Bazula i konkurs, julhandla INTE där

Permalänk
Medlem

Bazula i konkurs, julhandla INTE där

Hej på er kära Swecare

Fick idag via omvägar reda på att Bazula begärts i konkurs i fredags den 12:e, det här är enormt viktigt till julhandeln att alla får reda på
Notera att deras sida inte nämner detta någonstans utan är uppe som vanligt, vilket jag tycker är nedrigt som tusan!
// Sidan nämner "Vi har just nu tekniska problem med systemet, det går därmed inte beställa i dagsläget. Vi jobbar för fullt på att lösa problemen." - MOD //

Här är en post på flashback, som en medlem postat
https://www.flashback.org/sp51451873

Kan tillägga att i mitt arbete så fick jag reda på detta idag, där de meddelade en leverantör det här och det snappades kvickt upp och sändes ut notiser till alla berörda, så det här är ingenting som är bluff eller smutskastning, det kommer troligen inom kort komma upp info om det, har bett Swec redaktion också att de lägger ut det här, men känner ändå det är värt att varna folk som handlar eller tänkt handla där i dagarna, allt de skriver är att de har tekniska problem och inte går att lägga ordrar

Ptja, tekniskt problem med en konkurs? -döm själva

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick ett mail om detta till min Swedroid-adress för några dagar sedan. Som det står i posten på flashback så säger de att det beror på att deras tillgångar etc. är frysta medan skattebrott undersöks.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Står att dom har tekniska problem på deras sida. Går inte beställa iaf.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag fick ett mail om detta till min Swedroid-adress för några dagar sedan. Som det står i posten på flashback så säger de att det beror på att deras tillgångar etc. är frysta medan skattebrott undersöks.

/B

Vilket fall som helst är det befogat att tala om det här, inte så roligt för kunder som köpt eller funderat på att köpa saker, hoppas de får ordning på det men tycker det låter underligt, istället för att vara öppna mot sina kunder så mailar de lite hit och dit under ytan, om det nu rör sig om skattebrott så låter det ju inte så roligt det heller med den typen av pengar

Sen funderar jag ju på om det kan ha något med att göra angående deras gråimporter (produkter intagna från usa, uk osv) och sålda i sverige, är kanske de som inte vill betala svensk skatt eller något sådant, ingen koll på hur det funkar exakt där så det låter jag vara som inget annat än spekulation

Edit:
Kan det vara så enkelt som att det handlar om "piratkopieringsavgifterna" på mobiler, pads etc , där exportör/importör/dist vägrar betala avgiften för dem eftersom det är utländska aktörer, bara en ide

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Vilket fall som helst är det befogat att tala om det här, inte så roligt för kunder som köpt eller funderat på att köpa saker, hoppas de får ordning på det men tycker det låter underligt, istället för att vara öppna mot sina kunder så mailar de lite hit och dit under ytan, om det nu rör sig om skattebrott så låter det ju inte så roligt det heller med den typen av pengar

Sen funderar jag ju på om det kan ha något med att göra angående deras gråimporter (produkter intagna från usa, uk osv) och sålda i sverige, är kanske de som inte vill betala svensk skatt eller något sådant, ingen koll på hur det funkar exakt där så det låter jag vara som inget annat än spekulation

Edit:
Kan det vara så enkelt som att det handlar om "piratkopieringsavgifterna" på mobiler, pads etc , där exportör/importör/dist vägrar betala avgiften för dem eftersom det är utländska aktörer, bara en ide

PRIVATkopieringavgift syftar du nog på. Piratkopiering är olagligt så jag är tveksam till att Sverige skulle ta ut en avgift för det.

Antagligen handlar det om produkter köpta från andra länder som du säger. Tråkigt för butiken, men samtidigt undrar jag verkligen hur de kan ha missat att kontrollera momsen.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

PRIVATkopieringavgift syftar du nog på. Piratkopiering är olagligt så jag är tveksam till att Sverige skulle ta ut en avgift för det.

Antagligen handlar det om produkter köpta från andra länder som du säger. Tråkigt för butiken, men samtidigt undrar jag verkligen hur de kan ha missat att kontrollera momsen.

*skratt*.. skrev så fel så in i tusan, trött i huvudet såhär dags på kvällen, det är förstås privatkopiering jag menade ^^

Vilket fall som helst, för kunder framför allt, och bazulas anställda och ägare så hoppas jag det ordnar sig, det är aldrig roligt när någon får en sådan sak hängandes över sig, kan tänka mig det är folk som är oroliga och har svårt att sova nu, hoppas som sagt det fixar till sig för allas skull

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Tur att det inte går att beställa som med datorbutiken.com när det hände

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av quattro-2.6:

Tur att det inte går att beställa som med datorbutiken.com när det hände

Skickades från m.sweclockers.com

Jag väntar fortfarande på mina prylar från Datorbutiken.com, man ska inte tappa hoppet bara för att det har försenats.. får se.. 6 år nu.

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Hej på er kära Swecare

Fick idag via omvägar reda på att Bazula begärts i konkurs i fredags den 12:e, det här är enormt viktigt till julhandeln att alla får reda på
Notera att deras sida inte nämner detta någonstans utan är uppe som vanligt, vilket jag tycker är nedrigt som tusan!

Här är en post på flashback, som en medlem postat
https://www.flashback.org/sp51451873

Kan tillägga att i mitt arbete så fick jag reda på detta idag, där de meddelade en leverantör det här och det snappades kvickt upp och sändes ut notiser till alla berörda, så det här är ingenting som är bluff eller smutskastning, det kommer troligen inom kort komma upp info om det, har bett Swec redaktion också att de lägger ut det här, men känner ändå det är värt att varna folk som handlar eller tänkt handla där i dagarna, allt de skriver är att de har tekniska problem och inte går att lägga ordrar

Ptja, tekniskt problem med en konkurs? -döm själva

så där ja printscreen det är ju så Svårt hitta info

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Moderator

Försök fokusera på ämnet i fråga, har ni inte handlat där så behöver vi inte fylla tråden med en massa inlägg som klargör endast det och inget mer.

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Från Bazula på flashback:

Citat:

Har lite problem nu...
___________

Hej!

Vi har dessvärre allvarliga besked att delge er kring vår nuvarande situation.

Skatteverket har i veckan begärt om betalningssäkerhet från oss, pga moms för produkter som några underleverantörer inte har betalat in till staten. Det handlar om ett antal svenska leverantörer som främst under 2012-2013 medvetet ska ha undvikit att betala eller redovisa moms för sina inköp från EU, i s.k. momskarusell.

Det Skatteverket nu anser är att vi var medvetna om detta eller att vi borde ha insett att dessa leverantörer inte haft för avsikt att betala moms, och att vi ska betala denna moms istället. De skjuter alltså över ansvaret för vad dessa leverantörer har gjort på oss och ett antal andra leverantörer i Sverige. De kräver oss på nästan 15 miljoner kr, men de var vänliga att dra ner det till 13 miljoner kr på grund av att vi inte fått möjlighet att bemöta anklagelserna.

Skatteverket anser att vi borde ha insett detta delvis genom inköpspriserna, vilket de tror ska ha kunnat vara mycket lägre pga att dessa leverantörer inte betalat moms. Problemet är väl att dessa leverantörer varit smarta nog ta ut ett pris som är i nivå med andra leverantörers priser, för att inte väcka misstanke. Vi som har historik kring jämförelser av inköpspriser och försäljningspriser, kan se att det inte handlat om några direkt lägre priser. Det handlar snarare om tillgång och leveranstid.

Detta ser vi givetvis som ett helt befängt tilltag och något som över huvudtaget saknar någon som helst grund till. Vi har absolut inget att dölja och har även erbjudit alla parter att se hela vår bokföring osv. Att vi som leverantör ska ha koll på resp underleverantörs betalning av moms är ju varken något som är rimligt eller ens möjligt för oss att se.

Detta är inte något slutgiltigt beslut utan ett s.k. promemoria, och vi har först nu fått möjlighet att yttra oss i ärendet. Vi kommer givetvis överklaga och ge dem all den info vi har så att det visas med all önskvärd tydlighet att det inte finns någon som helst sanning i Skatteverkets yttrande om att vi skulle vetat om våra leverantörers avsikter att inte betala moms.

I och med allt detta så har Skattverket fryst både lager och konton i väntan på slutligt beslut i ärendet. Det innebär att vi just nu ställts helt förlamade till att över huvutaget bedriva vår verksamhet. På grund av att ärendet med Skatteverket högst sannolikt kommer bli en lång och utdragen process och att betalningssäkringen de kräver är så pass stor så hamnar vi på obestånd. Vi blir därmed tvingade att sätta bolaget i konkurs, vilket kommer ske idag 12/12.

