Betala privatperson med paysafecard?

Permalänk
Medlem

Betala privatperson med paysafecard?

Ska eventuellt köpa ett begagnat grafikkort på blocket. Säljaren vill ha betalt via paysafecard, är detta vettigt eller ens vanligt/normalt? Antar att jag köper ett kort och sedan mailar honom koden, finns det några risker med detta?

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter skitmysko.

Risken är ju att du inte får något. Det blir svårt att spåra vem som hämtar ut stålarna misstänker jag.
Det är inte så att det ska skickas till någon son i typ Nigeria eller nåt?

Permalänk
Medlem

Mailade killen att jag ville komma och hämta grejerna istället. Inget svar och nu en dag senare är annonsen borta. Hoppas ingen blev lurad och istället fick ett par riktigt billiga kort.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Varför?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Vill inte att man hämtar varan, vägrar något annat än paysafecard.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är helt otroligt att det finns folk som är så godtrogna att de går med på sånt här. Visst, det finns alltid en risk att bli lurad när man betalar för något innan man har varan i handen men risken går att minimera genom att t.ex. skriva ett köpeavtal, se till att få (och verifiera) personuppgifter, betala via ett spårbart betalningsmedel m.m.

Att lösa ett paysafecard är i stort sett motsvarigheten till att skicka kontanter till en anonym postbox...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Nu är bara frågan om jag ska lägga upp hela konversationen vi haft eller inte och om man får göra det.
Kanske man ska lägga upp den i "Det här med Blocket..."-tråden.
Vad tycker ni

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag tycker att det är helt otroligt att det finns folk som är så godtrogna att de går med på sånt här. Visst, det finns alltid en risk att bli lurad när man betalar för något innan man har varan i handen men risken går att minimera genom att t.ex. skriva ett köpeavtal, se till att få (och verifiera) personuppgifter, betala via ett spårbart betalningsmedel m.m.

Att lösa ett paysafecard är i stort sett motsvarigheten till att skicka kontanter till en anonym postbox...

Att ha en persons uppgifter hjälper inte direkt det heller tyvärr. Jag blev blåst på 2700 kr till en person via Swish (Swish är kopplat till hans personliga bankkonto), hade bild på hans leg (så personnr, fullständigt namn, bild), telefonnr, Facebook, adress. SMS-loggar där denna förklarat för mig varför han blåst mig osv. I stort sett all bevis som man möjligen skulle kunna ha i ett sådant här fall. Det tog 2 år hos polisen utan att det hände ett piss, sedan lades fallet ned när bedragaren dog. Jag är 100% säker på att fallet skulle läggas ned oavsett om personen inte hade dött.

Mitt tips vid förbetalning är att aldrig handla med en större summa än vad man skulle vara OK med att förlora.

Skrivet av Lessismore:

Nu är bara frågan om jag ska lägga upp hela konversationen vi haft eller inte och om man får göra det.
Kanske man ska lägga upp den i "Det här med Blocket..."-tråden.
Vad tycker ni

Bara du inte hänger ut honom så går det väl bra här. Vill gärna se.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag:
Hej Pelle!
Asus GTX970 STRIX 1200kr + frakt?
Mvh

Pelle:
Det går bra men ska det skickas så kan jag endast erbjuda: https://epin.paysafecard.com/pinshop/ vilket gör att du får det för jämt 1000kr inklusive frakt. Detta kan köpas via denna sida eller på valfri pressbyrå om du har någon i närheten.
PayPal men då blir det den summan vi kom överens om då dom tar lite avgift.

Jag:
Ok, för mig gäller Blocket-paket. Säkrast, enklast och bäst för oss båda.
1000kr + 134kr (Blocketpaketet)

Pelle:
Nej det är inte säkrast eller det enklaste. För köpare är det nog jättebra så att dessa kan ta ur varor, pilla och skicka tillbaka i sämre skick om dessa är onöjda!
Skickar endast efter betalning har skett.

Jag:
Då kommer jag och hämtar upp det personligen istället.
Har du möjlighet att dema det? Vad är din adress?

Pelle:
Varför skulle du komma helt plötsligt om du ville ha det skickat från början. Verkar suspekt.

Jag:
Jag vill gärna köpa och få det skickat, men då vill jag känna mig trygg och föreslog då blocketpaket. Men eftersom du nu sänkt priset, så är det lönsamt för mig att åka och hämta det.

Pelle:
Vad menar du sänkt priset?

Jag:
Jag erböjd dig 1200kr och du sänkte till 1000kr inkl frakt om jag betalar med paysafecard-grejen. Bättre då om jag kommer personligen och hämtar det och du får 1000kr kontant i handen (eller Swish om du vill).

Pelle:
Aha, om du betalar med det ja. Men hur kan 200kr helt plötsligt göra det värt att åka? Sen vill jag givetvis ha 1200kr om du inte använder psc.

Jag:
Om jag har chansen att köpa ett GTX 970 för 1200kr, så kan jag åka några mil för att hämta det. För 134kr så får jag det skickat till mig. Hmmm, hade det varit en dyrare sak så hade jag åkt, men det är inte riktigt värt 134kr.
Sen sänker du priset och bjuder på frakten. Då pratar vi 334kr att tjäna, då tvekar jag inte längre, utan kan lätt åka lite extra för det.

Pelle:
1200kr om det ska hämtas eller 1000kr via psc. Det är ju själva iden med att välja andra betalsätt, finns ju ingen anledning för dig att välja psc om det inte blir billigare.
Jag älskar den tjänsten, därav att jag drar av 200kr och inkluderar frakt för göra det lockande.

Jag:
Ok, 1200kr är fortfarande billigt för mig och jag tycker att det är värt att åka. Har du tid ikväll, eller någon annan kväll i veckan?
Vad har du för adress?
Har du något telefonnr man kan nå dig på?

Pelle:
Nu är ju klockan redan mycket och sen om du ska åka lite kanske det blir sent? Men jag har tid vilken dag som helst annars.

Permalänk

"Allt är nerpackat i källaren och jag tänkte att när folk har köpt sakerna fixar jag allt. Har fått nog av att gå ner i källaren, hämta, ta bild och sen avbryter folk affären. Det tar tid, tar död på min rygg etc.

Så jag får be om ursäkt men kan inte gå ner och hämta innan jag en affär är klar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikakasinnes:

"Allt är nerpackat i källaren och jag tänkte att när folk har köpt sakerna fixar jag allt. Har fått nog av att gå ner i källaren, hämta, ta bild och sen avbryter folk affären. Det tar tid, tar död på min rygg etc.

Så jag får be om ursäkt men kan inte gå ner och hämta innan jag en affär är klar."

Vad frågade du om?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av twk:

Vad frågade du om?

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag kunde få en bild på grejerna.. Sedan sa jag att jag kan hämta eller ta blocketpaketet..

Då sa han "Hämtning får avvaktas med då jag fått förhinder. Blocketpaket använder jag inte av säkerhetsskäl. "

100% scam.

Permalänk
Medlem

Vid det här laget finns det risk att många blivit lurade.
Kan man kontakta Blocket om att ta bort annonser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Att ha en persons uppgifter hjälper inte direkt det heller tyvärr. Jag blev blåst på 2700 kr till en person via Swish (Swish är kopplat till hans personliga bankkonto), hade bild på hans leg (så personnr, fullständigt namn, bild), telefonnr, Facebook, adress. SMS-loggar där denna förklarat för mig varför han blåst mig osv. I stort sett all bevis som man möjligen skulle kunna ha i ett sådant här fall. Det tog 2 år hos polisen utan att det hände ett piss, sedan lades fallet ned när bedragaren dog. Jag är 100% säker på att fallet skulle läggas ned oavsett om personen inte hade dött.

Mitt tips vid förbetalning är att aldrig handla med en större summa än vad man skulle vara OK med att förlora.

Bara du inte hänger ut honom så går det väl bra här. Vill gärna se.

I sådana lägen bör man stämma den bedragaren, med alla dessa bevis har man ett vattentätt case och eftersom det handlar om små summor blir det ett småmål av det. Polisen kan inte göra mycket men självklart ska man polisanmäla och sedan genast skicka in en stämningsansökan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Råkade ut för liknande
En kille skulle sälja 2st 970 kort.
Det var bra pris kanske nästan lite väl bra men dom nya korten hade kommit och han var väll sugen på ett sånt.
Dessutom har det samma stad som jag bor i.
Jag sa att jag ville mötas då svarade han att det blivigt fel på blocketannonsen och att han bodde nån helt annanstans och ville skicia korten efter jag betalat honom med paysafecard.
Sa då att jag inte var intresserad men han fortsatte maila några ggr i hopp om att jag skulle köpa endå.
Till slut försvann annonsen för att några dagar senare komma upp igen.
Tänkte maila blocket och varna men då försvann annonsen igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikakasinnes:

Om jag kunde få en bild på grejerna.. Sedan sa jag att jag kan hämta eller ta blocketpaketet..

Då sa han "Hämtning får avvaktas med då jag fått förhinder. Blocketpaket använder jag inte av säkerhetsskäl. "

100% scam.

Låter verkligen som det!

Permalänk

Jag gjorde en riktig blunder med paysafecards en gång och blev av med några tusen.
Jobbigt så klart, men det kostar ibland att lära sig q:

Man borde nästan kolla igenom blocket nån gång ibland efter luriga annonser, de värsta är ju inte så svåra att se.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Jag brukar gå igenom Tradera med jämna mellanrum, bara för att leta bedragare. Har lyckats spärra massor av skumrask.
Tycker att jag (och många med mig) gör en god insats för Tradera och deras användare. Men ALDRIG har jag fått ett tack från Tradera.

Permalänk
Medlem

Du har anmält annonsen hoppas jag?
Jag har gjort det, hoppas fler gör det så den försvinner.

Permalänk
Medlem

Nu låter ju detta helt klart som scam, men bara för att man inte vill skicka med blocketpaketet så behöver det inte vara det. Säljer en del grejer och jag skulle inte skicka med blocketpaketet. Jag vet inte om jag har missat något, men ponera att jag som säljare bokar och betalar frakten med blocketpaket, skickar iväg, köparen ångrar sig och skiter i att hämta ut. Då antar jag att jag har kastat fraktkostnaden i sjön? Om sedan köparen hämtar ut och klyddar till något (böjer pins på moderkort t.ex) så känns man rätt rökt som säljare. Eller har man något som helst skydd i sånt läge? Jag har svårt att se att man skulle ha det.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

@NoAim: Du glömde parametern https://epin.paysafecard.com/pinshop/ som tråden handlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Du har anmält annonsen hoppas jag?
Jag har gjort det, hoppas fler gör det så den försvinner.

Jarå, väntar fortfarande på Blockets beslut.

Skrivet av NoAim:

Nu låter ju detta helt klart som scam, men bara för att man inte vill skicka med blocketpaketet så behöver det inte vara det. Säljer en del grejer och jag skulle inte skicka med blocketpaketet. Jag vet inte om jag har missat något, men ponera att jag som säljare bokar och betalar frakten med blocketpaket, skickar iväg, köparen ångrar sig och skiter i att hämta ut. Då antar jag att jag har kastat fraktkostnaden i sjön? Om sedan köparen hämtar ut och klyddar till något (böjer pins på moderkort t.ex) så känns man rätt rökt som säljare. Eller har man något som helst skydd i sånt läge? Jag har svårt att se att man skulle ha det.

Ja, du har nog rätt i de. Men trots allt är det hyffsat säkert, om än mest för köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag:
Hej Pelle!
Asus GTX970 STRIX 1200kr + frakt?
Mvh

Pelle:
Det går bra men ska det skickas så kan jag endast erbjuda: https://epin.paysafecard.com/pinshop/ vilket gör att du får det för jämt 1000kr inklusive frakt. Detta kan köpas via denna sida eller på valfri pressbyrå om du har någon i närheten.
PayPal men då blir det den summan vi kom överens om då dom tar lite avgift.

Jag:
Ok, för mig gäller Blocket-paket. Säkrast, enklast och bäst för oss båda.
1000kr + 134kr (Blocketpaketet)

Pelle:
Nej det är inte säkrast eller det enklaste. För köpare är det nog jättebra så att dessa kan ta ur varor, pilla och skicka tillbaka i sämre skick om dessa är onöjda!
Skickar endast efter betalning har skett.

Jag:
Då kommer jag och hämtar upp det personligen istället.
Har du möjlighet att dema det? Vad är din adress?

Pelle:
Varför skulle du komma helt plötsligt om du ville ha det skickat från början. Verkar suspekt.

Jag:
Jag vill gärna köpa och få det skickat, men då vill jag känna mig trygg och föreslog då blocketpaket. Men eftersom du nu sänkt priset, så är det lönsamt för mig att åka och hämta det.

Pelle:
Vad menar du sänkt priset?

Jag:
Jag erböjd dig 1200kr och du sänkte till 1000kr inkl frakt om jag betalar med paysafecard-grejen. Bättre då om jag kommer personligen och hämtar det och du får 1000kr kontant i handen (eller Swish om du vill).

Pelle:
Aha, om du betalar med det ja. Men hur kan 200kr helt plötsligt göra det värt att åka? Sen vill jag givetvis ha 1200kr om du inte använder psc.

Jag:
Om jag har chansen att köpa ett GTX 970 för 1200kr, så kan jag åka några mil för att hämta det. För 134kr så får jag det skickat till mig. Hmmm, hade det varit en dyrare sak så hade jag åkt, men det är inte riktigt värt 134kr.
Sen sänker du priset och bjuder på frakten. Då pratar vi 334kr att tjäna, då tvekar jag inte längre, utan kan lätt åka lite extra för det.

Pelle:
1200kr om det ska hämtas eller 1000kr via psc. Det är ju själva iden med att välja andra betalsätt, finns ju ingen anledning för dig att välja psc om det inte blir billigare.
Jag älskar den tjänsten, därav att jag drar av 200kr och inkluderar frakt för göra det lockande.

Jag:
Ok, 1200kr är fortfarande billigt för mig och jag tycker att det är värt att åka. Har du tid ikväll, eller någon annan kväll i veckan?
Vad har du för adress?
Har du något telefonnr man kan nå dig på?

Pelle:
Nu är ju klockan redan mycket och sen om du ska åka lite kanske det blir sent? Men jag har tid vilken dag som helst annars.

Hur fan lyckas folk gå på sådant här, på riktigt?? Killen som säljer beter sig allmänt efterblivet, vägrar få det upphämtat och vill använda en av de allra osäkraste betalmetoderna på marknaden?

Är själv rätt godtrogen vill jag nämna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

@NoAim: Du glömde parametern https://epin.paysafecard.com/pinshop/ som tråden handlar om?

Nej, det var därför jag skrev att detta låter som en scam. Jag ville bara påpeka att det finns faktiskt vettiga anledningar att som säljare inte vilja använda blocketpaketet eftersom att detta har lyfts i tråden som en anledning att misstänka att det rör sig om bedrägeri (iaf som jag tolkade det).

Skrivet av Lessismore:

Ja, du har nog rätt i de. Men trots allt är det hyffsat säkert, om än mest för köparen.

För köparen är det ju klockrent, inget snack om saken.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Jag vill bara skriva till alla ni som googlat fram denna sida - köp ALDRIG något från folk som vill ha betalt via Paysafe. du kommer garanterat bli av med pengarna och inte få någon vara i brevlådan.

Har sett många nu som ska ha betalat via PSC och varenda en nekar blocketpaketet och liknande tjänster. En del ska ha "halva nu, halva sen" men då scamar dom dig oavsett på pengar.

Skrev nyss med en på Blocket, han tog bort annonsen direkt när jag misstänker scam och slutade svara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa78:

Ska eventuellt köpa ett begagnat grafikkort på blocket. Säljaren vill ha betalt via paysafecard, är detta vettigt eller ens vanligt/normalt? Antar att jag köper ett kort och sedan mailar honom koden, finns det några risker med detta?

Har bara läst din första kommentar och inget mer. Nej jag tycker du ska skita i det, Paysafecard är bedragarens våta dröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Har bara läst din första kommentar och inget mer. Nej jag tycker du ska skita i det, Paysafecard är bedragarens våta dröm.

Du är medveten om att hans inlägg är från 2014?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Du är medveten om att hans inlägg är från 2014?

Usch, nej det visste jag inte. Tack för upplysningen