Beställde en telefon med hörlurar, fick ej hörlurarna.

Permalänk
Medlem

Beställde en telefon med hörlurar, fick ej hörlurarna.

Hej!

För ca 2 månader sen så beställde vi en Sony Z3 Compact åt min mamma. Det var då en kampanj att man skulle få ett par hörlurar (Sony MDR-10RC) i matchande färg till telefonen. Mamma ville ha en vit telefon och därmed skulle få ett par vita hörlurar, detta försäkrade vi oss om när vi beställde över telefon. Hörlurarna skulle komma i samma paket fick vi veta när vi beställde.

När telefonen kom så fanns det inga hörlurar där, bara telefonen. Vi ringde och frågade vad som hade hänt och fick svaret att det var lite problem med lagerstatusen eller liknande och att dom skulle komma i ett separat paket veckan efter. Inga problem med detta, sånt som händer.

När vi väl fick hörlurarna en vecka efter utlovat leveransdatum efter vi hade ringt och frågat andra gången så var de svarta.

Min mamma ringer igen och får svar att de vita var slut och ett litet otrevligt svar att vi ska vara nöjda eftersom att de trots allt var gratis. Han föreslog ett par andra, billigare, hörlurar som fanns i vitt och han menade på att eftersom att kampanjen nu var slut så var även hörlurarna slut.
Jag provar att ringa lite senare på kvällen och får till svar att det var inga problem att ordna, jag skulle få en fraktsedel på posten och skicka tillbaka de i fel färg och så skickar de ut ett par i rätt färg.

Vi skickar tillbaka hörlurarna och väntar ca 3 veckor utan att höra något. Jag ringer igen och får till svar att det inte lagts någon beställning på ett par andra hörlurar. Efter ett tag så kommer vi fram till att de ska skicka ut ett par vita direkt.

Idag har vi fått de vita hörlurarna men det är fortfarande inte rätt, de är dock vita den här gången. Men nu har vi fått ett par Sony SBH20. Vilket är helt fel då det är en modell min mamma verkligen inte vill använda samt en billigare variant.

Har någon nån ide på vad vi kan kräva av företaget? Hon köpte allt det här med abonnemang med bindningstid, hon vill ha kvar abonnemanget då det var en väldigt bra kampanj på det också.

Permalänk
Medlem

Såvida det inte framgår någonstans, något i stil med "så långt lagret räcker", kan ni kräva att få precis det ni beställt. Alltså telefonen + vita Sony MDR-10RC.

Stå på er och begär få tala med högre uppsatt!

Permalänk
Medlem

Precis. Stå på er!

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre567:

Hej!

För ca 2 månader sen så beställde vi en Sony Z3 Compact åt min mamma. Det var då en kampanj att man skulle få ett par hörlurar (Sony MDR-10RC) i matchande färg till telefonen. Mamma ville ha en vit telefon och därmed skulle få ett par vita hörlurar, detta försäkrade vi oss om när vi beställde över telefon. Hörlurarna skulle komma i samma paket fick vi veta när vi beställde.

När telefonen kom så fanns det inga hörlurar där, bara telefonen. Vi ringde och frågade vad som hade hänt och fick svaret att det var lite problem med lagerstatusen eller liknande och att dom skulle komma i ett separat paket veckan efter. Inga problem med detta, sånt som händer.

När vi väl fick hörlurarna en vecka efter utlovat leveransdatum efter vi hade ringt och frågat andra gången så var de svarta.

Min mamma ringer igen och får svar att de vita var slut och ett litet otrevligt svar att vi ska vara nöjda eftersom att de trots allt var gratis. Han föreslog ett par andra, billigare, hörlurar som fanns i vitt och han menade på att eftersom att kampanjen nu var slut så var även hörlurarna slut.
Jag provar att ringa lite senare på kvällen och får till svar att det var inga problem att ordna, jag skulle få en fraktsedel på posten och skicka tillbaka de i fel färg och så skickar de ut ett par i rätt färg.

Vi skickar tillbaka hörlurarna och väntar ca 3 veckor utan att höra något. Jag ringer igen och får till svar att det inte lagts någon beställning på ett par andra hörlurar. Efter ett tag så kommer vi fram till att de ska skicka ut ett par vita direkt.

Idag har vi fått de vita hörlurarna men det är fortfarande inte rätt, de är dock vita den här gången. Men nu har vi fått ett par Sony SBH20. Vilket är helt fel då det är en modell min mamma verkligen inte vill använda samt en billigare variant.

Har någon nån ide på vad vi kan kräva av företaget? Hon köpte allt det här med abonnemang med bindningstid, hon vill ha kvar abonnemanget då det var en väldigt bra kampanj på det också.

Sådana meningar gör mig så förbannad när företag häver ur sig, inget är gratis.
Precis som man inte får de där 20% gratis när man köper storpaket flingor. De tar betalt för telefonen med headsetet precis som flingorna tar extra betalt för storpaket.

Men precis som övriga skrev, har du betalt för något och de ej friskrivit sig (Tydligt).
Så ska ni ha vad ni betalat för.

Permalänk
Medlem

Även OM dom friskrivit sig med tex "så långt lagret räcker" och dom vita tar slut så måste dom fråga kunden om det är ok med ett par svarta istället då dom vita är slut.
Svarar kunden Ja heller nej så först DÅ får dom ändra i ordern och skicka ett par svarta heller inte skicka några alls beroende på vad kunden svarat och OM dom har friskrivit sig med "så långt lagret räcker".

Eftersom dom ej frågat kunden så har dom ju indirekt godkänt ordern med dom vita lurarna och kunden har då rätt att kräva att få dessa heller göra ett täckningsköp från annat ställe och kostar dom mer få detta betalt av företaget ifråga.

Och är det en mobil+abonnemang så får du garanterat betala för lurarna och då troligen mer än vad dom kostar i dom flesta andra affärer (gäller alla tillbehör).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kan meddela att hörlurarna var helt gratis (förbokningskampanj med Sony Z3 & Z3 Compact). Där jag jobbar fick vi bara in svarta lurar dock.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Kan meddela att hörlurarna var helt gratis (förbokningskampanj med Sony Z3 & Z3 Compact). Där jag jobbar fick vi bara in svarta lurar dock.

Helt gratis är små grejerna på Ica, där man får smaka saker. Lurarna var inte gratis, de ingick i ett paket tillsammans med en telefon. kvittar hur Sony vill få det och låta. Han har betalat för lurarna och telefonen. Inte bara telefonen.

Gratis vore det om han köpt telefonen och i efterhand Sony bestämt sig för ge han lurarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Kan meddela att hörlurarna var helt gratis (förbokningskampanj med Sony Z3 & Z3 Compact). Där jag jobbar fick vi bara in svarta lurar dock.

Ordet gratis får dock inte användas hur som helst i marknadsföring. Om det krävdes att man köpte en Z3 för att få dem så är de inte gratis (ingår, på köpet etc. är mer passande i det fallet).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Telefonen hade kostat precis 100% lika mycket utan hörluarna, alltså ingick de helt gratis. Det förutsätter såklart att man ändå tänkte köpa telefonen.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Telefonen hade kostat precis 100% lika mycket utan hörluarna, alltså ingick de helt gratis. Det förutsätter såklart att man ändå tänkte köpa telefonen.

Försäljare A säljer en Iphone med ett par matchande Beats headset.
Försäljare B säljer en Iphone utan ett par matchande Beats headset. (Inget headset alls)
Vilken mobil köper du?

Det denna butik gjort kan jämnföras med att du köpt en 55" TV. Men den tog slut så de skickade en 50" TV istället för den kosta exakt lika mycket. Alltså var de 5 sista tummen helt gratis!

Permalänk
Medlem

Självklart ska han få hörlurarna som de kommit överens om, det är inte det jag menar.

Men du skrev att man betalade även för hörlurarna, som om att priset skulle vart lägre om de gick att förhandla bort, vilket inte stämmer.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

För att företag skall få kalla nåt gratis skall det inte medföra någon motprestation,
vilket ett köp av en telefon nog får anses vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Sådana meningar gör mig så förbannad när företag häver ur sig, inget är gratis.
Precis som man inte får de där 20% gratis när man köper storpaket flingor. De tar betalt för telefonen med headsetet precis som flingorna tar extra betalt för storpaket.

Men precis som övriga skrev, har du betalt för något och de ej friskrivit sig (Tydligt).
Så ska ni ha vad ni betalat för.

Ja, de svaren blir man lite smått sur på. Man har ju betalt för det på något sätt.

Nu har jag lite mer som jag kan prata med dom om ifall att det skulle strula ännu mer, tack!

Pratade med dom igen och fick svaret att de skulle kolla om det fanns några på lager och om det fanns så skulle de skicka ut det. Frågade om man kunde få någon information när dom kollat lagret, om de fanns eller inte. Det kunde jag inte få så jag ringde upp idag och dubbelkolla att de fått iväg det. Ett paket har skickats, men de kunde inte se vad det var i det.

Så nu får vi väl vänta och se vad som dyker upp.

Tack för hjälpen! 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De kunde inte se vad det var i det? Vad är det för tomtföretag egentligen vi pratar om? Låter som att de vet att det är fel hörlurar i paketet de skickat därmed vill de inte avslöja felet och hoppas du godtar de nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

De kunde inte se vad det var i det? Vad är det för tomtföretag egentligen vi pratar om? Låter som att de vet att det är fel hörlurar i paketet de skickat därmed vill de inte avslöja felet och hoppas du godtar de nya.

Ja, det känns lite skumt. De borde ju ha koll på vad de skickar ut. Det är tre vi har beställt hos. Vi beställde totalt tre telefoner och abonnemang och har varit lite strul med alla.

Vi beställde också en LG G2 med abonnemang och fick en enhet som dom hade fått i retur. Den saknade LG texten på baksidan som hade ramlat av och lite sånt. När vi ringde och frågade så hade det tydligen stått så i annonsen för att den låg i fynd avdelningen. Vi hittade den när vi gick in på vanliga sidan och det stog inget om att det var en retur telefon till rabatterat pris. Vi fick då valet att häva abonnemanget eller leva med det.