Nytt moderkort med en böjd pin

Permalänk

Nytt moderkort med en böjd pin

Hej sitter i ett taskigt läge!

För några dagar sedan köpte jag ett MSI Z97 gaming 5 från en butik (vill inte hänga ute nån). När jag fick min processor idag och skulle sätta ihop allt. Men när jag öppnade skyddslocket för socketen märkte jag att en pin va lite böjd. Jag vågade inte montera processorn, utan packade ner moderkortet igen. Sen åkte jag tillbaka till butiken och berättade om den böjda pinen och att ja inte monterat något på moderkortet. Men killen i kassan ville inte reklamera moderkortet utan sa att "vi är väldigt hårda med det här", sedan instämmde han att en pin var böjd men trodde helt klart att jag hade gjort det. MEN DET HAR JAG INTE!! sedan gav han tillbaka kortet och sa att garantin inte gäller i sånna här fall...

Känns för jävligt att dem inte tror mig och att jag förmodligen är tvungen att köpa ett nytt!

Har ni några tips? behöver hjälp.

Edit: Har inte testat moderkortet än....

Visa signatur

MOBO: Gigabyte Z390 UD CPU: 9700k @4.9Ghz GPU: ASUS Strix 2080ti RAM: 16GB 3800Mhz PSU: XFX 850W HDD: Seagate 2TB SSD: Samsung 500GB OS: Windows 10

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sfbgeneral:

Hej sitter i ett taskigt läge!

För några dagar sedan köpte jag ett MSI Z97 gaming 5 från en butik (vill inte hänga ute nån). När jag fick min processor idag och skulle sätta ihop allt. Men när jag öppnade skyddslocket för socketen märkte jag att en pin va lite böjd. Jag vågade inte montera processorn, utan packade ner moderkortet igen. Sen åkte jag tillbaka till butiken och berättade om den böjda pinen och att ja inte monterat något på moderkortet. Men killen i kassan ville inte reklamera moderkortet utan sa att "vi är väldigt hårda med det här", sedan instämmde han att en pin var böjd men trodde helt klart att jag hade gjort det. MEN DET HAR JAG INTE!! sedan gav han tillbaka kortet och sa att garantin inte gäller i sånna här fall...

Känns för jävligt att dem inte tror mig och att jag förmodligen är tvungen att köpa ett nytt!

Har ni några tips? behöver hjälp.

Edit: Har inte testat moderkortet än....

Saknades något i kartongen eller var Satakabel förpackningarna öppnade?
Hörde att alla socklar fotograferas innan de lämnar fabrik så det går att kolla på socklarna på så sätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Saknades något i kartongen eller var Satakabel förpackningarna öppnade?
Hörde att alla socklar fotograferas innan de lämnar fabrik så det går att kolla på socklarna på så sätt.

Inget saknades! Dock vill jag tillägga att tejpen som sluter ihop påsen som moderkortet ligger i var öppnad alltsä som någan har öppnat och inte satt dit tejpen korrekt.

Okej får be om att de en bild om det går. Tack!!

Visa signatur

MOBO: Gigabyte Z390 UD CPU: 9700k @4.9Ghz GPU: ASUS Strix 2080ti RAM: 16GB 3800Mhz PSU: XFX 850W HDD: Seagate 2TB SSD: Samsung 500GB OS: Windows 10

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sfbgeneral:

Inget saknades! Dock vill jag tillägga att tejpen som sluter ihop påsen som moderkortet ligger i var öppnad alltsä som någan har öppnat och inte satt dit tejpen korrekt.

Okej får be om att de en bild om det går. Tack!!

Nämnde du att antistatpåsen hade varit öppnad?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nämnde du att antistatpåsen hade varit öppnad?

Ja det gjorde jag!

Visa signatur

MOBO: Gigabyte Z390 UD CPU: 9700k @4.9Ghz GPU: ASUS Strix 2080ti RAM: 16GB 3800Mhz PSU: XFX 850W HDD: Seagate 2TB SSD: Samsung 500GB OS: Windows 10

Permalänk
99:e percentilen

Om möjligt kan du alltid ångra köpet enligt distansköplagen. Då slipper du allt krångel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sfbgeneral:

Ja det gjorde jag!

Ja du. Ord mot ord är sällan lätt.

Skrivet av Alling:

Om möjligt kan du alltid ångra köpet enligt distansköplagen. Då slipper du allt krångel.

Tills någon annan får moderkortet. Att du ens föreslår detta, trodde högre om dig Simon.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Om möjligt kan du alltid ångra köpet enligt distansköplagen. Då slipper du allt krångel.

Låter ju som han har köpt det över disk med tanke på att han åkte tillbaka till affären

OnT: Skulle aldrig acceptera det där, se till att stå på dig lite så får de faktiskt ta tillbaka skiten... Svenskar är för mesiga idag alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om möjligt kan du alltid ångra köpet enligt distansköplagen. Då slipper du allt krångel.

  1. TS skriver själv i sitt första inlägg att hen åkte tillbaka till butiken. D.v.s distanköplagen är inte tillämpbar...för att det inte var ett distansköp... (en annan hint borde varit att TS skrev "killen i kassan")

  2. Distansköplagen är inte tillämpbar på returer som säljaren kommer att uppfatta vara skador orsakade av köparen. Böjda stift faller definitivt i den kategorin då tillverkaren kontrollerar sina moderkort innan de levereras ut.

Permalänk
Skrivet av kungen123:

Låter ju som han har köpt det över disk med tanke på att han åkte tillbaka till affären

OnT: Skulle aldrig acceptera det där, se till att stå på dig lite så får de faktiskt ta tillbaka skiten... Svenskar är för mesiga idag alltså.

Ja, jag känner mig som en mes indeed, jag tar med mig farsan imorgon som tror och kan stå uppför mig.

Visa signatur

MOBO: Gigabyte Z390 UD CPU: 9700k @4.9Ghz GPU: ASUS Strix 2080ti RAM: 16GB 3800Mhz PSU: XFX 850W HDD: Seagate 2TB SSD: Samsung 500GB OS: Windows 10

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cybertsen:
  1. TS skriver själv i sitt första inlägg att hen åkte tillbaka till butiken. D.v.s distanköplagen är inte tillämpbar...för att det inte var ett distansköp... (en annan hint borde varit att TS skrev "killen i kassan")

Det fanns en liten chans att han hade beställt det online; även webbutiker kan ju kallas butiker. Jag åker i regel till en fysisk butik när jag ska ångra ett distansköp, då det är mycket smidigare och billigare än att skicka tillbaka varan.

Skrivet av DavidtheDoom:

Ja du. Ord mot ord är sällan lätt.

Tills någon annan får moderkortet. Att du ens föreslår detta, trodde högre om dig Simon.

Va? Aldrig i livet att jag skulle vaska så mycket pengar för att jag råkar få ett moderkort med böjda stift. Vill man vara schysst kan man ju nämna när man ångrar köpet att man gör det pga böjda stift. När jag lämnade tillbaka mina Asus 970 Strix sa jag varje gång att det var pga coilwhine, så att butiken fick veta det.

Lagen finns ju för att man ska kunna undersöka varan och, om den inte uppfyller förväntningarna, ångra köpet. Om man under undersökningen ser att moderkortet har böjda stift ser jag inte varför man inte skulle kunna ångra köpet av den anledningen.

lekt → mycket
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sfbgeneral:

Ja, jag känner mig som en mes indeed, jag tar med mig farsan imorgon som tror och kan stå uppför mig.

Tycker jag låter som en bra idé, fast det är något du borde lära dig att göra själv! Mycket karaktärsbyggande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sfbgeneral:

Ja, jag känner mig som en mes indeed, jag tar med mig farsan imorgon som tror och kan stå uppför mig.

Ge dig inte, det är dom som skall bevisa att det inte var fel när du fick varan.
Om dom trotts allt inte ger med sig så gör en anmälan hos ARN.

Har du inte packat upp cpu så ta den med dig och visa att den inte har varit i moderkortet, kan ju även ses på den applicerade kylpastan som nya cpu brukar ha.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det fanns en liten chans att han hade beställt det online; även webbutiker kan ju kallas butiker. Jag åker i regel till en fysisk butik när jag ska ångra ett distansköp, då det är lekt smidigare och billigare än att skicka tillbaka varan.

Va? Aldrig i livet att jag skulle vaska så mycket pengar för att jag råkar få ett moderkort med böjda stift. Vill man vara schysst kan man ju nämna när man ångrar köpet att man gör det pga böjda stift. När jag lämnade tillbaka mina Asus 970 Strix sa jag varje gång att det var pga coilwhine, så att butiken fick veta det.

Lagen finns ju för att man ska kunna undersöka varan och, om den inte uppfyller förväntningarna, ångra köpet. Om man under undersökningen ser att moderkortet har böjda stift ser jag inte varför man inte skulle kunna ångra köpet av den anledningen.

Av den enkla anledningen att butiken aldrig kommer godkänna reklamationen om de vet om eller upptäcker att där är böjda stift i sockeln efter du haft det.
Nu har det varit en del trådar på sista tiden med väldigt märkligt böjda pins som gör att det känns som att det kanske finns något problem med kontrollen av Z97 kortens socklar men som nämnts tidigare så fotograferar tillverkaren alla socklar och kan lätt gå tillbaka och kontrollera om kortet var helt när det lämnar fabriken (vilket det är i 99.999% av fallen där det var skadat när man packade upp det är lådan). Den ända reala risken att få ett kort som var skadat vid leverans är om man får ett kort som varit ute hos annan kund tidigare där butiken missat skadan vid tidigare reklamation och detta verkar vara ett rätt vanligt problem.

Till TS så ta en bild på sockeln, är det bara en pinne som är lite sned så fixa det själv, är mycket lättare och smidigare än att försöka övertala personalen om att det inte var ditt fel.

Skrivet av MacAllan:

Ge dig inte, det är dom som skall bevisa att det inte var fel när du fick varan.
Om dom trotts allt inte ger med sig så gör en anmälan hos ARN.

Har du inte packat upp cpu så ta den med dig och visa att den inte har varit i moderkortet, kan ju även ses på den applicerade kylpastan som nya cpu brukar ha.

Har inte produkten blivit reklamerad tidigare så kommer ARN gå på butikens linje och det vet butiken.

Permalänk
Medlem

Om återförsäljaren vägrar att reklamera produkten skulle jag vända mig direkt till tillverkaren. De brukar ha bättre (och mindre belastad) kundtjänst och de skulle nog, efter din förklaring, gladligen byta ut ditt moderkort. Det är inga pengar för tillverkaren och de har hellre gladare kunder än förlorar ~800spänn!

Bara tips!

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Skrivet av kungen123:

Tycker jag låter som en bra idé, fast det är något du borde lära dig att göra själv! Mycket karaktärsbyggande

Ja viktigt att stå upp för sig själv, men ja vill inte var otrevlig heller, men det har inte farsan några problem med...

Visa signatur

MOBO: Gigabyte Z390 UD CPU: 9700k @4.9Ghz GPU: ASUS Strix 2080ti RAM: 16GB 3800Mhz PSU: XFX 850W HDD: Seagate 2TB SSD: Samsung 500GB OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Vet att de är mycket hårda med böjda stift då de har svårt att veta om kunden orsakat det eller inte. Bekyller absolut inte dig men är nog en hel del klåpare där ute som fördärvar stiften och sen försöker lämna tillbaka mobot så förstår butikernas agerande.
Har butiken egen montering med och typ aldrig får mobos med böjda stift fast kunder kommer med sådana gör nog dem ännu mer suspekta.
Gissar även att stiften är en punkt mobotillverkarna kollar extra noga och kvalitetsfoto i elektronikbranchen i princip hindrar optiskt defekta produkter att lämna fabriken fast undantag sker ju alltid.
Tror inte det är helt enkelt för butiken att få tillgång till socket fotot från mobo fabriken heller. Är nog en process för det.

En sak till monterade du mobot i chassit? Om inte så kolla på metallplupparna runt skruvfästhålen på mobot. Om de har blivit skrapade av en skruv så har det varit monterat innan då du också tyckte antistatpåsen var öppnad. Vet inte vad det skulle göra för nytta men kanske mer kan bekräfta misstanken att ngn haft mobot innan och returnerat det.

Gissar det är omöjligt att returnera en AMD prolle med böjda stift med då stiften sitter på prollen på dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Ge dig inte, det är dom som skall bevisa att det inte var fel när du fick varan.
Om dom trotts allt inte ger med sig så gör en anmälan hos ARN.

Har du inte packat upp cpu så ta den med dig och visa att den inte har varit i moderkortet, kan ju även ses på den applicerade kylpastan som nya cpu brukar ha.

Okej tack! På min 4790k var det ingen kylpasta på alls, utan den var applicerad på stockkylaren

Visa signatur

MOBO: Gigabyte Z390 UD CPU: 9700k @4.9Ghz GPU: ASUS Strix 2080ti RAM: 16GB 3800Mhz PSU: XFX 850W HDD: Seagate 2TB SSD: Samsung 500GB OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Ge dig inte, det är dom som skall bevisa att det inte var fel när du fick varan.
Om dom trotts allt inte ger med sig så gör en anmälan hos ARN.

Har du inte packat upp cpu så ta den med dig och visa att den inte har varit i moderkortet, kan ju även ses på den applicerade kylpastan som nya cpu brukar ha.

Skrivet av lanbonden:

Av den enkla anledningen att butiken aldrig kommer godkänna reklamationen om de vet om eller upptäcker att där är böjda stift i sockeln efter du haft det.
Nu har det varit en del trådar på sista tiden med väldigt märkligt böjda pins som gör att det känns som att det kanske finns något problem med kontrollen av Z97 kortens socklar men som nämnts tidigare så fotograferar tillverkaren alla socklar och kan lätt gå tillbaka och kontrollera om kortet var helt när det lämnar fabriken (vilket det är i 99.999% av fallen där det var skadat när man packade upp det är lådan). Den ända reala risken att få ett kort som var skadat vid leverans är om man får ett kort som varit ute hos annan kund tidigare där butiken missat skadan vid tidigare reklamation och detta verkar vara ett rätt vanligt problem.

Till TS så ta en bild på sockeln, är det bara en pinne som är lite sned så fixa det själv, är mycket lättare och smidigare än att försöka övertala personalen om att det inte var ditt fel.

Har inte produkten blivit reklamerad tidigare så kommer ARN gå på butikens linje och det vet butiken.

Tack för alla tips! Jasså är det fler än mig som råkat ut för detta?

Visa signatur

MOBO: Gigabyte Z390 UD CPU: 9700k @4.9Ghz GPU: ASUS Strix 2080ti RAM: 16GB 3800Mhz PSU: XFX 850W HDD: Seagate 2TB SSD: Samsung 500GB OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av Nollan:

Om återförsäljaren vägrar att reklamera produkten skulle jag vända mig direkt till tillverkaren. De brukar ha bättre (och mindre belastad) kundtjänst och de skulle nog, efter din förklaring, gladligen byta ut ditt moderkort. Det är inga pengar för tillverkaren och de har hellre gladare kunder än förlorar ~800spänn!

Bara tips!

Okej tack, låter som en bra ide!

Visa signatur

MOBO: Gigabyte Z390 UD CPU: 9700k @4.9Ghz GPU: ASUS Strix 2080ti RAM: 16GB 3800Mhz PSU: XFX 850W HDD: Seagate 2TB SSD: Samsung 500GB OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Haha, jag hade blivit så förbannad på den där killen i kassan om han körde det där översittarsnacket med mig. Stå på dig, jag tror nog allt du kan få reklamera om du verkligen visar för honom att du inte accepterar hans skitsnack. Han tror antagligen det är du som gjort det, eftersom det rent statistiskt brukar se ut så.

Vägrar dem så tycker jag du gör helt rätt i att hänga ut butiken, för där vill jag verkligen inte sätta min fot i framtiden.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Vet att de är mycket hårda med böjda stift då de har svårt att veta om kunden orsakat det eller inte. Bekyller absolut inte dig men är nog en hel del klåpare där ute som fördärvar stiften och sen försöker lämna tillbaka mobot så förstår butikernas agerande.
Har butiken egen montering med och typ aldrig får mobos med böjda stift fast kunder kommer med sådana gör nog dem ännu mer suspekta.
Gissar även att stiften är en punkt mobotillverkarna kollar extra noga och kvalitetsfoto i elektronikbranchen i princip hindrar optiskt defekta produkter att lämna fabriken fast undantag sker ju alltid.
Tror inte det är helt enkelt för butiken att få tillgång till socket fotot från mobo fabriken heller. Är nog en process för det.

En sak till monterade du mobot i chassit? Om inte så kolla på metallplupparna runt skruvfästhålen på mobot. Om de har blivit skrapade av en skruv så har det varit monterat innan då du också tyckte antistatpåsen var öppnad. Vet inte vad det skulle göra för nytta men kanske mer kan bekräfta misstanken att ngn haft mobot innan och returnerat det.

Jaa klart det finns klåpare, men jag är inte en av dem. Har varit kund hos denna butiken rätt länge och att få ett sådant här bemötande när min produkt jag köpt är defekt känns förjävligt!

Visa signatur

MOBO: Gigabyte Z390 UD CPU: 9700k @4.9Ghz GPU: ASUS Strix 2080ti RAM: 16GB 3800Mhz PSU: XFX 850W HDD: Seagate 2TB SSD: Samsung 500GB OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Av den enkla anledningen att butiken aldrig kommer godkänna reklamationen om de vet om eller upptäcker att där är böjda stift i sockeln efter du haft det.
Nu har det varit en del trådar på sista tiden med väldigt märkligt böjda pins som gör att det känns som att det kanske finns något problem med kontrollen av Z97 kortens socklar men som nämnts tidigare så fotograferar tillverkaren alla socklar och kan lätt gå tillbaka och kontrollera om kortet var helt när det lämnar fabriken (vilket det är i 99.999% av fallen där det var skadat när man packade upp det är lådan). Den ända reala risken att få ett kort som var skadat vid leverans är om man får ett kort som varit ute hos annan kund tidigare där butiken missat skadan vid tidigare reklamation och detta verkar vara ett rätt vanligt problem.

Till TS så ta en bild på sockeln, är det bara en pinne som är lite sned så fixa det själv, är mycket lättare och smidigare än att försöka övertala personalen om att det inte var ditt fel.

Har inte produkten blivit reklamerad tidigare så kommer ARN gå på butikens linje och det vet butiken.

Varför skulle ARN gå på butikens linje bara för att varan inte varit reklamerad tidigare, någon gång måste ju vara första?
Här handlar det om att varan varit felaktig från butik vilket butiken måste kunna bevisa, det är dom som har bevisbördan.

Skrivet av Sfbgeneral:

Okej tack! På min 4790k var det ingen kylpasta på alls, utan den var applicerad på stockkylaren

Självklart är det ju kylaren som har pastan, jag som uttryckte mig lite klumpigt
Men jag menar att du kan ta med dig hela lådan så dom kan se att du aldrig monterat cpu med kylare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sfbgeneral:

Jaa klart det finns klåpare, men jag är inte en av dem. Har varit kund hos denna butiken rätt länge och att få ett sådant här bemötande när min produkt jag köpt är defekt känns förjävligt!

Jepp jag håller med dig. Vet ej om det är en enskild butik eller kedja men har säkert kommit från centralt håll att absolut inte acceptera returer med börja stift i sockeln och då är det verkligen svårt för en lokalt anställd att gå emot det. Och jag kan tänka mig att det inte är kul för dem att stå och förneka dig garanti heller. Hade jag jobbat där hade jag mycket gärna velat kunna hjälpa dig än att förneka dig hjälp.

Varit i denna situationen många gånger då jag jobbat i bilbranschen och det är många gånger kunderna tror allt går på garanti och saker som även jag själv kan tycka skall gå på garanti men när där är klara riktlinjer för garantierna från fabriken så är det inte mycket man kan göra. Eller man testar ändå skicka in en garantiförfrågan och får direkt avslag för det är klart utanför riktlinjerna.
Så där får man stå och ta skiten från kunden och håller ibland med kunden men kan inte gör någonting åt det. Ofta försökte vi vara schyssta och ge rabatt etc så långt det gick för vi ville vara måna om våra kunder men det blev "förluster" för oss då fabriken inte ersatte ngt av det.

Varför riktlinjerna stramats upp en hel del beror på att kunder reklamerar mer och mer och som anställd och om fabriken betalar är man schysst mot kund och bytar på garantin. Men då kostnaderna går upp så kommer hårdare riktlinjer och då får man säga nej till kunden.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alling:

Det fanns en liten chans att han hade beställt det online; även webbutiker kan ju kallas butiker. Jag åker i regel till en fysisk butik när jag ska ångra ett distansköp, då det är lekt smidigare och billigare än att skicka tillbaka varan.

Va? Aldrig i livet att jag skulle vaska så mycket pengar för att jag råkar få ett moderkort med böjda stift. Vill man vara schysst kan man ju nämna när man ångrar köpet att man gör det pga böjda stift. När jag lämnade tillbaka mina Asus 970 Strix sa jag varje gång att det var pga coilwhine, så att butiken fick veta det.

Lagen finns ju för att man ska kunna undersöka varan och, om den inte uppfyller förväntningarna, ångra köpet. Om man under undersökningen ser att moderkortet har böjda stift ser jag inte varför man inte skulle kunna ångra köpet av den anledningen.

Handlar om att butiken kommer anse att varan inte är i oväsentligt oförändrat skick och kommer således neka returen. Skulle de acceptera returen så kommer de vara för att böjda stifts missas och inte upptäcks. Då kommer den hamna på försäljningshyllan igen och hamna hos någon annan stackare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sfbgeneral:

Ja viktigt att stå upp för sig själv, men ja vill inte var otrevlig heller, men det har inte farsan några problem med...

Det går stå upp för sig själv utan att vara otrevlig! Men det gäller att sätta hårt emot hårt, speciellt när han i kassan beter sig som han gjort. Lär dig av farsan din

Skrivet av Stefan Lundmark:

Haha, jag hade blivit så förbannad på den där killen i kassan om han körde det där översittarsnacket med mig. Stå på dig, jag tror nog allt du kan få reklamera om du verkligen visar för honom att du inte accepterar hans skitsnack. Han tror antagligen det är du som gjort det, eftersom det rent statistiskt brukar se ut så.

Vägrar dem så tycker jag du gör helt rätt i att hänga ut butiken, för där vill jag verkligen inte sätta min fot i framtiden.

Håller med till 100%, oftast vet de som jobbar i affär att vi Svenskar är ett gäng mesar som bara accepterar i stället för att ifrågasätta. Speciellt den yngre generationen (som jag f.ö tillhör) :).

Permalänk
Medlem

Hur böjjer man pinsen? Med flit? Eller böjs dom när man monterar cpu? Det har det då aldrig gjort för mig, ska dom inte klara av att man monterar en CPU som tänkt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Hur böjjer man pinsen? Med flit? Eller böjs dom när man monterar cpu? Det har det då aldrig gjort för mig, ska dom inte klara av att man monterar en CPU som tänkt eller?

Kan tänka mig att återmontering eller demontering av skyddskåpan över socketen kan orsaka skador om man är fumlig. Eller man är oförsiktig, lägger cpun fel och trycker ner låsarmen eller pillar nere i socketen "oh vad är det där nere ngt som sticker upp eller?" eller ngt annat idiotiskt

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Jepp jag håller med dig. Vet ej om det är en enskild butik eller kedja men har säkert kommit från centralt håll att absolut inte acceptera returer med börja stift i sockeln och då är det verkligen svårt för en lokalt anställd att gå emot det. Och jag kan tänka mig att det inte är kul för dem att stå och förneka dig garanti heller. Hade jag jobbat där hade jag mycket gärna velat kunna hjälpa dig än att förneka dig hjälp.

Varit i denna situationen många gånger då jag jobbat i bilbranschen och det är många gånger kunderna tror allt går på garanti och saker som även jag själv kan tycka skall gå på garanti men när där är klara riktlinjer för garantierna från fabriken så är det inte mycket man kan göra. Eller man testar ändå skicka in en garantiförfrågan och får direkt avslag för det är klart utanför riktlinjerna.
Så där får man stå och ta skiten från kunden och håller ibland med kunden men kan inte gör någonting åt det. Ofta försökte vi vara schyssta och ge rabatt etc så långt det gick för vi ville vara måna om våra kunder men det blev "förluster" för oss då fabriken inte ersatte ngt av det.

Varför riktlinjerna stramats upp en hel del beror på att kunder reklamerar mer och mer och som anställd och om fabriken betalar är man schysst mot kund och bytar på garantin. Men då kostnaderna går upp så kommer hårdare riktlinjer och då får man säga nej till kunden.

Jag förstår precis vad de menar! Kan känna hur du och även personen i kassan kände. Men i detta läge var det verkligen jag som fick skiten, just för att jag är en snäll och har respekt för andra människor. Kanske lite för mkt respekt om man tänker på denna situationen. Men att jag inte ens blev erbjuden en rabatt eller något liknande känns inte bra heller. Dem ha inget att förlora på att ge mig ett nytt moderkort förutom 1300kr. Men om dem inte vill acceptera reklamationen så är jag helt hundra på att dem har förlorat mig som kund resten av livet. Tycker dem i butiken skall visa lika mycket respekt åt mig och inte ta nytta av en översittarstil.

Visa signatur

MOBO: Gigabyte Z390 UD CPU: 9700k @4.9Ghz GPU: ASUS Strix 2080ti RAM: 16GB 3800Mhz PSU: XFX 850W HDD: Seagate 2TB SSD: Samsung 500GB OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Om återförsäljaren och tillverkaren nekar garanti som du anser är din rätt, så ska du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden - ARN.
http://arn.se/Konsument

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell