mcare nekar garanti.

Permalänk

mcare nekar garanti.

Hej, skickade in min telefon genom telenor till mcare. Fick en massa blåa prickar på bilder som jag tog med kameran så helt klart fel på den. Eftersom att telefonen är 5månader gammal och kameran är en sluten enhet som jag inte kan påverka så tycker jag att det är ett självklart garanti ärende.

Fick just sms att dom nekar min garanti och vill att jag ska betala 1,3k för att få den fixad.
Fick ingen förklaring varför så ska ringa dom och återkomma.
Tycker ni att det ska gå på garantin eller?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Manaflask:

Hej, skickade in min telefon genom telenor till mcare. Fick en massa blåa prickar på bilder som jag tog med kameran så helt klart fel på den. Eftersom att telefonen är 5månader gammal och kameran är en sluten enhet som jag inte kan påverka så tycker jag att det är ett självklart garanti ärende.

Fick just sms att dom nekar min garanti och vill att jag ska betala 1,3k för att få den fixad.
Fick ingen förklaring varför så ska ringa dom och återkomma.
Tycker ni att det ska gå på garantin eller?

1. Du skulle reklamerat den, inte nyttjat garantin.
2. Då skulle de varit tvungna att bevisa att det var ditt fel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hur länge kan man reklamera? Ska ringa dom när jag slutar jobb. Tänker inte betala något. Står även att dom ska ha 280kr för att skicka tillbaka telefon men det nämnde dom aldrig i butiken.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Manaflask:

Hur länge kan man reklamera? Ska ringa dom när jag slutar jobb. Tänker inte betala något. Står även att dom ska ha 280kr för att skicka tillbaka telefon men det nämnde dom aldrig i butiken.

Du skrev kanske på ett papper när du lämnade in telefonen?

Du har reklamationsrätt i 3år i Sverige.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Nope jag blev själv förvånad. Brukar alltid få skriva på men nej. Så dom är körda har även vittne från min kompis som var med i butiken.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Manaflask:

Nope jag blev själv förvånad. Brukar alltid få skriva på men nej. Så dom är körda har även vittne från min kompis som var med i butiken.

Nja, det var ju du som skickade in på GARANTIN och inte reklamerade. Så tekniskt sett så har de ju tagit ställning till om det ska gå på garanti eller ej.

Nu låter det extremt löjligt att de nekar just detta ens på garanti men du får hålla dig lite på rätt nivå när du kontaktar butiken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

För att butiken ska kunna ta betalt för att telefonen ska lämnas tillbaka till kunden så ska kunden informeras om detta innan inlämning. Det görs normalt med att man skriver på ett papper men kan även göras muntligt.

Angående din reklamation så behöver man inte ta ställning till huruvida man vill använda garantireklamation eller reklamation enligt KKL när man lämnar in en produkt utan man kan faktiskt göra det när som helst under den tid som reklamationen pågår.
Du bör be butiken redovisa för varför de anser att du ska betala för detta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Som nämnts så skall du avkräva Telenor anledningen till varför garanti/reklamation nekats. Du behöver inte kontakta verkstaden (om du nu inte vill) utan håll enbart kontakt med företaget du köpt telefonen av. Beroende på anledning, och deras nödvändiga underlag för denna, får du sedan välja hur du vill göra. Är telefonen bevisligen fuktskadad eller har utsatts för åverkan brukar det vara svårt att gå vidare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Kass läge då för där är en liten spricka i hörnet på glaset. Men extremt liten och det hände inte genom att den tappades så det kan inte ha påverkat kameran. Kom just hem så ska ringa nu.

Bättre förklaring på hur jag lämna in den. Var på stan med en kompis när vi gick förbi en Telenor butik (märkte prickarna några dagar innan) så tänkte jag att jag skulle kolla vad dom säger om det. Gick in och visade för en jättetrevlig kille i kassan (trevligaste jag har haft att göra med på länge även kunnig). Han sa direkt att det ska gå på garanti och att han skulle skicka in den. Han tog mitt nummer (fick adress namn osv genom det) och så fyllde han i en rapport

Här är vad han skrev
Kameran fungerar, men det är blåa prickar på olika ställen som kommer med på bilden. Döda pixlar. Telefonen tappar nät emellanåt.

Han kollade även klistermärket som visar om det är fuktskada och sa direkt att det var OK (jag hade själv koll på det). När han hade fyllt i det så fick han telefonen och så frågade jag om jag skulle skriva på något men han sa ''nä det är lungt'' sen så gick jag och min kompis.

Kollade just pris och dom vill ha 1500kr för att fixa det.

Börjar med att ringa telenor (förväntar mig att dom inte vet vad dom ska göra) men gissar på att det slutar med att jag får ringa verkstan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Här är vad han skrev
Kameran fungerar, men det är blåa prickar på olika ställen som kommer med på bilden. Döda pixlar. Telefonen tappar nät emellanåt.

Är det döda pixlar på skärmen eller är det bara på bilder tagna av kameran som det blir prickar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inget fel på skärmen tror att han menar döda pixlar i kamera sensorn. Telenor sa direkt att jag skulle ringa verkstan så nu sitter man i telefonkö nummer 2.

EDIT: ahh dra åt hlvete dom hade bara telefontid till kl 16.30. Förväntar dom sig att man ska ta ledigt från jobb för att få reda på vad det är för fel på telefonen? Får ringa på arbetstid imorgon. Tur att man jobbar på rätt ställe.

Permalänk
Medlem

Jobbar själv på en auktoriserad verkstad så kan inte låta bli att göra ett litet inlägg här.

Så som någon tidigare sa så ska du absolut inte behöva höra av dig till verkstaden själv om du inte vill, du har köpt produkten hos Telenor och är således deras kund och Telenor är i sin tur kund till en verkstad (Nu är visserligen Mcare Telenors egna verkstad men samma sak gäller) Arbetare i butiker brukar göra så här för att de är lata och orkar inte vara mellanhand men visserligen kan det vara skönt för kunden också att få svar direkt.

Har du inte skrivit under att du blivit informerad om kostnaden vid retur utan åtgärd så ska du inte heller betala för det.

Kan även tala om så att du är medveten om att det finns flera fuktindikatorer på insidan av telefonen och inte bara de som syns t.ex bakom batteriet men man får inte enbart gå på dem utan man måste hitta en tydlig fuktskada på någon komponent på insidan.

Permalänk

ahh Tack för infon. Den har aldrig varit i vatten eller haft den i regn så helt omöjligt att det är fuktskada. Har tid att döda imorgon på jobb så ska ringa för skojs skull och se. Vägrar dom så tar jag det med butiken och sen blir det ett samtal till min jurist om det skulle behövas.

Inte första gången jag fajtas med Telenor. Förra gången sluta det med att verkstan fick en jädra utskällning av tösen i butiken och jag fick biobiljetter som kompensation

Permalänk
Medlem

Vad är det för telefon? (Med tanke på priset så låter det nästan som en Samsung?)

Sprickan kan ställa till det om dem ska in i den för att byta ut kamera.

Om sprickan ligger där man öppnar produkten så kan det hända att den spricker mer därav vill dem ta betalt för att byta displayen/glaset.
Om det nu är så att de kan öppna den utan att förvärra sprickan så ska du få kameran utbytt på garanti utan att dem byter displayen/glaset. Du har all rätt att få kameran åtgärdad på garanti.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Yes samsung plastic s3. Sprickan är bara en liten bit i hörnan uppe vid främre kameran. Tvekar på att det ska påverka att byta bakre kameran då man kommer åt den från baksidan. Men har aldrig delat telefonen så mycket möjligt att det behövs.

Dom öppnar 10 så ska ringa direkt för att slippa kö.

Permalänk

Nu så behöver jag kunskapen som en hög med swec medlemmar har.
Dom säger att dom nekar garanti för att dom inte kan reklamera den pga en spricka i hörnet. Dom säger att den måste va i nyskick utseendemässigt. Tycker det låter jäkligt skumt. Efter många om och men så sa dom att de kunde göra en reklamation men den kommer aldrig gå igenom pga skärmen.

Permalänk
Medlem

För reklamation behöver produkten vara i tämligen oförändrat skick och därmed gå att säljas vidare. En spricka i skärmen kan mycket väl innebära att reklamation stoppas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Nu så behöver jag kunskapen som en hög med swec medlemmar har.
Dom säger att dom nekar garanti för att dom inte kan reklamera den pga en spricka i hörnet. Dom säger att den måste va i nyskick utseendemässigt. Tycker det låter jäkligt skumt. Efter många om och men så sa dom att de kunde göra en reklamation men den kommer aldrig gå igenom pga skärmen.

