Vilka butiker erbjuder RIKTIGT Öppet köp?

Permalänk
Medlem

Vilka butiker erbjuder RIKTIGT Öppet köp?

Det enda jag vet är El.G erbjuder 30 dagars öppet köp, kan testas i 30 dagar och lämnar tillbaks, även utan original emballage. Pengar tillbaks eller välja nån annan produkt och helt utan tjafs. Förutom produkter med abb/mjukvaror etc... Innan brukar jag sällan handla från el-g, men efter detta och börjar handlar mer från el-g.
Finns det andra butiker som gör likadant?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Netonnet tror jag.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Inga problem på Media Markt. Dock krävs original förpackning.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Netonnet kör med 14 dagar utan-trams-lämna-tillbaka sak, annars vanliga 30 dagars öppet köp.
Testat både och, ingen tjafs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Öppet köp skall alltid ge pengarna tillbaka som jag minns det, annars heter det bytesrätt.

Att man återlämnar varan i varsamt öppnat originalemballage är väl inte för mycket begärt?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Komplett har 45 dagar öppet köp om jag inte minns fel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast

Öppet köp definieras väl dock inte som att man får lämna tillbaka en vara i bruten förpackning, det är väl ett plus om det går?

Hur som helst så verkar Netonnet göra detta som någon sa för jag har lämnat tillbaka en vara så men å andra sidan vet jag inte om alla Netonnet-butiker gör så.
Netonnet är dock riktigt bra på service över lag enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Öppet köp definieras väl dock inte som att man får lämna tillbaka en vara i bruten förpackning, det är väl ett plus om det går?

Hur som helst så verkar Netonnet göra detta som någon sa för jag har lämnat tillbaka en vara så men å andra sidan vet jag inte om alla Netonnet-butiker gör så.
Netonnet är dock riktigt bra på service över lag enligt min erfarenhet.

Det är policy på hela netonnet.
Anpassar distanshandelslagen på butikerna!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Det är policy på hela netonnet.
Anpassar distanshandelslagen på butikerna!

Bra service som förhoppningsvis inte innebär att dom säljer använda produkter som nya. Bara jobbigt att behöva returnera sånt när det händer.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Jag förstår dock inte hur man kan kräva öppet köp vid bruten förpackning / använd vara men sedan bli sur när man får hem en dito?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

Jag förstår dock inte hur man kan kräva öppet köp vid bruten förpackning / använd vara men sedan bli sur när man får hem en dito?

Netonnet är bäst angående öppet köp där man får prova och testa och sedan lämna tillbaka.
Köpte ett 750d jag monterade allt i.
Dock gillade jag inte chassit så fick lämna tillbaka det
Eh bara man sköter det snyggt.
Dock har Netonnet budgeterat detta då de rear ut returnerade varor, så de är jävligt schysta egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Jag förstår dock inte hur man kan kräva öppet köp vid bruten förpackning / använd vara men sedan bli sur när man får hem en dito?

Precis min åsikt.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Precis min åsikt.

Hos elgiganten säljes dessa varor ut för en något billigare penning med parollen "öppnad förpackning" eller "returnerad vara" eller något. Även Webhallen vet jag har sådana saker i sin "fyndlåda".

Permalänk
Skrivet av KoloN:

Hos elgiganten säljes dessa varor ut för en något billigare penning med parollen "öppnad förpackning" eller "returnerad vara" eller något. Även Webhallen vet jag har sådana saker i sin "fyndlåda".

Rätt sjukt faktiskt...
Lär ju finnas snikna personer som köper, använder, lämnar tillbaka och sen köper tillbaka exakt samma produkt till rabatterat pris...

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Hos elgiganten säljes dessa varor ut för en något billigare penning med parollen "öppnad förpackning" eller "returnerad vara" eller något. Även Webhallen vet jag har sådana saker i sin "fyndlåda".

Det är så det ska vara. Tyvärr finns det andra som säljer begagnat som nytt. Det har hänt mig och många till.
Om det sen är bra med öppet köp är en annan fråga. Det blir ju övriga kunder som får stå för dessa kostnader.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Netonnet är bra, kompisen köpte en vattentålig kamera och testade den under vatten, och allt.

Han ångrade sig en vecka efteråt och kvittot hade *fade*out* men det gick bra ändå

Permalänk
Medlem

Visste inte att Netonet erbjuder liknade öppet köp som El-G, då deras köp villkor säger inget om sånt.
Enligt Komplett Facebook sida, så har dom liknade villkor, senast jag frågade och man får lämna tillbaks varan, även man brutet förpackningen och använt dom i 45 dagar. Stämmer det?
Sällan jag behöver lämna tillbaks varor som jag köpt, men alltid bra att veta och kan handla tryggt utan krångel. När man behöver lämna tillbaks nåt som man inte är nöjd över.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Rätt sjukt faktiskt...
Lär ju finnas snikna personer som köper, använder, lämnar tillbaka och sen köper tillbaka exakt samma produkt till rabatterat pris...

Lär det säkert göra. Det finns ju all annan typ av tveksam moral hos många så.

Permalänk
Avstängd

IKEA lämnar 3 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Visste inte att Netonet erbjuder liknade öppet köp som El-G, då deras köp villkor säger inget om sånt.
Enligt Komplett Facebook sida, så har dom liknade villkor, senast jag frågade och man får lämna tillbaks varan, även man brutet förpackningen och använt dom i 45 dagar. Stämmer det?
Sällan jag behöver lämna tillbaks varor som jag köpt, men alltid bra att veta och kan handla tryggt utan krångel. När man behöver lämna tillbaks nåt som man inte är nöjd över.

http://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/PurchaseOnApproval?useEmptyTemplate=False

gäller även butikerna

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt grejen. Det är jobbigt för butikerna att få tillbaka en vara som klart och tydligt är använd då de inte kan sälja den som en ny vara eftersom vissa människor reagerar vid minsta lilla grej så som bruten förpackning etc.

Obruten förpackning eller åtminstone 100% nyskick minus bruten förpackning, annars kan man lika gärna låta det vara. Kostar både tid och pengar för butikerna annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Fattar inte riktigt grejen. Det är jobbigt för butikerna att få tillbaka en vara som klart och tydligt är använd då de inte kan sälja den som en ny vara eftersom vissa människor reagerar vid minsta lilla grej så som bruten förpackning etc.

Obruten förpackning eller åtminstone 100% nyskick minus bruten förpackning, annars kan man lika gärna låta det vara. Kostar både tid och pengar för butikerna annars.

Om du köper en TV för 20.000kr och kopplat in den, så ser den ut så här. Eller efter 1-2 veckors användning upptäcker nåt fel med TVn.

Så, du kommer bara att acceptera det och nöjer med som det är?

Det är sällan folk lämnar tillbaks saker man köpt, att kunna prova produkterna hemma i lugn och ro. Med garanti kunna ångra sig och lämna tillbaks är bara en extra trygghet.
Högtalare system är det svåraste att veta, då det kräver flera hundra timmars inspelningstid, innan man märker nån skillnad och hur ska man veta det. Utan öppna emballaget, koppla in allting och börja använda dom?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av XPerion:

Om du köper en TV för 20.000kr och kopplat in den, så ser den ut så här. Eller efter 1-2 veckors användning upptäcker nåt fel med TVn.
http://store.donanimhaber.com/cf/af/15/CFAF157A6B2B3CC0027857...

Så, du kommer bara att acceptera det och nöjer med som det är?

Det är sällan folk lämnar tillbaks saker man köpt, att kunna prova produkterna hemma i lugn och ro. Med garanti kunna ångra sig och lämna tillbaks är bara en extra trygghet.
Högtalare system är det svåraste att veta, då det kräver flera hundra timmars inspelningstid, innan man märker nån skillnad och hur ska man veta det. Utan öppna emballaget, koppla in allting och börja använda dom?

Fast det du pratar om täcks till att börja med av konsumentköplagen och distansköplagen som ger dig rätt att häva köp om det är fel på varan och dels ger dig rätt att undersöka varan för att se om den motsvarar det som utlovats vid distansköp. Distansköplagen ger dig rätt att ångra köp i två veckor och då ska varan återlämnas i väsentligen oförändrat skick och du får stå för returfrakten. Det är lagar som är till för att skydda konsumenten och allt utöver det är bonus. De lagarna täcker upp det mesta och det känns ju rimligt att du betalar för frakten tillbaks om du ångrar ett köp eller hur? Nu bjuder en del handlare på det för att de redan har avtal med posten så att en extra returfrakt är billigt för dem men det är som sagt bonus.

