Monitorfäste förstör bordsskivan

Permalänk

Monitorfäste förstör bordsskivan

Jag har mycket nyligt införskaffat ett bordsfästa för monitorer. Låsmekanisken är en sådan där klassisk "vingmutter/skruvtving". Problemet är att fästet repar mitt skrivbord.
Nu, till min fråga - vad har jag för rättigheter här? Jag tänker naturligvis reklamera köpet och få pengarna tillbaka. Kan jag på något sätt fåersättning för övriga skador (repor på skrivbordet, tidsspillan...).?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog svårt.

Har försäljaren gjort några utfästelser om att fästet skulle vara skonsamt mot bordet?
Hade du kunnat inse att det skulle bli en skada med tanke på hur fästet är konstruerat?
Är det ett fel på produkten som tex gör att det är omöjligt att få den att sitta ordentligt fast eller liknande som har orsakat skadan? Borde du kunna ha insett detta när du monterade den? Dvs satt den löst från början?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

99% att du inte kommer få ut något av det. Men möjligen om bordet har en högre värde så kanske ditt försäkringsbolag kan hjälpa dig, t.ex om bordet är antikt eller liknande. Till nästa gång, skaffa möbeltassar, massor av möbeltassar.

Man ska oavsett aldrig sätta metall, stengods, keramik eller andra slippande material rakt på trä, lackade, oljade eller målade ytor, det blir alltid repor.

Kan inte ge några tips gällande detta, men önskar dig lycka till.

Visa signatur
Permalänk

Tack för responsen. Jag har ännu inte pallrat mig iväg till butiken i fråga. De bad mig dokumentera skadorna på bordet i alla fall. Problemet är att man omöjligt kan vrida på lederna i monitorfästet utan att repa bordsskivan - det sitter liksom inte fast statidgt nog i bordskivan. Återkommer med uppdatering.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem förut - löste det genom att sätta en liten skiva med överbliven bokhylla emellan. Sprider ut tyngden mycket mer då bordet var ett sketet IKEA (dvs ihåligt..)

Permalänk

Du kan möjligen reklamera fästet, genom att hävda att konstruktionen är undermålig, och inte går att använda till det uppgivna ändamålet, genom att hänvisa till det du berättar om ovan. Tror nog chanserna är goda att butiken förstår dig.

Skulle de ha svårt att förstå dig så kan du alltid fråga om de är bekanta med bokstavskombinationen "ARN"; det brukar kunna pigga upp synapserna hos den trögaste butiksinnehavare..;-)

Skadorna på skrivbordet är däremot inte alls någon juridisk självklarhet: Konsumentköplagen reglerar det som butiken säljer till dig, men inte självklart skador som uppkommer på grund av att du använder sånt som de sålt.

Konsumentverkets webbplats är ett bra ställ om du söker information: där står det mesta. LÄNK

Lycka till!

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Finurliig:

Du kan möjligen reklamera fästet, genom att hävda att konstruktionen är undermålig, och inte går att använda till det uppgivna ändamålet, genom att hänvisa till det du berättar om ovan. Tror nog chanserna är goda att butiken förstår dig.

Jag håller med. Dock så ska man tänka på att man så klart ska minimera skadan. Dvs så fort man upptäckte att det inte satt fast ordentligt så skulle man slutat använda produkten. Satt det löst från början skulle man alltså inte använt produkten alls. Så är det mycket stora skador så skulle det kunna bli en diskussion på grund av det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!