Vad gör man när en RMA blir nekad?

Permalänk

Vad gör man när en RMA blir nekad?

Hej SweC!

Söker er expertis i en fråga gällande en nekad RMA. För lite drygt ett år sedan införskaffade en närastående ett grafikkort av modell MSI GTX 780 från en välkänd internetbaserad återförsäljare som fungerade alldeles utmärkt. För några veckor sedan fick min vän problem med datorn som vägrade att starta. Det var då han kontaktade mig för att hjälpa till med att felsöka datorn. Min tanke var att byta ut och testa en komponent efter en annan tills vi kunde vara helt säkra på vilken komponent som inte fungerade. I slutändan visade det sig att grafikkortet var stendött. Vi testade båda PCI-E portarna, nya 8-pins sladdar och även ett annat grafikkort. Därefter hjälpte jag min vän med att starta en RMA-process på grafikkortet eftersom jag tyvärr har erfarenhet av ickefungerande komponenter som slutat fungera inom garantitiden.

Den 21 december fick vi den första responsen från återförsäljaren och i det första bemötandet fungerade allt bra och kommunikationen var rak. De förklarade kort och koncist att de skulle hjälpa oss och att den information som de behöver för att kunna skicka in produkten är dess serienummer som står på antingen lådan eller grafikkortet. Ifall vi kunde hitta numret så skulle de hjälpa oss vidare. Eftersom kompisen inte visste vart han kunde hitta serienumret så bad jag honom att välja det längsta nummer han kunde hitta på ”baksidan” (PCB:n) på en klisterlapp. Han läste av numret från klisterlappen och skickade in det. Däremot fick vi aldrig någon bekräftelse på att det var det korrekta numret.

Den 19 januari fick vi svaret att leverantören har nekat reklamationen av grafikkortet eftersom klisterlappen som visar serienumret har avlägsnats från produkten vilket förbrukar garantin.

Min fundering är således hur vi kan bevisa att klisterlappen var där när vi sände in produkten? Jag har läst en del på nätet om att garantin förbrukas om man tar bort klisterlappen med serienumret men det som skrämmer mig är att den var där när jag felsökte kortet och vi tänkte inte då på att fotografera kortet innan vi sände det (typ som att kopiera reseräkningar innan man skickar dem per post). Det är uppenbarligen en dyrköpt läxa. Till min tröst så verkar inte EVGA lika hårda på det utifall mitt serienummer skulle mystiskt försvinna under RMA-processen. Men vad kan kompisen göra i detta fall när leverantören nekar en RMA?

Är tacksam för svar!

Mvh,
hazed

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazed:

Hej SweC!

Söker er expertis i en fråga gällande en nekad RMA. För lite drygt ett år sedan införskaffade en närastående ett grafikkort av modell MSI GTX 780 från en välkänd internetbaserad återförsäljare som fungerade alldeles utmärkt. För några veckor sedan fick min vän problem med datorn som vägrade att starta. Det var då han kontaktade mig för att hjälpa till med att felsöka datorn. Min tanke var att byta ut och testa en komponent efter en annan tills vi kunde vara helt säkra på vilken komponent som inte fungerade. I slutändan visade det sig att grafikkortet var stendött. Vi testade båda PCI-E portarna, nya 8-pins sladdar och även ett annat grafikkort. Därefter hjälpte jag min vän med att starta en RMA-process på grafikkortet eftersom jag tyvärr har erfarenhet av ickefungerande komponenter som slutat fungera inom garantitiden.

Den 21 december fick vi den första responsen från återförsäljaren och i det första bemötandet fungerade allt bra och kommunikationen var rak. De förklarade kort och koncist att de skulle hjälpa oss och att den information som de behöver för att kunna skicka in produkten är dess serienummer som står på antingen lådan eller grafikkortet. Ifall vi kunde hitta numret så skulle de hjälpa oss vidare. Eftersom kompisen inte visste vart han kunde hitta serienumret så bad jag honom att välja det längsta nummer han kunde hitta på ”baksidan” (PCB:n) på en klisterlapp. Han läste av numret från klisterlappen och skickade in det. Däremot fick vi aldrig någon bekräftelse på att det var det korrekta numret.

Den 19 januari fick vi svaret att leverantören har nekat reklamationen av grafikkortet eftersom klisterlappen som visar serienumret har avlägsnats från produkten vilket förbrukar garantin.

Min fundering är således hur vi kan bevisa att klisterlappen var där när vi sände in produkten? Jag har läst en del på nätet om att garantin förbrukas om man tar bort klisterlappen med serienumret men det som skrämmer mig är att den var där när jag felsökte kortet och vi tänkte inte då på att fotografera kortet innan vi sände det (typ som att kopiera reseräkningar innan man skickar dem per post). Det är uppenbarligen en dyrköpt läxa. Till min tröst så verkar inte EVGA lika hårda på det utifall mitt serienummer skulle mystiskt försvinna under RMA-processen. Men vad kan kompisen göra i detta fall när leverantören nekar en RMA?

Är tacksam för svar!

Mvh,
hazed

Dold text

Har dere sjekket at det er rett serie nummer der ble sendt inn for grafikk kortet? Det pleie å stå som S/N innen selve nummeret. Det kan stå en hel del andre koder enn bare S/N på slik lapp på kortet.

Hvordan kan de hevde at klisterlappen er blitt fjernet bare gjennom å få tilsendt et S/N kan jeg ikke riktig forstå... Det er også underlig at det måtte ta en måned innen dere fikk svar fra ÅF.

Permalänk
Medlem

Ni kommer få svårt att övertyga företaget om att serienumret faktiskt fanns på plats när ni skickade in kortet, däremot är det så fint förspänt att den treåriga reklamationsrätten inte ger företaget någon grund för att neka en reklamation på basis av en saknad etikett även om garantivillkoren gör det.
Förutsatt att ni har tillgång till kvittot och att kortet inte fått utstå någon fysisk åverkan förklarae ni således för företaget att det är en reklamation i enlighet med konsumentköplagen ni gjort och att det saknade serienumret således inte har någon som helst relevans. Påpeka i samma veva att skälig reklamationstid för ett grafikkort ligger vid tre veckor vilket nu (förutsatt att ni skickade in kortet runt 21/12) passeras (fyra veckor har gått, men det är rimligt att lägga till en vecka för jul- och nyårshelgerna) och att ni därför förväntar er en lösning inom de närmaste dagarna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Ta alltid bilder på allting innan de skickas iväg. Ingen hjälp nu, men för framtiden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Gigantrix:

Har dere sjekket at det er rett serie nummer der ble sendt inn for grafikk kortet? Det pleie å stå som S/N innen selve nummeret. Det kan stå en hel del andre koder enn bare S/N på slik lapp på kortet.

Hvordan kan de hevde at klisterlappen er blitt fjernet bare gjennom å få tilsendt et S/N kan jeg ikke riktig forstå... Det er også underlig at det måtte ta en måned innen dere fikk svar fra ÅF.

Jag var inte där och kontrollerade det själv efter att ÅF frågade om S/N. Risken är att han kan ha valt fel nummer men nu spelar det ingen roll för enligt ÅF hänger garantin på klisterlappen. Skall kolla med honom om han registrerade produkten vid inköp, typ som jag gjorde när jag köpte mitt kort från EVGA. Men det borde kanske inte heller hjälpa situationen. Hela ärendet i sig har kännts lite väl utdraget med dålig information.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Skrivet av twit:

Ni kommer få svårt att övertyga företaget om att serienumret faktiskt fanns på plats när ni skickade in kortet, däremot är det så fint förspänt att den treåriga reklamationsrätten inte ger företaget någon grund för att neka en reklamation på basis av en saknad etikett även om garantivillkoren gör det.
Förutsatt att ni har tillgång till kvittot och att kortet inte fått utstå någon fysisk åverkan förklarae ni således för företaget att det är en reklamation i enlighet med konsumentköplagen ni gjort och att det saknade serienumret således inte har någon som helst relevans. Påpeka i samma veva att skälig reklamationstid för ett grafikkort ligger vid tre veckor vilket nu (förutsatt att ni skickade in kortet runt 21/12) passeras (fyra veckor har gått, men det är rimligt att lägga till en vecka för jul- och nyårshelgerna) och att ni därför förväntar er en lösning inom de närmaste dagarna.

Jo, jag känner att vi har oddsen emot oss. Instämmer till fullo med det du skriver. Tack för hjälpen! Jag ser till att detta bifogas i mailkorrespondensen. Jag vill även tillägga att vi har tillgång till kvittot och skickade in GPUn i originalkartongen med alla tillbehör. I detta fall beror haveriet inte pga. någon yttre påverkan som t.ex. byte av kylare eller liknande. Han har inte ens överklockat grafikkortet om det nu spelar någon roll. Lärdomen jag har fått är att jag först och främst kontrollerar garantivillkoren nästa gång jag väljer grafikkortsmärke. Jag kommer att följa upp med det ÅF svarar.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ta alltid bilder på allting innan de skickas iväg. Ingen hjälp nu, men för framtiden.

Tack! Du har helt rätt. Jag tar alltid kopior på jobbet när jag skickar värdefull dokumentation men tanken har aldrig slagit mig att man borde göra det när man skickar komponenter. Min erfarenhet av ÅF, när det gäller reklamationer har alltid varit positiv. Det är sällan något havererar men när det väl har hänt har det aldrig varit något problem eller långa ledtider.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk

Kan du gå ut med vilket återförsäljare det är?

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Kan du gå ut med vilket återförsäljare det är?

Får man göra det? Läste den klistrade tråden i forumdelen och skall nog vänta tills de har tagit ett fast beslut.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

Hävda stenhårt att det är en reklamation och inte garanti, så måste återförsäljaren följa lagarna. Det kvittar vad tillverkaren säger då det är återförsäljarens ansvar och inte ditt (Annat gäller vid garanti).
En tuff fight och ta men brukar gå, speciellt om du kontaktar återförsäljaren här via Sweclockers

Lycka till!

Permalänk

21 januari svar från ÅF.

"Klisterlappen fungerar som ett garantimärke för produkten, vid borttagandet av denna förbrukas garantin.

Våran leverantör har undersökt produkten och tagit ett beslut i ärendet, givetvis så litar vi på detta och kommer därför även att följa detta.

"

Kompisen kommer att få betala frakten eftersom det inte var en giltig RMA. Vad kan han göra nu? Jag tänkte rekommendera att han vänder sig till ARN. Någon som har erfarenhet av något liknande ärende? Som sista utväg kanske hans hemförsäkring kan täcka detta om han har någon form av drulleförsäkring eller elektronikförsäkring. Däremot blir det både åldersavdrag och självrisk som förmodligen äter större delen av beloppet.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Skrivet av niklasloow:

Hävda stenhårt att det är en reklamation och inte garanti, så måste återförsäljaren följa lagarna. Det kvittar vad tillverkaren säger då det är återförsäljarens ansvar och inte ditt (Annat gäller vid garanti).
En tuff fight och ta men brukar gå, speciellt om du kontaktar återförsäljaren här via Sweclockers

Lycka till!

Tack, det där är inte solklart för mig till skillnad från dem som är insatt i lagarna. Jag skall trycka på det och återkommer med vad som händer.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazed:

Tack, det där är inte solklart för mig till skillnad från dem som är insatt i lagarna. Jag skall trycka på det och återkommer med vad som händer.

Reklamation är ett lagstadgat minimikrav på återförsäljare. Alltså måste dessa lagar alltid följas, det säger blandannat när en reklamation ska godkännas (Att ett förbaskat klistermärke saknar är ej ok och neka på, med undantag om klistermärkets borttagande kan påvisas ha direkt påverkan på kortets funktion, eller möjligen om det fungerat som en plombering (Tveksam på sista))

Garanti är ett frivilligt åtagande från tillverkare alt återförsäljare för skapa en bättre produkt. T.ex. kan Microsoft säga att alla Xbox som säljes får 5 års garanti där alla ursprungsfel åtgärdas. (Alltså samma villkor som reklamationsrätt men två år längre)
Däremot så kan de inte säga att alla Xbox som säljes får endast 2 års garanti och ingen reklamationsrätt därefter.

Permalänk
Medlem

Som redan skrivits ska du kräva att få reklamera varan. Klistermärket ska inte påverka din reklamationsrätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fråga: Kan inte saknaden av serienummer försvåra identifikation av kortet? D.v.s. att tillverkaren/ÅF har svårt att verifiera att det är samma kort som på kvittot? Eller finns det andra sätt att identifiera kortet?

Har ni kvar originalkartongen så står serienummern där också. Det skulle underlätta ärendet, slänger själv aldrig bort kartongerna av denna orsak samt att det hjälper om man ska sälja begagnat.

Permalänk
Skrivet av niklasloow:

Reklamation är ett lagstadgat minimikrav på återförsäljare. Alltså måste dessa lagar alltid följas, det säger blandannat när en reklamation ska godkännas (Att ett förbaskat klistermärke saknar är ej ok och neka på, med undantag om klistermärkets borttagande kan påvisas ha direkt påverkan på kortets funktion, eller möjligen om det fungerat som en plombering (Tveksam på sista))

Garanti är ett frivilligt åtagande från tillverkare alt återförsäljare för skapa en bättre produkt. T.ex. kan Microsoft säga att alla Xbox som säljes får 5 års garanti där alla ursprungsfel åtgärdas. (Alltså samma villkor som reklamationsrätt men två år längre)
Däremot så kan de inte säga att alla Xbox som säljes får endast 2 års garanti och ingen reklamationsrätt därefter.

Tack för den utförliga förklaringen. Du har säkerligen helt rätt i det du skriver och jag håller med till fullo. Tycker faktiskt att det är tråkigt att dem nekar en solklar RMA pga. en klisterlapp. I deras "undersökning" framkom det endast att produkten saknade klisterlappen och nekades därav. Tror inte ens att de bemödade att kolla på orsaken till haveriet.

Så här skulle lappen ha suttit enligt MSI själva så någon funktion bör den inte ha haft förutom spårbarhet men jag tror fortfarande att S/N även borde stå på kartongen som dem fick. Men det får vi reda på när kortet kommer tillbaka.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Skrivet av twk:

Som redan skrivits ska du kräva att få reklamera varan. Klistermärket ska inte påverka din reklamationsrätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för stödet. Jo, vi får fortsätta trycka på det.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Skrivet av HellDildo:

Fråga: Kan inte saknaden av serienummer försvåra identifikation av kortet? D.v.s. att tillverkaren/ÅF har svårt att verifiera att det är samma kort som på kvittot? Eller finns det andra sätt att identifiera kortet?

Har ni kvar originalkartongen så står serienummern där också. Det skulle underlätta ärendet, slänger själv aldrig bort kartongerna av denna orsak samt att det hjälper om man ska sälja begagnat.

Du har förmodligen helt rätt gällande spårbarheten. Inte för att följande är relevant i detta ärende men jag jobbar med billigare produkter som vi lasergraverar för att ha spårbarhet. Vi gör det för våran skull snarare än kundens utifall vi har produktionsavvikelser.

Japp, både kartong och kvittot finns. Allt skickades in tillsammans till ÅF.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

Be dom förklara hur du motiverade ett korrekt serienummer, med tanke på antalet tecken i serienummret så är det större chans att vinna på jokernummret när man spelar på lotto. Något som både ARN samt svenska spel kan testa och bekräfta åt dig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Uppdatering

Knåpade ihop en text från era bidrag och fick följande svar från ÅF:

Hej...

"Avsaknaden av klisterlappen med serienumret förbrukar både garanti & reklamationsrätten för produkten.

Direktiven om att garantin förbrukas vid avlägsnandet av lappen kommer från Nvidia själva och vi kan således inte påverka detta.

"

Nu har vi i och för sig enbart varit i kontakt med en person från ÅF men även jag tycker att hans senare resonemang låter märkligt. Men å andra sidan finns det en hel del jag finner märkligt i det här ärendet.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

Då drar din kompis ärendet till ARN, under tiden köper han ett annat kort och begär ersättning för täckningsköp om det är aktuellt.

Permalänk
Medlem

Dom kan inte trolla bort den lagstadgade reklamationsrätten med ett dumt klistermärke.

Dra ärendet till ARN.

Skulle även vilja veta vilken ÅF det gäller, men i och med att det gäller dålig kundtjänst kombinerat med mail-konversation kan jag göra en kvalificerad gissning...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Dra ärendet direkt till domstol istället. Då blir det inget rekommenderat som ARN endast har befogenheter till.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Dom kan inte trolla bort den lagstadgade reklamationsrätten med ett dumt klistermärke.

Dra ärendet till ARN.

Skulle även vilja veta vilken ÅF det gäller, men i och med att det gäller dålig kundtjänst kombinerat med mail-konversation kan jag göra en kvalificerad gissning...

Jag håller absolut med om att ett klistermärke inte kan förbruka reklamationsrätten.

MEN, jag funderar lite på ett undantag, säg att det är ett referenskort, alltså där tillverkarna följer Nvidias referensmall till 100%. I ett sånt fall skulle ett trasigt klistermärkesfritt kort kunna bli i princip omöjligt att identifiera så som att det faktiskt är ett MSI kort och inte tex ett Asus kort istället

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som det stod någonstans på den där klisterlappen att garanti förbrukas om man tar bort den som det annars i vanliga fall gör på andra produkter, men det är mest klisterlappar som visar om personen varit inne och pillat och därmed brutit förseglingen. Inte riktigt samma sak med ett grafikkort.

Så märkligt ställningstagande den här butiken har tagit. Om kvitto och originalkartong finns så kan jag inte förstå hur detta inte kan gå på garantin.

Och den där klisterlappen kan ha ramlat av, av sig själv efter ett tag, har för mig att dom inte sitter så vidare hårt fast klistrade.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Men det är upp till kunden att bevisa att det är rätt produkt som kunden vill reklamera och serienummer är precis sådant bevis.
Annars är det ju hur lätt som helst ifall man har en produkt utan garanti att köpa ett nytt kort och reklamera den gamla och hävda att det är det nya kortet man reklamerar men "råkade ha bort serienumret =beviset"
Nu är det troligtvis inte så i detta fall men eftersom det dessvärre förekommer så förstår jag att butiken/handlaren faktiskt måste ha bevis på att det är rätt kort som reklameras.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Avstängd

Skrämmande okunskap från butiken ang reklamationsrätt. Vänligen skriv i tråden vilket företag det är eller skicka ett PM så jag kan undvika de i all framtid.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Vet att på nyare tv kan tillverkare se i service meny vad det är för serienummer på tv'n även om sn lappen saknas borde inte det går på grafikkort med?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazed:

Uppdatering

Knåpade ihop en text från era bidrag och fick följande svar från ÅF:

Hej...

"Avsaknaden av klisterlappen med serienumret förbrukar både garanti & reklamationsrätten för produkten.

Direktiven om att garantin förbrukas vid avlägsnandet av lappen kommer från Nvidia själva och vi kan således inte påverka detta.

"

Nu har vi i och för sig enbart varit i kontakt med en person från ÅF men även jag tycker att hans senare resonemang låter märkligt. Men å andra sidan finns det en hel del jag finner märkligt i det här ärendet.

Nu har de motiverat varför garantin inte gäller, be dem att även citera ifrån Konsumentköplagen var det står att reklamationsrätten förbrukas om klisterlappen på grafikkortet saknas.

Skrivet av vinylens:

Vet att på nyare tv kan tillverkare se i service meny vad det är för serienummer på tv'n även om sn lappen saknas borde inte det går på grafikkort med?

Håller med, borde finnas i BIOS eller nåt, kan inte vara omöjligt att fixa.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ni kommer få svårt att övertyga företaget om att serienumret faktiskt fanns på plats när ni skickade in kortet, däremot är det så fint förspänt att den treåriga reklamationsrätten inte ger företaget någon grund för att neka en reklamation på basis av en saknad etikett även om garantivillkoren gör det.
Förutsatt att ni har tillgång till kvittot och att kortet inte fått utstå någon fysisk åverkan förklarae ni således för företaget att det är en reklamation i enlighet med konsumentköplagen ni gjort och att det saknade serienumret således inte har någon som helst relevans. Påpeka i samma veva att skälig reklamationstid för ett grafikkort ligger vid tre veckor vilket nu (förutsatt att ni skickade in kortet runt 21/12) passeras (fyra veckor har gått, men det är rimligt att lägga till en vecka för jul- och nyårshelgerna) och att ni därför förväntar er en lösning inom de närmaste dagarna.

Fast kvitto eller inte, om du inte kan bevisa att grafikkortet faktiskt har sålts från den återförsäljaren så spelar det ingen roll.

Sen är det värt att tänka på att det är han som måste bevisa att felet är ursprungligt inte ÅF. Man har 6 månader där det är återförsäljarens ansvar att bevisa att felet inte är ursprungligt, från 6 mån - 3 år är det konsumentens ansvar att bevisa att felet är ursprungligt.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.