Laptop står ostadigt, verkstaden vägrar erkänna felet. Uppskattar allas hjälp och åsikter!

Permalänk
Medlem

Laptop står ostadigt, verkstaden vägrar erkänna felet. Uppskattar allas hjälp och åsikter!

Hej alla kunniga förståsigpåare!

Köpte nyligen Asus Ultrabook via cdon, en laptop som jag är mycket nöjd med förutom när det gäller datorns konstruktion. Jag misstänker att det rör sig om ett chassikonstruktions fel. Jag kontaktar cdon dock efter att ångerfristen gått ut eftersom datorn inte användes flitigt under de veckorna och blir hänvisad till en av deras serviceverkstäder i Växjö för att de skall justera gummistabilisatorerna undertill eftersom de når inte hela vägen ner till ytan. Till min stora förvåning får jag besked från serviceverkstaden dagen efter att datorn inlämnats att detta inte är ett problem samt att viss sviktning kan förekomma. Vidare påstår man från den aktuella verkstaden att man inte kan reproducera samma fel i den utsträckningen som finns dokumenterad i videoklippet som jag också bifogade till verkstaden. Eftersom "inget hårdvarufel" konstaterats vill man debitera mig för den s.k. felsökningen.

Datorn har testats på flera olika underlag, från köksbordet, bordet i vardagsrummet och skolbänken och den uppvisar samma fenomen på samtliga ytor. Jag vägrar tro att det här beteendet skall vara acceptabelt på en dator som kostar 7000:-. Har varit i kontakt med serviceverkstaden vid flertal tillfällen, ASUS och även cdon för att framföra mina klagomål men förgäves. Har fortfarande inte fått något gehör för mina synpunkter och det faktum att jag bestred debiteringen som jag anser är absurd och det som är ännu värre är att datorn skickas tillbaka till mig med ett fel som kvarstår.

Vad kan ni ge mig för råd?

Tack på förhand.

Måste länka till videoklippet för att belysa fenomenet och för att man skall förstå exakt vad jag menar med ett eventuellt chassifel. Hoppas att detta inte strider mot reglerna för forumet; i så fall är det oavsiktligt.

Rubrik förtydligad
Permalänk
Hedersmedlem

Har du skickat in film som visar det där på flera olika underlag så räcker det för att påvisa fel. Huruvida de tycker att det är ett fel man får acceptera eller ej spelar ingen roll egentligen. Det är felets betydelse för dig som spelar roll. Jag antar att det blir rätt jobbigt att använda datorn i detta fallet om den vickar fram och tillbaka när du använder den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar. Det jag undrar mest är hur jag ska förmå alla berörda parter att inse att det finns ett fel på datorn, objektivt sett.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik justerad, tråd flyttad*

Tror du får bättre svar här i konsumenträtt, passade även på att justera rubriken enligt §3.1. Det går bra att ändra rubriken i efterhand (om du är missnöjd med min). Fixade även YT-länken.

Välkommen till Sweclockers och lycka till med ärendet.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

Att det finns ett fel på datorn visar din film. Om du inte kommer vidare så prova att kontakta konsumentvägledaren i din kommun för att få hjälp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Bygg ut med möbeltassar ? kan ju funka lol.