Vad gör man när en RMA blir nekad?
Hej SweC!
Söker er expertis i en fråga gällande en nekad RMA. För lite drygt ett år sedan införskaffade en närastående ett grafikkort av modell MSI GTX 780 från en välkänd internetbaserad återförsäljare som fungerade alldeles utmärkt. För några veckor sedan fick min vän problem med datorn som vägrade att starta. Det var då han kontaktade mig för att hjälpa till med att felsöka datorn. Min tanke var att byta ut och testa en komponent efter en annan tills vi kunde vara helt säkra på vilken komponent som inte fungerade. I slutändan visade det sig att grafikkortet var stendött. Vi testade båda PCI-E portarna, nya 8-pins sladdar och även ett annat grafikkort. Därefter hjälpte jag min vän med att starta en RMA-process på grafikkortet eftersom jag tyvärr har erfarenhet av ickefungerande komponenter som slutat fungera inom garantitiden.
Den 21 december fick vi den första responsen från återförsäljaren och i det första bemötandet fungerade allt bra och kommunikationen var rak. De förklarade kort och koncist att de skulle hjälpa oss och att den information som de behöver för att kunna skicka in produkten är dess serienummer som står på antingen lådan eller grafikkortet. Ifall vi kunde hitta numret så skulle de hjälpa oss vidare. Eftersom kompisen inte visste vart han kunde hitta serienumret så bad jag honom att välja det längsta nummer han kunde hitta på ”baksidan” (PCB:n) på en klisterlapp. Han läste av numret från klisterlappen och skickade in det. Däremot fick vi aldrig någon bekräftelse på att det var det korrekta numret.
Den 19 januari fick vi svaret att leverantören har nekat reklamationen av grafikkortet eftersom klisterlappen som visar serienumret har avlägsnats från produkten vilket förbrukar garantin.
Min fundering är således hur vi kan bevisa att klisterlappen var där när vi sände in produkten? Jag har läst en del på nätet om att garantin förbrukas om man tar bort klisterlappen med serienumret men det som skrämmer mig är att den var där när jag felsökte kortet och vi tänkte inte då på att fotografera kortet innan vi sände det (typ som att kopiera reseräkningar innan man skickar dem per post). Det är uppenbarligen en dyrköpt läxa. Till min tröst så verkar inte EVGA lika hårda på det utifall mitt serienummer skulle mystiskt försvinna under RMA-processen. Men vad kan kompisen göra i detta fall när leverantören nekar en RMA?
Är tacksam för svar!
Mvh,
hazed
Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q