Det hela är väldigt enkelt. Har telefonen en skada som påverkar funktionen, exempelvis sitter det en komponent precis vid sprickan som tagit stryk när skadan uppstod har du väldigt svårt att komma längre än så här, dock måste återförsäljaren visa att felet på grejen faktiskt beror på skadan. Det räcker inte att säga "titta buckla, hejdå reklamation" utan det måste finnas en koppling. Vissa tillverkare (hej logga med ett halvätet äpple) är väldigt bra på att försöka bolla bort kunder på detta sätt.
Alltså, avkräv en förklaring om på vilket sätt sprickan orsakar felet på kameran. Kan de inte leverera en trovärdig sådan kan du a) ta telefonen till en annan verkstad för att få ett utlåtande (det här får du bekosta själv), om utlåtande är till din fördel tar du det tillbaka till företaget för att styrka din reklamation och få slantarna för undersökningen betalda av dem, och/eller b) öppnar ett ärende hos ARN. Det senare fallet kommer tveklöst underlättas oerhört om du även där har ett utlåtande från en annan verkstad som påpekar att felet och skadan inte har någon relation.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicke505:

För reklamation behöver produkten vara i tämligen oförändrat skick och därmed gå att säljas vidare. En spricka i skärmen kan mycket väl innebära att reklamation stoppas.

Nu blandar du ihop äpplen och vattenbufflar. En skadad vara är generellt svårare att reklamera men så länge bevisbördan ligger på återförsäljaren måste de också kunna koppla ihop skadan med felet på ett rimligt sätt. Huruvida produkten kan eller skall säljas vidare har ingen som helst relevans.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det hela är väldigt enkelt. Har telefonen en skada som påverkar funktionen, exempelvis sitter det en komponent precis vid sprickan som tagit stryk när skadan uppstod har du väldigt svårt att komma längre än så här, dock måste återförsäljaren visa att felet på grejen faktiskt beror på skadan. Det räcker inte att säga "titta buckla, hejdå reklamation" utan det måste finnas en koppling. Vissa tillverkare (hej logga med ett halvätet äpple) är väldigt bra på att försöka bolla bort kunder på detta sätt.
Alltså, avkräv en förklaring om på vilket sätt sprickan orsakar felet på kameran. Kan de inte leverera en trovärdig sådan kan du a) ta telefonen till en annan verkstad för att få ett utlåtande (det här får du bekosta själv), om utlåtande är till din fördel tar du det tillbaka till företaget för att styrka din reklamation och få slantarna för undersökningen betalda av dem, och/eller b) öppnar ett ärende hos ARN. Det senare fallet kommer tveklöst underlättas oerhört om du även där har ett utlåtande från en annan verkstad som påpekar att felet och skadan inte har någon relation.

Inte så svårt att påstå att telefonen blivit tappad och därmed kan kameran också ha skadats. Vilket fallet också kan vara föutom att TS påstår sig ej ha tappat telefonen. Hur uppkom sprickan om du inte tappade den TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Inte så svårt att påstå att telefonen blivit tappad och därmed kan kameran också ha skadats.

Såtillvida att felet på kameran faktiskt kan kopplas till en tappskada, javisst. Det räcker dock inte att säga att telefonen har en skada, därmed gäller inte reklamationsrätten.

För att dra en högst relevant parallell från forumet någon gång tidigare i år, en person reklamerar sitt moderkort för något fel relaterat till grafikkortet eller om det kanske var PCI-bussen, minns inte riktigt. Företaget nekar reklamationen och hänvisar till en böjd pin i processorsockeln. Företaget har alltså inspekterat moderkortet, hittat en böjd pinne och därmed dragit slutsatsen att alla fel som det här moderkortet kan ha kan relateras till den böjda pinnen.
Problemet är dock att den böjda pinnen i det här fallet, efter lite tid i datablad, visade sig vara en redundant pinne som inte hade någon som helst koppling till det reklamerade felet.
Jag har bestämt för mig att företaget, efter att ha fått denna information presenterad för sig, valde att godkänna reklamationen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Fick ett paket tappat på mitt ben där jag hade telefonen. Var ingen hård träff (kändes knappt på mig) men träffade just hörnet av luren.

