Köpt bil hos firma, utan garanti- vad gäller?

Permalänk
Medlem

Köpt bil hos firma, utan garanti- vad gäller?

I förrgår var jag iväg och skulle titta på en bil. Det slutade med en Saab 9-5 2.0t Biopower årsmodell 2007.
Bilen har gått 18 000 mil. Den låg ute för 59 000kr, jag fick den för ett julpris för 40 000kr, utan garantier.

Bilen har jag provkört och pengar/kontrakt skrivna.

Nu en dag senare har det uppståt problem. Jag tycker växellådan låter oerhört mycket när man motorbromsar och backen skriker till
när den läggs i, i 7 av tio fall.

Bilfirman som jag köpt bilen är väldigt stor, ingen "runt hörnet" firma.

Men har jag någon rätt alls att komma tillbaka och hävda det här felet jag upplever och få någon sorts hjälp?
Häva köpet? Få hjälp med oljebyte/reperation? Eller är det "godwill" detta skull gå på isåfall, att jag har ingen rätt alls
att vända mig tillbaka?

Kan även säga att jag fick med en varudeklaration, men den är inte undertecknad av någon, den rutan är blank.
Alltså är den inte funktionstestad?

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

Bilfirmor kan vill inte avskriva sig reklamations rätten på bilar över 30TKR värde har jag för mig. Är det under kan dom sälja den som GDS bil. Men kommer inte ihåg exakt så jag är inte 100 på det.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Visa signatur

Corsair Obsidian 550D | MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 5700x | Asus Radeon R9 290X 4GB DirectCU II |Asus Xonar Essence STX |Onkyo TX-8030 |Canton Plus-C, Plus-S | G.SKILL Ripjaws 16 Gb 3600 MHz | Force MP510 1Tb | EVGA Supernova G3 750w PSU | ASUS ROG Gladius III | Logitech Illuminated keyboard | 25" Dell Ultrasharp U2515H /\/\

Permalänk
Medlem

http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Bilar-och-fordon/K...

Den där länken bör vara till rätt stor hjälp. Garanti är frivilligt att lämna, men reklamationsrätt har du ju enligt lag, som gäller på ursprungliga fel. Tycker det är rätt solklart att det är ett ursprungligt fel i.o.m. att du bara haft den i två dagar, och om firman hävdar något annat ligger bevisbördan hos dem, eftersom du upptäckte felet inom sex månader.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Bilar-och-fordon/K...

Den där länken bör vara till rätt stor hjälp. Garanti är frivilligt att lämna, men reklamationsrätt har du ju enligt lag, som gäller på ursprungliga fel. Tycker det är rätt solklart att det är ett ursprungligt fel i.o.m. att du bara haft den i två dagar, och om firman hävdar något annat ligger bevisbördan hos dem, eftersom du upptäckte felet inom sex månader.

Skrivet av Silcan:

Bilfirmor kan vill inte avskriva sig reklamations rätten på bilar över 30TKR värde har jag för mig. Är det under kan dom sälja den som GDS bil. Men kommer inte ihåg exakt så jag är inte 100 på det.

Tack, då ska jag åka dit imorgon och försöka prata med dem vänligt med bestämt och hänvisa till konsumentverkets regler.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

En uppdatering, de tar tillbaka bilen och jag får mina pengar tillbaka.
Tack!

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

Kräv att de ska avhjälpa felet istället, eller så köper du en likvärdig bil av någon annan firma, och låter de betala mellanskillnaden om det blir någon.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”