hårda ord emot sig när dom inte kunde hålla serven uppe, utredning och sånt (tycker det ska införas mot IPS också). Men politiker är rätt enkelspåriga och göra bara det som behagas.

Du spårar helt ut. Tror politiker inte har lagstadgat om saken då det knappast är något stort problem för särskilt många personer. Om internet skulle ligga nere i två månader kan jag tänka mig att det ligger någon slags katastrof bakom det och då gäller väl ändå Force Majeure. För nödsituationer gällande räkningar etc. så har dom flesta en smartphone, kan gå till internetcafé, kompisar, familj eller biblioteket. Shit happens och det är inte politikers ansvar att fixa allt. Ditt slentrianmässiga politerförakt kan du ventilera nån annanstans. Tack!

Permalänk
Skrivet av pålis:

Du spårar helt ut. Tror politiker inte har lagstadgat om saken då det knappast är något stort problem för särskilt många personer. Om internet skulle ligga nere i två månader kan jag tänka mig att det ligger någon slags katastrof bakom det och då gäller väl ändå Force Majeure. För nödsituationer gällande räkningar etc. så har dom flesta en smartphone, kan gå till internetcafé, kompisar, familj eller biblioteket. Shit happens och det är inte politikers ansvar att fixa allt. Ditt slentrianmässiga politerförakt kan du ventilera nån annanstans. Tack!

Saken är om man inte betalar för någon garanti för nätet ska fungera och mer och mer saker ska vi bara acceptera att göra online.
så man ska gå/åka till famlij/släkt för att betala, känns inte vettigt (betalar ju för att få egen lina för att göra just det och mycket annat).

Vi ska gå mot kontaktlöst samhälle och utan garanti för nätet kommer fungera hemma ? Kan acceptera att det kan ligga nere några dagar eller en vecka om någon gräver av fiberkabeln eller liknande.

Men jag vill ha någon form av garanti att jag ska kunna fixa räkningar och sånt i alla fall en gång i månaden (vilken dag är inte så petigt).

Tog i från tårna med två månader, men kan ju ha otur och fel switch går sönder och leveranstid på 2/3 veckor och 1 veckas igångsättning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Saken är om man inte betalar för någon garanti för nätet ska fungera och mer och mer saker ska vi bara acceptera att göra online.
så man ska gå/åka till famlij/släkt för att betala, känns inte vettigt (betalar ju för att få egen lina för att göra just det och mycket annat).

Vi ska gå mot kontaktlöst samhälle och utan garanti för nätet kommer fungera hemma ? Kan acceptera att det kan ligga nere några dagar eller en vecka om någon gräver av fiberkabeln eller liknande.

Men jag vill ha någon form av garanti att jag ska kunna fixa räkningar och sånt i alla fall en gång i månaden (vilken dag är inte så petigt).

Tog i från tårna med två månader, men kan ju ha otur och fel switch går sönder och leveranstid på 2/3 veckor och 1 veckas igångsättning.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Skit händer och kommer alltid att hända. Som redan konstaterats i tråden så kan man få ersättning för tiden ens internet är nere. Vad mer vill du? Du ger själv ett bra exempel på saker som kan gå fel och varför man kan få sitta utan internet ett tag. Hur menar du att man 100% ska undvika såna olyckor? Lagstifta bort dom? Det funkar inte riktigt på det sättet. Ska ISP:n betala tusentals i straffavgifter om dom inte levererar internet en viss period? Kan garantera dig att dom pengarna inte skulle tas från deras vinst utan i form av höjda avgifter för konsumenten. Återigen så är icke-fungerande internet inte ens något stort problem. Vi har generellt sett jävligt stabil infrastruktur i Sverige (bortsett från tågtrafiken :lol).

Permalänk
Skrivet av pålis:

Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Skit händer och kommer alltid att hända. Som redan konstaterats i tråden så kan man få ersättning för tiden ens internet är nere. Vad mer vill du? Du ger själv ett bra exempel på saker som kan gå fel och varför man kan få sitta utan internet ett tag. Hur menar du att man 100% ska undvika såna olyckor? Lagstifta bort dom? Det funkar inte riktigt på det sättet. Ska ISP:n betala tusentals i straffavgifter om dom inte levererar internet en viss period? Kan garantera dig att dom pengarna inte skulle tas från deras vinst utan i form av höjda avgifter för konsumenten. Återigen så är icke-fungerande internet inte ens något stort problem. Vi har generellt sett jävligt stabil infrastruktur i Sverige (bortsett från tågtrafiken :lol).

Jo jo jag kan måla upp det i text värre än jag tycker om det:) Men när man haft fiber i 5 år utan strul (utom senast i våras var det två dagar), Så jag tycker ips bör våga att garantera precis som hastigheten med viss safe marginal så klart :).

Jo, det är helt ok stabilitet, finns värre sektorer i samhället som halkat efter Men gillar inte att det inte finns en liten garanti precis som när man köper andra varor:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo jo jag kan måla upp det i text värre än jag tycker om det:) Men när man haft fiber i 5 år utan strul (utom senast i våras var det två dagar), Så jag tycker ips bör våga att garantera precis som hastigheten med viss safe marginal så klart :).

Jo, det är helt ok stabilitet, finns värre sektorer i samhället som halkat efter Men gillar inte att det inte finns en liten garanti precis som när man köper andra varor:)

Det vore definitivt en affärsidé för att särskilja sig bland drösen av operatörer Tror dock att dom skulle behöva ta mer betalt och tror inte så många skulle vilja göra det med tanke på att det generellt sett inte brukar vara ett problem. Ett annat problem med ex. fiberoperatörer är att dom inte äger infrastrukturen så dom vore ganska utelämnade åt dom som sköter själva nätet att inte fucka upp. Vet inte om man skulle vilja satsa sin verksamhet på någon annans kompetens

Permalänk

Ingår det i hyran så får man ingenting.
Har själv varit med om att tv kanalerna inte fungerat i en månad, men kanalerna ingick i hyran och blev ingen ersättning.
Hade det däremot inte ingått i hyran så hade jag bara fått för månadskostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte kunna få ersättning för det? Om du blir utan varmvatten i en vecka så kan man få ersättning för det, så why not? Inte som att varmvatten är en rättighet heller, så länge det kommer fram vatten.

Edit: Med ersättning menar jag hyressänkning.

Sammanfogat två inlägg
Permalänk
Medlem

Om du är utan en tjänst du har betalat för och de ej kan tillhanda hålla denna, så har du rätt att inneförskaffa denna på annat håll och sedan begära ersättning för denna kostnad.

Och lägg av med all skitsnack. Man betalar för ett paket så har man rätt till alla delar av ett paket. (Köper man ett paket flingor och får paketet men ej flingorna så hade man väl haft rätt till ersättning för flingorna?) Sen är det betydligt knepigare och få ut pengar när det är paketerat för man vet ej hur mycket det motsvar exakt.

Lättast är och jämnföra mot en annan leverantör.
Sedan får man själv välja om flera timmars tjafs är värt Max 200kr+ ersättning för extra data.

Permalänk
Medlem

Det här har väl varit uppe rätt mycket, och som privatperson är det svårt att få rätt för uteblivet internet.

Vet att det finns företag som har inskrivet i sitt kontrakt just stabilitet på uppkoppling, och då har man rätt till ersättning.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkn00b:

Hej Sweclockers!

Jag är precis ny utflyttad ur mitt födelse hem till en student lägenhet där internet och andra tjänster ingår i hyran enligt avtalet men har snart varit utan fungerande internet i en hel vecka.

Jag hörde av mig till dem på tisdagen men sedan hände inget tills nu på fredag då chefen ringde mig och bad om ursäkt och han sa till mig att dem skulle fixa det snarast.

Detta har inte varit ett jätte problem än eftersom det var varit nollning men lite smått irriterad eftersom jag har varit tvungen att använda mig av mobilens internetdelnings funktion för att utföra viktiga saker som tex banköverföringar vilket har tvingat mig till att köpa mer surf så fråga lyder.

Har jag rätt till reducerad hyra och ersättning för den extra surf jag har behövt köpa eller vad gäller?

PS Kan ha svårt att svara snabbt på grund av festande. DS

mvh Pinkn00b

köpa mer surf för att kunna göra bankärenden? Går det åt så mycket av din data mängd när du gör bankärenden?

