Verktyg Visningsval
2009-12-19, 14:52   #1

_tekken_

Medlem

_tekken_s avatar

Plats: ?????

Registrerad: okt 2003

Hur Funkar PayPal?

Hejsan

Jag har funderat lite på det här med med Paypal då det verkar smidigt.
Men jag känner en viss osäkerhet då jag personligen inte vill handla saker med kort över internet oavsett.

Jag undrar när man Registrera sig hos Paypal måste man skriva in sina riktiga konto uppgifter?

Kan man inte göra som så att man inte lämnar någon personlig information man har bara ett konto,Sen överför man pengar från sin vanliga bank till PP en viss summa för det man skall köpa,på så sätt finns det ingen större chans att det skulle dras nått extra eller fula sig?
Gpu:PowerColor Radeon HD 7970 3GB 1025/1495 WIP
_tekken_ är inte uppkopplad
2009-12-19, 15:02   #2

ErikR

Medlem

Plats: Luleå

Registrerad: okt 2004

Pay pal funkar på det sätt att man betalar in pengar till sitt paypal konto och sen så för de sedan över pengarna till den som du har köpt av,,

Har handlat en gång via det och det kändes väl lite konstigt före men efter när det visade sig ha funkat så är jag inte ett dugg orolig om jag skulle använda tjänsten igen..

De är så pass känt och funnits länge osv och jag har då aldrig hört om nån som har blivit scammad eller liknande via paypal

öht att lämna ut sitt kort över internet känns som hur säkert som helst om man bara håller sig till någorlunda kända sajter och helst Svenska

Sen är du nog försäkrad i din bank mot sånt vad jag har fått för mig..
2009-12-19, 17:23   #3

Jay-C

Medlem

Plats: Linköping

Registrerad: mar 2006

Det finns många sätt att använda PayPal. Om du inte vill ha pengar innestående på ditt PayPal-konto så finns det flera alternativ:

1. Koppla ditt bankkonto direkt till PayPal. Betalningar dras direkt från bankkontot.

2. Koppla ditt bank-/kreditkort direkt till PayPal. Betalningar dras från ditt kort precis som vilket köp som helst.

3. Använd e-kort och ange ett nytt e-kort för varje köp. Detta är den säkraste metoden om man är paranoid av sig, den metod som jag använder. Enligt Swedbanks FAQ fungerar inte e-kort med PayPal, men jag kan meddela att det fungerar alldeles utmärkt. Jag har genomfört flertalet betalningar på detta vis.

Du kan även göra överföringar till ditt PayPal-konto och låta dem ligga där så hanteras alla betalningar lokalt. Då behöver du inte ange några uppgifter alls. Kan dock ta ett par dagar innan en inbetalning registreras.

Värt att tänka på är också att PayPals valutakurser ofta kan vara mindre fördelaktiga än de svenska bankernas.

Hoppas det svarar på frågan

EDIT: För att bli "verifierad" medlem måste du dock ange ett fungerande kortnummer, e-kort eller "äkta" fungerar båda. Meningen är väl att du ska ange ditt "äkta" kortnummer men poängen med e-kort är ju att det är helt transparent för betalningsmottagaren så det spelar ingen roll. Har själv använt e-kort för att göra en "analog" betalning, d.v.s. afk, och det fungerade utmärkt även där, trots att betalningsmotagaren hävdade bestämt att e-kort inte fungerar

Senast redigerad av MrStalker 2009-12-19 klockan 17:34.
Jay-C är inte uppkopplad Folding
2009-12-19, 17:28   #4

_tekken_

Medlem

_tekken_s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Det finns många sätt att använda PayPal. Om du inte vill ha pengar innestående på ditt PayPal-konto så finns det flera alternativ:

1. Koppla ditt bankkonto direkt till PayPal. Betalningar dras direkt från bankkontot.

2. Koppla ditt bank-/kreditkort direkt till PayPal. Betalningar dras från ditt kort precis som vilket köp som helst.

3. Använd e-kort och ange ett nytt e-kort för varje köp. Detta är den säkraste metoden om man är paranoid av sig, den metod som jag använder. Enligt Swedbanks FAQ fungerar inte e-kort med PayPal, men jag kan meddela att det fungerar alldeles utmärkt. Jag har genomfört flertalet betalningar på detta vis.

Du kan även göra överföringar till ditt PayPal och låta dem ligga där så hanteras alla betalningar lokalt. Kan dock ta ett par dagar innan en inbetalning registreras.

Värt att tänka på är också att PayPals valutakurser ofta kan vara mindre fördelaktiga än de svenska bankernas.

Hoppas det svarar på frågan
Valde metod 2. Då står det på min bank att det är
reserverat Kortköp 15kr,Men inte fått nått Referens Nummer där det är bekräftat att det är från Paypal,det skall väll komma inom 1-4Dagar? stämmer detta är lite nervös. .

Senast redigerad av _tekken_ 2009-12-19 klockan 17:33.
2009-12-19, 17:36   #5

Jay-C

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Valde metod 2. Då står det på min bank att det är
reserverat Kortköp 15kr,Men inte fått nått Referens Nummer där det är bekräftat att det är från Paypal,det skall väll komma inom 1-4Dagar? stämmer detta är lite nervös. .
Ja, det är för att verifiera kortet och bli verifierad medlem. Tar ett par dagar, sen sätts de 15 kronorna in på ditt PayPal-konto.
2009-12-20, 11:08   #6

bomber3

Avstängd

bomber3s avatar

Plats: Kolsva

Registrerad: sep 2003

Finns väl dom som blivit av med sina PP konton OCH pengar.
bomber3 är inte uppkopplad
2009-12-20, 15:35   #7

Jay-C

Medlem

Sure, om nån kommer över ditt lösenord så finns det ju alltid risk för det. Men om man kör den paranoida varianten (metod 3 ovan) så försvinner risken att någon kommer åt dina pengar, såvida inte någon hackar din internetbank, vilket är i princip omöjligt.
2009-12-20, 21:20   #8

_tekken_

Medlem

_tekken_s avatar

Kan jag ändå använda mitt Paypal fast jag inte fått min verifierings kod?
Skulle nämligen behöva använda Paypal för en kommande betalning snarast möjligt.

EDITet funkar inga problem.

Senast redigerad av _tekken_ 2009-12-20 klockan 22:17.
2009-12-25, 21:13   #9

qsx

Medlem

Plats: Sverige

Registrerad: nov 2009

Finns det något sätt att ta emot eller skicka pengar genom att vara anonym?
qsx är inte uppkopplad
2009-12-26, 23:07   #10

Kaptendum

Medlem

Kaptendums avatar

Registrerad: feb 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ErikR
Pay pal funkar på det sätt att man betalar in pengar till sitt paypal konto och sen så för de sedan över pengarna till den som du har köpt av,,

Har handlat en gång via det och det kändes väl lite konstigt före men efter när det visade sig ha funkat så är jag inte ett dugg orolig om jag skulle använda tjänsten igen..

De är så pass känt och funnits länge osv och jag har då aldrig hört om nån som har blivit scammad eller liknande via paypal

öht att lämna ut sitt kort över internet känns som hur säkert som helst om man bara håller sig till någorlunda kända sajter och helst Svenska

Sen är du nog försäkrad i din bank mot sånt vad jag har fått för mig..
http://www.paypalsucks.com/

http://paypalsucks.org/
Kaptendum är inte uppkopplad
2009-12-26, 23:15   #11

gustavwth

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: aug 2008

Sätt inte in pengar på ditt pay pal,
andvänd

skulle jag gjort, för om dom låser ditt konto eller liknande förlorar du inga pengar mm.

Det har för övrigt funkat bra för mig (köpte sak från ebay tex).
Dom drar ett par kronor för ett köp men jag bryr mig inte så mycket om det, det funkar smidigt för mig.

Men jag vet inte hur det är för andra så lita inte bara på mig

Senast redigerad av gustavwth 2009-12-26 klockan 23:35.
Mitt system: Vista home Premium / Asus P5Q-E / E8400@3,5ghz - NH-U12F/ HIS HD4850 / Corsair 800mhz XMS2 DHX 2x2gb 4gb / F1 750gb / NEC Dvd-rw / Fractal Design Titan / Hiper 580w / BenQ22" / Logitech MX518 - Qpad LS Large / Saitek Eclipse / Logitech X-140 / SoundMAX Superbeam (mic) / Eee pc 900 windows xp
gustavwth är inte uppkopplad
2009-12-27, 20:53   #12

Dunde

Medlem

Dundes avatar

Plats: I Villan

Registrerad: jul 2001

Sedan har jag fått för mig att om man blir scammad på ex.vis Ebay och betalat via Paypal så är man skyddad så man får en refund av Paypal. Någon som kan bekräfta hur/om det fungerar?
Dunde är inte uppkopplad
2010-04-19, 19:54   #13

jolly0000

Medlem

Plats: Eskilstuna

Registrerad: mar 2008

En fråga ang paypal.

Jag ska sälja en grej för 4700 till en kille i en annan stad, jag ska skicka den med posten.
vad kommer hända? hur vet jag att han har satt in pengar och hur vet jag att han inte kan dra tilbax dom när jag skickat grejen??
jolly0000 är inte uppkopplad
2010-04-19, 23:56   #14

P-NILZ

Medlem

P-NILZs avatar

Registrerad: aug 2002

Han kan dra en dispute och då håller paypal pengarna tills det är uträtt. Dokumentera hela packningsförloppet och ta kort/skanna kvittot du får av posten m.m.
P-NILZ är inte uppkopplad Folding
2012-01-16, 23:45   #15

darknessviking

Medlem

Plats: Långtbortistanien

Registrerad: jul 2008

om jag skapar paypal,och har det på en hemsida så folk kan donera till mig..
hur funkar det?
vet någon?

Redaktionens senaste nyhetsrubriker