Att högtalare behöver spelas in är en myt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Om du köper en TV för 20.000kr och kopplat in den, så ser den ut så här. Eller efter 1-2 veckors användning upptäcker nåt fel med TVn.
http://store.donanimhaber.com/cf/af/15/CFAF157A6B2B3CC0027857...

Så, du kommer bara att acceptera det och nöjer med som det är?

Du verkar inte förstå skillnaden mellan öppet köp och garantiärende. Upptäcker du ett fel efter två veckor så är det något som går på garantin, man lämnar inte tillbaka TVn på öppet köp så nästa stackare köper den och får ta hand om ditt problem.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Öppet köp definieras väl dock inte som att man får lämna tillbaka en vara i bruten förpackning, det är väl ett plus om det går?

Hur som helst så verkar Netonnet göra detta som någon sa för jag har lämnat tillbaka en vara så men å andra sidan vet jag inte om alla Netonnet-butiker gör så.
Netonnet är dock riktigt bra på service över lag enligt min erfarenhet.

Vet inte om det öht går att tala om en enda defintion av "öppet köp", det är väl mer något slags generellt begrepp för att butiken (frivilligt) går med på att köpet kan ångras inom någon på förhand överenskommen tid.

Enligt min egen erfarenhet är normen att detta sker med kravet att varan fortfarande är i originalskick, dvs att butiken fortfarande kan sälja den som ny.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Förstår inte hur man ska kunna kontrollera en produkt UTAN att bryta förpackningen?

De flesta förpackningar blir ju inte heller FÖRSTÖRDA genom att öppnas... förutom de här hemska "helförslutna plasförpackningarna" som måste klippas/skäras upp. Jag vet inte vad de heter... men de har ju ett namn.

Det finns ju dock ingenting som säger att du nödvändigtvis måste få möjlighet att kontrollera produkten eftersom tråden nu handlar om öppet köp och inget annat.

Visst, det är ju absolut bra för den enskilda kunden om butiken går med på det men för butiken så handlar det ju bara om huruvida det är värt att eventuellt behöva ta den kostnaden eller ej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vet många som inte fått lämna tillbaka saker på elgiganten, så nej.
Sen finns det 0 regler om att butiker har någon skyldighet att ens ta tillbaka saker så länge det handlar om fysiskt köp.

Använde kompletts ångerrätt nyligen och det var de bästa jag varit med om iaf.
Fri retur vilket typ ingen annan butik som inet osv har, inget kladd alls, pengarna tillbaka på kontot inom 1 vecka. Var smidigaste jag varit med om gällande ångerrätt så blir att jag handlar mer där ifrån nu.

Öppet köp på dom flesta butiker så tillåter dom inte att du öppnar varan, inget konstigt med det tycker jag då det inte finns någon lag om det.
Ångerrätt däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att högtalare behöver spelas in är en myt.

Det är ingen myt och fakta som är sant.

Skrivet av Naga:

Du verkar inte förstå skillnaden mellan öppet köp och garantiärende. Upptäcker du ett fel efter två veckor så är det något som går på garantin, man lämnar inte tillbaka TVn på öppet köp så nästa stackare köper den och får ta hand om ditt problem.

Jag vet skillnaden mellan öppet köp och garanti ärenden. Det är mer stackars mig som precis betalat 20k för en TV, som inte fungerar och redan behöver åka in på service. Att bli utan TV i flera veckor för en nyligen köpt TV, hur många är villig att göra det? Sen säljer butiken TVn till reducerat pris, efter dom har lagat Tvn och den som köper efter sparar in tusentals kronor. Så hur förlorar perosnen som köper den TVn? Om butiken säljer en lagad Tv till fullt pris, så är det väl inte mitt fel och problem?

I USA är det vanligt med öppet köp i 30 dagar. man kan lugn och ro, använda produkten. Om man inte är nöjd, är det bara lämna tillbaks utan problem.
Det är bara bra, att butiker här i Sverige börjar ta efter.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

El.G. och Netonnet är dom enda butikerna jag fått lämna tillbaks i även med bruten förpackning.

Gäller tyvärr inte Mediamarkt, Webhallen, Inet, osv.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det är ingen myt och fakta som är sant.

japp högtalare ska spelas in