Permalänk
Medlem

Börja med mining

Hej!
Jag är sugen att börja med mining och tjäna in en liten veckopeng.
Jag har 2x 7970 och vad jag har förstått så duger de korten för mining.
Det jag undrar är:
Vilket coin ska man maina efter?
Vilket program ska man använda för mining?
Vilken pool ska man joina?
Har ni några bra tutorial på mining?

Hoppas jag inte är helt ute och cyklar

Permalänk
Medlem

kör dogecoin(mest valuta just nu) bara googla upp en pool... där står det vad du ska göra när du skapat konto
http://www.coinwarz.com/miningprofitability/litecoin jämför här

Permalänk
Medlem

Är det värt att satsa på multipooler eller är dogecoin som gäller?

Permalänk
Medlem

Sök i forumet, finns hur mycket som helst om detta.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Tänkte fortsätta på min tråd jag redan har börjat.

Som ni ser så är temperaturen på det andra 7970 väldigt högt trots att det ändas är på -I 8, det jag undrar är om det finns något sätt att stänga ner det kortet utan att behöva ta ut det ur datorn?
Jag undrar även om ni föredrar att lagra era mynt i en wallet eller på cryptsy?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zteekeen:

Tänkte fortsätta på min tråd jag redan har börjat.
http://imgi.se/image.php?di=2ZLK

Som ni ser så är temperaturen på det andra 7970 väldigt högt trots att det ändas är på -I 8, det jag undrar är om det finns något sätt att stänga ner det kortet utan att behöva ta ut det ur datorn?
Jag undrar även om ni föredrar att lagra era mynt i en wallet eller på cryptsy?

Du kan t.ex. skriva -d (device) 0 eller 1 i bat filen så använder du bara den du har i bat filen
Så t.ex -d 0 eller -d 1

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Avstängd

Tjäna in veckopeng genom att mina, hur går det ihop ? Föräldrarna betalar veckopeng + minst lika mycket till i elkostnader.
Dom måste va sååå glada

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Du kan t.ex. skriva -d (device) 0 eller 1 i bat filen så använder du bara den du har i bat filen
Så t.ex -d 0 eller -d 1

Hur använder man det kommandot i config filen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zteekeen:

Hur använder man det kommandot i config filen?

Skriv bara -d 0 om du vill använda device 0 och vice versa, men använder du dig utav en config fil eller en bat fil.

t.ex.
cgminer.exe --scrypt -o stratum+tcp://middlecoin.com:3333 -u 1H6AxdJNpKzzcfvtHdqbzoiSxkPv5KqeFC -p x -g 1 -I 18 -d 0

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Tjäna in veckopeng genom att mina, hur går det ihop ? Föräldrarna betalar veckopeng + minst lika mycket till i elkostnader.
Dom måste va sååå glada

Tänkt att dela 50% av vad jag får ihop på mining och ge till föräldrarna förhoppningsvis så täcker det elkostnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Skriv bara -d 0 om du vill använda device 0 och vice versa, men använder du dig utav en config fil eller en bat fil.

Jag använder mig av en config fil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zteekeen:

Jag använder mig av en config fil

Då är det nånting sånt här: "device" : "1",

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Då är det nånting sånt här: "device" : "1",

Ska testa så fort blocket blir färdigt minat

EDIT:Varför är min hash rate lägre på sidan än cgminer?

Permalänk
Medlem

Varför inte mina på båda korten?

Permalänk
Medlem

En snabb fråga bara, jag har precis börjat på middlecoin (multipool) och på ca 1,5 timme har jag bara fått 53 accepted, 1 reject med 650kh/s. Är dessa normala siffror för middlecoin eller suger min pool? Är det mer värt att bara köra t.ex. Doge?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: CM Hyper 212 Evo | GPU: MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | RAM: 12GB 1333MHz | PSU: EVGA Supernova 850W G2 | SSD: 860 QVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda 1TB | Chassi: Fractal Design Define R4 | OS: Windows 10 64-bit | Ljud: Beyerdynamic DT770 Pro 80Ω | Skärmar: BenQ XL2411Z & G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zteekeen:

Ska testa så fort blocket blir färdigt minat
http://imgi.se/image.php?di=UXQG

EDIT:Varför är min hash rate lägre på sidan än cgminer?

För sidan kollar inte din kh/s utan hur många accepts du har och kalkylerar därefter ut det, har jag för mig

Skrivet av APro7:

En snabb fråga bara, jag har precis börjat på middlecoin (multipool) och på ca 1,5 timme har jag fått 53 accepted, 1 reject med 650kh/s. Är dessa normala siffror för middlecoin eller suger min pool? Är det mer värt att bara köra t.ex. Doge?

Minar på exakt samma pool som dig
Men dem kör på högre difficulty än andra pools så det är därför du får mindre accepts.
http://www.middlecoin.com/faq.html

Do you use a variable difficulty?
No. The difficulty is static at 512. This reduces my server load.

Does having a difficulty as high as 512 reduce my profits?
No. The only downside is that it increases your very short-term variance since you'll only find a share every minute or so on a 1 MH/s rig. There is misinformation on the bitcoin forum stating that a high difficulty reduces your profit if you have a slow GPU. This is untrue. It has no influence on your profit.

Dold text
Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Varför inte mina på båda korten?

För att det andra kortet blir väldigt varmt upp emot 90C på full fläkt hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Då är det nånting sånt här: "device" : "1",

Tack fixade det!

Hoppas det är så det ska se ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zteekeen:

Tack fixade det!
http://imgi.se/image.php?di=XDCJ

Hoppas det är så det ska se ut

Japp. Gpu 1 är off !

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Skrivet av Zteekeen:

Tänkt att dela 50% av vad jag får ihop på mining och ge till föräldrarna förhoppningsvis så täcker det elkostnaden

Hahaha yee right!

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Minar på exakt samma pool som dig
Men dem kör på högre difficulty än andra pools så det är därför du får mindre accepts.
http://www.middlecoin.com/faq.html

Jaha! Men man tjänar alltså inte sämre trots högre svårighetsgrad? Kör du på ditt 7950 i sign.? Hur mycket drar du in på en dag eller månad? Är lite nojig så här i början att jag inte skulle dra in tillräckligt för att ens täcka elkostnaden.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: CM Hyper 212 Evo | GPU: MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | RAM: 12GB 1333MHz | PSU: EVGA Supernova 850W G2 | SSD: 860 QVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda 1TB | Chassi: Fractal Design Define R4 | OS: Windows 10 64-bit | Ljud: Beyerdynamic DT770 Pro 80Ω | Skärmar: BenQ XL2411Z & G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnteBellum:

Hahaha yee right!

Tror du inte att det täcker el kostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av APro7:

Jaha! Men man tjänar alltså inte sämre trots högre svårighetsgrad? Kör du på ditt 7950 i sign.? Hur mycket drar du in på en dag eller månad? Är lite nojig så här i början att jag inte skulle dra in tillräckligt för att ens täcka elkostnaden.

Japp difficulltyn spelar inte så stor roll om man minar 24/7, däremot om du minar lite då och då så kan det va bättre med mindre diff.
Minar med två 6950:s nästan 24/7 och med 7950:et när jag inte spelar, drar in cirka 0,01 bitcoin per dag då.
För mig är det värt att mina då inkomsterna täcker el kostnaden nästan 5 gånger så mycket.

Skrivet av Zteekeen:

Tror du inte att det täcker el kostnaden?

Han tror säkert att du inte kmr betala ett skit till dina päron

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av APro7:

Jaha! Men man tjänar alltså inte sämre trots högre svårighetsgrad? Kör du på ditt 7950 i sign.? Hur mycket drar du in på en dag eller månad? Är lite nojig så här i början att jag inte skulle dra in tillräckligt för att ens täcka elkostnaden.

Middlecoin har gett mellan 0.01 och 0.02 btc / mhash accepted / dygn den senaste tiden. Profitability brukar ligga ungefär som ett snitt av de fyra mest profitable mynten på coinwarz.

Elen kostar ungefär 1,50kr/kWh och ett 7950 drar ca 300w (hela burken ca 400w). Räkna med 500w om du har ett billigt nätagg med låg verkningsgrad.
0,5*24*1,5=18kr/dygn.

Du har 0,0065 btc per dag sannolik utdelning. 0,0065 btc är ca 4,5 dollar idag och dollarn står i 6,50kr
4,5*6,5=29,25kr/dygn. Ibland är det dubbelt så mycket som sagt.

Se bara till att du har så lite rejects som möjligt (stabil lina, vettig överklockning, bra ventilation ) så ska det gå bra!

Permalänk
Skrivet av Zteekeen:

Tror du inte att det täcker el kostnaden?

jo det tror jag definitivt att det kommer göra, men när du ser hur lite det blir över efter elen tror jag däremot inte att du kommer vara så villig att lämna 50% av det du tjänar till dina stackars päron.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Japp difficulltyn spelar inte så stor roll om man minar 24/7, däremot om du minar lite då och då så kan det va bättre med mindre diff.
Minar med två 6950:s nästan 24/7 och med 7950:et när jag inte spelar, drar in cirka 0,01 bitcoin per dag då.
För mig är det värt att mina då inkomsterna täcker el kostnaden nästan 5 gånger så mycket.

Har möjlighet att köra nästan 24/7 så jag tror jag fortsätter köra ett tag till på middlcoin och ser hur det går.

Skrivet av runeman:

Middlecoin har gett mellan 0.01 och 0.02 btc / mhash accepted / dygn den senaste tiden. Profitability brukar ligga ungefär som ett snitt av de fyra mest profitable mynten på coinwarz.

Elen kostar ungefär 1,50kr/kWh och ett 7950 drar ca 300w (hela burken ca 400w). Räkna med 500w om du har ett billigt nätagg med låg verkningsgrad.
0,5*24*1,5=18kr/dygn.

Du har 0,0065 btc per dag sannolik utdelning. 0,0065 btc är ca 4,5 dollar idag och dollarn står i 6,50kr
4,5*6,5=29,25kr/dygn. Ibland är det dubbelt så mycket som sagt.

Se bara till att du har så lite rejects som möjligt (stabil lina, vettig överklockning, bra ventilation ) så ska det gå bra!

Hmm, så total vinst per dag blir ca 11kr, lite över 300kr per månad... Det var mycket mindre än jag trodde. Såg en uträkning för en månad sen (som visserligen var för litecoin) där man kunde gå med 700-900kr i vinst per månad. Hade hoppats på åtminstone >500kr per månad.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: CM Hyper 212 Evo | GPU: MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | RAM: 12GB 1333MHz | PSU: EVGA Supernova 850W G2 | SSD: 860 QVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda 1TB | Chassi: Fractal Design Define R4 | OS: Windows 10 64-bit | Ljud: Beyerdynamic DT770 Pro 80Ω | Skärmar: BenQ XL2411Z & G2420HD

Permalänk
Medlem

Tänkte testa min lycka här istället för att skapa en ny tråd. Jag är sugen på att köpa en komplett mining rigg med 3 st 280X och kalaset kommer gå på ca 13000kr. Tanken är att köra middlecoin dygnet runt, då jag helt enkelt inte har tid för att sätta mig in i de olika coinsen (dvs sitta och köpa och sälja själv). Bor i lägenhet med rörligt elavtal. Tror ni att jag kan tjäna igen riggen och på ungefär hur lång tid isf? Vet att detta är en svår fråga men är tacksam för svar

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnteBellum:

jo det tror jag definitivt att det kommer göra, men när du ser hur lite det blir över efter elen tror jag däremot inte att du kommer vara så villig att lämna 50% av det du tjänar till dina stackars päron.

Har inget val, kommer bli av med datorn annars

Permalänk
Medlem

Hur kan temperaturen vara så hög på gpu 1 men så låg på gpu 0?, har någon något förslag på vad jag ska göra för att få ner temperaturen på gpu 1? :/

Permalänk
Skrivet av Zteekeen:

http://imgi.se/image.php?di=BP90

Hur kan temperaturen vara så hög på gpu 1 men så låg på gpu 0?, har någon något förslag på vad jag ska göra för att få ner temperaturen på gpu 1? :/

GPU 1 är avstängt/minar inte. Du ser att det står off och A:0 vilket betyder att du inte har fått shares. Varför temperaturen är så hög på GPU 1 vet jag inte, testa starta om cgminer.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607