Permalänk
Medlem

Du får också ta och kolla upp hur din situation verkligen ser ut. För vad jag förstår (jag kan ha fel) är det t.ex. i Uppsala så att studentlägenheter kostar si och så mycket och sedan är internet gratis genom Upunet-S. Men det är ingenting som på något vis ingår i hyran, det är en gratis uppkoppling som tillhandahålls genom universitetet till vissa byggnader och områden. Sedan blir det förstås problematiskt att man som hyresgäst inte kan begära in en kommersiell internetleverantör (med starkare ansvar och högre hastighet) i sådana hus, men det är också vad jag förstår uppe på bordet hos Universitetet och kommer förmodligen att ändras på i framtiden.

Så, frågan är: är du verkligen säker på att internet "ingår i hyran" och att det inte bara är så att du inte behöver betala för internet? Om fallet är det senare vet jag inte exakt vad som gäller, men jag tror inte att du isf har rätt till någon ersättning. Det är möjligt att en domstol ändå skulle anse att du har rätt till ersättning, men då måste man driva saken så långt och det är absolut inte värt att ta reda på Om det är så det fungerar i ditt fall: Vem är det du tycker ska ersätta dig isf? Är det hyresvärden som (kanske) inte har med ditt internet att göra eller Universitetet som ger dig gratis internet hela tiden utom nu en vecka?

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

köpa mer surf för att kunna göra bankärenden? Går det åt så mycket av din data mängd när du gör bankärenden?

Det är skitsamma ifall han använder mycket eller lite vid bankärenden.

Betalar man för något, som inte levereras, så borde det gå under avtalsbrott. Vilket då betyder en hyressänkning. 8 kr eller inte, det spelar ingen roll.

Hade det varit ett företag, som hade hela sin affärsidé på nätet, så hade nog de flesta sagt annat...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det är skitsamma ifall han använder mycket eller lite vid bankärenden.

Betalar man för något, som inte levereras, så borde det gå under avtalsbrott. Vilket då betyder en hyressänkning. 8 kr eller inte, det spelar ingen roll.

Hade det varit ett företag, som hade hela sin affärsidé på nätet, så hade nog de flesta sagt annat...

Det är inte avtalsbrott. Om man har affär på internet så får man slanta upp några tusenlappar i månaden för en uppkoppling anpassad för företag.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Vad många som inte håller sig till ämnet...

frågan var ifall han kan få ersättning, inte om det var värt det eller inte.
Ja, du kan få ersättning för utebliven tjänst, men det beror på vad som står i avtalet. Står det att internet ingår i hyran så ingår det, blir man utan internet trots påtryckningar så har man generellt rätt att få en ersättning (som förvisso kommer vara löjligt låg och absolut inte värd att lägga tid på).

Det kan som någon påpekade vara så att man har tillgång till gratis internet, då får man inte en krona.

Permalänk
Medlem

Denna tråd känns redigt efterbliven.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Avstängd

Förut när jag hade adsl igenom telia så var det nån krets på stationen som gått sönder vilket resulterade i 3v utan nät "hade mobilen som modem då " men ledsnade rejält och ringde och skällde på dom några gånger så fick ut 2 månader gratis internet och slapp betala dom 3v det var borta med såklart men är ganska svårt att få ut nått mer än så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

...
Nu när allt ska göras online, bör det vara krav på att man ska kunna göra dom viktigaste sakerna. Detta borde prioriteras och lagstadgas.

Alltså du har i regel tillgång till fri surf på vissa ställen i större städer, eller bibliotek m.m.
Jag fick t.ex. traska till bibban för nåt år sen då mitt nät var nere en dag, men OK det är inte nära för alla, det fattar man ju.

Ett annat alternativ är att ha en backup, 4G-sticka med minimal månadsavgift.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är inte avtalsbrott. Om man har affär på internet så får man slanta upp några tusenlappar i månaden för en uppkoppling anpassad för företag.

Källa på det, tack.

Ja, därav meningen "Hade det varit ett företag, som hade hela sin affärsidé på nätet, så hade nog de flesta sagt annat..." eftersom bredband är dyrare för företag..8 kr blir några tusen...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Källa på det, tack.

Ja, därav meningen "Hade det varit ett företag, som hade hela sin affärsidé på nätet, så hade nog de flesta sagt annat..." eftersom bredband är dyrare för företag..8 kr blir några tusen...

Käll vad vad? Ditt avtal?

De flesta avtal ser ut som http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/allmanna-vill... där man friskriver sig från allt ansvar. Det enda man kan få är prisavdrag beroende på hur många hela dagar internet inte fungerat. Man får inte ett öre för "indirekta skador" som utebliven vinst eller "jag måste använda internetbanken".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W