Sidan 3 av 3 12 3

Verktyg Visningsval
2006-05-28, 23:13   #61

bogg

Medlem

boggs avatar

Plats: Bollnäs

Registrerad: maj 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av faifai

Det är distansavtalslagen §9 Konsumentens ångerrätt jag hänvisar till och där får man så vitt jag vet ångra sitt köp OAVSETT vad man tycker om varan. Det är också därför man alltid ska åberopa ångerrätten när det gäller felaktiga pixlar på TFT-skärmar.

Finns att läsa i Rixlex om du är intresserad av lagen.
Jag citerade bara en bit av ditt inlägg för att förtydliga att jag bara pratade om JUST DEN DELEN.

Kan det bli klarare?
bogg är inte uppkopplad
2006-05-29, 15:57   #62

-=Mr_B=-

Medlem

Plats: Helsingborg

Registrerad: maj 2003

Och fortfarande ignoreras den biten av mina inlägg där jag upprepade gånger påpekar att det är inte nyttjandet av ångerrätten i sig som är olaglig, utan användandet av alternativa identieter för att utnyttja den flera gånger.

För att vidare förtydliga, det är inte personen vars identitet du nyttjar för beställningen som blir utsatt, utan det är försäljaren då du via bedrägeri tillgodogör dig en engångtjänst "för din trygghet" upprepade gånger, trots att du blivit mer än väll upplyst om vad du får.

Ska det vara så svårt?
B!
Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.
-=Mr_B=- är inte uppkopplad
2006-05-30, 00:23   #63

Hulle

Medlem

Hulles avatar

Plats: Sverige

Registrerad: jan 2005

Men allvarligt talat, varför skulle man behöva använda andra namn när man beställer varan igen? Kan vi inte bara strunta i att han skrev så och helt enkelt använda scenariot att jag göra samma sak fast med mitt eget namn varje gång? Vad spelar det för roll? Skall Dell eller vem det nu är då jävlas och skicka exakt samma skärm om och om igen? Det verkar inte som något ett stort företag skulle lägga tid och pengar på att göra.

Stora företag med hundratals anställda blir liksom inte sura på en kund som gör så här, inte när de behandlar 1000 beställningar till varje dag. Visst om du beställer från nån sunkig liten butik med 2 anställda som personligen behandlar varenda order... (och som läser det här forumet), då kanske de blir sura.

Och jag har självklart rätt att häva köp med distansköplagen hur många gånger som helst, det kan knappast räknas som bedrägeri (särskilt om jag använder mitt eget namn varje gång).

Jag skulle helt klart hävt ett köp av en skärm eller en laptop om det var en död pixel på den. Som någon skrev innan, det är inte så jäkla stor risk att man får döda pixlar också på nästa skärm/laptop.

/hulle.
2006-05-30, 12:45   #64

-=Mr_B=-

Medlem

Använder du samma namn varje gång, protesterar inte jag, men efterhand som fler gör så, börjar butikerna neka folk deras andra / tredje beställning av samma vara, inom en kortare tidsperiod efter en retur. Av ganska självklara anledningar.

Du som kund får ta ditt ansvar, och så länge skärmen ligger inom de gränsvärden tillverkaren specificerat, är det igentligen ingenting att diskutera, du vet vad du får när du beställer. Att systematiskt utnyttja ångerrätten, orsakar fortfarande kostnader som läggs på varorna i form av högre priser för alla, inte bara de som gör så, men det är inte längre bedrägeri.

Det som retar mig lite, är folks inställning/moral. Man är fullt införstådd med avtalsreglerna som gäller vid köpet av produkten, och man kräver att återförsäljaren / tillverkaren följer sin del, men man är inte villig att följa den del som gäller egen part. Vill man ha 100% pixelgaranti, då får man betala ett högre pris, så att återförsäljare, och tillverkare har råd att kassera fler bildelement. Det däremot är en moralfråga, och inget som regleras av forumets regler, så att rekomendera att man utnyttjar ångerrätten, och beställer en ny vara i sitt eget namn är inte "fel", och då slipper vi den här diskutionen.
B!
Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.
2006-05-30, 16:40   #65

darkshippo

Medlem

darkshippos avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2001

Finns det några tillverkare som erbjuder 100%-tig pixelgaranti på skärmar i storlek 23 tum.

Senast redigerad av darkshippo 2006-05-30 klockan 16:51.
FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i5 2500K @ 4,5GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | CM Hyper 212+ | Corsair HX 520W | Asus GTX 580 DC2 1,5GB | Corsair F120 SSD | Belinea 2485 S1W & LG L2010T
Behöver cloudlagring? Nu får du 2,5GB ifall du klickar på Dropbox.
darkshippo är inte uppkopplad
2006-05-30, 19:44   #66

-=Mr_B=-

Medlem

Ja, massor... CRT.

Det är som sagt av den anledningen jag inte har köpt någon tunnis själv, eftersom avtalen inte är bra nog enligt mig. I avtalen ingår bland annat deras pixelpolicy. Duger inte den för en, bör man avstå.
B!
2006-06-01, 22:31   #67

gabriel15

Medlem

Plats: :s

Registrerad: jun 2005

antingen har du kvar skärmen eller så slåt du sönder den med en hammare!
håller med dig B! pixelfel är vanliga o crt är bättre på det sättet,men det blir problem med en crt o en laptop

en till andledning o ha crt är att dom är snabbare o ljusare,o kanske även bättre bild på?
2006-06-02, 07:09   #68

bogg

Medlem

boggs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Ja, massor... CRT.