Permalänk
Medlem

Man kan inte neka en reklamation bara för att en vara har en skada. Man måste kunna bevisa att skadan har en direkt korrelation till felet. Man kan däremot neka garanti av vilken anledning som helst som man kan hitta på. Det är skillnad på garantireklamation och reklamation enligt KKL.
Detta handlingsförhållande är dock inget ovanligt och tyvärr är det svårt att vinna mot företagen. Hade jag varit i din situation hade jag nog tagit min telefon och antingen levt med felet eller köpt en ny.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Fortsätt hävda garanti. Du har allt rätt att få garanti felet åtgärdad.

Sprickan har inget med felet att göra.
Man går in från baksidan av telefonen alltså så ska det inte uppstå mer skada på displayen en vad som finns.

Alternativt.
Ta tillbaka telefonen och lämna in den här: http://www.samsungservice.se/kontakt/malmo-2/

Om de inte kan fixa problemet hos sig.(Vilket dem borde kunna göra) Så kommer den att skickas till Stockholm och där blir det fixat. Påpeka även att du inte vill ha displayen åtgärdad utan bara kameran.

Nu kan jag inte lova något då jag inte sett felet men så som det låter så får du prickar på dina bilder?
Alltså bara när du använt kameran och de är inte där vid annat användande som t.ex surfning?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Tack för infon ska ge dom en sväng imorgon. Jepp det är själv kameran det är fel på inte displayen. Bifogar bild jag tog när det var översvämning i Malmö och en som mcare tog på min telefon.

Ser lite skumt ut på kanterna men det är skärmskyddet som satt på telefonen när jag fick den (Är ett tecken på att man sköter sina grejer när den är kvar).

Permalänk
Medlem

Ja den där sprickan skadar inget så fortsätt hävda garanti.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Rent larvigt av mcare men tyvärr är det så där med service verkstäder de skall vara paragrafryttare om tom samsung ignorerar detta ta tillbaka telefonen och beställ en ny kameramodul på ebay o byt själv, men du kan ju alltid maila samsung och tala om hur du tycker att de ligger i en öppen tråd där folk "idiotförklarar" dem. Jag bråkade för ca 12år sen med samsung ang en skärm drev det så långt att en försäljninschef bytte ut en samtron skärm mot en samsung 957df det går att få det mesta igenom bara man visar hur envis man är osv! Stå på dig! ring upp samsung så händer det något skall du se

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Yes tack för all hjälp. Ska ge mcare en chans annars så ringer jag direkt till Samsung. Dom sa att dom inte kunde ta det för dom inte kunde lämna garanti på sitt jobb när där är en spricka. Sa rakt ut att det är skitsnack. Brukar funka att man kör upp konsumentlagen i huvudet på dom men i detta fallet så kan det va klurigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Yes tack för all hjälp. Ska ge mcare en chans annars så ringer jag direkt till Samsung. Dom sa att dom inte kunde ta det för dom inte kunde lämna garanti på sitt jobb när där är en spricka. Sa rakt ut att det är skitsnack. Brukar funka att man kör upp konsumentlagen i huvudet på dom men i detta fallet så kan det va klurigt.

Som tidigare påpekats så borde du bara föra kommunikation med Telenor. Verkstaden har sina direktiv de fått från Telenor/Samsung som är helt irrelevanta för dig, som det ovan nämnda att de inte kan godkänna reklamation eftersom de inte kan lämna garanti på en skadad telefon. Du är inte kund till mcare och de har inga som helst förpliktelser gentemot dig. Det har däremot Telenor och det är bara Telenor som kan ta beslutet att "Kunden har faktiskt rätt i det här fallet, vi får lösa kundsituationen nu och fundera på verkstadssituationen sedan."
Du kan slå mcare i huvudet med lagtexter hur mycket du vill, men det är ett ruskigt slöseri med tid och energi jämfört med att ta det med den part du faktiskt har ingått ett avtal med.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Får prova med Telenor men dom gör ju som alltid. "Näää det är inte vi det är är verkstaden du ska ringa." Eller den kortfattade som jag fick igår "Du får ringa verkstad *klick*"