Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2007-03-03, 08:47 | #1 |
dorchMedlem Plats: Svedala Registrerad: jul 2001 |
Tappat dator i golvet.
Undar om någon är insatt i försäkringar.
Snubblade på sladden så bärbara åkte i golvet och spräckte skärmen. Kan man få ut detta på försäkringen. Har folksam. Hittar inget direkt på deras sida. Väldigt tacksam för svar. |
|
|
| 2007-03-04, 12:06 | #7 |
BarnstormerMedlem Plats: Uppsala Registrerad: aug 2001 |
Citat:
Personligen skulle jag aldrig teckna en hemförsäkring utan allrisk. För övrigt står det på Folksams hemsida att "Allrisk gäller för sådana plötsliga och oförutsedda händelser som inte täcks av den vanliga hem- eller villaförsäkringen. Till exempel sånt som händer när man är stressad eller har en dålig dag, man tappar datorn i golvet, river sönder skinnjackan i bildörren, tappar kameran i sjön." M.a.o. gäller inte hemförsäkring utan allrisk när man tappar datorn i golvet.
| 2007-03-04, 21:07 | #10 |
bomber3Avstängd Plats: Kolsva Registrerad: sep 2003 |
Citat:
| 2007-03-04, 21:19 | #12 |
LaxieboyMedlem Plats: Malmö Registrerad: dec 2002 |
Citat:
Det finns ju en anledning varför försäkringsbolag går med enorma vinster varje år. Det gäller att väga risk gentemot vinst i att teckna eller inte teckna en försäkring.
| 2007-03-04, 21:28 | #13 |
SUMITOMOMedlem Registrerad: jul 2002 |
Citat:
Då skall du inte försäkra ev. bil heller? Bankerna gör enorma vinster, så se till att få kontantlön. Mc Donalds gör stora vinster, men där äter du väl inte? ICA gör stora vinster, så där handlar du väl inte? Sen ligger en del av förs.bolagens stora vinster i fondförsäkringar. Lycka till med att köra oförsäkrat på ditt boende.
| NZXT H2 | i5 2500K | Asus P8Z68-V Pro | HyperX 16GB | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB | XFX XXX Edition 750W | 2x Samsung 830 256GB | OCZ Vertex3 120GB | intel X25-M 80GB | HDD 17TB | Samsung SH-B123 | DELL U2713HM | Samsung 2443BW | Ducky Shine 2 | Logitech G400 | Corsair SP2500 | SteelSeries Siberia v2 | Win7 HP | |
|
|
| 2007-03-04, 23:09 | #14 |
Citat:
Trafikförsäkring är man ju tvungen att ha och om man väger risk mot ev vinst när det gäller stöld så får man fundera på övriga försäkringar. Om jag låter mina pengar vara hos banken eller om jag får den kontant är inget som påverkar min ekonomi, hade det däremot kostat pengar att ha sina slantar på banken hade jag nog haft dom i kontanter ja. McDonalds äter jag knappast på då jag tycker hela konceptet suger. Jag har inte haft någon hemförsäkring på 10 år och hittills har jag väl sparat in 10 000+ skulle jag tro. Hade dock hemförsökring under ett år då jag var utomlands ett tag och kände mig allmänt hotad, då kändes försäkring motiverad. Jag uppmanar alla att skapa ett konto och sätta in exakt lika mycket där som en hemförsäkring kostar. 99% kommer att tacka mig för förslaget medan 1% kommer att gråta i spillror. Knaske övriga 99% isf kan hjäpa den där enstaka procenten......
| 2007-03-04, 23:46 | #15 |
LorenzMedlem Plats: Gävle Registrerad: mar 2002 |
Citat:
När något händer så är det väldigt bra att ha en försäkring. Om du har sparat in 10000 idag, vad händer om det börjar brinna hemma imorgon eller om man är med om en trafikolycka? Ska man vänta tills man har sparat ihop tillräckligt på kontot? Däremot är försäkringarna som onoff, elgiganten och gänget inte mycket att hänga i julgranen. ONT. Det går säkert att hitta en skärm som passar till datorn på ebay. Dom brukar inte vara så svåra att byta. |
|
| 2007-03-05, 06:26 | #16 |
darkshippoMedlem Plats: Stockholm Registrerad: okt 2001 |
Utan drulleförsäkringen är du ganska körd.
FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i5 2500K @ 4,5GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | CM Hyper 212+ | Corsair HX 520W | Asus GTX 580 DC2 1,5GB | Corsair F120 SSD | Belinea 2485 S1W & LG L2010T Behöver cloudlagring? Nu får du 2,5GB ifall du klickar på Dropbox. |
|
|
| 2007-03-05, 09:28 | #17 |
Citat:
Jadu, vad händer om det börjar brinna? Rent sannolikhetsmässigt är det väl extremt liten chans att det ska börja brinna så då är det väl bara att bita i äpplet och svära lite ifall den extrema oturen skulle vara framme. Jag anser att risken att något händer är för liten för att en hemförsäkring ska vara lönt att ha. Allt beror ju på levnadssätt och övriga faktorer.
| 2007-03-05, 10:10 | #19 |
LorenzMedlem Plats: Gävle Registrerad: mar 2002 |
http://cgi.ebay.com/Acer-Travelmate-...QQcmdZViewItem
Något billigare på ebay.. Frågan är om det är värt det? |
|
| 2007-03-05, 11:00 | #21 |
EAKMedlem Plats: Umeå Registrerad: nov 2001 |
Citat:
Det första som händer om du lyckas förstöra huset (vatten, brand). Är att fastighetsägaren får ta det på sin försäkring, då du saknar hemförsäkring. Nästa steg är att fastighetsägaren kräver dig på självrisken samtidigt som hans försäkringsbolag förmodligen kommer och knackar på din dörr för att få ersättning för hela skadan. Förstörs ditt lösöre så tror jag att du får 0kr. Hade du haft hemförsäkring så får du för lösöret, sen åker du på självrisken för din egen hemförsäkring. Thats it. Sen ska vi nog inte ta diskussionerna om att hemförsäkringen inte gäller om man varit vårdslös. Som om du tagit hål på våtskiktet i ett badrum och en vattenskada uppstår. Har stött på situationer där försäkringsbolagen vägrar betala ut ersättning till hyresgäster som enligt dom varit vårdslösa. Då blir det istället en söt räkning till hyresgästen för renovering av det som förstörts. För att återgå till ursprungsfrågan. Drulleförsäkring är alltid trevligt i sånna här situationer. Om datorn är värd 13kkr så är det väl bara att le och betala 5kkr för att få den reparerad. Tyvärr
|
|
|
| 2007-03-05, 11:21 | #22 |
-=Mr_B=-Medlem Plats: Helsingborg Registrerad: maj 2003 |
Citat:
Citat:
B!
Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt. |
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes