Reklamationsrätt gäller bara om problemet funnits från början?

Permalänk
Inaktiv

Reklamationsrätt gäller bara om problemet funnits från början?

Hej!

Mina hörlurar, som jag köpte för 2 år sedan, började glappa och helt plötsligt försvann ljudet helt. Jag har hanterat lurarna mycket väl.

I denna tråd skrev några att jag hade reklamationsrätt upp till 3 år (vilket stämmer):
#14871568

Men när jag mailar återförsäljaren säger han att bevisbördan ligger hos mig (vilket den gör) och att jag därför inte får reklamera.

Vad är det som gäller? Är det kört? Hur bevisar jag att felet inte var mitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Hej!

Mina hörlurar, som jag köpte för 2 år sedan, började glappa och helt plötsligt försvann ljudet helt. Jag har hanterat lurarna mycket väl.

I denna tråd skrev några att jag hade reklamationsrätt upp till 3 år (vilket stämmer):
#14871568

Men när jag mailar återförsäljaren säger han att bevisbördan ligger hos mig (vilket den gör) och att jag därför inte får reklamera.

Vad är det som gäller? Är det kört? Hur bevisar jag att felet inte var mitt?

Det lättaste är om du hittar andra som har haft exakt samma problem som dig. Finns det ett dussintal som har samma problem så är det troligtvis ett tillverkarfel.

Permalänk
Medlem

Problemet måste inte ha funnits från början, men det måste bero på en omständighet som funnits från början.

T.ex. så kan en packning av undermåligt material fungera till en början för att sedan börja läcka långt tidigare än vad som är brukligt för packningar av den typen. Problemet (läckage) fanns alltså inte från början, men orsaken (undermåligt material) fanns där.

För att bevisa att materialet var undermåligt kan man t.ex. visa att det drabbat många av de kunder som köpt sådana packningar.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Felet behöver inte funnits från början, en vara som är undermåligt konstruerad och därmed benägen att gå sönder senare är precis lika behäftad med ett fel som en vara som är trasig redan när du plockar upp den är kartongen, det är bara lite luddigare i det senare fallet.
Glapp kan uppstå både vid kontakter eller för att någon av ledarna inuti kabeln med tiden slits sönder, vad som då klassas som tillverkningsdefekt och vad som faktiskt är rent slitage blir naturligtvis en gråzon. Här spelar priset en stor roll. Köper du ett par skor för 200:- förväntas de knappast hålla mer än en säsong på sin höjd, och att reklamera dem efter ett års användande för att de slitits kommer inte fungera. Betalar du däremot 1200:- för skorna och sömmarna börjar spricka efter några månader är det solklart ett reklamationsärende. Detsamma är applicerbart på hörlurar, de du köper på en bensintapp för 49:- och går sönder efter att du kört dem upp och ner i väskan ett tag kommer du ha svårt att reklamera (för att inte tala om att de låter för jävligt) men betalar du mångdubbelt mer skall lurarna klara normal hantering under en betydligt längre period.
Anser du att lurarna vårdats väl och de inte har några skador i övrigt tycker jag absolut du skall trycka på företaget igen med lite mer på fötterna, möjligheten att de vägrar är stor och då får du välja om du vill dra ärendet vidare eller om du vill kontakta tillverkaren. Jag vet inte hur Beyerdynamic ser på kundvård men det är ett gammalt företag som har ett gott anseende, så du har naturligtvis ingenting att förlora på att även kontakta dem.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Felet behöver inte funnits från början, en vara som är undermåligt konstruerad och därmed benägen att gå sönder senare är precis lika behäftad med ett fel som en vara som är trasig redan när du plockar upp den är kartongen, det är bara lite luddigare i det senare fallet.
Glapp kan uppstå både vid kontakter eller för att någon av ledarna inuti kabeln med tiden slits sönder, vad som då klassas som tillverkningsdefekt och vad som faktiskt är rent slitage blir naturligtvis en gråzon. Här spelar priset en stor roll. Köper du ett par skor för 200:- förväntas de knappast hålla mer än en säsong på sin höjd, och att reklamera dem efter ett års användande för att de slitits kommer inte fungera. Betalar du däremot 1200:- för skorna och sömmarna börjar spricka efter några månader är det solklart ett reklamationsärende. Detsamma är applicerbart på hörlurar, de du köper på en bensintapp för 49:- och går sönder efter att du kört dem upp och ner i väskan ett tag kommer du ha svårt att reklamera (för att inte tala om att de låter för jävligt) men betalar du mångdubbelt mer skall lurarna klara normal hantering under en betydligt längre period.
Anser du att lurarna vårdats väl och de inte har några skador i övrigt tycker jag absolut du skall trycka på företaget igen med lite mer på fötterna, möjligheten att de vägrar är stor och då får du välja om du vill dra ärendet vidare eller om du vill kontakta tillverkaren. Jag vet inte hur Beyerdynamic ser på kundvård men det är ett gammalt företag som har ett gott anseende, så du har naturligtvis ingenting att förlora på att även kontakta dem.

Tack för tipsen! Har sagt till affären att jag hanterat dem mycket väl och att de plötsligt började glappa. Verkar dött lopp mot affären om jag inte vill börja dra in jurister eller liknande och det har jag inte tid eller pengar för, även fast det rent moraliskt kanske hade varit rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Verkar dött lopp mot affären om jag inte vill börja dra in jurister eller liknande

Allmänna reklamationsnämnden

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Föredetting

Om jag nu inte misstolkar allt gällande reklamationsrätt helt galet är reklamationer i fallet elektronik ganska enkla. Går de sönder utan yttre påverkan är det ett ursprungsfel, i princip. Det är inte tanken att konsumenter ska sitta med oscilloskop och leta taskiga ledningar på kretskort eller liknande.

Men det är min uppfattning. Det finns nog 7-800 uppfattningar till gällande konsumenträtt på Sweclockers.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Meantek, det du säger stämmer väldigt bra om vad som används som praxis hos de större handlarna - iaf de mer seriösa på nätet. Är det så att hörlurarna har börjat glappa och det inte finns några tecken på yttre åverkan så är det motivation nog för att påvisa att det var ett ursprungsfel, visar det sig att det finns tecken på yttre åverkan så kan det nog vara lite svårare.

Permalänk
Lego Master

Notera också att "yttre påverkan" i det här fallet är väldigt öppet för tolkning, det kan betyda allt från lite skavd färg till bitmärken från en dobbermann.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield