Fel information, reparation dyrare än nypris?

Permalänk
Medlem

Fel information, reparation dyrare än nypris?

Hej!

Köpte en laptop för snart 7 månader sen, vilket hade fått en fraktskada på höger gångjärn, men det störde mig inte alls och jag var i djupt behov av datorn därav hade jag varken tid eller lust att reklamera, så jag ignorera och fortsatt. Jag råka skada den ytterligare lite till genom att tappa den, men den funkade fint och efter några månader slit så har den gått sönder helt från gångjärnet.

Jag kontaktade några datorbutiker här i trakten men ingen hade reservdelarna för datorn, så jag ringde HP och ville ha reperation-ärande, men jag var ju helt säker på att det tillkommer undersökningsavgift, så jag ville vara säker när jag frågade personalen och sa "Om jag skickar den, tillkommer det undersökningsavgift eller inte?" Personalen svarade bestämt; "Om vi bestämmer oss att de är en skada som täcks av garantin så reparerar vi utan kostnad, men om vi finner att felet är av dig så skickas datorn till dig utan några kostnader"

Jag skickade datorn och den verkar tydligen inte täckas av garantin, nu vill de att jag betalar frakt + undersökningsavgift + ev. emballage. Det känns som om jag fått fel information från personalen.

Nypris; 5999 kr från HP

Problemet; När jag öppnar datorn så sepereras skärmen från ramen. LCD skärmen funkar felfritt trots det, och ramen är ej sönder.

Deras lösning; Byta kåpa, byta gångjärn, byta skärm inkl LCD. Pris 8600 kr

Vad tycker ni jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Du skulle ha begärt att fått den informationen skriftligt. Nu är det nog inte så mycket du kan göra, om du vill ha tillbaka den så blir du nog illa tvungen att hosta upp dessa avgifter.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Säljaren måste tydligt upplysa om att undersökningsavgift kan komma att tas ut om de skall få rätt att ta ut sådan vid nekad reklamation.

https://lagen.nu/arn/2004-5311 står "Om säljaren vill förbehålla sig rätten att ta ut en sådan kostnad, bör han dock klargöra detta för köparen innan undersökningen påbörjas. Detta framgår av förarbetena till konsumentköplagen , se prop. 1989/90:89 s. 120 f. "

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Onotto:

Nypris; 5999 kr från HP

Problemet; När jag öppnar datorn så sepereras skärmen från ramen. LCD skärmen funkar felfritt trots det, och ramen är ej sönder.

Deras lösning; Byta kåpa, byta gångjärn, byta skärm inkl LCD. Pris 8600 kr

Vad tycker ni jag ska göra?

Läste kanske lite fel i din post, har de bytt kåpa/gångjärn/skärm och nu vill ha 8600 kr? Eller vill de bara ha betalt för undersökning+frakt?

Fick du en prislapp på 8600 kr så gäller infon nedan

Kontakta konsumentombudsmannen/konsumentverket och hör med dom. Själv tycker jag de borde informerat dig att kostnaden kommer att överstiga vad produkten kostar som ny. Hade varit billigare för dig att säga att du inte vill ha skiten och gå och köpa en ny dator, 8600 kr är ÖVERPRIS om själva datorn kostade 5999kr från början. Om du inte har godkänt att de skulle reparera datorn för 8600kr kan de omöjligt ta betalt för detta.

Hamnade i samma situation fast med en gammal bil som lagt av, bilen var knappt värd 5000 kr. Så vi bad bilverkstaden att kolla vad det var för fel samt vad det skulle kosta och sedan höra av sig till oss. 2 dagar senare ringer de och säger att bilen är fixad och hela kalaset skulle gå på 15.000 för reparationer.

Hörde av oss till konsumentombudsmannen och de skickade en massa papper som man skulle lämna till bilverkstaden och säga att man betalade i protest och tänkte gå vidare med det. Man får INTE ta betalt om inte kunden har godkänt att det kommer kosta pengar, och jag tror inte du hade godkänt en reparation av en laptop för 8600kr om den kostar 5999kr ny...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Säljaren måste tydligt upplysa om att undersökningsavgift kan komma att tas ut om de skall få rätt att ta ut sådan vid nekad reklamation.

https://lagen.nu/arn/2004-5311 står "Om säljaren vill förbehålla sig rätten att ta ut en sådan kostnad, bör han dock klargöra detta för köparen innan undersökningen påbörjas. Detta framgår av förarbetena till konsumentköplagen , se prop. 1989/90:89 s. 120 f. "

Hm får ringa dem och höra vad de säger om de, annars får man väl ta fram lagboken.. Men jag tror de har väl de skrivet på sin hemsida så de kan bara ta fram

Skrivet av Bassen87:

Läste kanske lite fel i din post, har de bytt kåpa/gångjärn/skärm och nu vill ha 8600 kr? Eller vill de bara ha betalt för undersökning+frakt?

Fick du en prislapp på 8600 kr så gäller infon nedan

Kontakta konsumentombudsmannen/konsumentverket och hör med dom. Själv tycker jag de borde informerat dig att kostnaden kommer att överstiga vad produkten kostar som ny. Hade varit billigare för dig att säga att du inte vill ha skiten och gå och köpa en ny dator, 8600 kr är ÖVERPRIS om själva datorn kostade 5999kr från början. Om du inte har godkänt att de skulle reparera datorn för 8600kr kan de omöjligt ta betalt för detta.

Hamnade i samma situation fast med en gammal bil som lagt av, bilen var knappt värd 5000 kr. Så vi bad bilverkstaden att kolla vad det var för fel samt vad det skulle kosta och sedan höra av sig till oss. 2 dagar senare ringer de och säger att bilen är fixad och hela kalaset skulle gå på 15.000 för reparationer.

Hörde av oss till konsumentombudsmannen och de skickade en massa papper som man skulle lämna till bilverkstaden och säga att man betalade i protest och tänkte gå vidare med det. Man får INTE ta betalt om inte kunden har godkänt att det kommer kosta pengar, och jag tror inte du hade godkänt en reparation av en laptop för 8600kr om den kostar 5999kr ny...

De har inte reparerat den. Jag kontaktade min försäkringsbolag och de gick inte med på att reparera datorn när reparationen överstiger nypris (vilket är helt förståeligt). Nej reparera har de inte gjort, men undersökningsavgift + frakt när jag fick besked att jag inte skulle få pröjsa det känns som hyckleri.

Permalänk
Medlem

Deras lösning låter konstig om skärmen inte är sönder borde det inte vara något klister, dubbelhäftandetejp eller något annat som har lossnat ? Borde väl gå att lösa på något vis ?

Permalänk
Medlem

Om skärmen är hel beställ ett nyttgångjärn från ebay?

Borde inte vara allt för besvärligt att byta om man tar det lungt.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Deras lösning låter konstig om skärmen inte är sönder borde det inte vara något klister, dubbelhäftandetejp eller något annat som har lossnat ? Borde väl gå att lösa på något vis ?

Det är helt sjukt! Jag trodde att reservdelarna skulle gå på max 500kr inkl. arbetet. För det är ju bara gångjärnet som är sönder, kåpan har fått en liten smäll men det är verkligen bara en fråga om utseendet, men att byta skärm, kåpa och hela rubbet för en skadad gångjärn är helt absurt.

Permalänk

De sa att det inte var någon undersökningsavgift om det var ett garantifel. Du har tappat datorn i golvet vilket inte täcks av garantin.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

De sa att det inte var någon undersökningsavgift om det var ett garantifel. Du har tappat datorn i golvet vilket inte täcks av garantin.

Nej, de sade "men om vi finner att felet är av dig så skickas datorn till dig utan några kostnader"

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade min försäkringsbolag och får ersättning för undersökningsavgiften också, som tur är. Men även nu när jag har fått hjälp med kostnaderna så är det helt fel av HP's support att ge mig fel information, då hade jag själv stått för kostnaderna av en annan personals misstag. Men måste säga att HP's personaler var jätte trevliga trots att jag lät lite otrevlig. Men men.. Ingen mer HP för min del.