Netonnet och moderkortet som brann!
Hejsan
Nu är det så att jag har en liten historia att dela med mig av och både söka hjälp/råd med denne och varna för dess inkompetens!
För ca 1.5 vecka sedan den 3e April så var jag på Netonnet och köpte mig ett moderkort (MSI Z97 GAMING 9 AC) (Länk till moderkortet http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intel-...)
I alla fall så köpte jag mig ett nytt gear för jag behövde för mitt gamla hade gått sönder och garantin hade gått ut sen en månad, så jag betalade ca 6.1k för detta moderkort processor och en fin ny noctua fläkt som jag tänkt rigga direkt när jag kom hem. Jag och framför allt min vän(Väldigt kunnig) byggde ihop den och var taggade för att se prestanda i top klass! som förväntat med alla "super saker" som var runt kortet samt priset som var lite häftigare än jag brukat köpa! MEN nu var det så att jag och min kopplade in allt och startade datorn, när vi gjorde detta så kom en illa luktande lukt ifrån någonstans på datorn och vi stängde snabbt av för att undersöka och "lukta" oss till det men hittade inget, därefter så testade vi att ta bort ALLT externt och "löst" t.ex. SATA kablar och grafikkort. Och nu när vi startade så ser vi en TUNG vit rök stiga ifrån ett av chippen mitt på kortet och jag skriker "STÄNG AV!" och där sen var det bara plocka ihop och ta sig till Netonnet... när jag plockade ihop så måste jag utav misstag ha böjt pinarna på cpu socketen när jag satte på den jätte avancerade (men inte alls så) sockets skyddet!
Dagen efter (lördagen) så tog jag mig in till Netonnet och ville få garantin på det då det faktiskt brann och jag hade bildbevis på huir det var (jag har varit med om en annan gång då pinarna var böjda så ville ta kort denna gång innan så inget dumt var och visade upp det att det inte var något fel på det när vi testade det (då det faktiskt brann) och han skulle kolla med sin chef som skulle komma tillbaka senast på tisdagen
jag väntade....
på Torsdagen fick jag nog och kontaktade Netonnet igenom deras chat service och fick dem att ringa mig och då hade han pratat med sin chef som då sade att det enda de kunde göra är att skicka in kortet till deras så kallade "verkstad" för en koll och jag sa att de fick de göra för jag vet att jag hade rätt. han sa också att han skulle delge all info som jag givit och OM jag fick igenom detta så skulle det säkert bli bra
På Tisdagen (Idag när jag skriver detta) fick jag nog av att vänta och skrev igen på chatten och fick svaret "Böjda pinnar inget gjort med moderkortet skickas tillbaka till affär" (kortfattat) så då hade de inte testat det som han bakom disken sa att de skulle göra! och nu väntar jag på det där "smset" som säger att jag får hämta min tunna med skit på Netonnet i Örebro...
Note:
I min kunskap så skall inte datorn starta med böjda pinnar men det gjorde den när den var hos mig då den började "brinna" och har bild innan vi satt ditt cpun.
Varför jag skriver allt detta är för jag vill gärna se vad ni på Sweclockers har att säga... vem har gjort rätt och vem har gjort fel? borde jag gå vidare med detta eller är jag totalt ute och flyter? det var inte jag som hade sönder det men jag böjde några pinnar (EFTER det brännt)
Tacksam för svar
MVH
Johannes / Cyllarian
PS. kan har glömt visa uppgifter men editierar allt eftersom om polarn kan påminna mig om något!
Edit 10.21 15.04.15
Så nu har jag följt endel råd att stå på mig och varit i kontakt med dem ännu en gång och det ljusnar lite känns det som!
Jag ringde konsumentverket idag och fått råd att använda mig utav b.la. konsuments lagen som en tidigare skrivit med paragraf 20A
och jag ringde Netonnet igen och nu var de lite givmildare men fortfarande sega så de skulle höra av sig!
mvh tack för alla svar!
Johannes
Edit 15.30 15.04.15
Äntligen fått mig ett svar men som nästan förväntat så har de käftat emot även fast jag nämnde KKL och diverse så fick jag ett mail där de förklarade att de inte kommer ändra åsikt för det är handhavande fel.
har bestämt möte med konsumentombudsmannen här där jag bor klockan 10.00 i morgon så får vänta tills dess och se!
mvh
Johannes
"mailet"
"Hej, tack för ditt samtal.
Jag fick nu svar från butiken och vi kvartstår vid vårt beslut. Vi kan inte ta in det på garanti/reklamation då det är
yttre åverkan på moderkortet i form av böjda pins.
Ha en fortsatt bra dag!"
Edit 11.46 16-04-15
Idag har jag varit hos min kära vän ombudsmannen som tyckte jag hade helt rätt med tanke på att det brände med fina pins och vi kom överens om att jag skulle ge dom en sista chans och åka in och prata med dem i person vilket jag gjorde...
De jag fick att ge dem var denna lista
-Visa Bilder (vilket jag gjorde och de brydde sig inte)
-Lagtext (jag fick 15 ark med konsumentköpslagen där han markerat paragraf 20 och sexmånaders regeln)
- Jag kunde intyga att de var bakom mig till 100% både konsumentverket och ombudsmannen
- att vi skulle ta i kontakt med ARN om de nekade mig
jag gick igenom dessa punkter och endå var det ett nej men han skulle ringa deras kundombudsman vilket han gjorde och gick iväg i ett annat rum och gjorde (så jag hörde inte deras konversation (vilket jag också frågade varför han gjorde där han svarade "jag ville prata ostört"))
Men nej nej och åter nej allt var mitt fel men däremot ville kundombudsmannen ha bilderna som jag skulle maila in och nu ska jag beställa nya saker och kräva pengarna tillbaka senare för jag kan itne vänta längre MEN jag ska fortsätta på detta och kräva min rätt!
MVH
Johannes (tack alla som svarat och gett tips det har hjälpt!:)
Edit 23:00 10-05-15
Hejsan jag har varit borta mycket från detta ärende med tanke på att jag har haft väldiga familje problem och sjukdomar men jag tänkte lägga ne kort uppdatering med mer information lite senare (när jag skapat det)
det är så att för 2 veckor sen var jag hos konsument ombudsmannen och vi ska göra en anmälan till ARN (AllmännaReklamationsNämnden) och efter det får vi se vad som har att säga jag tänkte skicka ut vad jag skriver i min anmälan för att visa och sedan vänta på svar men inget nytt har hänt på fronten än tyvärr
Tack till er som följer och tack för allas välönskningar
Mvh
Johannes