Coop - Ica. Självscanning och kontroller, periodicitet?

Permalänk
Medlem

Coop - Ica. Självscanning och kontroller, periodicitet?

Jösses vilket ord jag snubblade på i rubriken. Hoppas det är rättstavat? Hjärnan tog tvärstopp. Edit: Rätt ord nu. Tack till Multiman!

Pratade med en vän häromdagen om hur mycket jag gillar självscanning i butiker. Slippa stå i kö mm. Enda jobbiga är kontrollerna. De kommer alltid vid de tillfällen jag känner som minst för det, huvudvärk och dylikt.

Observera. Jag förstår kontrollerna och gnäller inte om att de görs.

Har nu handlat så länge på Coop att då kontroll görs med något halvårs-års mellanrum är det den mindre med att kolla tio varor. Aldrig varit fel förutom en gång som vi lagt in en vara som inte fanns i kundvagnen vid kontrollen. Visade sig att läkerolasken ramlat ner i den lilla mellanväggen på kortsidan i Coopväskan.

Sådär. Asfalten lagd som jag brukar säga. Familjen har varit trogna mot Konsum/Coop i sekler men numera börjar jag svaja. "Vår" Coop Forum butik är omgjord å det extrema. Ytorna har krympt och mycket av sortimentet är borta. Att bonusen rök var ingen höjdare heller. Poängsystemet de införde är, ursäkta nu, skrattretande. Kollade i butiken, om du vill köpa en påse med torkade tranbär till exempel så "kostar" de 2500 poäng. Allt är poängmässigt svindyrt.

Varit in på "fienden" Ica Maxi någon gång för att där köpa varor som numera inte finns på Coop och gillar det jag ser. Filmer, böcker .......

Pratade med vännen om detta och självscanning. Att just nu det enda som håller mig från att byta butik är de regelbundna kontrollerna det första året/åren. Än en gång, jag förstår kontrollerna men när man står där, svettig och djävlig och åker på att plocka upp allt och sen plocka ner allt igen.

Vännen hade hört via djungletrumman att Ica har tätare kontroller även om man varit lång och trogen kund.

Någon som hört något?

Inte fråga om att komma undan kontrollerna!!! Jag märker själv att jag fortfarande är extremt noggrann att se till att varor läggs in ordentligt i scannern för det är ett förtroende jag inte vill svika. Bara tanken på att ställa sig i kassakö igen med fullastad vagn som förr i tiden får det att snurra i huvudet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Rent spontant så känns kontroller på Ica vs Coop ha ungefär samma intervall mellan kontrollerna när man väl kommit in i det. I början var dock Ica ganska nitiska och jag tyckte mig se ett mönster i att jag fick avstämning där varje gång jag handlade för mer än 300 kr.
Någon som verkar ha riktigt täta kontroller är City Gross - där tycker jag det blir kontroll ungefär var tredje gång jag handlar, oavsett storlek på inköpen.

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo handlar på Ica Maxi varje dag (jag tror inte på detta med att frysa in saker utan vill ha allt så färskt det går) och när vi handlar med hennes kort får vi väldigt sällan kontroller, max en gång i månaden om ens det.

När jag handlar själv med mitt kort som är knutet till kontot åker jag ALLTID på kontroller, så jag ifrågasatte detta så de ställde sig och kollade upp detta och tydligen var det för att jag så sällan handlade med mitt kort (vi använder alltid sambons kort), trodde dessa korten var knutna till varandra så det kändes av men tydligen inte.

Så vill du inte åka på kontroller, handla ofta och när du väl kontrolleras så se till att inte ha fuskat för då tror jag du kan råka ut för fler kontroller i framtiden.

Permalänk
Medlem

Dagens I-lands problem? ^^

Kontroller har alla och i olika intervaller.
Är du så stressad etc så du inte hinner med en kontroll som nog tar 3-4 min extra ja då ska du nog handla nån annan gång

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Willy's med handskanner brukar be om kontroll var tredje månad kändes det som. Såg inget annat mönster än det.
Medan willy's med självbetjäningskassor aldrig haft någon kontroll så länge jag använt dem.

Även en Coop butik med självbetjäningskassor undvek man kontroller helt.
Självbetjäning fungerar ju att man går fram till en terminal med sin korg och skannar in samtliga varor där istället för handskanner.

De gånger jag varit med kompisar som använt ICA's handskanner system så har det varit kontroll. Det händer väl inte så ofta att man följer med han kanske bara är otur ifrån hans sida att de ska hända när han har folk med som står och väntar på han utanför. Men det har verkligen varit varje gång.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom trådskaparen själv frågar, så är det korrekta ordet "periodicitet".

Jag handlar bara av Axfood sedan många år eftersom Hemköp och Willy's uppfyller de olika kraven jag har, inklusive personal. Ingen butik i närheten har självskanning, så en ickefråga för mig. Skulle det varit kontroll var tredje gång som någon sa så hade jag nog blivit lite butter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har haft kanske 1 kontroll(och det var en snabb kontroll på 10slumpade varor) det senaste året.
Tänker varenda gång jag går och handlar att den här gången blir det nog kontroll, men nej.
Var väl lite fler kontroller i början, men det har successivt blivit färre, vilket jag antar har att göra med att det inte varit några fel när det kontrollerats.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

På ica har de ett system med olika nivåer. Du går upp i nivå genom felfria kontroller med jämna mellanrum. Vet inte om alla börjar på samma nivå eller om det baseras på t.ex. ålder.
därefter uppgraderas du i nivå eller nergraderas beroende på hur du klarar kontrollerna. I de högre segmenten kan det ske kontroller någgra gånger om årey eller mindre. Har inga fler detaljer än så men skulle gissa att det kan ta några år innan man kommer upp till de högre nivåerna men systemet är bra. Försök tänka positivt vid kontrollerna och sluta svettas och känna stress när det sker. Du borde se fram emot dom för varje lyckad kontroll för dig närmare the sweetspot

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

om man fuskar så kommer man att få ett par tre extra noga kontroller vid de nästa tillfällena på ICA men det är inte så ofta man glömmer att scanna in något och jag har haft en kontroll på de senaste 3 åren som jag har bott här i Kalmar och handlar oftast minst en full kundvagn åt gången.

Permalänk
Medlem

Jag och min fru handlar det allra mesta med självscanning på ICA Maxi. Vi har varit kunder länge och har två kort knutna till samma konto. Vi försöker handla för en hel vecka i taget och har hållit på länge med självscanning. Jag kan inte minnas när det blev avstämning sist. Det är med säkerhet i år i alla fall, och jag minns att jag tänkte: "nu kommer det nog bli kontroll för nu handlar vi inte enligt tidigare mönster". Då var det frågan om en kasse med lite mer varor än bara något som hade glömts bort, på en tid som vi normalt inte är i butiken.

Men jag upplever att det väldig sällan är kontroller och det spelar ingen roll vilket kort vi använder för att hämta ut skannern.

Permalänk
Medlem

Det måste inte bara handla om glömma scanna eller planerad stöld. Man måste förstå att man ska dedikera sig och visa att man planerat att göra det ordentligt. Scannar man 3st bröd men är osäker på om en scanning kom med. Då ska man dubbelkolla. Sköter man inte det kommer det bli fel nån gång under närmsta åren. Ingen skäller på en för en missad brödbit i skannern men visar man inte att man e beredd att vara nogrann kommer du förlora tid på det i längden med regelbundna kontroller

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Självscanningskassorna på hemköp: har aldrig varit med om en kontroll.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jodå. Noggrann så det smäller om det. Minsta tvekan om någon "kom med" på scannern så kollar vi det självklart och rättar eventuellt slarv. Kollar alltid för varje vara som slås in så därav. Aldrig bommat något på Coop annat än Läkerolasken som var med i scannern men inte "fysiskt" vid kollen. Asken hade som sagt ramlat ner i mellanväggen i Coopväskan.

Inte svettas vid kontroll. Det som är lite av grejen. Har något skit som gör att svetten dryper om huvudet/ansiktet på mig. Inte av nervositet eller trötthet. Bara börjar av sig själv utan anledning. Till och med droppar om örsnibbarna på mig. Så om de kollar på mig vid kontroll kan jag förstå att de tror jag är nervig men långt från det. Får panik när svettningarna börjar och blir nojig över det så det blir ännu värre.

Därav att det är mitt "i-lands problem", superskönt att slippa stå i kö med svettningarna och betala och dra sen. Minikoll kirrar jag men en större att plocka upp själv och sen packa ner efter koll då får jag byta kläder sen. (Hyperhidros)

Som sagt. Förstår kontroller och att man måste arbeta upp förtroende. Undrar bara om det är som vännen påstod att han hört att det är tätare kontroller på Ica jämfört med Coop.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Beginner:

Vännen hade hört via djungletrumman att Ica har tätare kontroller även om man varit lång och trogen kund.

Någon som hört något?

Ingen koll på vad Coop har men har skrivit nedan hur Ica fungerar. Ska kolla med tjejen hur Willys självskanning fungerar om ni vill?

Skrivet av Nima2001:

På ica har de ett system med olika nivåer. Du går upp i nivå genom felfria kontroller med jämna mellanrum. Vet inte om alla börjar på samma nivå eller om det baseras på t.ex. ålder.
därefter uppgraderas du i nivå eller nergraderas beroende på hur du klarar kontrollerna. I de högre segmenten kan det ske kontroller någgra gånger om årey eller mindre. Har inga fler detaljer än så men skulle gissa att det kan ta några år innan man kommer upp till de högre nivåerna men systemet är bra. Försök tänka positivt vid kontrollerna och sluta svettas och känna stress när det sker. Du borde se fram emot dom för varje lyckad kontroll för dig närmare the sweetspot

Ja de har olika nivåer.

Alla börjar på samma nivå, 50% chans att få en avstämning. Går den bra så går man upp en nivå, gör man fel så går man ner en nivå. Möjligen att det finns extra kontroller som inte har möjligheten att öka din nivå.

När man går upp en nivå så halveras chansen för en avstämning. Maxnivå skall vara 5-nivåer över startnivån.

1: 1-2%
2: 3.125%
3: 6.25%
4: 12.5%
5: 25%
Start: 50%
Finns säkert lägre riskgrupper som är >50%

Anledningen att man inte kommer ner på absoluta lägsta nivå utan pendlar lite skall vara för att de har slumpmässiga utökade kontroller. Har man inte haft en kontroll på ett år så kommer en kontroll läggas in.

Dvs, efter ca ett år så har du en kontroll per mellan 50-100:e köp eller ett per år ca.

Detta är taget från huvudet så lita inte blint på siffrorna men informationen fick jag genom att fråga de som arbetade på Ica Kvantum.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ingen koll på vad Coop har men har skrivit nedan hur Ica fungerar. Ska kolla med tjejen hur Willys självskanning fungerar om ni vill?

Ja de har olika nivåer.

Alla börjar på samma nivå, 50% chans att få en avstämning. Går den bra så går man upp en nivå, gör man fel så går man ner en nivå. Möjligen att det finns extra kontroller som inte har möjligheten att öka din nivå.

När man går upp en nivå så halveras chansen för en avstämning. Maxnivå skall vara 5-nivåer över startnivån.

1: 1-2%
2: 3.125%
3: 6.25%
4: 12.5%
5: 25%
Start: 50%
Finns säkert lägre riskgrupper som är >50%

Anledningen att man inte kommer ner på absoluta lägsta nivå utan pendlar lite skall vara för att de har slumpmässiga utökade kontroller. Har man inte haft en kontroll på ett år så kommer en kontroll läggas in.

Dvs, efter ca ett år så har du en kontroll per mellan 50-100:e köp eller ett per år ca.

Detta är taget från huvudet så lita inte blint på siffrorna men informationen fick jag genom att fråga de som arbetade på Ica Kvantum.

Intressant. Jag har själv funderat på hur algoritmen ser ut. Att ha ett prestationsbaserat och ett slumpmässigt urval låter rimligt

Permalänk
Avstängd

Sker enormt mycket stölder via självscanning. Svårt för kassapersonalen att bevisa att det var med uppsåt att stjäla eller inte.
Men visst, har man en blu-ray spelare som man ej scannat eller dyligt, är det ganska uppenbart.
Är iaf många som sätter i system att fuska och hoppa över ngn småsak ibland, som tex ketchup, en liter mjölk etc.

Personligen har jag inte haft en avstämmning/kontroll på något år nu. Sköter man sig så lönar det sig.

Ni som gnäller att ni får avstämmning ibland: Butiken vill bygga upp ett förtroende gentemot den enskilda kunden. Stämmer det vid check så går du upp en nivå. Och det blir me r sällan en check.

Permalänk
SpelClockers

De flesta av mina inköp görs på Ica Maxi (närmaste butik med självscanning), första 6 månaderna var det ganska frekventa kontroller men efter det så blev det ovanligt och nu har det gått så pass långt att jag kan inte komma ihåg när det var kontroll senast minst 1 år sedan men känns som mycket mer än så. Jag har för mig att det felade 1 gång för mig och då var det en plastpåse som jag missat.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ingen koll på vad Coop har men har skrivit nedan hur Ica fungerar. Ska kolla med tjejen hur Willys självskanning fungerar om ni vill?

Ja de har olika nivåer.

Alla börjar på samma nivå, 50% chans att få en avstämning. Går den bra så går man upp en nivå, gör man fel så går man ner en nivå. Möjligen att det finns extra kontroller som inte har möjligheten att öka din nivå.

När man går upp en nivå så halveras chansen för en avstämning. Maxnivå skall vara 5-nivåer över startnivån.

1: 1-2%
2: 3.125%
3: 6.25%
4: 12.5%
5: 25%
Start: 50%
Finns säkert lägre riskgrupper som är >50%

Anledningen att man inte kommer ner på absoluta lägsta nivå utan pendlar lite skall vara för att de har slumpmässiga utökade kontroller. Har man inte haft en kontroll på ett år så kommer en kontroll läggas in.

Dvs, efter ca ett år så har du en kontroll per mellan 50-100:e köp eller ett per år ca.

Detta är taget från huvudet så lita inte blint på siffrorna men informationen fick jag genom att fråga de som arbetade på Ica Kvantum.

Vet inte om det var slumpen som gjorde det eller om det finns med i systemet också men vi har fått 3 kontroller på Ica i snabbkassan sen vi skaffade Ica studentkort för 3-4 år sen och då handlar vi där nog 3-4 ggr i veckan och samtliga dessa kontroller har inträffat efter vi misslyckats och slagit in något för mycket som sen plockats bort. Tex 4 burkar krossade tomater när det skulle vara 3.

Har aldrig missat en kontroll själv men jag är förvånad att de inte har fler för de andra som blir kontrollerade har i princip alltid "missat" slå in något...

Permalänk
Medlem

Seriöst varför bryr man sig så mycket om vilken butik det är eller att vara "trogen" en butik, den som säljer bäst kvalité till bäst pris är dit jag går så enkelt är det, och där är Maxi inte så dåligt, inte Willys heller

Permalänk
Medlem

Använder Citygross själv scanning och tycker det funkar bra oftast får man "små kontroller" aldrig haft fel på någon och dom gånger jag har haft full kontroll då har jag haft mallen 2-5 varor sist hade jag 2 varor och fråga om vi skulle lägga upp det på bandet och så garva vi båda två.
Fått klagomål engång och då hade jag scannat varans streckkod istället för den på kanten på hyllan och då visade systemet något fel men dom såg att jag hade gjort rätt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har handlat med Ica självscanning i över 1 år och bara varit med om 2-3 kontroller. En var typ första eller andra gången som de kollade, sen så var det en till någon månad senare. Jag är inte säker på om jag har haft en tredje koll. Men det är iaf oerhört sällan jag har råkat ut för kontroll. Handlar ändå minst en gång i veckan på Ica maxi.

Skrivet av Friterad:

Seriöst varför bryr man sig så mycket om vilken butik det är eller att vara "trogen" en butik, den som säljer bäst kvalité till bäst pris är dit jag går så enkelt är det, och där är Maxi inte så dåligt, inte Willys heller

Exakt så tänker jag också. Men nu funkar Ica maxi bäst för mig, bor nära och har bra utbud till bra priser. Inte alls lika dåligt/dåliga utbud och priser som coop forum som ligger bredvid.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jösses vilket ord jag snubblade på i rubriken. Hoppas det är rättstavat? Hjärnan tog tvärstopp. Edit: Rätt ord nu. Tack till Multiman!

Pratade med en vän häromdagen om hur mycket jag gillar självscanning i butiker. Slippa stå i kö mm. Enda jobbiga är kontrollerna. De kommer alltid vid de tillfällen jag känner som minst för det, huvudvärk och dylikt.

Observera. Jag förstår kontrollerna och gnäller inte om att de görs.

Har nu handlat så länge på Coop att då kontroll görs med något halvårs-års mellanrum är det den mindre med att kolla tio varor. Aldrig varit fel förutom en gång som vi lagt in en vara som inte fanns i kundvagnen vid kontrollen. Visade sig att läkerolasken ramlat ner i den lilla mellanväggen på kortsidan i Coopväskan.

Sådär. Asfalten lagd som jag brukar säga. Familjen har varit trogna mot Konsum/Coop i sekler men numera börjar jag svaja. "Vår" Coop Forum butik är omgjord å det extrema. Ytorna har krympt och mycket av sortimentet är borta. Att bonusen rök var ingen höjdare heller. Poängsystemet de införde är, ursäkta nu, skrattretande. Kollade i butiken, om du vill köpa en påse med torkade tranbär till exempel så "kostar" de 2500 poäng. Allt är poängmässigt svindyrt.

Varit in på "fienden" Ica Maxi någon gång för att där köpa varor som numera inte finns på Coop och gillar det jag ser. Filmer, böcker .......

Pratade med vännen om detta och självscanning. Att just nu det enda som håller mig från att byta butik är de regelbundna kontrollerna det första året/åren. Än en gång, jag förstår kontrollerna men när man står där, svettig och djävlig och åker på att plocka upp allt och sen plocka ner allt igen.

Vännen hade hört via djungletrumman att Ica har tätare kontroller även om man varit lång och trogen kund.

Någon som hört något?

Inte fråga om att komma undan kontrollerna!!! Jag märker själv att jag fortfarande är extremt noggrann att se till att varor läggs in ordentligt i scannern för det är ett förtroende jag inte vill svika. Bara tanken på att ställa sig i kassakö igen med fullastad vagn som förr i tiden får det att snurra i huvudet.

Dold text

Vår familj har använt självskanning på ICA Maxi i princip sedan det lades till, och vi har inte haft en enda kontroll på över ett år. För 3 - 4 år sedan var det väl varannan månad eller så.

Permalänk

Hur ofta förekommer det att folk fuskar i samband med inköp?

Permalänk
Medlem

Jag hatar scanner utav bara f*n.
1. Jag får inget bemötande
2. Scanner fan är långsammare än tåget
3. Ett j*vla mörker med alla popup "handla 3 för 45:-"
4. och.... en kontroll *gha* snälla, jag packar ner allt i min kasse som jag vill, ni vill ha en kontroll och jag ska tvingas lyfta upp allt och sen lägga ner det igen för företagets vilja?
Jag hatar den där j*vla manicken värre än pesten.

Och nej det är inte så förbannade jävla satans kul att packa om matvaror för 6 tusen.
"dom här 4 chokladbitarna var inte inslagna"
Ne jag plockade dom i samma veva i ditt ställ som står ½ meter ifrån dig när jag var tvingad att lasta om allt.
"mutter"
Min flickvän som var med är så godhjärtad "men dom vill bara ....." spelar ingen jävla roll ¤!@&?#!!!!
Mindre arbetare å så fan så mycke mer jobb för mig för detta "behändiga" system.

Du kan med enkelhet TVINGA fram en kontroll med massiva lägg till / ta bort.

Och ja, jag kommer att tvinga fram en kontroll på en storhandling å filma in när kassa personalen nekar att lasta om mitt arbete!

Patetiskt att folk låter sig hunsas av stor företag på detta sätt.
Dom vill ha ett annat system, men gör de rätt å inte jävligare för mig!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

coop kan ställa in om det ska vara avstämning hela tiden eller tätare mellan kunderna. och om dom vet att man "fuskar" så kan dem göra så att just det medlemskortet får tätare kontroller. sen kan man få en del avstämning som dem kollar om du har skannat allt. och en avstämning brukar vara alla varor du har scannat in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Brödtext med bitterhet

Det är väl bara att låta bli att självscanna, för övrigt tycker jag inte att du tillförde speciellt mycket till tråden.

Brukade handla på ICA Maxi lite då och då, eftersom jag inte längre har bil har jag slutat med det och köper allt online men upplever att det kanske var en kontroll i kvartalet och ofta i samband med större köp.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ingen koll på vad Coop har men har skrivit nedan hur Ica fungerar. Ska kolla med tjejen hur Willys självskanning fungerar om ni vill?

Ja de har olika nivåer.

Alla börjar på samma nivå, 50% chans att få en avstämning. Går den bra så går man upp en nivå, gör man fel så går man ner en nivå. Möjligen att det finns extra kontroller som inte har möjligheten att öka din nivå.

När man går upp en nivå så halveras chansen för en avstämning. Maxnivå skall vara 5-nivåer över startnivån.

1: 1-2%
2: 3.125%
3: 6.25%
4: 12.5%
5: 25%
Start: 50%
Finns säkert lägre riskgrupper som är >50%

Anledningen att man inte kommer ner på absoluta lägsta nivå utan pendlar lite skall vara för att de har slumpmässiga utökade kontroller. Har man inte haft en kontroll på ett år så kommer en kontroll läggas in.

Dvs, efter ca ett år så har du en kontroll per mellan 50-100:e köp eller ett per år ca.

Detta är taget från huvudet så lita inte blint på siffrorna men informationen fick jag genom att fråga de som arbetade på Ica Kvantum.

Skrivet av Beginner:

Tack för svar!

Jodå. Noggrann så det smäller om det. Minsta tvekan om någon "kom med" på scannern så kollar vi det självklart och rättar eventuellt slarv. Kollar alltid för varje vara som slås in så därav. Aldrig bommat något på Coop annat än Läkerolasken som var med i scannern men inte "fysiskt" vid kollen. Asken hade som sagt ramlat ner i mellanväggen i Coopväskan.

Inte svettas vid kontroll. Det som är lite av grejen. Har något skit som gör att svetten dryper om huvudet/ansiktet på mig. Inte av nervositet eller trötthet. Bara börjar av sig själv utan anledning. Till och med droppar om örsnibbarna på mig. Så om de kollar på mig vid kontroll kan jag förstå att de tror jag är nervig men långt från det. Får panik när svettningarna börjar och blir nojig över det så det blir ännu värre.

Därav att det är mitt "i-lands problem", superskönt att slippa stå i kö med svettningarna och betala och dra sen. Minikoll kirrar jag men en större att plocka upp själv och sen packa ner efter koll då får jag byta kläder sen. (Hyperhidros)

Som sagt. Förstår kontroller och att man måste arbeta upp förtroende. Undrar bara om det är som vännen påstod att han hört att det är tätare kontroller på Ica jämfört med Coop.

Sen vet jag att det finns en bugg i systemet. Hört det genom en som jobbat just med ica. Det är så att två inte kan ha avstämning samtidigt, om dom gjort om systemet eller om det bara funkar där det bara finns en avstämningskassa.

Men uppmanar inga snattare att försöka, för förr eller senare åker ni dit.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen vet jag att det finns en bugg i systemet. Hört det genom en som jobbat just med ica. Det är så att två inte kan ha avstämning samtidigt, om dom gjort om systemet eller om det bara funkar där det bara finns en avstämningskassa.

Men uppmanar inga snattare att försöka, för förr eller senare åker ni dit.

Jag har då fått köa för att få min avstämning avklarad när de helt plötsligt hade 4 avstämningar samtidigt, detta var på Coop dock och inte Ica och de har 2 avstämningskassor.

Edit: Får dock avstämning så sällan så det är inget direkt problem, oftast är det bara att gå direkt till den obemmanade utchekningen och betala på några sekunder.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Jag har då fått köa för att få min avstämning avklarad när de helt plötsligt hade 4 avstämningar samtidigt, detta var på Coop dock och inte Ica och de har 2 avstämningskassor.

Jo, ica kör annat system. Kan i för sig rättat till det i efterhand:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Självscanningskassorna på hemköp: har aldrig varit med om en kontroll.

Samma här.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W