Det är som sagt av den anledningen jag inte har köpt någon tunnis själv, eftersom avtalen inte är bra nog enligt mig. I avtalen ingår bland annat deras pixelpolicy. Duger inte den för en, bör man avstå.
B!
CRT garanterar det inte heller, men det är riktigt ovanligt med döda "pixlar" på en CRT.
bogg är inte uppkopplad
2006-06-02, 08:15   #69

-=Mr_B=-

Medlem

Jag har aldrig blivit informerad om någon pixelpolicy, inte heller har det stått någon sådan i manualer osv, vilket skulle göra det väldigt svårt för en återförsäljare / tillverkare att hävda en sådan, vid köp av crt's. Istället har jag sett policy's som garanterar hämtning på plats dagen efter, och ny, eller lagad monitor samma dag, vid minsta fel.

B!
2006-06-04, 21:50   #70

bogg

Medlem

boggs avatar

Citat:
Jag har aldrig blivit informerad om någon pixelpolicy, inte heller har det stått någon sådan i manualer osv, vilket skulle göra det väldigt svårt för en återförsäljare / tillverkare att hävda en sådan, vid köp av crt's. Istället har jag sett policy's som garanterar hämtning på plats dagen efter, och ny, eller lagad monitor samma dag, vid minsta fel.

B!
Pixel-fel (om vi väljer att kalla det så) är så ovanliga på en CRT att det inte behöver "avtalas förbi". Det är en så otroligt liten del av alla CRT-skärmar som någonsin får ett sådant fel så att det inte innebär någon kostnad att byta ut dom.

Sen är det inte ens säker att man märker dom på en CRT på samma vis som en TFT (då dom inte lyser lika start som de kan på en TFT).

Så det krävs ingen policy där, då 1. De flesta märker aldrig av den 2. De som gör det är en så försvinnande liten del att det inte är något ekonomiskt problem att byta ut dom.

Visst, det byts, Det jag menade var att det inte är garanterat att en ny CRT har perfekt bild.
bogg är inte uppkopplad
2006-06-04, 22:25   #71

-=Mr_B=-

Medlem

Självklart ligger den för höga kostnaden för utbytten , eller skrotning redan vid produktion till grund för att platta skärmar har den pixelpolicy de har. Av exakt den anledningen kommer policyn att ändras efterhand som lönsamheten blir bätre, och vi som föredrar ordentligt fungerande teknologi, kan då börja handla våra skärmar. Fördelen för oss är även att vi slipper bry oss om hur snabba / långsamma de är, för vid det laget är alla skärmar snabba nog för spel och film.

Men jag förstår inte vad du hade för mening med att först säga att det inte gfans någon garanti mot pixelproblem, när det uppenbarligen även ur din synvinkel finns en sådan garanti på crt's... Nåja, så länge vi är överens ska väll inte jag klaga i alla fall.
B!
2006-06-04, 23:06   #72

bogg

Medlem

boggs avatar

Citat:
Men jag förstår inte vad du hade för mening med att först säga att det inte gfans någon garanti mot pixelproblem, när det uppenbarligen även ur din synvinkel finns en sådan garanti på crt's... Nåja, så länge vi är överens ska väll inte jag klaga i alla fall.
B!
Det jag menade var att man inte har någon garanti att man får en utan pixelfel vid leverans, alltså att man inte garanterat säga att "en CRT har inte sådana problem".

Inte att garantin inte täckte det.

Det var jag som uttryckte mig lite klumpigt.
bogg är inte uppkopplad
2006-06-08, 02:14   #73

ficklampa

Medlem

ficklampas avatar

Plats: Södermalm

Köp en skärm med zero bright om ni nu vill ha en skärm utan lysande defekta pixlar. T ex från LG eller Samsung, som enligt min uppfattning har rätt låg defekthetsratio eftersom jag själv är säljare. Visserligen har jag väl ingen koll på hur många kunder som accepterar defekta pixlar av de jag säljer skärmarna till, men det är väldigt få som kommer in med sina Samsungs eller LG... Däremot är det mycket Viewsonic och Huyndai som man hör om.

Sen går det nog inte riktigt att jämföra CRT med LCD, då de tillverkas på helt olika sätt. Dustin har en rätt bra lista med pixelpolicys på olika märken när det gäller LCD/TFT.

Edit: Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så innefattas dessa av en ISO-standard, som även hanterar bakgrundsbelysningen i skärmar. Så läs igenom den. ISO 13406-2 heter standardifieringen. Ditt fel kanske inte täcks av den, så släng ett öga.
ficklampa är inte uppkopplad
2006-06-08, 08:31   #74

Def_Dog

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Köp en skärm med zero bright om ni nu vill ha en skärm utan lysande defekta pixlar. T ex från LG eller Samsung, som enligt min uppfattning har rätt låg defekthetsratio eftersom jag själv är säljare. Visserligen har jag väl ingen koll på hur många kunder som accepterar defekta pixlar av de jag säljer skärmarna till, men det är väldigt få som kommer in med sina Samsungs eller LG... Däremot är det mycket Viewsonic och Huyndai som man hör om.

Sen går det nog inte riktigt att jämföra CRT med LCD, då de tillverkas på helt olika sätt. Dustin har en rätt bra lista med pixelpolicys på olika märken när det gäller LCD/TFT.

Edit: Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så innefattas dessa av en ISO-standard, som även hanterar bakgrundsbelysningen i skärmar. Så läs igenom den. ISO 13406-2 heter standardifieringen. Ditt fel kanske inte täcks av den, så släng ett öga.
Å andra sidan kanske ni kränger mer Hyundai samt Viewsonics så just därför kommer det in fler sådana skärmar?

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb