Elgiganten och "undanläggning" av varor?

Permalänk
Medlem

Elgiganten och "undanläggning" av varor?

Lite fundersam.

Ringde Elgigantens kundtjänst i måndags förra veckan då jag ville boka "Game of Thrones S4 Bluray" i Uppsalabutiken till på torsdagen då jag skulle in till stan. Fick nej på det men jag kunde ju köpa via kundtjänst. Hon kunde inte ens se att den fanns i Uppsala eller någon butik i övriga Sverige trots att det var släpp samma dag. Jag sa nej till köp via telefon och var lite fundersam då jag gjort så förr.

Ångrade mig timmar efter och ringde upp igen och satt med kortet i näven. Fick lite ångest över fraktkostnad när jag ändå skulle in till stan torsdag samma vecka. Killen jag pratade med föreslog då att "du kan ju boka den via mig och hämta i butik på torsdag!". ?? :/

Sagt och gjort, bokade GoTS4 Bluray 249kr.

In på torsdagen på utlämning. Ange mobilnr som bokningsnummer. Killen försvann och var borta sju - åtta minuter. Kom tillbaks med boxen och sa, "359kr"!?

Visade sig att killen i kundtjänst lagt order på dvdversionen. Killen i utlämningen var lugn och sa, "jag får gå ut igen. Det är lugnt". Efter samma tidsrymd kom han tillbaks, hade kommit fler kunder under tiden som självklart undrade vad jag var för strulpelle.

Han kom tillbaks med Blurayboxen med alla fyra säsongerna för de hade inte S4 kvar. Han satte ner kompletta boxen till samma pris som S4 så jag är nöjd men........

Har varit med förut om att hämta saker som beställts via kundtjänst och då försvinner personen alltid och är borta ett bra tag. Är jag inne i butiksdelen så ser jag ibland personalen från utlämningen inne i butiken, hämtandes varor från hyllorna.

Så min fundering är, Elgiganten lägger inte undan saker utan hämtar själva inne i butiken?!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

Så min fundering är, Elgiganten lägger inte undan saker utan hämtar själva inne i butiken?!

Det är min bild också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har för mig Elgiganten har att man kan beställa och sedan betala och hämta i butiken (för priset som är när man beställde)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det spelar väl ingen större roll hur dom gör?
Bara du får varan du beställt så är det väl frid och fröjd med allt? =o)

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

Den Elgiganten jag har handlat varor på detta sätt har alltid lagt undan dessa vid kassan med namn. När man kommer till kassan så får man sakerna omedelbart och betalar. Så som det skall vara.

Butikerna kanske gör som dom vill ? Låter ju jättedumt att gå och hämta varor som man beställt för uthämtning. Då är det ju ingen idé !
Tanken med att beställa och hämta i butik är ju att kanske spara lite tid, slippa bli av med varan och veta att den verkligen finns där när man kommer fram.

Om det inte är så, vad är meningen med att ha tjänsten överhuvudtaget ?

Permalänk

Alltid fått mina beställningar bakom disk. Konstigt :-/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Har tänkt varje gång jag hämtat beställda/undanlagda varor att de försvinner och är borta ett bra tag varje gång de ska hämta varan.

Tidsmässigt så skulle det gå snabbare för mig att gå in och hämta varan själv och jag har inte frågat men är rätt övertygad om att det i mitt fall inte lagts undan varor. Kan ju vara skillnad iofs om det är varor de tror sig ha "i mängder".

Kan ju inte ringa direkt till kundtjänst och fråga, eller kanske ska göra det. Kanske någon på swec som jobbar på Elgiganten?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshien:

Det spelar väl ingen större roll hur dom gör?
Bara du får varan du beställt så är det väl frid och fröjd med allt? =o)

Det är ju där problemet finns!
Läggs inte varan undan så kan dom ju ta slut för att kunder i butiken köpper dom INNAN du hinner dit och hämta varan.

Detta är här i örebro inte alls ovanligt att varan är slut när man väl kommer och ska hämta sin vara efter att man beställt genom kundtjänst heller hemsida med hämta i butik.
Detta gäller både elgiganten och siba jag har betsällt saker ett tiotal gånger över åren från båda butikerna (dvs runt 20 samanlagt) INGEN av dessa gångerna så har det lagts undan nåt utan dom går helt enkelt och hämtar på hyllan.
Och vid ungefär hälften av dessa gångerna så har varan tagit slut under tiden det tog mig att åka dit (oftas 20-30min då jag oftas åker direkt efter jag kollat hemsidan) och jag gjorde detta främst för att kolla så det fanns i lager (så jag ej åker i onödan) och när jag väl är på hemsidan så kan jag ju lika gärna göra köpet där och därmed "säkra" att varan SKA finnas när jag kommer (då det ÄR så dom SKA göra enligt hemsidan).
MEN dom skiter ju fullständigt i att plocka undan/reservera nån vara så har slutat med det nu (och då menar jag färmst handla av dom överhuvudtaget).

Och jag är långt ifrån ensam om detta inom bekantsskapskretsen alla har samma upplevelser dvs INGET plockas undan/reserveras.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!