Kompensation för 1-års fel!

Permalänk

Kompensation för 1-års fel!

Hejsan Jag köpte ett Msi R9 280x och har haft det i ett år nu med grafikfel och flimmer! Det har tagit ett år för mig att bevisa att det är fgel på kortet och få det utbytt! Jag har fått leta efter gamla drivrutiner som är 2 år gamla för att få kortet att funka och ibland har det gjort det och ibland inte! Hur mkt tycker ni jag ska ha i Kompensation?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem

Ett nytt, fungerande grafikkort i samma prisklass?

Permalänk
Ljusskygg

3,25kr per dag som gått samt ett nytt fungerande grafikkort.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av AndraBullar:

Ett nytt, fungerande grafikkort i samma prisklass?

Jag har haft problem med detta kort från början och de hade det inne på felsökning och hittade inget fel sen får jag tillbaka det och det är fel gång på gång på gång! Och de hävdar att inget är fel! Så ett nytt kort ska jag ha som kompensation för att det var fel på mitt första över 1 år! tror inte du skulle tycka det!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem

Det blir ju lite svårt att ta ställning till det hela med den väldigt bristfälliga information du har gett. Vad är det för fel, hur många gånger har du lämnat in det, har återförsäljaren nu accepterat att ta tillbaka kortet, varför har du låtit det gå så lång tid etc.?

Permalänk
Medlem

Som andrabullar sa, ett nytt fungerande grafikkort i samma prisklass.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk

Kortet gav Pixel fel i olika spel tex Bioshock, Diablo 3 och wow efter man slutade spela blev även pixlar i 2D läge.
Testat olika drivrutiner och testat i tre olika system, 2 AMD där det gav pixel fel och ett Intel där jag inte fick någon bild alls varken med DVI eller HDMI.
Jag köpte även nytt moderkort och minne på Företagets rekommendation men det var helt onödigt.
Nätdelarna som jag testat med är på mellan 600W till 850W.
Anledningen till att de inte bytte ut mitt grafikkort tidigare är att företaget sa att det inte
var något fel på kortet när de hade det inne och körde det i full load!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem

Nytt kort är ju givet. Men vid en reklamation så ska kunden inte behöva lida några mer kostnader alls. Dvs du ska inte betala någon frakt för reklamationen. Jag tycker inte heller det är orimligt att du ska få andra merkostnader som moderkortet, ram osv betalda, det skulle även kunna styrkas speciellt då du fått den rekommendationen av företaget i fråga. Din kommun har förmodligen också en konsumentrådgivning som du kan ta hjälp av.
Kompensation är mer goodwill och den som gapar efter mycket förlorar ofta hela stycket, nja kanske inte riktigt så men håll dig faktiskt skada så är ditt case mycket rimligare (Har man tur så kanske dom av goodwill ger dig ett fräsigare kort). Skadestånd kan vara aktuellt om du har lidit skada men dataspel hör ju knappast dit.
Kom ihåg att det är inte USA där man blir rik på andras misstag utan det är skadan man lidit som man vill ersätta, och man kan inte sväva ut och säga att man ska ha lön för tiden det tagit att testa och ha sig utan den är faktiska kostnader.
Har läst lite konsumenträtt men jag kan givetvis ha fel så kolla gärna med konsumentrådgivningen i din kommun men jag tycker helt klart att du ska ha moderkort och minnen betalda utöver nytt grafikkort.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

Jag fick ett nytt kort ett likadant! Men jag skickade in originalkartongen med alla tillbehör! Men det nya kortet kom i en skokartong med bubbelplast grafikkortet låg bara i en statisk påse! Jag vet inte om det får gå till så!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wildhawk82:

Jag fick ett nytt kort ett likadant! Men jag skickade in originalkartongen med alla tillbehör! Men det nya kortet kom i en skokartong med bubbelplast grafikkortet låg bara i en statisk påse! Jag vet inte om det får gå till så!

Du verkar ju ha att göra med skojare..... Tror inte dom får göra så.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Det verka som att det är skojare jag har med att göra!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem

Vem har du köpt av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wildhawk82:

Jag fick ett nytt kort ett likadant! Men jag skickade in originalkartongen med alla tillbehör! Men det nya kortet kom i en skokartong med bubbelplast grafikkortet låg bara i en statisk påse! Jag vet inte om det får gå till så!

knappast en seriös handlare du köpt det av då, och då minskar nog också chansen till någon skälig ersättning, vilket i detta fallet borde vara ett nytt kort av samma värde som du då betalade för ditt 280x. Om det är "steffes data" nere i hamnen du handlat av så lär du kunna glömma all form av goodwill utan ersättning lär bli minsta möjliga som företaget är skyldigt till.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Jag har inte köp det från Steffes data utan ett annat företag! Jag tror att jag har fått det demoex!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem

Om du får ett likadant utbyteskort så kommer det oftast utan tillbehör i en antistatpåse från tillverkarens servicepartner eller liknande. Oftast vill de att man bara skickar in den defekta produkten utan tillbehör just på grund av detta då det både kostar mer att skicka runt mer emballage och att de måste hålla reda på fler saker som ska returneras på serviceverkstaden.

Permalänk
Medlem

Nytt kort + ersättning av moderkort/ram. Dock spelar det nu roll vad de exakt skrev till dig.

Har de hittat ett fel på kortet nu? Eller är det bara i din maskin kortet krånglar?

Permalänk

Det har hittat fel på det gamla kortet och skrev att det hade bytt ut det! Sen när jag fick det nya så stod det att det var reparerat! Är utbytt och reparerat samma sak? Som kompensation skulle jag få 50kr rabatt på en ny processor!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem

50kr rabbat på ett helt år? Det är mindre än en lunch. Snälla de borde ge en del mer.

Permalänk
Medlem

Vad är det du ska ha kompensation för? Jag förstår inte - du borde ju ha skickat tillbaka kortet med en gång. Ska de kompensera dig för att du dröjer?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vad är det du ska ha kompensation för? Jag förstår inte - du borde ju ha skickat tillbaka kortet med en gång. Ska de kompensera dig för att du dröjer?

Jag vill inte låta otrevlig alls, det är absolut inte meningen.
Men du kan väl läsa kommentarerna innan du hoppar på honom och menar att det är hans fel?
Han skrev ju klart och tydligt att det har tagit ett år att bevisa att det är fel på kortet. Hur är det hans fel och hur har han dröjt menar du?

Edit: plus att han blev tvungen att köpa moderkort och annat.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vad är det du ska ha kompensation för? Jag förstår inte - du borde ju ha skickat tillbaka kortet med en gång. Ska de kompensera dig för att du dröjer?

Jag håller med. Han skulle ha skickat tillbaks det direkt.

Jag tycker att om du får ett nytt grafikkort så ska du vara nöjd.
Detta är inte varmt McDonalds kaffe i USA.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Jag håller med. Han skulle ha skickat tillbaks det direkt.

Jag tycker att om du får ett nytt grafikkort så ska du vara nöjd.
Detta är inte varmt McDonalds kaffe i USA.

Nej, uppenbarligen får man inte andra gradens brännskador av felaktiga gpu:er.

Permalänk
Medlem

Den "kompensation" du skall kräva är för de utgifter du haft i och med felet, t.ex transportkostnader (frakt eller bil) när du skickat in kortet för felsökning, eventuella felsökningsavgifter du fått betala och liknade.

D.v.s. faktiska kostnader du haft - du skall vara skadelös.
Om du vill ha mer än så, det gränsar i så fall till...tja - gissa själv...
(övrig kompensation är upp till butikens goodwill, som förmodligen hänger ihop med hur du bemött dem)

Sedan är det anmärkningsvärt ifall du dragits med ett konsumentproblem med en handlare under ett års till utan att du tagit kontakt med kommunens konsumentvägledare, som förmodligen kunde ha förklarat hur du skulle gått tillväga för att lösa tvisten...

Permalänk

Jag hade gärna skickat tillbaka kortet!!! Men Företaget sa att de byter inte ut grafikkortet för att det är inget fel på det! Därför har det tagit mig 1 år att bevisa att det är fel på det! Så trots att företaget sa att det var inget fel på kortet fast det var det så är det mitt fel! Oavsett om jag hade tagit i kontakt med kommunens konsumentvägledare så hade företaget sagt likadant!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Jag vill inte låta otrevlig alls, det är absolut inte meningen.
Men du kan väl läsa kommentarerna innan du hoppar på honom och menar att det är hans fel?
Han skrev ju klart och tydligt att det har tagit ett år att bevisa att det är fel på kortet. Hur är det hans fel och hur har han dröjt menar du?

Edit: plus att han blev tvungen att köpa moderkort och annat.

Det läste jag, men det låter väldigt oklart för mig iaf. Vad är det han behövde 1 år på sig att bevisa? Varför skulle han bevisa något?

Om man misstänker fel på en vara så ska man skicka tillbaka den och låta återförsäljaren göra en bedömning om varan felar tillsammans med tillverkaren. Jag ser ingen anledning att hålla i en vara som är sönder för att själv bevisa något... It doesnt make sense.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av wildhawk82:

Jag hade gärna skickat tillbaka kortet!!! Men Företaget sa att de byter inte ut grafikkortet för att det är inget fel på det! Därför har det tagit mig 1 år att bevisa att det är fel på det! Så trots att företaget sa att det var inget fel på kortet fast det var det så är det mitt fel! Oavsett om jag hade tagit i kontakt med kommunens konsumentvägledare så hade företaget sagt likadant!

Men jösses. Du skickar ju tillbaka först och låter "Företaget" göra den bedömningen. Det där är inget man måste bevisa per korrespondens innan man skickar.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Hur kan företaget veta att det inte är fel på grafikkortet om du inte har skickat in det?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Jag vill inte låta otrevlig alls, det är absolut inte meningen.
Men du kan väl läsa kommentarerna innan du hoppar på honom och menar att det är hans fel?
Han skrev ju klart och tydligt att det har tagit ett år att bevisa att det är fel på kortet. Hur är det hans fel och hur har han dröjt menar du?

Edit: plus att han blev tvungen att köpa moderkort och annat.

Nu tog du väl i lite va? Ingen som tvingade honom utan en rekommendation från återförsäljaren två helt skilda saker.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Vad är det för jävla tattare du har handlat med. Vilken seriös shop skickar tillbaka ett grafikkort i en skokartong?

Efter lite mer ingående läsning så tycker jag du ska gå hårdare på det. Hade det varit en normal affär du haft och göra med tycker jag som ovan att du skulle vara nöjd med ett nytt kort alternativt få tillbaka omkostnader som andra skrivit.
Men en sån jävla skojare ska fan inte komma undan.

Du kan börja med att skriva vem du handlat från så ingen annan går samma väg.
Sen kontaktar du en konsumentombudsman och berättar allt.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wildhawk82:

Jag hade gärna skickat tillbaka kortet!!! Men Företaget sa att de byter inte ut grafikkortet för att det är inget fel på det! Därför har det tagit mig 1 år att bevisa att det är fel på det! Så trots att företaget sa att det var inget fel på kortet fast det var det så är det mitt fel! Oavsett om jag hade tagit i kontakt med kommunens konsumentvägledare så hade företaget sagt likadant!

Jag vill veta vilket företag det är du handlat hos.
Dom verkar ju inte särskillt vettiga när dom vägrar ta tillbaks ett kort som inte fungerar hos kunden. Efter tre "reparationer" så skall du förövrigt ha rätt att häva köpet och begära pengarna tillbaks.

Hur som helst så är vad du skulle gjort historia och enda jag kan säga att enda du har rätt till i form av ersättning är upp till dina totala omkostnader.
Nyttkort/pengar tillbaks, frakt, bensin till och från utlämningsställe etc.

Då goodwill inte verkar existera hos detta företag(person som hjälpt dig) så kan du nog glömma det.

Om du får ett nytt kort så skall det vara ett kort som går att jämnföra med var ditt kort låg när du köpte det. I ditt fal så blir det ju samma kort så den generationen fortfarande finns kvar.

Lycka till

PS. Vilket företag bör jag undvika??

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt