Scammad av person via Blocket, är han dum?

Permalänk
Avstängd

Scammad av person via Blocket, är han dum?

Jag la ut en "köpes" annons på blocket och fick rätt så fort ett mail av en person som sade sig ha det jag sökte
Han verkade reko och eftersom jag fick kontonummer och clearingnummer som gick till en ort här i Göteborg tänkte jag allt är lungt så skickade över pengar och han svarade att han postat paketet (fick dock inget kolli-id)

Så efter ett tag frågade jag om han kunde skicka kolli-id vilket han svarade "gör det efter jobbet:)" och gick 1-2 veckor och inget svar så jag började fundera på ifall jag blivit lurad. Började med att kolla mailheadern och fick fram hans telefonnummer som blocket skickat med samt hans IP helt omaskerad

Telefon går till 3 och är även reggad på Truecaller på hans smeknamn
IP numret går till Tele2 och dom hjälper gladeligen till, IP numret går även till den ort som hör ihop med namnet han har, facebook kontot , skype konto, badoo konto , myspace konto etc etc

Nu till saken, om han hävdar att han varit hackad är det ju fyskiskt omöjligt att hans telefon ringt upp mig i 3 minuter av sig själv och förklarat att paketet kommit tillbaka pga för lågt porto. Detta samtal varade i 3 minuter och allting verkade fint denna gången också

Vid det här laget började jag tröttna så hotade med att polisanmäla utan resultat. Senare stängdes telefonen av helt dessutom men som jag ser det är skadan redan skedd(?) till min fördel

Har via olika tips fått in mannens Facebook sida och där finns jsut det telefonnumret som jag varit i kontakt med. Mail adressen går till ett skype konto och har bilder på hela hans facebook sida och uppgifter. Har även hans personnummer, adress och blocket och tele2 på min sida

Kommer det bli några problem? Kommer polisen lägga ner skiten trots allt detta? är ju världens mest glasklara fall menar jag

Permalänk
Medlem

Om du kan få fram facebooksida med telefonnr och smeknamn som hänger ihop, varför skulle inte en bedragare kunna göra det samma och utnyttja det?

Självklart ska du gå till polisen, men risken finns att personen du har adress osv till är enbart en mellanhand som inte har någon koll alls på vad hans namn används till för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Om du kan få fram facebooksida med telefonnr och smeknamn som hänger ihop, varför skulle inte en bedragare kunna göra det samma och utnyttja det?

Självklart ska du gå till polisen, men risken finns att personen du har adress osv till är enbart en mellanhand som inte har någon koll alls på vad hans namn används till för.

Fast jag har ju ett kontonummer och någon står ju på abonnemanget hos Tele2 som skickat mailen/ringt mig? och någon finns ju även på 3 numret?

Dena någon kan ju inte vara speciellt svår att få tag på med tanke på alla dessa uppgifter? hade väl varit en solklar nerläggning om IPn i fråga som jag fått mailen av varit VPN:ad och numret varit ett kontantkort?

1. Kontonummret / clearingnumret går till en ort
2. IPn på tele2 abonnemanget går till samma ort
3. Facebook, badoo andra sociala medier går till samma ort
4. Upplysning/ratsit visar samma ort på mannen med dessa namnen

Permalänk
Medlem

Att få ut information om vem kontot som du betalade in till tillhör lämnar inte banken ut till dig, men om du gör en polisanmälan så lär väl dom kunna få ut den informationen.

Information om vilken telefon och ägaren till det abonnemanget som ringt upp dig borde gå att verifiera med din respektive säljarens operatör, ev kan du kanske få ut den informationen själv. Även om det är ett kontantkort så kan du ju knyta telefonnumret till honom via hans facebook sida.

Sen ska du inte glömma att du också är vittne. Om du kan identifiera hans röst så vittnar du ju även om att det var han du pratade med i telefon.

Jag tror han får svårt att framgångsrikt hävda att han "varit hackad". Däremot finns det ju en risk att polisen lägger ner ärendet "i brist på bevis" för att dom inte ids dra i nåt om det är småsummor...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Allt tyder på att du blivit blåst sorry, men man ska som regel inte skicka pengar till okända människor såvida man inte gör affär face to face.. det är på tok för mycket bedrägerier nu och dom flesta vet att polisen oftast lägger ner såna här små fall..

Permalänk
Medlem

Jag har precis råkat ut för samma sak, via Tradera, jag har polisanmält ärendet med ungefär samma uppgifter som du har.
Bedragen är spårad, förhörd och anmäld. Nu är det åklagaren som ska bestämma om det blir åtal eller inte.
Som HazZardD säger, vi är blåsta. Skicka aldrig pengar till okända personer, så tillvida att du inte använder internetgirot eller liknande tjänster.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Får han tillräckligt många polisanmälningar på sig brukar dom dock kolla på det

Och med tipsen om att inte betala till okända personer det känns rätt egoistiskt att be säljaren ta risken istället, då det omvända man kan ju bli blåst via internetgirot (köparen kan hävda att produkten inte fanns i paketet isv) Och kalla tillbaka betalningen så då kan man mer eller mindre lägga ner sweclockers marknad, blocket, tradera med mera