Även om vi inte kunnat förbereda oss på något sånt här så har vi försökt att nu de senaste dagarna se till att inga av våra kunder ska drabbas av detta också. Har ni liggande order kommer detta inte kunna levereras. Har ni utstående fakturor till oss att betala så kommer de troligen behöva betalas in till Kronofogden istället. Detta kommer Kronofogden om de inte redan gjort kontakta er om.

Har ni frågor eller funderingar som ni vill prata med mig om så svarar jag gärna på det. Jag kan vara svår att nå på telefon men maila gärna och skriv ert nummer så ringer jag upp. Ni kan givetvis även maila.

Vi beklagar det som skett även om det legat utanför vår kontroll och möjlighet att förutse. Vi vill passa på att rikta ett stort tack för samarbetet vi haft och hoppas att vi hörs igen under roligare omständigheter. Önskar er en fin julförsäljning och en God Jul och Gott nytt år!

Med vänliga hälsningar

Ola Franzén
Bazula.se

https://www.flashback.org/t2409423

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Tur att det inte går att beställa som med datorbutiken.com när det hände

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Laine:

Jag väntar fortfarande på mina prylar från Datorbutiken.com, man ska inte tappa hoppet bara för att det har försenats.. får se.. 6 år nu.

Osis!

Själv fick man 20 000 kr rabatt när datorbutiken kraschade , för att det saknades en fläkt på två datorer.

Kan ju vara ett bra tips, ifall det sker i framtiden. Så länge du fått datorn/delarna dvs. så kan du förhandla

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Citat:

Inom kort startar konkurs-utförsäljning med upp till 50% rabatt på hela lagret! Håll utkik här i webbutiken, beräknas starta inom en dag.

http://www.bazula.se/

Citat:

Det som sker nu - konkurs-utförsäljning!

Eftersom Bazula AB har satts i konkurs tar nu konkursförvaltaren över lager och en stor utförsäljnings-rea kommer ske på hela lagret, med upp till 50% rabatt! Allt som finns kvar i lager kommer att bli kraftigt rabatterat och säljas här via www.bazula.se. Mer info kommer dyka upp inom kort (vi räknar med att det är igång inom en dag).

http://www.bazula.se/nyheter/Bazula-AB-tvingat-i-konkurs

Utförsäljningen ser inte ut att ha startat.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är väldigt konstigt av SKV att ta det beslutet, jag menar bazula ska inte stå för momsen bara för att deras underleverantörer inte gjort rätt? Någon som är mer insatt då jag är intresserad kring fallet

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Är inte insatt men det låter helt sjukt att skatteverket skall tvinga ett företag i konkurs innan brott är bevisat.
Kommer sakna bazula.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte ens vad bazula är, men det låter riktigt skitigt av skatteverket att göra såhär (Får de ens?). Som Muunkie skrev, Hur fan kan de frysa alla konton innan det ens har varit en utredning? "Nej men vi fryser MicrosoftSveriges konton, det ser ju ut som att deras leverantörer inte betalat moms" vad innihelvete?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av OskarW90:

Jag vet inte ens vad bazula är, men det låter riktigt skitigt av skatteverket att göra såhär (Får de ens?). Som Muunkie skrev, Hur fan kan de frysa alla konton innan det ens har varit en utredning? "Nej men vi fryser MicrosoftSveriges konton, det ser ju ut som att deras leverantörer inte betalat moms" vad innihelvete?

Som det låter sätter de sig själva i konkurs för att inte förlora pengar. De är väl antagligen en pågående polisutredning som sätter käppar i hjulen.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Som det låter sätter de sig själva i konkurs för att inte förlora pengar. De är väl antagligen en pågående polisutredning som sätter käppar i hjulen.

Jag menade mer indirekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Som det låter sätter de sig själva i konkurs för att inte förlora pengar. De är väl antagligen en pågående polisutredning som sätter käppar i hjulen.

Ja, men det är ju fortfarande som muunkie säger.. indirekt.. det är tvungna att göra såhär.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Låter som en högt tragisk sak om det stämmer att de nu åker dit för oseriösa underleverantörer. Kan inte vara kul som företagare att åka på detta en vecka innan julafton... Om Bazula nu är oskyldiga hoppas jag det reds ut och att de kommer på fötter snart igen. Känns som om de inte kommer åt momsfuskarna och ta de företag de kommer åt som syndabockar. Känns väldigt oproffsigt men har å andra sidan ingen kunskap om ämnet så klart.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Lider framförallt med de anställda precis så innan jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag tycker det är väldigt konstigt av SKV att ta det beslutet, jag menar bazula ska inte stå för momsen bara för att deras underleverantörer inte gjort rätt? Någon som är mer insatt då jag är intresserad kring fallet

SKV är riktiga as. Det finns inget sunt förnuft hos dom. De är tjänstemän, med brandyxa som verktyg. Låsa lite konton, för att sen smita iväg på julledigheter..
Jag är inte förvånad

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

SKV är riktiga as. Det finns inget sunt förnuft hos dom. De är tjänstemän, med brandyxa som verktyg. Låsa lite konton, för att sen smita iväg på julledigheter..
Jag är inte förvånad

Sen undrar dem varför förtroendet för statliga myndigheter är låga...smh

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laine:

Jag väntar fortfarande på mina prylar från Datorbutiken.com, man ska inte tappa hoppet bara för att det har försenats.. får se.. 6 år nu.

Hoppet är det sista som överger människan.

Den som väntar på något gott väntar aldrig för längre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag vet inte ens vad bazula är, men det låter riktigt skitigt av skatteverket att göra såhär (Får de ens?). Som Muunkie skrev, Hur fan kan de frysa alla konton innan det ens har varit en utredning? "Nej men vi fryser MicrosoftSveriges konton, det ser ju ut som att deras leverantörer inte betalat moms" vad innihelvete?

SKV gör vad de vill helt enkelt. De tar aldrig ansvar för någonting, tolkar lagar som de vill och agerar innan deras tolkning blivit prövad. En rolig sak är att skatteverket kan råda folk att göra på ett sätt för att senare upptaxera dem med motiveringen att göra som de själva föreslog uppenbart strider mot svensk skattelagstiftning och att man självklart borde vetat det.

Permalänk
Medlem

är det säkert att handla där när konkursutförsälningen börjat eller finns det anledning att undvika det?

Permalänk
Medlem

Varför inte börja jag alla kunder samtidigt. Vi borde ju ha tittat ju sett på priserna att det var något skumt....
Logiken är ju slående

Permalänk

Fan vad ruttet gjort av SKV.

Kräv moms från den som inte betalat den istället. Antar att det är jobbigare...

EDIT:
Äsch

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag tycker det är väldigt konstigt av SKV att ta det beslutet, jag menar bazula ska inte stå för momsen bara för att deras underleverantörer inte gjort rätt? Någon som är mer insatt då jag är intresserad kring fallet

Det är svårt att tro men det är tyvärr så Skatteverket jobbar. En kompis till mig råkade ut för samma sak då hans företag hade anlitat en underleverantör som inte skötte sina momsinbetalningar. Skatteverket gav sig på kompisen och hans bolag och menade att han självklart måste veta att underleverantören inte skötte sin ekonomi, dom hotade med lång rättsprocess som eventuellt skulle ge kompisen fängelsestraff och höga böter. Rena maffiametoderna och utpressning.
Kompisen valde att tömma bolaget för att kunna betala böter på flera miljoner och fick sedan lägga ned sitt företag. Staten fick in sina pengar kortsiktigt men dom fick en företagare mindre!

Permalänk
Medlem

Man har som företag naturligtvis ett ansvar för att välja sina leverantörer med omsorg. Om jag förstår saken rätt så anser SKV att Bazula borde ha förstått att deras leverantörer inte betalade moms, förmodligen pga att deras priser var för låga. Om det stämmer så har ju Bazula snedvridit konkurrensen till sin fördel, och då är det naturligtvis inte mer än rätt att Bazula hålls ansvarig för sin del av hanteringen.

Bazula hävdar att leverantörernas priser inte varit så låga att de kunnat misstänka något, Jag vet naturligtvis inte huruvida det är sant eller inte, men min erfarenhet är att SKV inte tar till den här typen av tvångsåtgärder om man inte anser sig ha rätt mycket på fötterna.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060